Componenten hergebruiken voor server?

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views

• jvandergeer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-05-2024
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een (liefst zuinige) server op te zetten die gaat dienen als webserver, fileserver, etc. Deze gaat dus 24/7 draaien in plaats van mijn huidige desktop PC die nu bijna 24/7 aanstaat.

De server zal voornamelijk worden gebruikt voor hosting van mijn eigen website, opslag van mijn muziekcollectie i.c.m. Squeezecenter streaming-audio-server, etc. Ik wil dus altijd muziek kunnen draaien op mijn audio-installatie zonder daarvoor eerst naar boven te lopen en een PC aan te zetten. In de toekomst wordt het misschien ook wel een mailserver en firewall. De desktop ga ik dan gewoon gebruiken voor office-taken en games.

Nu zit ik met een dilemma: koop ik nieuwe spullen voor die server of gebruik ik componenten uit mijn desktop PC en doe ik daar een upgrade?

Mijn huidige desktop PC:

Asus P5LD2 mobo (ATX)
Intel P4 640 @ 3.2GHz
4x1GB DDR2-667 (heb nog 2x512 DDR2-533 liggen)
NVidia GeForce 8600GT 256
2x200GB WD SATA
1x320GB WD SATA
2xNEC DVD/CD-RW

Wanneer ik componenten hiervan zou hergebruiken voor de server dacht ik aan het mobo, proc en die 2x512 geheugen die ik nog heb liggen. Dan heb ik alleen nog een extra behuizing + PSU en een 1TB harde schijf nodig die ik dan nieuw zou kopen. De desktop zou ik dan upgraden met een >6000+ Athlon X2 van AMD of goedkope Phenom Quadcore en een redelijk bijpassend AM2 mobo. In de toekomst is een betere videokaart dan de beste investering.

Als ik mijn desktop laat voor wat die is en ik koop nieuwe spullen voor de server dan denk ik aan:

Intel embedded mITX (Atom-proc)
of ander goedkoop en zuinig mobo+proc
2x512 geheugen dat ik nog over heb
Andere behuizing + PSU (eenvoudig)
1TB Harde schijf
CD/DVD-drive

Qua kosten ontlopen de opties elkaar niet zoveel. Alles nieuw voor de server komt neer op zo'n 250 euro en een upgrade + hergebruik van de desktop componenten komt neer op zo'n 300 euro. Daarmee heb ik dus een relatief goedkope upgrade van de desktop, maar een minder zuinige server.

Wat is volgens jullie de beste optie? Of hebben jullie hele andere ideeën?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, P4s zijn niet de meest zuinige procs die je kunt vinden en zo'n 8600GT is ook pure overkill.
Wil je zuinig, dan is een Atom (met de juiste chipset) of een AMD780G systeempje een veel zuinigere oplossing.

• jvandergeer
Terw_Dan schreef op zondag 28 december 2008 @ 21:55:
Tja, P4s zijn niet de meest zuinige procs die je kunt vinden en zo'n 8600GT is ook pure overkill.
Wil je zuinig, dan is een Atom (met de juiste chipset) of een AMD780G systeempje een veel zuinigere oplossing.
Ik weet dat de P4 meer energie slurpt dan een Celeron, of Atom, maar hij zal (eventueel nog gedownclocked) zuiniger draaien dan de desktop met al zijn overige componenten.

De 8600GT blijft gewoon in de desktop.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Ik zou je desktop gewoon laten zoals ie is en een zuinige Sempron/Athlon/Celeron/Pentium Dual Core aanschaffen met een goedkoop maar goed mATX bordje :)

Heb ik zelf ook gedaan :)
Asus M2N68-AM (46 euro) + Sempron 1250le (30 euro) + 2 GB geheugen (20 euro).

Dar hdd's moet ik nog bestellen ;)

• jvandergeer
Heb vandaag de spullen besteld. Heb toch maar gekozen voor zuinig spul voor de server. Dit is het geworden:

Asus M2N68-AM (AM2+)
AMD Athlon 64 X2 5050e
2x512 DDR2 PC4200 (heb ik nog)
Samsung DVD-RW
Seagate Barracuda 1TB SATA HD
Simpel AOpen kastje met 350W voeding.

Klaar voor minder dan 300 euro. Is in de toekomst ook nog goed bruikbaar voor andere doeleinden...
En wellicht voor de desktop een keer een andere videokaart...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:03

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kijk, je moet elke investering wegen tegen het energieverbruik. Een nieuwe PC zal altijd meer energie kosten voor het maken ervan en verwerken van je oude, dan het behouden van de oude pc ooit zal verstoken, vermoed ik.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Dit topic voldoet helaas niet aan de eisen van het CSL Beleid

Van een tweaker wordt verwacht dat hij/zij zelf prima met behulp van benchmarks en reviews uit kan zoeken welk product het beste bij de gestelde eisen past. Binnen de CSL hebben we hiervoor een uitgebreide FAQ en uiteraard de "Best Buy Guide" (BBG).

Dit topic gaat dus op slot en we wensen je nog veel succes met het zoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.