Toon posts:

Zelfbouw subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik wil een sub aan mijn set toevoegen, maar het is de afweging of ik zelf een sub zal gaan bouwen of een reguliere sub ga aanschaffen. Ik heb nog nooit een speaker gebouwd. Heb wel enige ervaring met meubelbouw e.d. dus qua vaardigheid zal het nog wel gaan. Mijn vraag is of het de moeite waard zal zijn.

Mijn set bestaat nu uit mordaunt short mezzo's 6 (front), mezzo 5 (center) en 2 ms alumni 2 als surround.
Dit wordt aangestuurd door een denon avr 2808. De sub zal als ondersteuning dienen bij zowel films als muziek. Mijn budget ligt rond de 500 euro. Daarmee valt de sub uit de zelfde serie als mijn huidige speakers af omdat deze dubbel zo veel kost :/

http://www.mordauntshort....D=69&Title=Specifications

Bovendien leek mij dat een beetje overkill. want de ruimte is 4x5. Nu staan de subwoofers van REL quake II ook bekend als subwoofers met een hele goede prijs kwaliteit verhouding die toch diep gaan met nog redelijk bescheiden afmetingen. Dus dit is een goede optie.

Maar voor 500 euro kan ik ook een mooi bouwpakket kopen. Nu heb ik op de website van speakerland deze sub gevonden. http://www.speakerland.co...er_bouwpakketten/sub8.php
Ik heb uit ervaringen van andere gebruikers op dit forum begrepen dat de peerless woofers van goede kwaliteit zijn, evenals de de hypex versterker. Maar hoeveel beter is zo'n zelfbouw nou echt. Ik wil best tijd en moeite investeren om een mooie sub te maken, maar dan moet het resultaat er ook naar zijn :)

Om het tot 1 concrete vraag te formuleren; De REL Quake II of deze zelfbouw?
Anders opties zijn natuurlijk ook welkom. Alvast dank voor jullie reacties.

Groet,

Roy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 23:50

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik denk dat je niet echt moet gaan zelfbouwen voor geldbesparing. Maar meer voor het plezier. Als je namelijk je uren gaat tellen klopt het plaatje niet echt meer.
Wel ben ik ervan overtuigd dat je voor 500euro materialen iets kan bouwen wat stukken beter klinkt dan een kant en klare sub voor 500 euro.
Maar persoonlijk lijkt een bouwpakket me niet echt leuk. Het lijkt me interessanter om eens wat dieper in de materie te duiken en met software te gaan rekenen aan een kast. Afwegingen maken, gepoort of niet en waarom? Dan wordt het echt leuk en bouw je iets "unieks" en verdwijnt het ikea gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou zelf bouwen.

Een kant en klaar bouwpakket is dan een mooie 1e stap in zelfbouwland. "From scratch" een sub ontwerpen kan ook, maar dan moet je je wat meer inlezen.

Wat veel beginnende zelfbouwers vergeten is dat je meer tijd bezig bent met houtbewerking en afwerken dan met elektronica en ander nerdy tweaker gedoe...

Edit: rij anders eens langs remo.nl en doe alex de groeten van me :)

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 28-12-2008 19:11 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je toch kant en klaar wilt: http://ra-subwoofers.nl/index_bestanden/Page493.htm

Meer waar voor je geld dan bijv REL. Zelfbouwen zal nog steeds wel goedkoper zijn. Spullen die je nodig hebt om bijv de XLS200 te bouwen zal 300,- kosten voor woofer en amp (XLS10 kost 150,- dan nog een amp), en dan nog hout en tijd in de afwerking steken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2008 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik zou ook zelf bouwen!

Dat heb ik wel gedaan, en dan ging ik vaak naar Speaker & Co in Haarlem (redelijk dichtbij voor mij). Ze zitten ook in Rotterdam trouwens.
Zij hebben een goede service en een leuk assortiment (http://www.speaker-en-co.nl/).
Kijk bv even bij de Subwoofers, daar zitten er ook in jouw prijsklasse wel wat bij.

Dan is Speakerland al genoemd, daar kun je denk ik ook wel e.e.a. vinden. Zelf heb ik verder alleen ervaring met Conrad (jawel! :)) voor low-budget en midrange speakers, en reparatie.

Je kunt als zelfbouwer alle kanten op. Wil je zelf een kast ontwerpen en bouwen dan kan dat; k&k houtpakketten zijn ook mogelijk en alles daartussen. Bovendien, bij zaken als Speaker&co (er zijn er meer die dit doen) kun je je box daar laten meten en afregelen.
Met dat alles in gedachten zou ik voor zelfbouw gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja zelfbouw leek mij ook de leukste optie. In andere topics die over zelfbouw gaan lees je alleen maar positieve verhalen. En dat het bouwen en afwerken veel tijd kost neem ik graag voor lief :)

Het ontwerpen en berekenen van de kast lijkt me nog iets te hoog gegrepen voor de eerste zelfbouw. De kwaliteit van de componenten zullen bij zelfbouw misschien ook nog wel beter zijn dan die van de quake o.i.d. Alleen vraag ik me af of er nog veel verschil zit tussen down firing of recht geplaatste woofers. Klopt het dat down firing zich eenvoudiger laat plaatsen? Of heeft dit ook zijn nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf bouwen geeft mij altijd de voldoening dat het precies zo wordt als ik zelf wil!
En als je afwerking van de kasten ook leuk vindt, zou ik me daar zeker niet door laten tegenhouden.

Als je niet zelf wilt ontwerpen en aan een kast rekenen zijn er meer dan genoeg kant en klare kast ontwerpen beschikbaar. Sommige luidspreker fabrikanten geven ook magazines met deze ontwerpen uit.
Verder zijn er boeken en tijdschriften (Elektuur had jarenlang een serie over zelfbouw projecten - aanrader) en ook online zal ongetwijfeld het een en ander te vinden zijn.
Winkels als Speaker&Co of Speakerland zullen ook het nodige hebben.

Heb je een geschikte kast (vorm) gekozen dan kun je nog kiezen uit helemaal zelf in elkaar zetten of een kant en klaar houtpakket bestellen. Deze laatste optie is de meest eenvoudige en geeft ook een zeer net resultaat.
Als je voor perfectie gaat kun je altijd de afgebouwde luidsprekers met behulp van eventuele poorten (hangt af van de gekozen opzet) of met de kastvulling de inwendige demping optimaal laten afstellen.

Of er verschil zit in de diverse methodes van speakers plaatsen? Ach, de enige raad die iemand je dan kan geven is: ga luisteren! Weer bij bovengenoemde winkels, maar zij zijn vast niet de enige, is vaak een luisterruimte met diverse modellen. Zij kunnen je vanuit de praktijk ook vaak een gedegen advies geven en antwoord op je vragen. Een oriënterend bezoek is zeker erg de moeite waard!

Ik heb natuurlijk altijd een wat beperktere ervaring - alleen de speakers die ik zelf heb gebouwd - maar in zo'n speciaalzaak is altijd meer ervaring aanwezig.
Dus vanuit mijn eigen ervaring en kennis kan ik je alleen dit zeggen:
Wat als 'verschil' hoorbaar is is vaak te herleiden (enkel voor de kast en niet zo zeer voor de drivers) tot het gekozen principe. Een gesloten box komt minder laag; de afval is geleidelijker en zet eerder in. Echt lage tonen komen dan uit grote(re)kasten. Een open box valt later, maar ook steiler af. De bekendste is de basreflex maar denk ook aan (varianten van) de translissielijn. Zitten heel interessante ontwerpen bij, maar wel groot en dat willen we nu niet.

Wat apart is en ik moeilijk te vergelijken vind zijn de bandpass behuizingen, waar de speaker(s) in een middenverdeling zit(ten) en het basgeluid door een poort naar buiten komt. De frequentieband van dergelijke behuizingen ligt meestal in het gebied van zo pak-em-beet 20-150 Hz.
Je kunt als algemene richtlijn aanhouden dat bij dergelijke lage frequenties - en dat geldt dus voor alle soorten boxen - de richting van waaruit het geluid wordt waargenomen er niet toe doet; je kunt dat toch (haast) niet horen namelijk. Plaatsing in de luisterruimte is dan minder kritisch. en ook zou de plaatsing van de driver in de box er niet veel toe doen. Vooruit, een poort aan de achterkant of downfiring, wat maakt het uit...
Maar dat is mijn mening!
Ga vooral zelf luisteren en vraag wat de professionals ervan vinden... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb besloten om zelf een subwoofer te bouwen. Nu alleen nog de afweging of ik de kast ook zelf ga ontwerpen. Het lijkt me iig een uitdaging. Ik kan ook nog wel aardig 3D modeleren in autodesk inventor dus mocht ik tot een eigen ontwerp overgaan zal ik dat natuurlijk even posten :) . En uiteraard de foto's van het bouwen en het eindresultaat. Ik ga me nu eerst maar verdiepen in de materie en welke onderdelen ik ga gebruiken, dan kan ik aan de hand daarvan een kast gaan ontwerpen . Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 23:50

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Zoek ook even WinISD voor het doorrekenen, als je dat nog niet had. En als je tijdens het ontwerpen problemen tegenkomt dan zit hier vast wel iemand die je kan helpen. :)
Pagina: 1