Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mediasoftware "Instant On"-type

Pagina: 1
Acties:

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-11 19:37
Beste medetweakers,

ik zie bij verschillende laptops dat die de mogelijkheid hebben om bij het opstarten ipv het OS te laden, een mediaprogramma te laden (Mijn laptop ZOU "Instant On" moeten hebben, maar dat werkt niet, blijkbaar is dat omdat er een nvidia 8600 GS grafische kaart in zit)
Ik zoek dus ook zoiets voor mijn laptop. Ik vermoed dat dit op een aparte partitie dan zal moeten staan, en dat ik bij het opstarten dan kies tussen Vista of dit mediaprogramma.

Mijn eisen:
weinig batterijverbruik (zal sowieso al zo zijn als vista niet meegeladen wordt)
mogelijkheid om een muziekbibliotheek bij te houden
moet bij mijn muziekbestanden op mijn C: schijf kunnen (die dus op de vistapartitie staan)
gemakkelijke interface (ik ken absoluut niets van linux ofzo...)
ID3-tags uitlezen indien mogelijk

Indien mogelijk:
Ondersteuning voor aparte toets voor opstarten

Ik heb al gezocht op google en de search hier, maar met de termen "media boot software" en "media player without OS" kwam ik niet erg ver... (ook oplossingen om "Instant On" te doen werken heb ik nergens kunnen vinden)

Hartelijk dank bij voorbaat!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-11 12:36

SeatRider

Hips don't lie

Het "programma" wat je zoekt zal wel degelijk een OS moeten hebben/zijn. En omdat je je Vista partitie wilt kunnen benaderen moet het dus NTFS kunnen uitlezen en drivers bevatten voor de hardware in je laptop. Ik denk zelf toch aan een uitgeklede Linux variant, speciaal voor media center (Linux MCE), of misschien kun je iets doen met Vista opstarten in command prompt (dus zonder de grafische schil te laden) en dan een text-based mediaplayertje erbij zoeken.

Overigens vind ik dat je erg moeilijk doet. Ik zou het gewoon in Vista houden, en de laptop met standby afsluiten. Dan start ie ook in 3 seconden op. Maar misschien denk ik te simpel, en moet het moeilijker kunnen :)

[ Voor 3% gewijzigd door SeatRider op 28-12-2008 10:55 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• thommich
SeatRider schreef op zondag 28 december 2008 @ 10:52:

Overigens vind ik dat je erg moeilijk doet. Ik zou het gewoon in Vista houden, en de laptop met standby afsluiten. Dan start ie ook in 3 seconden op. Maar misschien denk ik te simpel, en moet het moeilijker kunnen :)
Dat begrijp ik wel, maar als iedereen zo redeneerde zou men geen programma'tjes als "instant on" maken. Het hele idee voor mij is, dat ik dan een mediaplayer heb, zonder vista te laden.

Je suggestie voor Linux zal ik zeker bekijken, maar als er andere oplossingen zijn, die wat "eenvoudiger" zijn in gebruik/installatie/mogelijkheden dan hoor ik het graag! Die Linux MCE is nl wat overkill voor mijn doel: simpel mp3'tjes afspelen...

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-11 12:36

SeatRider

Hips don't lie

thommich schreef op zondag 28 december 2008 @ 11:15:
[...]

Dat begrijp ik wel, maar als iedereen zo redeneerde zou men geen programma'tjes als "instant on" maken. Het hele idee voor mij is, dat ik dan een mediaplayer heb, zonder vista te laden.
I snap. Maar zo'n programmaatje is zoals ik probeerde uit te leggen eigenlijk een volwaardig mini-OS, en blijkbaar volledig geschreven rond de hardware in jouw Vaio (driverondersteuning). Om die reden zul je weinig tot geen generieke programmaatjes vinden, of het moet bvb Linux gebaseerd zijn (wederom vanwege de driverondersteuning).

Weet je zeker dat het huidige Instant On programma echt niet gaat werken? Wat zegt de helpdesk/support van Sony hierover?

Grappig: Instant Mode (want zo heet het) is daadwerkelijk gebaseerd op Linux (lees).

[ Voor 8% gewijzigd door SeatRider op 28-12-2008 11:29 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• thommich
Deze link heb ik kunnen vinden, maar da's een promopraatje...

Wanneer ik zoek op "instant on" in de support krijg ik dit Ik vind daar nergens een oplossing voor het probleem.

Uit posts op verschillende fora maak ik uit dat het "instant on" programma enkel werkt met een intel graphics accelerator, een onboard grafische kaart dus, zoals op de "lagere" modellen vaio's zit...

Daarom ben ik op zoek naar een ander programma dat dit kan vervangen...

EDIT: heb je linkje gelezen. Blijkbaar is het inderdaad ook een linuxprogramma. Jammergenoeg heb ik nu al verschillende bronnen gevonden waar ze duidelijk zeggen dat als je de nvidia kaart hebt of een blu-ray drive, je geen gebruik kan maken van instant mode, en ik heb beide... ;(

[ Voor 15% gewijzigd door thommich op 28-12-2008 11:49 . Reden: aanvulling ]

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dan zoek je denk ik zoiets als XBMC Live. Dit kun je opstarten vanaf CD, USB of HD. Het is een Ubuntu Mobile gebaseerd OS waarin XBMC zit verweven. Je ziet dus niets van Linux zelf, je komt meteen in XBMC.

www.xbmc.org

• thommich
kazuka schreef op zondag 28 december 2008 @ 16:26:
Dan zoek je denk ik zoiets als XBMC Live. Dit kun je opstarten vanaf CD, USB of HD. Het is een Ubuntu Mobile gebaseerd OS waarin XBMC zit verweven. Je ziet dus niets van Linux zelf, je komt meteen in XBMC.

www.xbmc.org
Ik heb de versie voor vista gedownload en zal het zeker verder bekijken, het ziet er zeer gelikt uit! Ik heb ook de live-versie gedownload, maar die moet gebrand worden (is een .iso). Bestaat er een versie van XBMC die je los van vista kunt opstarten? (ik vond dit niet direct op de site/google, maar dat kan ook aan mij liggen ;) )

Bedankt voor alle tips tot nu toe!
Pagina: 1