Toon posts:

SATA II schijf wel ondersteund?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een klein probleempje, mijn moederbord ondersteund sata. ([url="http://http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&dlc=en&cc=us&docname=c00069442"]A7V8X-LA[/url])

Nu heb ik dus een SATA II schijf gekocht namelijk de WD 500GB caviar (link)
Nu doet de schijf het wel ( ik hoor hem :) ) maar mijn computer herkend hem niet, komt dit doordat het een SATA II schijf is ? Of moet ik dan gaan kloten met SATA drivers en RAID etc.

Alvast bedankt

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-02 18:29
Als ie 'm in de bios niet herkent is de schijf gewoon dood.

Een SATAII is backwardscompatible met een SATA controller

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-02 13:51
Heb weleens gehad dat ik een jumper moest omzetten om een schijf op sata150 te krijgen ipv default sata300. Weet alleen uit mijn hoofd niet of hij dan in de bios werd herkend of niet :)

http://blog.bjornhouben.com

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:26
Vaak heeft een SATA-2 schijf een jumpertje om 'm op SATA-1 protociol te laten werken. Even googlen naar de handleiding van je specifieke type welke je moet hebben. In ieder geval nuttig om erachter te komen of je MB of je HDD in de war is.
@punisher: Als de steekproef ""mijn moederbord" voldoende is, dan is het antwoord: "Ja, dan duikt het ding weer in je BIOS op."

[ Voor 21% gewijzigd door onkl op 28-12-2008 15:01 ]

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-02 11:48
Zet de schijf eens op SATA150 met een jumper (zie handleiding)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie :*)

Ik zal eens op zoek gaan naar de handleiding van mijn schijf, die heb ik er namelijk niet bij gekregen.

@ keiichi: het lijkt me heel sterk dat me schijf nu al dood is, heb hem eergister binnen gekregen :9

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:59

buggienuk

lekker buggie

Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 15:11:
Bedankt voor de snelle reactie :*)

Ik zal eens op zoek gaan naar de handleiding van mijn schijf, die heb ik er namelijk niet bij gekregen.

@ keiichi: het lijkt me heel sterk dat me schijf nu al dood is, heb hem eergister binnen gekregen :9
Het is altijd mogelijk.

En wat bedoel je met "mijn computer herkent hem niet"? Dat je hem niet in windows verkenner ziet? Zo ja, volg de volgende stappen.
Start -> uitvoeren -> compmgmt.msc -> schijfbeheer ->
Vervolgens rechtsklik je op de schijf en zeg je dat je hem wilt formatteren, je kan zelf kiezen hoe groot de partities worden. Eventueel nog een naam geven aan de schijf en alles komt goed.

Als je hem niet kan vinden bij schijfbeheer, kijk of de schijf in je BIOS herkent wordt. Als dat niet zo is controleer je bekabeling en set hem eventueel op SATA150. Als er dan nog niks gebeurt dan heb is hij defect, maar ik denk eerlijk gezegd dat je hem gewoon even moet formatteren.

edit: ik ga er even vanuit dat je een nederlandse windows hebt, welke? 95, 98, 2000, 2003, XP, vista?

[ Voor 5% gewijzigd door buggienuk op 28-12-2008 15:17 ]

Ook bekend op XBL als buggienuk

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

buggienuk schreef op zondag 28 december 2008 @ 15:16:
[...]
Als je hem niet kan vinden bij schijfbeheer, kijk of de schijf in je BIOS herkent wordt. Als dat niet zo is controleer je bekabeling en set hem eventueel op SATA150. Als er dan nog niks gebeurt dan heb is hij defect, maar ik denk eerlijk gezegd dat je hem gewoon even moet formatteren.
Het is al een vrij oud moederbord waar ik de specs niet van ken. Meestal moest je voor dit type MB's eerst de SATA drivers installeren v.a. FDD wat ook al een ramp was.

De specs in de TS zijn veel te mager, wat zit er nog meer in aan opslagmedia? Welk OS?

Schijf stuk lijkt me op voorhand uitgesloten. Eerst maar wat anders proberen bijv. kijken of een Linux CD hem wél ziet.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik XP met SP3( mocht dit van belang zijn)

En wat ik bedoel met dat mijn systeem mijn moederbord niet herkend, is dat hij geneens in mijn bios verschijnt :O

Verder gebruik ik al een HD van 40 gig :S die gewoon via IDE gaat.

En dat met die jumpertjes , dat begrijp ik nog niet helemaal, maar ik kom vanavond hierop terug, moet nu helaas weg :S

Laat het jullie weten als ik vooruitgang heb geboekt :D

Verwijderd

Topicstarter
Ow ik bedoel trouwens dat mijn systeem mijn harde schijf niet herkend, zelf niet in de bios. Daar zoekt hij namelijk alleen naar IDE apparaten, niet naar SATA. Daarom dacht ik dacht ik dus dat je een driver moest installeren, zoals ze hier ook doen. link

Moet ik deze guide volgen? Heb namelijk wel dezelfde chipset, alleen een eerder MB dan daar beschreven word ( ik heb A7 series hij heeft het over A8).

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:41

Sebazzz

3dp

Staat de SATA controller wel ingeschakeld? (onboard device configuration)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:46
Keiichi schreef op zondag 28 december 2008 @ 14:59:
Als ie 'm in de bios niet herkent is de schijf gewoon dood.

Een SATAII is backwardscompatible met een SATA controller
Maar niet met een aantal antieke SATA I controllers, zoals mogelijk in dit geval.
Nee.
Sebazzz schreef op zondag 28 december 2008 @ 16:11:
Staat de SATA controller wel ingeschakeld? (onboard device configuration)
Check dit, en als het dan nog niet werkt kun je hem naar SATA I limiten met een jumper.

Afbeeldingslocatie: http://support.wdc.com/images/kb/sataopt1on.gif
Bron: WD KB

Dat is nog relatief makkelijk, bij oa. Samsung disks kan het alleen met software van Samsung zelf aangepast worden, maar daar heb je wel eerst een SATA II host bij nodig, tenminste, dat was mijn ervaring 8)7

edit:
Sebazzz heeft gelijk, het kan ook met een jumper.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Bij mijn oude K8V Deluxe moest je zelfs eerst een RAID-array aanmaken van één HD wilde het werken. Dus vreemd is dit allemaal allerminst.

ARME AOW’er

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:41

Sebazzz

3dp

Thralas schreef op zondag 28 december 2008 @ 16:58:
Dat is nog relatief makkelijk, bij oa. Samsung disks kan het alleen met software van Samsung zelf aangepast worden, maar daar heb je wel eerst een SATA II host bij nodig, tenminste, dat was mijn ervaring 8)7
:S Bij al mijn Samsung disks zit gewoon een handleiding met een jumpertje met instructies hoe het in SATA I modus te zetten, hardwarematig.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
@ Sebazz
Ik zal me pc ff rebooten maar geef het weinig kans.

Verder @ Thralas

Klinkt misschien raar , maar heb geen jumpertje bij mijn harde schijf gekregen. Heb hem online besteld en in de doos zat alleen de HD en een vermogen aan folders waar je de rest van je leven wel zoet mee bent :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2008 22:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net reboot, verrassend genoeg vond ik wel die I/O configuration. Probleem: was al enabled :P

Afbeeldingslocatie: http://img230.imageshack.us/img230/8010/image064lw3.th.jpg

Toch maar met de jumpertjes aan de gang gaan neem ik aan :9

Edit: Zijn de jumpertjes los verkrijgbaar? ( zijn toch praktisch dezelfde dingen om bijv. je DVD brander op master of slave te zetten?)

Edit 2: Heb VIA Hyperion chipset drivers geinstalleerd; de VIA IDE Falcon Storage Device driver. Maakte alleen geen bal uit :9

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2008 23:16 ]

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 22:19
Serial ATA is niet hetzelfde als je seriele poort (die je op de screenshot laat zien)... Kijk nog eens goed of je SATA en/of RAID instellingen in je BIOS kan vinden. Zie je ergens tijdens de POST / in je BIOS de nieuwe schijf staan?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

icebecold, ten eerste als je nog niet ingelogd bent, maar bij elke reactie appart je account gegevens opgeeft, stop daar mee en log gewoon in. Dan zie je namelijk ook dat jouw reply's een edit knop heeft, zodat je niet iedere keer twee reply's onder elkaar hebt staan. Dit wordt namelijk als kicken van een topic gezien en dit is niet toegestaan op GoT binnen 24 uur.

Tweede, probeer eens de tips uit die je hier krijgt. Ik heb namelijk het idee dat de S-ATA controller mogelijk uitgeschakeld staat in het BIOS, zoals reeds eerder geopperd. De volgende waarschuwing krijg ik namelijk te lezen als ik de handleiding van het moederbord doorneem: "Adjust the necessary BIOS settings when using the S-ATA interface". Overigens heb je zelf al eens de handleiding van je moederbord ter handen genomen?

Manual: http://www.elhvb.com/mboards/OEM/HP/manual/kamet2_manual.pdf

Daarnaast voor de volledigheid er bestaat niet iets zoals een S-ATA I en S-ATA II standaard, S-ATA II was de naam van een werkgroep die nieuwe features valideerd voor de S-ATA standaard. Tegenwoordig heten zij S-ATA IO (www.sata-io.org), fabrikanten hebben hier enigszins misbruik van gemaakt.

In principe zouden S-ATA II gelabelde controllers en hardeschijven gewoon backwards compatible moeten zijn met de oudere hardeschijven of controllers. Nu is het bekend dat bepaalde oude S-ATA controllers toch enige problemen hebben met de nieuwe features met name de S-ATA300 interface wil nog wel eens voor problemen zorgen of ook NCQ kan een boosdoener zijn. Beide features zijn veelal met jumpers of software uit te schakelen. In sommige gevallen is er een firmware update nodig van een controller.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Sorry , was niet volledig op de hoogte van de regels, het zal niet meer gebeuren ;)

verder: het probleem is opgelost :D !!
Het bleek toch met een jumpertje te verhelpen te zijn, zodat de schijf dus gelimit werd tot SATA150.
Blijkbaar kon me MB SATA300 niet aan :P

HEEL ERG BEDANKT voor jullie hulp! was me niet gelukt zonder jullie _/-\o_

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Dit is een erg bekend probleem met de Via VT8237 controller, gelukkig werkt het nog bij jou wel maar bij een hoop andere moderne harde schijven helpt het jumpertje ook niet meer.
Pagina: 1