Gbit over PCMCIA instabiliteit

Pagina: 1
Acties:

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik heb van Conceptronic (blijf lezen aub) een PC Card/Cardbus Gbit ethernetkaart gekocht.
De snelheden die ik haal fluctueren continu van nul naar 10~16MBps. Ik weet dat de PCMCIA interface een maximale theoretische snelheid van 33MBps zou halen, en dat je niet meer dan 20MBps kunt verwachten. Ik vroeg mij wel af of het continue wegvallen van de datatransfer komt door de interface of de slechte kwaliteit van de Conceptronic kaart. Het internet kan deze vraag niet aan mij beantwoorden, maar tweakers met ervaring uiteraard wel.

Dit is bij de onboard 100mbit kaart de doorvoer grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://img371.imageshack.us/img371/4242/alfauniform100mbittg3.png

Dit is bij de Conceptronic kaart de doorvoer:
Afbeeldingslocatie: http://img371.imageshack.us/img371/3194/alfauniform1gbitiz5.png

En wat er met de computers gebeuren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
CD Image file - 4.7GB

desktop > laptop        
Connection: 1Gbit

Transfer speed  Hard disk usage     Time to copy    CPU usage
LAPTOP          10~16 MBps  15~30%          7 minutes   35%
DESKTOP         10~16 MBps  4~11%           7 minutes   7%

desktop > laptop        
Connection: 100mbit

Transfer speed  Hard disk usage     Time to copy    CPU usage
LAPTOP          10 MBps     30%         7 minutes   60%
DESKTOP         10 MBps     5%          7 minutes   8%

Is dit normaal?

[ Voor 3% gewijzigd door Gamo op 28-12-2008 12:50 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke chips zitten er resp. in de onboard cq Cardbus NIC?

Mogelijk heb je te maken met driver/setting issues met de Cardbus NIC...

Trouwens, het is hier nadrukkelijk *geen * PCMCIA :O

PCMCIA is een hot-pluggable extensie van het 16b ISA-standaard en kan 100Mbit/s niet eens volledig aan, laat staan Gbit. Naar mijn weten zijn er ook geen PCMCIA (16b) Gbit NICs gemaakt. Dit zal dus nagenoeg zeker Cardbus zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Het probleem is zowaar opgelost, door op beide netwerkkaarten een Jumbo Frame grootte van 4Kb MTU op te geven. Er wordt nu netjes een stabiele datadoorvoer van 20,25MBps gehaald waar ik best tevreden mee ben.
Je hebt gelijk dat het een Cardbus interface is, maar heb begrepen dat dit versie 5 van de PCMCIA standaard was.
Volgens mij zit ik toevalligerwijs op de maximale bandbreedte van 20MBps van het Cardbus slot.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als een gek moeten fragmenten is idd een begrijpelijke reden voor slechte performance. Overigens is 4Kb (512B) niet bepaald een jumbo frame, het is nog lager dan standaard voor PPP netwerken (576B) - pas boven de 1500B spreek je van Jumbo frames. Bedoel je niet 4kB? ;)

Cardbus is idd v5 van het PCMCIA standaard, maar niet van een PCMCIA slot. Vergelijk het maar met het feit dat SATA uitbreidingen zijn van het ATA-standaard. Maar dat maakt ze nog niet IDE.

Ben trouwens alsnog benieuwd naar welke NICs je gebruikt. Wel zo handig om te weten dat handmatig instellen daarbij nuttig is :)

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 30-12-2008 18:20 ]

Oslik blyat! Oslik!