Toon posts:

Routers linken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of het mogelijk was om twee routers draadloos aan elkaar te koppelen.
In kamer een staat een Linksys Wireless router die internet binnen krijgt en waar mijn pc aan hangt.
In kamer twee zou een tweede router moeten komen die draadloos verbonden is met de router van kamer een, de pcs die aan die tweede rouer hangen zouden ook op internet moeten kunnen.

Nu vraag ik me alleen af of het verstandig is om dit draadloos te doen. De tweede router zou een Synology Disk Station gekoppeld krijgen samen met een andere PC die enkel zal gebruikt worden als kantoor. Die synology diskstation zou dan moeten streamen naar mijn playstation die aan router een hangt.

Iemand suggesties?
Alvast bedankt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan zou je het ding als accespoint moeten gaan gebruiken.
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point Die is dan vast wel interessant om eens door te nemen.

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Wat heb je zelf opgezocht :?
1 woord --> Wireless repeater

• Noork
  • Niet online
Je router moet WDS ondersteunen, zie o.a.:
2 wireless routers instellen als 1
2 Linksys WRT54G draadloos koppelen

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-03 14:55
Even een paar vragen:
1. Om welke routers hebben we het hier? (types)
2. Hoe groot is de afstand, hoe is de verbinding nu?
3. Is het de bedoeling dat andere apparaten (over WIFI) via router 2 verbinding kunnen maken? Of alleen via router 1?
4. Streamen of simpelweg file sharing?
5. Om welke bitrates gaat het hier?

Afhankelijk van je antwoorden zijn er eigenlijk 2 opties. Optie A is het instellen van router 2 als 'client'. Dit houd in dat hij verbinding zoekt met router 1 als zijnde wifi client. (Dit is iets anders dan instellen als access point, dat gaat hier helaas niet werken omdat router 2 dan geen verbinding gaat zoeken met router 1) Dit houd wel in dat je vervolgens geen verbinding kan maken met router 2 via WIFI. Optie B is bridgen. Dat kost je een redelijk deel van je snelheid, maar houd in dat ook met router 2 verbinding gemaakt kan worden over WIFI.

Het is echter de vraag of dit alles wel zo handig is. We hebben het hier over behoorlijke hoeveelheden data die over een doorgaans vrij onstabiele verbinding moeten. Al heb je in normale situaties een redelijke verbinding, een magnetron of buurman met WIFI router op hetzelfde kanaal kan flink soep in het eten gooien.

@de andere tweakers: Een aantal aandachtspunten:
1. De TS geeft niet aan welke routers hij wilt gebruiken. Het is dus niet bekend of deze te flashen zijn met welke andere firmware dan ook
2. De TS geeft niet aan dat router 2 nog overige WIFI clients dient te accepteren. Als dat zo is, dan is WDS/Bridgen doorgaans niet nodig en zorgt het alleen voor een flink verlies. Een router die zich kan gedragen als WIFI client zou dan een uitkomst zijn.
3. WDS/Bridgen zorgt voor een flink snelheidsverlies. Het is nog maar de vraag of de overgebleven snelheid wel voldoende is voor het 'streamen'

[ Voor 25% gewijzigd door Nijn op 29-12-2008 00:34 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hyper of tomatoe wrt ondersteunen dit, en dat gaat echt prima daarmee.
Wel even je router flashen, maar dat is niet zo'n issue voor een tweaker.

Verwijderd

Topicstarter
De router die ik nu heb is een Linksys WRT610N.
De tweede router moet ni draadloos benaderbaar zijn want de pc en DLNA server hangen via de kabel aan de tweede router.
Dus voorbouwend op Nijn zijn reactie zou ik de tweede router dus als client moeten instellen.
Nu vraag ik me dan alleen af of alle routers dit zomaar kunnen of het gewoonweg gaat met de router die ik nu al heb.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

De WRT610N kan het standaard niet en er zijn nog geen custom firmwares voor omdat broadcom nog geen linux drivers uitgegeven heeft. Je zou een WRT600N of een WRT160N met dd-wrt als tweede router kunnen gebruiken in client modus.

(Ik gebruikt momenteel twee WRT160N's in WDS modus met DD-WRT en heb twee WRT610N's in kast liggen te wachten op DD-WRT)

[ Voor 24% gewijzigd door |sWORDs| op 29-12-2008 14:28 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Topicstarter
|sWORDs| schreef op maandag 29 december 2008 @ 14:25:
De WRT610N kan het standaard niet en er zijn nog geen custom firmwares voor omdat broadcom nog geen linux drivers uitgegeven heeft. Je zou een WRT600N of een WRT160N met dd-wrt als tweede router kunnen gebruiken in client modus.

(Ik gebruikt momenteel twee WRT160N's in WDS modus met DD-WRT en heb twee WRT610N's in kast liggen te wachten op DD-WRT)
Ik heb blijkbaar verkeerd gekeken, het is een WRT160N, dus wat nu?

• Noork
  • Niet online
Wat snap je niet aan het verhaal van sWORDs? Wat heb je geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Noork schreef op maandag 29 december 2008 @ 18:12:
Wat snap je niet aan het verhaal van sWORDs? Wat heb je geprobeerd?
Ik heb nog niets gedaan omdat ik er niet echt veel van ken.
Ik heb die DD-WRT eens gegoogeled en dat is blijkbaar een custom firmware.
Moet ik die dan gewoon erop zwieren of wat?
En indien dat erop staat, wat dan?

• VisionMaster
  • Laatst online: 08-03 20:50

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 18:28:
[...]

Ik heb nog niets gedaan omdat ik er niet echt veel van ken.
Ik heb die DD-WRT eens gegoogeled en dat is blijkbaar een custom firmware.
Moet ik die dan gewoon erop zwieren of wat?
En indien dat erop staat, wat dan?
Ik zou nog even geen fluit fysiek gaan doen. Google eerst wat informatie bij elkaar. Zonder voldoende informatie red je het niet.

In de FAQ hier en op de Wikipedia pagina's kan je meestal wel met plaatjes en al een heleboel van de genoemde termen en afkortingen uitgelegd krijgen. Om maar te beginnen met WDS. En als dat weer vragen op roept om genoemde termen, dan moet je (tot zekere mate) ook die effe doorzoeken.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu even uit te vissen of ik harware revisie 1 of 2 heb, want blijkbaar gaat het niet op hardware revisie 2

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 18:45:
Ik zit nu even uit te vissen of ik harware revisie 1 of 2 heb, want blijkbaar gaat het niet op hardware revisie 2
Wat niet? de WDS of het flashen? Of iets anders :D

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de compatibility chart bekijk dan staat er in de kolom "Notes for Running DD-WRT" NOT SUPPORTED
Kijk maar:
http://www.dd-wrt.com/wik...Supported_Devices#Linksys

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 19:00:
Als ik de compatibility chart bekijk dan staat er in de kolom "Notes for Running DD-WRT" NOT SUPPORTED
Kijk maar:
http://www.dd-wrt.com/wik...Supported_Devices#Linksys
Ik doe mijn best, maar ik snap er geen hout van... 8)7

Je hebt die LinkSys router. Wat is de tweede dan? Want de WDS moet je op je accesspoint activeren. De Linksys moet de WDS ook aankunnen en ik begrijp niet waarom die dat niet zou kunnen. Heb je al in de handleiding gelezen of je je router als WDS endpoint kan laten werken? Dat wordt op veel routers al out-of-the-box ondersteunt.

Aan de andere posters: Waarom werd DD-WRT aangeraden? Om een WDS opstelling te maken hoef je toch niet direct je router te flashen? En in dit geval (ivm die broadcom chip) ook geen handige tip, maar dat terzijde.

Verder vraag ik me af of de TS zich al heeft ingelezen in WDS (basale kennis is meestal al voldoende). Dan is het makkelijker babbelen onder elkaar ;)

[ Voor 7% gewijzigd door VisionMaster op 29-12-2008 19:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ik ben nu even aan het bijlezen ivm WDS.
Een tweede router heb ik nog niet, mss niet duidelijk genoeg gezegd in mijn eerste post, mijn excuses hiervoor.
Nu wil ik wel even voor de zekerheid weten of mijn 160N dan WDS ondersteunt zoja, moet dan de tweede router best dezelfde zijn?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ja, die is het best hetzelfde.

Heeft ook een computer!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eén vraag, waarom moet zo beslist dat tweede apparaat ook een router zijn? Die eerste doet al wat van hem wordt gevraagd, nl. het verbinden van twee netwerken, internet en thuisnetwerk. En dat in feite alles wat een router doet. Ook al bevindt zich een deel van dat lokale netwerk op een andere verdieping, het kan evengoed deel uitmaken van hetzelfde netwerk.
Een tweede router heeft daarom veel te veel overbodigs aan boord, een switch bij een kabelverbinding, een accespoint in geval van draadloos of een homeplug als je over het 230V-net gaat volstaat.

• Nijn
Mensen...

WDS is niet handig...
WDS zorgt voor een enorme neergang in performance. Zeker omdat de TS video wilt gaan streamen is dit dus niet verstandig. Bovendien is WDS heel ergens anders voor bedoelt... De TS heeft geen repeater nodig, hij heeft een client nodig.

WIFI werkt met clients en een server. Normaal is je router of access point de server en je computer de client.

Wat de TS zoekt is een server in kamer 1 en een client in kamer 2. Die client moet vervolgens zorgen voor de netwerkverbindingen voor de 2 wired apparaten in kamer 2. Liefst zonder 2 aparte netwerken te bouwen met een extra NAT server. Een router is hier handig voor, omdat een router alle hardware in huis heeft om dit te kunnen. Veel van de alternatieve firmwares bieden dan ook de optie om de router in 'client mode' te draaien. Sommige routers hebben van nature die optie al.

Het verschil met WDS is dus dat bij WDS de range van router 1 vergroot wordt omdat router 2 de draadloze signalen doorstuurt. Met een 2e router in client mode wordt er niets doorgestuurt en vergroot je de range niet. De snelheid is echter wel ongeveer 2x zo groot als bij WDS.

Een access point heb je in dit geval niets aan. Dan heb je dus 2 servers zonder clients.

@TS: heb je de 2e router al gekocht? Zo ja, zoek uit of hij Client Mode ondersteunt. Doet hij dat niet, zoek dan uit of je er alternatieve firmware op kunt gooien. Tomato is mijn favoriet, maar DD-WRT is ook zeker niet slecht.

Edit: Even een linkje naar de DD-WRT wiki over client mode, voor de liefhebbers...
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Mode_Wireless

[ Voor 34% gewijzigd door Nijn op 30-12-2008 02:26 ]

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Nijn schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:31:
[...]
Edit: Even een linkje naar de DD-WRT wiki over client mode, voor de liefhebbers...
Thanks! Erg heldere info. Ik heb weer wat geleerd ;)
Is de wireless bridge dan niet net zo goed en eventueel zelfs niet beter? De TS wil waarschijnlijk vanaf de clients die aan de eerste router zitten ook bij zijn Synology NAS kunnen. Of... is de tweede router in Client mode zetten de enige manier om uberhaupt nog wireless clients gebruik te laten maken van de eerste router. Volgens de beschrijving kan je bij de repeater bridge nog steeds met wireless clients alle kanten nog op (met v24)

• Nijn
VisionMaster schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 01:11:
[...]

Thanks! Erg heldere info. Ik heb weer wat geleerd ;)
Is de wireless bridge dan niet net zo goed en eventueel zelfs niet beter? De TS wil waarschijnlijk vanaf de clients die aan de eerste router zitten ook bij zijn Synology NAS kunnen. Of... is de tweede router in Client mode zetten de enige manier om uberhaupt nog wireless clients gebruik te laten maken van de eerste router. Volgens de beschrijving kan je bij de repeater bridge nog steeds met wireless clients alle kanten nog op (met v24)
De beste optie is "Client Bridged". http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Bridged
Echter, hier zijn nogal wat problemen mee omdat je met deze optie eigenlijk in gaat tegen de WIFI specificaties. Zie ook de waarschuwing bovenaan de pagina en de discussie onder het kopje "limitations" op deze pagina: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wireless_Bridge

Ik vindt het dus erg moeilijk om dat aan te raden gezien de mogelijkheid dat het gewoon niet gaat werken (zonder veel kennis van zaken).

Client mode zal echter zeker wel gaan werken. Het nadeel is inderdaad dat je met een 2e NAT zit, maar daar is mee te leven. De port forwards moeten gewoon goed ingesteld worden, dan is de synology van alle kanten te bereiken met als enige nadeel dat hij enkel niet automatisch gevonden zal worden. (Zoek naar computers binnen groep enzo zal niet werken. Direct addresseren met IP adres is geen probleem)

[ Voor 8% gewijzigd door Nijn op 30-12-2008 02:55 ]

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Nijn schreef op maandag 29 december 2008 @ 22:31:
Mensen...

WDS is niet handig...
WDS zorgt voor een enorme neergang in performance. Zeker omdat de TS video wilt gaan streamen is dit dus niet verstandig. Bovendien is WDS heel ergens anders voor bedoelt... De TS heeft geen repeater nodig, hij heeft een client nodig.

WIFI werkt met clients en een server. Normaal is je router of access point de server en je computer de client.

Wat de TS zoekt is een server in kamer 1 en een client in kamer 2. Die client moet vervolgens zorgen voor de netwerkverbindingen voor de 2 wired apparaten in kamer 2. Liefst zonder 2 aparte netwerken te bouwen met een extra NAT server. Een router is hier handig voor, omdat een router alle hardware in huis heeft om dit te kunnen. Veel van de alternatieve firmwares bieden dan ook de optie om de router in 'client mode' te draaien. Sommige routers hebben van nature die optie al.

Het verschil met WDS is dus dat bij WDS de range van router 1 vergroot wordt omdat router 2 de draadloze signalen doorstuurt. Met een 2e router in client mode wordt er niets doorgestuurt en vergroot je de range niet. De snelheid is echter wel ongeveer 2x zo groot als bij WDS.

Een access point heb je in dit geval niets aan. Dan heb je dus 2 servers zonder clients.

@TS: heb je de 2e router al gekocht? Zo ja, zoek uit of hij Client Mode ondersteunt. Doet hij dat niet, zoek dan uit of je er alternatieve firmware op kunt gooien. Tomato is mijn favoriet, maar DD-WRT is ook zeker niet slecht.

Ik had ook over client mode, ik vertelde alleen dat mijn routers in wds staan.
VisionMaster schreef op maandag 29 december 2008 @ 19:10:
[...]

Ik doe mijn best, maar ik snap er geen hout van... 8)7

Je hebt die LinkSys router. Wat is de tweede dan? Want de WDS moet je op je accesspoint activeren. De Linksys moet de WDS ook aankunnen en ik begrijp niet waarom die dat niet zou kunnen. Heb je al in de handleiding gelezen of je je router als WDS endpoint kan laten werken? Dat wordt op veel routers al out-of-the-box ondersteunt.

Aan de andere posters: Waarom werd DD-WRT aangeraden? Om een WDS opstelling te maken hoef je toch niet direct je router te flashen? En in dit geval (ivm die broadcom chip) ook geen handige tip, maar dat terzijde.

Verder vraag ik me af of de TS zich al heeft ingelezen in WDS (basale kennis is meestal al voldoende). Dan is het makkelijker babbelen onder elkaar ;)
WDS, Client Mode, Repeater zijn op de 160N en 610N niet beschikbaar, vandaar DD-WRT. Tevens zijn deze routers met linksys eigen firmwares niet echt stabiel.

TS, op de 160n kan prima DD-WRT en is zeer stabiel sinds sp1, ik heb sinds het flashen een paar maanden terug de routers niet hoeven te rebooten. Je moet eerst de microbuild flashen, maar lees je anders even in op het DD-WRT forum.

[ Voor 22% gewijzigd door |sWORDs| op 30-12-2008 09:12 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Topicstarter
Wow, bedankt voor al deze nuttige info.
Ik ga zo dadelijk dan naar de winkel en mij een tweede 160N aanschaffen en daarna experimenteren met DD-WRT. Ik houd jullie op de hoogte.

Verwijderd

Topicstarter
Ligt het aan mij of staat de firmware voor de 160N er niet bij?
http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv3/dd-wrt/downloads.html

Verwijderd

Topicstarter
Hoe weet ik zeker of ik de WRT160N v1,v1.1 heb of de v2?
Op de doos staat volledig Linksys WRT160N-EW, zonder versie nummer.
Wil zeker genoeg zijn want anders als het misloopt is hij voor de vuilbak:s

EDIT:
Ik ben er dus achter gekomen dat ik een v2 heb wat dus wil zeggen dat ik een probleem heb want dd-wrt ondersteunt blijkbaar de v2 niet.
Wat nu gedaan? Deze omruilen? Mijn andere router is ook v2, moet ik die dan veranderen?

Om Bassie en Adriaan te quoten : "Ik heb ook altijd pech" ;(

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 17:44 ]

• Nijn
Je hebt voor client mode slechts 1 router nodig waar speciale firmware op kan. Dus je oude router gewoon bewaren. Als nieuwe router moet je d'r eentje uitzoeken die Draft-N ondersteund en waar DD-WRT op kan.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan kijk ik eens rond naar een andere, thx
Pagina: 1