[XP] Geassembleerde pc traag + freezes

Pagina: 1
Acties:

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-05 10:44
Hallo beste mensen.

Weet trouwens niet of deze topic hier correct staat, want ik dacht misschien is er wel sprake van een DOA?

Ik heb vorige week een pc voor een maatje van me inelkaar gezet met als specs:

Intel Core 2 Duo E8400
GigaByte GA-EP35-DS3L
7200.11 ,7200RPM, 32MB, 500GB
XFX GeForce 9800 GTX+
Corsair XMS2 Xtreme Performance - Geheugen - 2 GB
CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU

Nadat ik XP erop had gezet viel het me op dat het windows laadbalkje voor mijn gevoel wel erg lang door ging (+- 10 keer) en verder had de pc last van spontane vastlopers in games.

Later nog een keer opnieuw geinstalleerd en toen kreeg ik alleen de dekstop te zien en moest je tijden wachten op de pictogrammen.

Later weer opnieuw geinstalleerd, en weer opnieuw gestart met procedure door IRQ error.

Problemen zijn nog steeds niet verholpen, wel had ik van hem vernomen dat het beter ging nu door recentere videokaart driver te installeren.

* Edit
Pc opgestart en geeft in windows aan "systeem is hersteld van ernstige fout". Voor de tweede keer opgestart en gaf hij geen melding. Ik zal zo even 3dmark 06 draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door Johann0r op 28-12-2008 14:35 ]

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
In bijna alle gevallen gaat dit om 1 of meerdere brakke drivers.

• Johann0r
Update

Meest recente moederbord en videokaart drivers gedownload (180.48) van Nvidia site.

2 3dmark runs gedaan
- eerste keer starte pc opnieuw op met melding windows is hersteld van ernstige fout.
- tweede keer stond beeldscherm op 640 bij 480 op 4 bit en windows gaf de melding : Het beeldscherm programma nv4_disp functioneerd niet meer naar behoren....

En 3dmark gaf als melding:
Idirect3d9::getdevicecaps failed: not avaiable (D3DERR_NOTAVAILABLE)

• Johann0r
Directx opnieuw geinstalleerd en oudere driver en alles lijkt nu te werken.. ik haal iig 13500 3dmark punten wat wel voldoende moet zijn dacht ik.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Voor de volgende keer, mocht deze er toevallig zijn, pak de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en eventueel de Windows XP en 2000 BSOD guide er bij en vergeet ook Google niet.

Ook resultaten van een memtest, harde schijf test voor bad sectors en eventuele tests met onderdelen uit een andere computer en in een andere computer zijn ook altijd handig om de software (lees: OS) of de hardware de schuld te geven. Ook driverversies noemen is een handig iets.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Johann0r
De pc valt nu soms spontaan uit, net of drukt iemand de reset knop in éénkeer in. Weet iemand hier een oorzaak van? Bij 2 uur quaken gebeurd er niks, bij een uur battlefield valt ie 2 keer uit.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Check je temperaturen, neem mijn post boven de jouwe ook even door en vergeet de linkjes niet, en post ook even de resultaten van de vragen in m'n laatste alinea.

• Johann0r
Heb 'de computer automatisch opnieuw opstarten' uitgevinkt.

Kon niks in eventviewer vinden.

Toen ik pc opstartte kreeg ik 3 keer de melding het systeem is hertsteld van een ernstige fout.

Heb everest geinstalleerd en tussen een paar 3dmark runs de temperaturen bekeken. Wel met alt tab gedaan alleen dan sluit de 3dmark run helaas af.

Voeding
+5 5.2
+12 12
+3.3 3.3

Temps Idle
HD 28 CPU 16 CPU1 24 CPU2 30 MB 32
Temps Load
HD 29 CPU 38 CPU1 46 CPU2 50 MB 33

Tijdje na 3dmark run gaf hij BSOD met als melding:

*** STOP 0x0000024 (0x001902FE, 0xBACE7AD0, 0XB0CE77CC, 0XBA5A1141)

*** NTFS.sys - address BA5A1141 BASE at BA51D000

Na opnieuw opstarten kreeg ik een foutmelding van windows met het systeem is hersteld van een ernstige fout.

Memtest is nu bezig ik strax de resultaten posten.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Test je harde schijf eens met
code:
1
chkdsk /f C:
in start -> Uitvoeren -> cmd en kijk wat je voor resultaten krijgt. Je windows herstellen met je windows cd in je driver met start -> Uitvoeren -> sfc /scannow kan ook werken.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Zou je je geheugen even willen testen (memtest bijv.).

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Je kan je GPU eens stressen in het NVidia Control Panel, en kijken of hij dan een BSOD geeft.
Je kan je GPU ook stressen met een andere tool, al ben ik vergeten welke...

Verder kan je je CPU stressen, om te testen of daar het probleem ligt, en HDD eens via SMART bekijken, of met een tooltje van de fabrikant ?

Je hebt trouwens het merk en het type van de HDD niet vermeld, dat kan wel belangrijk zijn.
Met welk programma hou je de temperaturen in het oog ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Johann0r
HD: Seagate Barracuda 7200.11

Memtest uurtje aangehad geen errors.

Resultaat
C:\Documents and Settings\Johann0r>chkdsk /f C:
Het type bestandssysteem is NTFS.
Kan actieve station niet vergrendelen.

Kan Chkdsk niet uitvoeren omdat het volume door een ander proces
wordt gebruikt. Wilt u dat dit volume wordt gecontroleerd
zodra de computer de volgende keer wordt opgestart? (J/N)

sfc /scannow draait momenteel

Ik heb everest ultimate geinstalleerd voor de temperaturen ect.

[ Voor 7% gewijzigd door Johann0r op 30-12-2008 21:50 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Johann0r schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 21:44:
HD: Seagate Barracuda 7200.11

Memtest uurtje aangehad geen errors.

Resultaat
C:\Documents and Settings\Johann0r>chkdsk /f C:
Het type bestandssysteem is NTFS.
Kan actieve station niet vergrendelen.

Kan Chkdsk niet uitvoeren omdat het volume door een ander proces
wordt gebruikt. Wilt u dat dit volume wordt gecontroleerd
zodra de computer de volgende keer wordt opgestart? (J/N)

sfc /scannow draait momenteel

Ik heb everest ultimate geinstalleerd voor de temperaturen ect.
Het is toch beter om memtest langer dan een uurtje aan te laten staan, in een uur zal je waarschijnlijk erg weinig fouten tegen komen ;)

Draai eens een nachtje, dat is veel beter.

Voor temperaturen kan je ook SpeedFan gebruiken, en heb je de chkdisk nu gedraaid bij opstarten ?
En er bestaan zeker tooltjes van Seagate voor hun HDD's, dus daar kan je je HDD mee testen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Petervanakelyen schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 21:16:
Je kan je GPU ook stressen met een andere tool, al ben ik vergeten welke...
Atitool en Furmark bedoel je waarschijnlijk ;)

Voor de temperaturen kan je het gratis standalone programma HWMonitor van de makers van CPU-Z gebruiken, SIW gebruikt dezelfde temperatuuruitlezing als HWMonitor en kan nog veel meer info geven, maar is gratis en een standalone in tegenstelling tot Everest.

Draai inderdaad eens die chkdsk bij het rebooten (dus op J drukken in je cmd chkdsk die niet wil) en vergeet ook de memtest voor een nachtje niet.

• Johann0r
/scannow gedaan en uit laten lopen maar geen melding gekregen.

Vandaag tegelijkertijd HD getest met seagate tooltje, 8 uur lang CPU en ram getest met Prime en GPU test gedaan.

HD was bij alle testen pass. CPU kwam niet boven de 50 graden. En verder geen fout meldingen gehad. Tooltje voor de GPU te stressen was niet zo denderend.

• Johann0r
Maat haalt pc op en heeft hem nog niet een uur thuis meteen al een BSOD natuurlijk heeft hij de melding niet opgeschreven. Ik ben zowat ten einde raad. Iemand nog een idee?

• Johann0r
Update

Andere DVD speler gepakt met andere windows cd.

Tijdens laatste gedeelte van installatie geeft hij de melding:

aspnet_regiis.exe de instructie op ..... verwijst naar geheugen op .... de lees schrijfbewerking written op het geheugen is mislukt.

De melding komt er een paar keer achterelkaar te staan maar de installatie gaat nog wel verder.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Misschien is er iets (mainboard, memory) half defect vanwege statische ontlading schade.

Met dit droge vriesweer zijn antistatische maatregelen tijdens werkzaamheden aan een pc extra belangrijk. Denk aan een geaard polsbandje, koolstof werkmat enz.

• Johann0r
Ja maar hoe kom je erachter wat half defect is :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

>> PMG

Ik zou toch maar eens een 24uurs memtest doen met de meer geaccepteerde tools daarvoor - zie d PMG FAQ daarvoor.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Johann0r
Oke, ik heb zon idee dat ik het heb gevonden.

Heb zijn pc opnieuw geinstalleerd met windows XP + nieuwste updates en SP3 en voor de zekerheid mijn 2 x 1 gig corsair XMS in zijn pc gezet en zijn geheugen in mijn PC. Mijn pc heeft bijna zelfde specs als zijne.

Conclusie: Mijn pc start niet meer op en geeft bij windows 3 x een blauw scherm of een melding met bestand beschadigd in system. 1 Geheugen reepje van mezelf terug gezet en het werkt weer.

Alleen wat ik wel frappant vond, zijn windows balkje ging na kale installatie 1 keer op en neer en dan knippert toetsenbord al en gaat hij meteen in windows. Na installeren van NVIDIA 174. nog wat driver duurt het zesmaal tot het toetsenbord knippert.

Is dit wel normaal?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Hoe meer drivers en andere dingen je installeert, hoe langer het booten duurt. Met een schone installatie merk je dat meteen.

• Johann0r
KneoK schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 20:27:
Hoe meer drivers en andere dingen je installeert, hoe langer het booten duurt. Met een schone installatie merk je dat meteen.
True maar 1 displaydriver dat vond ik wat weird.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Maakt weinig uit, als het geheugen er een zooitje van maakt dan kun je honderden verschillende blauwe schermen verwachten. Aan de andere kant is het altijd moeilijk om dit soort problemen op te lossen.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Nvidia driver 180.48 veroorzaakt bij mij ook freezes. Ik heb 2x een reinstall gedaan (windows en de 180.48 drivers) en ik had beide keren in-game freezes en de foutmelding die in je tweede post staat.

Het ziet er dus naar uit dat die freezes in ieder geval daar aan te wijten zijn. De andere symptomen heb ik niet, die zullen dus ergens anders door komen.
Pagina: 1