hardware raid controller de moeite waard

Pagina: 1
Acties:

• deus4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik wil graag een raid 5 opstelling met 3 disks voor mijn linux server installeren. Nu overweeg ik om hier een raid controller voor aan te schaffen: http://www.informatique.nl/122098

Qua performance heeft deze controller geen enkel voordeel. Volgens de raid FAQ heeft deze raid controller als enig voordeel dat je hiermee vanaf een raid 5 array kunt booten. Dit laatste heeft voor mij echter nog geen echt grote noodzaak. De volgende 2 punten zijn voor mij wel belangrijk:

1. Heeft een dergelijke 'hardware controller' voordelen tov een echte software raid onder linux wat betreft installatie 'gemak'. Stel dat die raid controller simpel weg plug & play is, en ik een week onder linux zou moeten prutsen om een software raid werkende te krijgen, dan zou mijn voorkeur uit gaan naar de controller. Ik vind het zelf leuk om met linux te spelen, maar iets als een raid setup moet gewoon werken. Iemand die kan aangeven hoe 'soepel' het gaat om een raid 5 setup op te zetten onder linux?

2. Recovery mogelijkheden & gemak. Indien een disk sneuvelt zou ik hem graag snel en zonder problemen willen vervangen. Maakt het vanuit dit opzicht nog uit of je voor een controller gaat of volledig software gestuurd?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat punt 1 betreft: een raid controller 'just works'. Alle belangrijke dingen die je nodig hebt voor je raid (consistency checks, rebuilden, schijven vervangen) kan allemaal vanuit de BIOS van de controller.

Zelf heb ik met raid5 onder linux o.b.v. md gespeeld, dat werkte wel aardig, maar de performance was niet echt super in vergelijking met bijvoorbeeld geom_raid5 onder *BSD. Bovendien vond ik dingen instellen via een textbased bios toch wat makkelijker en duidelijker dan een serie commando's op de commandline. Maar dat is gratis :) Heb zelf ook gespeeld met een LSI Megaraid controller.

Punt 2. Gemak van een echte raidcontroller ligt naar mijn mening een stuk hoger. Rebuilden gaat via je cpu, of als de raidcontroller zelf een xor-processor heeft voert die dat uit.

[ Voor 3% gewijzigd door spone op 28-12-2008 17:56 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Software raid onder linux is geen experimenteel gebied meer hoor. Zijn ook howto's over te verkrijgen.

b.v.

http://tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO-9.html

(had je zelf kunnen vinden :9 )

Omdat die fasttrack toch een soft van softwar aid is is er ook een speciale raid module nodig,,,,

http://www.faqs.org/docs/...-Promise-RAID1-HOWTO.html

Speciale controller KAN als voordeel hebben dat ze beter hotpluggable zijn, dat als een disk kapot gaat dat hij het systeem niet mee trekt. Echter dat vind je pas uit na een defect.

Nadeel van een speciale controller is dat als de controller sneuvelt je niet meer bij je disks kunt tot je een vervangende controller hebt. Dus een 2e systeem met exact gelijke controller is wel handig. of extra 1 in de kast leggen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:12

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een hostbased raidcontroller zoals de FastTrak TX4310 heeft niets extra te bieden boven raid op een onboard controller, behalve misschien de software die beter zou kunnen zijn. De TX4310 heeft nog een 32-bit PCI-interface wat niet bevorderlijk is voor de prestaties. Bij een moderne chipset hangt de sata-controller direct aan de southbridge interconnect en kan daarmee over een ruime hoeveelheid bandbreedte beschikken.

Als je echt iets wilt opschieten met een losse raidcontroller, neem dan een Areca of een HighPoint met cachegeheugen en een Intel I/O processor. Neem anders gewoon de onboard raidcontroller.