Toon posts:

Netwerk via het stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zal in het kort uitlegggen wat mij situatie is, omdat mijn router op de begane grond staat en ik niet de mogelijkheid heb om een kabel te trekken naar de 3e verdieping dacht ik er aan om 2 sweex power adapters te kopen zodat ik mijn UPC modem aansluit en met een RJ45 kabel verbinding via het stopcontact. Op de 3e vedieping plaats ik dan ook een dergelijke adapter in het stopcontact en sluit hier een Linksys wireless router op aan.

Is dit mogelijk? (op deze manier heb ik zeer goed bereik op de 3e verdieping, ik maak zeg maar een soort van bridge via het stroomnet)

Mc

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2008 21:08 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het zal zeker werken, maar de performance zal allicht niet optimaal zijn... :o

Het gedeelte mbt de power adapters zou moeten werken, zij het met verhoogde latency, maar WTF een tweede router op zolder? Als het je enkel om WiFi te doen is ben je met een access point veel beter uit, zeker als je dingen wilt gaan port forwarden enzo.

Mbt performance, ik heb gehoord van mensen die 50Mbit/s over het stroomnet halen, maar ook mensen bij wie het op 5Mbit/s blijft steken. Als je internetabo nog trager dan dat is maakt het muv latencies weinig uit, maar als je een 24Mbit verbinding hebt (laat staan 60 of 120) kan het zijn dat je ernstig aan performance inlevert.

Je zegt dan wel dat je niet de mogelijkheid hebt om een kabel te trekken, maar heb je overwogen het gewoon ouderwets langs de (trap)plinten naar boven te halen? Dat is veel makkelijker en je haalt gegarandeerd je volle LAN snelheid :)

Oslik blyat! Oslik!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Er zijn verschillende types powerline adapter. Ik heb zelf twee 85Mbit adapters van Konig; een van de betere merken. Maar ze zijn best prijzig (60eu oid) en je haalt in de praktijk maar ongeveer 24Mbit. Voor internet uiteraard voldoende (max 20Mbit), maar niet lekker voor een thuisnetwerk. Dan kom je al gauw op de 200Mbit adapters en die zijn behoorlijk duur (100+ eu) en halen nog niet eens echt hoge snelheden. Het is dus maar net wat je er mee wilt doen. In gedachte houden:
- Op dezelfde groep werkt het best
- Liever geen statisch IP op je pc
- In oude huizen minder kans op goede verbinding
- niet geschikt voor netwerk, wel voor internet
- relatief duur

Ik begrijp dat je wireless op de 3e vdp wilt? Zo niet, dan kan je beter de adapter op de 3e vdp plaatsen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als aanvulling op dion_b, afhankelijk van hoe de groepen en dergelijke ingedeeld zijn HOEFT het nog niet eens te gaan werken.

Ik heb hier een set Eminent Powerline adapters liggen: productreview: Eminent EM 8013 xLine Powerline starterkit (85Mbps, Lichtnet, RJ-45) review door TERW_DAN
Die heb ik ooit getest en ze werken echt niet overal. Kijk dus eerst eens of je het kunt testen voordat je het daadwerkelijk aanschaft (of regel met de winkel dat je het setje terug kunt brengen als het niet werkt).

De snelheden die ik haalde waren niet optimaal, maar puur voor internet waarbij je toch geen 100Mb/s netwerk nodig hebt (althans, in de meeste gevallen ;)) werkt het prima.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en natuurlijk heeft de helft van de mensen een loze leiding naar de zolder liggen.
maar de meeste mensen weten dat dan weer niet ;)

zo niet denk eens aan de leiding voor de thermostaat (mits verwarming op zolder)

Iperf

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
* ChaserBoZ_ moet ook nog wat verzinnen voor de uplink van de schuur :+

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kunt heel veel methoden verzinnen om op je zolder een 'redelijke' verbinding te krijgen maar de meest stabiele, snelle en goedkope (en na installatie gemakkelijkste) methode blijft toch een kabeltje.
Ik heb al heel wat kabels bij mensen gelegd en het is nog nooit voorgekomen dat er geen enkele mogelijkheid was om een kabel naar boven te trekken.

Bij mij thuis loopt alles via de CV buizen. Maar dat kan alleen maar omdat de CV achteraf is aangelegd.

Verwijderd

Topicstarter
Heren en Dames,

Bedankt allemaal voor jullie reply´s. De performance zou toch goed moeten zijn omdat:

Mijn internet is max 8mbit, echter het LAN gaat toch alleen gebruik maken van de sitecom switch die ik op zolder ga plaatsen?

Als ik het internet ga benaderen gaat hij eerst via het stroomnet naar mijn UPC modem beneden, echter als ik het LAN benader blijft hij toch op de 3e? Ik wil mijn sitecom dan trouwens vervangen voor een N netwerk aangezien mijn dongles ook N zijn.

Hoe denken jullie hier over?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2008 11:09 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar komt die Sitecom switch opeens vandaan :?

In je originele post had je het over een (niet nader genoemde) router beneden bij de modem en een Linksys router boven. Nu heb je een Sitecom switch die je door een "N netwerk" wilt vervangen...

Het wordt er niet duidelijker op :o

Bottom line: gebruik voor een thuisnetwerk één router die je direct bij je modem plaatst. Werk daarachter waar nodig met switches (bedraad) danwel acces points (WiFi). Hou er rekening mee dat WiFi altijd minder betrouwbaar is dan ouderwets bedraad UTP. Ook bij 8Mbit/s internet kunnen WiFi en stopcontactnetwerken een bottleneck vormen die je merkt.

Mij klinkt dit allemaal veel te ingewikkeld in de oren: je latencies gaan omhoog (game je? reken dan op lag!), je introduceert veel single points of failure, je zult meerdere zaken moeten configureren, en als je het in een paar posts hier niet duidelijk weet uit te leggen kom je IRL helemaal in de knoei :/

Oslik blyat! Oslik!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Met dion_b. Misschien dat je nog een keer (liefst met een tekeningetje?) duidelijk kan maken hoe je de zaak voor ogen hebt?

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 29 december 2008 @ 14:02:
Waar komt die Sitecom switch opeens vandaan :?

In je originele post had je het over een (niet nader genoemde) router beneden bij de modem en een Linksys router boven. Nu heb je een Sitecom switch die je door een "N netwerk" wilt vervangen...

Het wordt er niet duidelijker op :o

Bottom line: gebruik voor een thuisnetwerk één router die je direct bij je modem plaatst. Werk daarachter waar nodig met switches (bedraad) danwel acces points (WiFi). Hou er rekening mee dat WiFi altijd minder betrouwbaar is dan ouderwets bedraad UTP. Ook bij 8Mbit/s internet kunnen WiFi en stopcontactnetwerken een bottleneck vormen die je merkt.

Mij klinkt dit allemaal veel te ingewikkeld in de oren: je latencies gaan omhoog (game je? reken dan op lag!), je introduceert veel single points of failure, je zult meerdere zaken moeten configureren, en als je het in een paar posts hier niet duidelijk weet uit te leggen kom je IRL helemaal in de knoei :/
Ok ik heb het misschien niet goed uitgelegd, als volgt:

Huidige situatie:

UPC modem direct aangesloten op een Sitecom Wireless Router, in mijn PC een Sitecom USB dongle net als mijn andere PC's. Nu gaat het kopieren tussen de computers niet snel omdat het signaal vanaf de begane grond naar de 3e verdieping slecht is. NU dacht ik:

Nieuwe situtatie:

UPC modem aansluiten op powerline adapter op de 3e ook een powerline adapter en deze met rj45 inpluggen op de sitecom router. Dan staat deze op de 3e verdieping en heb ik goed signaal.

ECHTER, na veel lezen op verschillende sites ben ik tot de conclusie gekomen om mijn gehele wireless netwerk te vervangen (net opgehaald) voor een N netwerk (LinksysWRT160N).

Verder heb ik N dongles in mijn PC of PCI. Ben benieuwd of de performance nu onderling beter is, het gaat mij puur om files te sharen tussen de computers.

MC

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Omdat je 1 plug op de begane grond hebt en 1 plug op de 3e vdp, ga ik ervan uit dat die op verschillende groepen lopen. Dat maakt de kans op een goede verbinding kleiner. Je zult het dus echt moeten testen.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost! Alles vervangen voor een Linksys Cisco netwerk type N. Werkelijk amazing! Bereik is continue 100% op 130Mbit, supersnel schakelen tussen de computers. Een soort van raket als antenne van Linksys.

Kan dit iedereen aanraden, voor mij geen sweex of sitecom meer. Ook leuk aan de Cisco apparatuur is dat het direct werkt met de bijgeleverde software. Zelf geen mac adressen clonen e.d.

Uiteraard is dit een stuk duurder dan Sweex en ook iets duurder dan Sitecom maar het is het waard. Voorkomt een hoop irritatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2008 16:37 ]

Pagina: 1