Toon posts:

ASUS EN8600GT Silent doet vreemd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi medetweakers,

Ik heb een vreemd probleem - overigens, dat vind ik zelf - want zogauw ik mijn videokaart op z'n dak geef gaat word hij heel heet (110 graden, maar dat is normaal voor deze kaart) maar de performance zakt ook heel erg.

Om een voorbeeld te geven: Ik ga lekker GTAIV zitten spelen en na vijf minuten krijg ik frameskips als een dolle stier. Ook bij een heel erg simpel spel als TrackMania Nations-Forever gaat hij na een uurtje skippen. Hoe kan dit? Ik heb al naar de temperatuur gekeken maar die komt nooit boven de 110/115 graden uit.

Ik heb al naar de airflow in mijn kast gekeken maar die moet in orde zijn. Aan de voorkant een fan van 120mm en ook aan de achterzijde. De proc word gekoelt door een idioot groot Arctic blok waarvan de koeling met de airflow meeloopt uiteraard.

Mijn PC:
ASUS-A8N SLI Deluxe
AMD Athlon 64 X2 4200+ @ 2,3 Ghz
4x 512 MB PC3200 Corsair (2x dual chanel)
ASUS EN8600GT Silent
Enermax 370 watt

Kan iemand mij uit de brand helpen? Ik heb namelijk niet zo'n zin om het ding op te sturen...

Groet,
Martijn

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wordt je CPU niet te warm? Als deze gaat throttelen, ontstaan ook dit soort problemen,

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
110°C is toch wel serieus, zelfs voor een grafische kaart! Zet er eens een ventilator op en zie of het probleem dan verdwijnt.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zet eens een aparte 120mm fan of kleiner recht op het koelblok van je 8600GT, het kan zijn dat hij 'throtled' op het moment dat hij te warm wordt en dus frames gaat skippen om af te koelen. Zo zou je een Intel processor zonder koelblok kunnen draaien omdat hij zichzelf dusdanig terugklokt om toch nog te kunnen werken.

110 graden is (te) hoog voor een grafische kaart om constant op te draaien, 125 wordt als maximum gezien bij nvidia kaarten, en net daaronder kan op korte termijn dodelijk zijn voor je kaart. Zet er dus een fan op en houdt de temperatuur onder de 90 graden en kijk of hij nog steeds frames gaat skippen.

Eventuele overclocks ook uitzetten/terugzetten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:28

ricardo246

Life's what you make it!

110°C is aan de hoge kant, en niet normaal volgens mij.
Ik lees op diverse fora (o.a. die van asus) dat die kaart normaal onder de 80°C blijft.
Maak je kast eens open en zet er een (tafel) ventilator tegenover.
Alles een keer goed stofvrij maken kan ook schelen.

Edit: nog een post met meer van hetzelfde ;) (zie hierboven)

[ Voor 10% gewijzigd door ricardo246 op 28-12-2008 13:30 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

• encryped
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-01 20:21
ik heb zelf dit probleem ook gehad dit heeft met de koeling van je pc te maken.
probeer eens een ventilator recht op de koelblok van de videokaart te richten.
Als het goed zou dit helpen

Verwijderd

Topicstarter
dank voor alle ubersnelle reacties.

ik had nog een 120mm fan liggen en die heb ik nu recht op m'n videokaart gezet. morgen ff m'n kast modden om een betere luchtaanzuiging te krijgen. dat lijkt mij het beste denk ik...

ik ga nu een testje doen en mocht het nog niet goed komen dan laat ik me wel weer horen uiteraard :)

maar die temperatuur: ik heb in een aantal revieuws op internet gelezen dat deze kaart inderdaad zo warm word en ook in de winkel zeiden ze dat hij wel warm kon worden... dus daar ga ik ook nog even verhaal halen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2008 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, alles lijkt nu naar behoren te werken.

Ik ga vandaag m'n kast modden om er een extra gat in de zijkant te maken. Daarover een roostertje leggen en dan een fan erachter die rechtstreeks koude lucht naar mijn videokaart blaast. Ook heb ik een fancontrollertje besteld om alles in de gaten te houden en misschien de rpm's wat op te schroeven.

bedankt allemaal en er is weer 1 probleem minder in deze wereld :)!
Pagina: 1