dynamische URL behouden bij nieuwe site

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 15:57

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Ik heb een Joomla site welke ik helemaal ga weghalen. Er is echter een statische pagina die goed scoort in Google. Het betreft een pagina over een fix in een Toshiba Tectra 9000 notebook (een veel voorkomend hardware probleem) en wordt gelinkt vanaf o.a. het Ars Technica forum. Voor mijn SEO hoeft het niet, maar ik vind het nogal service als deze pagina ook na het afbreken van de Joomla site gevonden kan worden (ik wil dan alles copy pasten en in een simpele html pagina zetten).

Wat is nu het probleem? De pagina URL is nu een dynamische:
domein.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=55

Los van hoe ik de nieuwe site wil maken (of dat weer een CMS is (evt zelfs Joomla) of een statische pagina: kan ik hier iets op vinden?

Mijn eigen ideeen:
- het hele idee vergeten en hopen dat Google de nieuwe pagina snel indexeert. Nadeel: hard gebakken links vanaf fora komen niet meer aan
- bovenstaande en een 302
- op de nieuwe site als die ook met een index.php werkt een stukje code maken die het argument afvangt en redirect
- de 404 pagina aanpakken dat die dit herkent (hoe?) en redirect
- weer Joomla gebruiken en de pagina er opnieuw inhangen en zorgen voor zelfde id's
- anders?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 08:44
Jazzper schreef op zondag 28 december 2008 @ 21:33:
Ik heb een Joomla site welke ik helemaal ga weghalen. Er is echter een statische pagina die goed scoort in Google. Het betreft een pagina over een fix in een Toshiba Tectra 9000 notebook (een veel voorkomend hardware probleem) en wordt gelinkt vanaf o.a. het Ars Technica forum. Voor mijn SEO hoeft het niet, maar ik vind het nogal service als deze pagina ook na het afbreken van de Joomla site gevonden kan worden (ik wil dan alles copy pasten en in een simpele html pagina zetten).

Wat is nu het probleem? De pagina URL is nu een dynamische:
domein.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=55

Los van hoe ik de nieuwe site wil maken (of dat weer een CMS is (evt zelfs Joomla) of een statische pagina: kan ik hier iets op vinden?

Mijn eigen ideeen:
- het hele idee vergeten en hopen dat Google de nieuwe pagina snel indexeert. Nadeel: hard gebakken links vanaf fora komen niet meer aan
- bovenstaande en een 302
- op de nieuwe site als die ook met een index.php werkt een stukje code maken die het argument afvangt en redirect
- de 404 pagina aanpakken dat die dit herkent (hoe?) en redirect
- weer Joomla gebruiken en de pagina er opnieuw inhangen en zorgen voor zelfde id's
- anders?
moet volgens mij wel met een .htacces kunnen. alles dat naar domein.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=55 wil redirecten naar nieuwe url. dan kan je vervolgens de pagina plaatsen waar je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

harrald schreef op zondag 28 december 2008 @ 21:37:
[...]

moet volgens mij wel met een .htacces kunnen. alles dat naar domein.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=55 wil redirecten naar nieuwe url. dan kan je vervolgens de pagina plaatsen waar je wil.
Dat kan dus dmv een 301(permanent) of 302(temporary) ;)
Voordeel van 301 is dat de nieuwe URL geindexed zal worden en de redirect uiteindelijk niet meer nodig is (iig voor google).
302 instrueert om de doorverwijzing niet te indexeren en oude informatie te behouden.

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 28-12-2008 21:40 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
ik persoonlijk zou de 404 aanpakken en laten redirecten naar de goede pagina,

op een manier als deze bijvoorbeeld,
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
if(isset($_GET['option']) &&
  isset($_GET['task']) &&
  isset($_GET['id'])
  isset($_GET['Itemid']))
{
    if($_GET['option'] == "com_content" && Itemid == "55")
    {
         //hier redirecten
    }
}

succes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 15:57

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
snelle service! eigenlijk e.e.a. combineren zodat Google zich aanpast maar harde links van fora ook werken.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Nico111 op 29-12-2008 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:37

TeeDee

CQB 241

Alm4riC schreef op zondag 28 december 2008 @ 21:42:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  isset($_GET['task']) &&
  isset($_GET['id'])
  isset($_GET['Itemid']))
{
    {
         //hier redirecten
    }
}

succes 8)
Heb je nog een reden waarom je dit met een 404 wil doen in plaats van de standaard 301?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
.htaccess
code:
1
RewriteRule ^index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=55 statischepagina.html [L]

Je zou dit kunnen proberen, denk dat dit wel werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

servicedb schreef op maandag 29 december 2008 @ 09:26:
.htaccess
code:
1
RewriteRule ^index.php?option=com_content&task=view&id=43&Itemid=55 statischepagina.html [L]

Je zou dit kunnen proberen, denk dat dit wel werkt gewoon.
ik zou [L] veranderen in [R=301,L] ;) Weten zoekmachines dat ze de oude link moeten vergeten en de nieuwe moeten indexeren .
En vergeet niet "RewriteEngine On" er boven te hebben staan, als dat nog niet in je .htaccess stond ;)

edit:

Nico, je hebt elektronische post ;)

[ Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 29-12-2008 09:39 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
McKaamos schreef op maandag 29 december 2008 @ 09:35:
[...]

ik zou [L] veranderen in [R=301,L] ;) Weten zoekmachines dat ze de oude link moeten vergeten en de nieuwe moeten indexeren .
En vergeet niet "RewriteEngine On" er boven te hebben staan, als dat nog niet in je .htaccess stond ;)
+1

Voordeel van deze oplossing tegenover een php-script is dat je anders in je root index.php nog eens redirects moet gaan stoppen voor een oude pagina. Zeker als je een nieuw CMS gaat gebruiken is dat gewoon vervuiling van de code en maakt het upgrades ook weer tricky. Stel je upgrade naar een nieuwe versie en vergeet de index.php aan te passen: pagina doet het niet meer. Daarom zou ik zelfs willen voorstellen om de RewriteRule in je serverconfig te stoppen, mocht je daarbij kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door remmelt op 29-12-2008 10:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:11
Alm4riC schreef op zondag 28 december 2008 @ 21:42:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  isset($_GET['task']) &&
  isset($_GET['id'])
  isset($_GET['Itemid']))
{
    {
         //hier redirecten
    }
}

succes 8)
Nog even ter aanvulling op bovenstaande argumenten: Als de nieuwe site ook een index.php heeft, heb je niets met een 404 te maken. Edit: of die nieuwe index.php moet bij voor hem onbekende url-parameters een 404 genereren, maar dat lijkt me ook niet de oplossing.

[ Voor 9% gewijzigd door Raynman op 29-12-2008 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
McKaamos schreef op maandag 29 december 2008 @ 09:35:
[...]

edit:

Nico, je hebt elektronische post ;)
Je hebt gelijk 8)7 Was het stukje vergeten. Maar ja ben niet echt super goed met htacces om die [R=301,L] te kennen. Bedankt voor de aanvullende info, was het vergeten er bij te zetten.
Pagina: 1