[OC] E6600 stabiel op 1.055V maar niet te overclocken

Pagina: 1
Acties:

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 21:49
Sinds het begin van het C2D tijdperk werk ik met een E6600 als 'standaard werk pc' en heb al redelijk wat gestoeid met het overclocken ervan maar het wil me maar niet lukken om mijn E6600 harder te laten lopen dan 3.00 GHz. Het vreemde is dat ik zodra ik de VCore boven de 1,155V instel de processor niet meer stabiel is. Ik heb daarom de processor ook maar standaard lopen op 1.055V en dat werkt fantastisch. De VCore is zelfs nog verder te verlagen tot onder de 0.955V (zonder terugklokken) maar dan draait de processor stressed niet helemaal lekker meer. De temperatuur is briljant: de cores zijn op geen enkele mogelijkheid boven de 29 graden te krijgen dus daar ligt het niet aan. Toen ik de E6600 net had aangeschaft en deze nog op de standaard VCore draaide was deze ook niet stabiel, na het verlagen hiervan dus wel.
Ik heb al gestoeid met verschillende moederborden, voedingen en geheugen modules maar het wil gewoon niet lukken.
Het is zeker niet mijn eerste overclockproject en ben dan ook wel enigszins verbaasd dat het zo ontzettend beroerd gaat. Het enige dat ik zelf nog kan bedenken is dat deze processor gewoon een raar model is dat niet van een normale VCore houdt. Wat BIOS functies heb ik echt alle mogelijkheden al doorlopen tot zelfs de meest onwaarschijnlijke combinaties maar het wil gewoon niet lukken.

De hardware: Asus P5K, E6600, Corsair Twin2X 3084MB DDR2 800MHz, Thermalright Ultra 120 Extreme.
VCore: 1.055V
MP: 6
FSB: 400MHz (zo is mijn pc toch nog een beetje overclockt ;))
Gegeugen/FSB verhouding: 1:1

Heeft iemand een idee hoe ik verder kan komen? Is mijn processor gewoon echt heel raar of komt dit probleem iemand bekend voor en is er wellicht een oplossing voor?

• Darkvisje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik heb zelf al een heel tijdje mijn pc (e6600 met p5b deluxe) draaien op 3,6 ghz . Deze ga ik nu weg doen omdat ik een andere cpu en mobo ga halen. Maar ik zit nu niet thuis dus ik kan nu niet kijken wat mijn instellingen zijn maar ik weet niet of je mijn instellingen kan gebruiken omdat we verschillen van moederbord, laat het anders even weten als je er wat aan heb dan maak ik even een foto (via de pm is het makkelijkst)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:18

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Draait een E6600 standaard niet op 1.35V? Ik heb er zelf ook 1 op 3.0GHz lopen met stock voltage, maar ik weet het even niet meer uit m'n hoofd. :P
Maar dan mijne heeft op dat voltage nog nooit problemen gegeven, dus ik denk toch dat je een slechte gekregen hebt.

Tesla Model Y RWD (2024)

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-01 18:49
-Elmer- schreef op zondag 28 december 2008 @ 13:20:
Toen ik de E6600 net had aangeschaft en deze nog op de standaard VCore draaide was deze ook niet stabiel, na het verlagen hiervan dus wel.
Hij liep standaard al niet stabiel? Dan was ik meteen terug gegaan naar de zaak waar ik hem gekocht had.
Verder is het erg vreemd dat het stabiel krijgen problemen oplevert bij het verhogen van de Vcore. (Ik wou dat mijne dat deed ipv bij het verlagen :p)

Verder is 1.155V wel erg laag voor een e6600 op stock.
Ik kwam tot 1.25V bios wat 1.2V LOAD opleverde. (6x400 Stabiel)

[ Voor 3% gewijzigd door frank131331 op 30-12-2008 16:01 ]

• -Elmer-
Tja.... de standaard vCore is inderdaad 1.35V.

@frank131331. Mijn stock is niet 1.15v, dat is overclocked op 3.0GHz. Sstock loopt ie op 1.05v en dat levert load een vcore op van ongeveer 1.00v. Omdat ik het zo'n raar laag voltage vind (de allerlaagst mogelijk instellingen in mijn BIOS) heb ik het ook nog nagemeten met een multimeter maar het klopt toch echt.
Hoe ik de processor ook instel, 9x266 of 6x400 maakt allemaal niks uit. Hij blijft er ontzettend stabiel mee.
Ik heb inderdaad ook even overwogen terug te gaan met mijn processor maar toen ie eenmaal stabiel was en de temperatuur zo ontzettend goed was heb ik hem toch maar gehouden. Nu heb bijvoorbeeld zo koud is en er een raam open staat in de kamer waar de pc staat is de CPU maar 15 graden. Absurde temperatuur natuurlijk voor luchtkoeling.

• -Elmer-
Inmiddels ben ik met hulp van een medetweaker de procossor naar de de 3.4GHz gekregen maar de vCore moest daarvoor wel naar de 1.60V. De temperatuur neemt hierdoor enorm toe (stressed wordt de 60 graden nog niet gehaald hoor). Ik vind het nogal vreemd dat de processor stabiel is op 2.4GHz met 1.055Volt en met maar 1000MHz meer ineens 0.545V meer nodig heeft, wel een enorme sprong in voltage!

• frank131331
A oke, mijne zit nu ook op 3.6 met 1.6 bios. Wat neerkomt op 1.55V Load.
Van 3.4 naar 3.6 heb ik ook 0.5 volt meer nodig. (3.4 @ 1.55V Bios en 3.6 @ 1.6 Bios)

Verwijderd

Is die 29C idle of stressed? Indien stressed, is dat niet mogelijk :)

• -Elmer-
Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 14:37:
Is die 29C idle of stressed? Indien stressed, is dat niet mogelijk :)
De temperatuur is stressed. Alhoewel het inderdaad vrij absurd klinkt is het echt zo. Ik kan eventueel wel een screenshot maken als je dat leuk vind.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Software/sensors zitten er af en toe wel eens naast, het is niet dat een programma zegt dat hij 29° is dat het ook daadwerkelijk zo is.
Met welk programma is het gemeten?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• -Elmer-
Het is inderdaad zo dat software er wel zo nu en dan naast zit maar een andere manier om de coretemperatuur te meten heb ik niet. Ik meet tegelijkertijd met Intel TAT en met CoreTemp. Deze geven dezelfde waarde maar of dat de juiste waarde is weet ik natuurlijk niet.
Ook met Asus Probe II heb ik de temperatuur van de gehele processor uitgelezen. Deze is stressed rond de 24 graden.

[ Voor 19% gewijzigd door -Elmer- op 03-01-2009 15:25 ]

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Het ligt aan je P5K - hoe hoger je het voltage/cpu frequency zet; hoe meer vDrop en vDroop deze krijgt bij load. In tegenstelling tot de P5K-E en luxere borden werkt de 'voltage damper' niet op dit vanilla bord (ik heb hem ook) en moet je echt flink de hoogte in met het voltage wil je een beetje leuk klokken.

Mijn 1.4V bios wordt 1,38V windows en 1,32V load. Bord is echt heel erg qua droop :') . Bij de Asus P45 borden is dit euvel trouwens opgelost, de vanilla P5Q heeft er namelijk geen last van voor zover ik weet.

De meeste mensen deugen!

• -Elmer-
Ohjeee, dat zou best een kunnen wat je zegt. Ik werk nu met 1.10V in de BIOS en dat levert load 1.024V op. Dat is al een verschil van 0.076V, hetgeen voor zo'n laag voltage al echt enorm is! Ik zal eens kijken hoe erg het is bij 1.6V.

• -Elmer-
Bij 1,6V in de BIOS krijg ik in CoreTemp en TAT 1,46V
Bij 1,5V in de BIOS krijg ik bij CoreTemp en TAT 1.40V.

Duidelijk een enorm voltage drop. Hier had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Een voltage drop is natuurlijk altijd wel een beetje aanwezig maar zo heftig had ik het niet verwacht. Echt ver met klokken zal denk ik dus niet gaan lukken. De BIOS kan niet verder dan 1.70V en dat zal load denk ik niet boven de 1.55V opleveren en dat terwijl de temp idle dan wel erg hoog is. Ik heb hiervoor met een P5B gestest maar waarschijnlijk heeft deze daar dan ook erg last van gehad.
Gelukkig heb ik ook nog een P5Q-E moederbord (zit in een andere PC) en kan ik daar wel even testen of dat inderdaad het probleem is.

• frank131331
-Elmer- schreef op zondag 04 januari 2009 @ 17:13:
Bij 1,6V in de BIOS krijg ik in CoreTemp en TAT 1,46V
Bij 1,5V in de BIOS krijg ik bij CoreTemp en TAT 1.40V.
Hmm die enorme Vdroop zou de boos doener kunnen zijn ja. Mijn p5k heeft er ook last van :S 1.625 bios kom ik op 1.58 Idel en 1.55 Load.

[ Voor 11% gewijzigd door frank131331 op 11-01-2009 11:59 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Daar heb dan de beroemde P5B en P5K "pencil mods" voor. Gewoon met een grafiet-potlood wat kalken op een ICtje en weg Vdroop ! Gebruik het al 2 jaar op zowel een P5B Deluxe WiFi alswel een P5B en het werkt super .. Google maar eens op "<je mobo type> vdroop pencil mod". Als je geen verschil merkt, heb je of het verkeerde ICtje te pakken of moet je wat beter kalken ;)

PS: De stock Vcore van C2Ds verschilt per batch en kan tussen de 0.85-1.35v liggen.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Pagina: 1