Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-05 14:31
Hey,

Ik heb gister mijn P45D3 vanaf BIOS naar UEFI geflasht, precies volgens de MSI guidelines. Sindsdien doet mijn PC nogal vaag. Het flashen vanaf een USB stick leek gelukt, alles 100%. Toen kwam de reboot, geen beeld.

Na wat prutsen kreeg ik de boel zover om een wit streepje te geven in de linkerbovenhoek. Nog wat geklooi later kreeg ik een American Megatrends logo en 1 regel tekst met daarin het versienummer van de UEFI-BIOS die er op staat. Daarna loopt de boel steeds vast.

Vervolgens de Hang- en Opstartproblemen FAQ erbij gehaald. Ik heb toen geprobeerd een bootable floppy te maken. Helaas bleek de BIOS File te groot voor een floppy (4MB), toen heb ik maar de flash utility geprobeerd. Die hernoemt naar AMIBOOT.ROM en via ctrl + home geforced. Toen gebeurde er een wonder, ik kwam in de UEFI-BIOS. Daarna kon ik ook door naar windows.

Weer terug in windows waren alle settings bewaard, behalve de Ati Catalyst Drivers, die waren vermist/corrupt. Ik heb toen maar een systeemherstel geprobeerd en toen was ik weer terug bij af. Hetzelfde witte streepje in de linkerbovenhoek en met geen mogelijkheid kan ik em nog de BIOS inforcen.

Ik vermoed dat mijn BIOS chip een beetje vaag is, de BIOS die ik er hiervoor op had staan had een corrupt splash screen wat problemen gaf als het bord overklokt draaide (bios-image uit werkte daarna ook als een zonnetje, maar het overklokken verliep nog steeds niet lekker, vandaar de BIOS flash).

De D-Leds helpen me ook niet echt, van boven naar beneden is het GROEN-GROEN-GROEN-ROOD. Als daarnaar zoek bij MSI (in de handleiding staat niets vermeld over het bestaan van de D-Leds). Dit is het enige wat ik kan vinden dan:

Initializing Video Interface
- This will start detecting CPU clock, checking type of video onboard. Then, detect and initialize the video adapter

http://www.msicomputer.com/support/sup_tshoot.asp#1_4

Ik heb geprobeerd alle loze hardware los te koppelen, volgens mij alle denkbare combinaties met hardware die geen problemen moet geven. Ik ben een beetje ten einde raad.. Zeker omdat ik in Windows ben geweest en ook in de BIOS.

Het enige wat ik me nog kan bedenken is de BIOS chip opzoeken, erafhalen en naar flashbios.org sturen, maar zoals jullie wel begrijpen wil ik de boel het liefste vandaag nog weer aan de praat krijgen en als de chip zelf brak is, heb ik er nog niets aan om hem door iemand anders te laten flashen.

De specs van mijn PC zijn:
Mobo: MSI P45D3 Platinum (V1.0)
VGA: Asus HD3870 512MB (met CoH game)
RAM: OCZ 1600MHz EB CL8 2x 2GB
Geluidskaart: Auzentech X-Fi Prelude
HDD: Seagate Barracuda 7200.10 250GB S-ATA 8MB (hierop staat OS)
WD Caviar Black 1TB WD1001FALS
Drives: 2x Samsung, 1 speler, 1 brander (weet typenummers even niet meer)
PSU: Be-Quiet 850W Dark Power Pro, de nieuwe versie. (overkill, maar is voor nieuw systeem alvast)

Als ik nog wat vergeten ben te vermelden hoor ik het graag!

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor wat betreft de D-LEDS moet je even kijken in de manul van de P45(D3)Diamond, daar staan ze wel in.

Verder kan het wel eens te maken hebben met de instellingen van je geheugen. Ik heb veel moeite gehad om die MSI bordjes aan de praat te krijgen met OCZ geheugen (OCZ is niet echt lekker compatible heb ik gemerkt).
Duw er desnoods even een ander setje ram in om te kijken of het daarmee wel lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjDuivert
Hey, bedankt voor je reactie. Had al in manual gekeken, die geeft geen verklaring van de D-Leds , of uberhaupt iets voor troubleshooting. Instellingen van het geheugen zouden nu volgens de geprogrammeerde SPD zijn, omdat BIOS gereset is.

Compatibiliteit zou inderdaad kunnen, vooral omdat ik nu UEFI ipv BIOS heb, UEFI zou de reepjes niet kunnen herkennen, terwijl de MSI Bios hier wel op voorbereid is. Ik heb de PC enkele maanden in deze config gebruikt en dat werkte prima, ze haalden zelfs 1600MHz met iets strakkere timings dan op de reepjes staat aangegeven. Ik zou graag met DDR3 testen, maar het zijn de enige reepjes die ik heb en ik ken ook niemand in mijn omgeving die DDR3 heeft.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DjDuivert schreef op zondag 28 december 2008 @ 18:11:
Hey, bedankt voor je reactie. Had al in manual gekeken, die geeft geen verklaring van de D-Leds , of uberhaupt iets voor troubleshooting.
Ik weet vrij zeker dat ze er wel instaan hoor, heb het al een aantal keren opgezocht namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjDuivert
In boekje van hetzelfde mobo? In online handleiding kon ik ook niets vinden over de D-Leds met ctrl + F. Ik vind het zelf ook erg wondelijk dat er niets instaat, ik zal inderdaad vast iets over het hoofd zien. Ik had wel al de MSI Support site gevonden, zie ook de link in de startpost. Daar staat ook hoe ik BIOS kon recoveren, dat leek in eerste instantie dus te lukken, maar nu dus niet meer.

Ik bedacht me wel dat een vriend van me een nehalem PC mag reviewen, ik mag zijn RAM even testen en ik kan ook zijn huidige VGA en CPU gebruiken, zo kan ik kijken of er eventueel een ander stuk hardware niet werkt. Ik wil in ieder geval proberen de BIOS te flashen met zijn DDR3 RAM van Nehalem. Het zijn Elpida sticks geloof ik (wat elke reviewer meegestuurd kreeg met DX58SO). Ik hoop dat ik dan in ieder geval weer een BIOS erop kan zetten en misschien is het probleem dan opgelost. Ik ga in ieder geval vanavond nog even aan de slag met andere hardware, ik hoop dat je tip over het RAM de juiste is. Bedankt voor je moeite, hopenlijk kan ik over paar uur met goed nieuws komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, in het boekje van de Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjDuivert
Heb online de diamond manual bekeken, maar dat d-led systeem is anders Met ander RAM, Qimonda is het overigens, doet ie tot op heden ook niets. We gaan nu andere onderdelen vervangen.

Update: Met de Qimonda reepjes is het gelukt de BIOS terug te flashen naar een gewone BIOS, wel moest eerst een HD4870 in het systeem geplaatst worden en dan weer de HD3870 en toen deed ie het wonderbaarlijk genoeg. Maar ik denk dat de boel dus niet goed overweg kan met UEFI. Het lijkt ook de reden te zijn waarom de Ati Drivers niet werkten. In ieder geval, het ziet er zonnig uit. Terw_Dan, bedankt voor de RAM tip! :P

[ Voor 55% gewijzigd door DjDuivert op 29-12-2008 13:02 ]

Pagina: 1