Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Vanwege ziekte heb ik mijn middelbare school diploma nooit afgerond (in het 3e jaar van havo ziek geworden).
Ben nu helemaal tip top en 4 jaar verder, ben nu 18 jaar begin januari 19.

Maaaar wat nu!
Ik zou het liefst werk zoeken in de ict, dat is namelijk helemaal mijn ding, maar ik zou niet weten waar.
Heb hier en daar al wat topics gelezen en dan vindt je bedrijven als: Call2, Peak-IT
helaas kan ik zelfs daar niet solliciteren (of zouden jullie het toch proberen met volle enthousiasme?) aangezien Call2, Peak-IT e.d. minimaal een afgeronde mbo/havo/vwo studie willen zien.
Ik heb me in de tussentijd verdiept in html en php, maar zou nog niet precies weten welke richting ik op zou willen in de ict.

Misschien toch maar weer aan havo beginnen alhoewel ik mischien eerst een diploma vmbo zou moeten halen?
of een mbo studie, daar zou ik dan een intake gesprek voor moeten doen.

Ik hoor graag jullie opties.

Alvast bedankt,
MPW

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:16
Even een dergelijk papiertje halen is wel verstandig, beetje niveau heb je, ook in de IT, natuurlijk nodig. Kijk eens op de site van Computable, daar kun je testen of je eigenschappen hebt die gewenst/nodig zijn bij een baan in de IT. Succes.

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11 15:28
Proberen? Altijd! Er is meer dan alleen een papiertje. Als jij kunt aantonen dat je leergierig bent, je motivatie hoog is, je kennisniveau van overige benodigde zaken goed is, dan kun je een heel eind komen. Natuurlijk heb je het tijdstip niet mee. Bedrijven zijn extra voorzichtig met het aannemen van mensen op dit moment. Maar proberen kan altijd. Wellicht kun je met je "nieuwe" werkgever wel een dealtje sluiten dat je een opleiding doet via het bedrijf. Twee vliegen in 1 klap.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:02
Niet alleen maar bij dat soort grote bedrijven kijken, daar zal je denk ik weinig kans maken.. Zoek vooral bij kleinere bedrijven waar ze mensen nodig hebben, desnoods via het uitzendbureau.. Zodra je ergens binnen bent, kan je laten zien wat je waard bent en geld het papiertje een stuk minder. Via het uitzendbureau moet dat wel lukken ..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

M@cer schreef op zondag 28 december 2008 @ 08:46:
Niet alleen maar bij dat soort grote bedrijven kijken, daar zal je denk ik weinig kans maken.. Zoek vooral bij kleinere bedrijven waar ze mensen nodig hebben, desnoods via het uitzendbureau.. Zodra je ergens binnen bent, kan je laten zien wat je waard bent en geld het papiertje een stuk minder. Via het uitzendbureau moet dat wel lukken ..
Ware het niet dat werk via het uitzendbureau meestal tijdelijk is en de volgende werkgever weer een papier wil zien. Er is volgens mij maar een goede oplossing: zorgen dat je alsnog (bv in deeltijd) een goed papier gaat halen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Je kan toch gewoon van Havo 3 naar een MBO-opleiding toe, waar je dan bijv werken en leren kiest zodat je al aan het werk bent deels.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:42
Heb zelf geen diploma en ben momenteel toch al 9 jaar bezig in de IT, het is zeker niet onmogelijk. Maar ik voel wel als ik solliciteer bij grote bedrijven, dat er toh eerder iemand gekozen word die een diploma heeft. je kan altijd eens bij de kleinere bedrijven proberen ( deze hebben meestal toch een gebrek aan goed personeel ) en dan avondschool doen.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
Bor de Wollef schreef op zondag 28 december 2008 @ 10:17:
[...]

Ware het niet dat werk via het uitzendbureau meestal tijdelijk is en de volgende werkgever weer een papier wil zien. Er is volgens mij maar een goede oplossing: zorgen dat je alsnog (bv in deeltijd) een goed papier gaat halen.
Er zijn genoeg bedrijven die via uitzendbureau's hun vaste personeel proberen te krijgen. Als je zorgt dat je laat zien wat je kan en ze tevreden zijn zullen vooral kleine bedrijven je een vaste baan aanbieden.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 08:56
MsG schreef op zondag 28 december 2008 @ 10:29:
Je kan toch gewoon van Havo 3 naar een MBO-opleiding toe, waar je dan bijv werken en leren kiest zodat je al aan het werk bent deels.
Zoals ik het lees heeft hij HAVO 3 ook niet afgemaakt...

Maar je bent nu dus bijna 18. Je ziet het niet voor je om door te leren? Op zich zou dat volgens mij best kunnen. Niet dat ik je dwing ofzo, maar wil je wel even die kant laten zien: Misschien kun je nu nog je HAVO 3 afronden op een of andere manier. Dan sta je iig al gelijk aan het VMBO. Ik zou in ieder geval eens gaan navragen/bekijken wat de opties daartoe zijn.

Daarna zou je zoals hierboven al is aangegeven kunnen doorgaan naar MBO niveau 4. Een andere optie zou 1 jaar VAVO zijn waarna je dus je HAVO papiertje zou hebben. In dat laatste geval ben je eigenlijk pas 19 en heb je alsnog je HAVO papiertje. Dat is echt niet heel vreemd. Daarna kun je nog een dikke HBO studie doen en ben je 23 als je daarmee klaar bent.

Ik zou bovenstaande op zijn minst overwegen als je nog wel zou willen leren, of als dit niet lukt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie antwoord.

Uitzendbureau lijkt mij wel een goede optie ja, die vinden altijd wel wat en kan ik mooi ervaring opdoen.

VAVO zal ik zeker naar gaan kijken alleen zal ik dan denk ik eerst vmbo moeten doen aangezien ik alleen de overgang heb van havo 2 naar 3 en niet van 3 naar 4.

Nogmaals bedankt allemaal! als iemand nog iets anders weet hoor ik het graag.

• mjgoof
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-12-2021
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 14:00:
Bedankt allemaal voor jullie antwoord.

Uitzendbureau lijkt mij wel een goede optie ja, die vinden altijd wel wat en kan ik mooi ervaring opdoen.

VAVO zal ik zeker naar gaan kijken alleen zal ik dan denk ik eerst vmbo moeten doen aangezien ik alleen de overgang heb van havo 2 naar 3 en niet van 3 naar 4.

Nogmaals bedankt allemaal! als iemand nog iets anders weet hoor ik het graag.
vraag eens bij het luzac college.

zij kunnen je daar wel helpen. met 1 jaar je havo diploma.
ik had destijds een kerel van 24 die alleen een helikopter diploma had (usa)
en die heeft het netjes afgemaakt.

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
[b][message=31256170,noline]Via het uitzendbureau moet dat wel lukken ..
Hangt ook van de streek af. Wij hebben wel +10 uitzendbureau's. Allemaal arbeid. Bediendejobs zijn er praktisch niet in de omstreken. Dus dat is geen optie.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
mjgoof schreef op zondag 28 december 2008 @ 14:06:
Vraag eens bij het luzac college.
Vergeet niet dat je daar een kleine 15.000 euro kwijt bent voor een diploma en dat men vaak 2 in 1 jaar perst wat zeker niet zo makkelijk is. Dus ja het is mogelijk maar makkelijk is anders. Tevens is er de nodige discipline vereist...

Ik zou gewoon weer inschrijven bij een lokale middelbare en proberen om op z'n minst een Havo af te ronden en dan alsnog te solliciteren, wie weet kun je dan een duale opleiding volgen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
Naast alle goede suggesties hierboven wil ik nog even vermelden dat je wanneer je 21 bent door middel van een toets kan toegelaten worden op universiteits of HBO opleidingen, wanneer je relevante vooropleidingen niet hebt.

Dan moet je dus nog ff iets verzinnen voor de tussenliggende 2 jaar ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-11 17:02

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Je kan ook gewoon instromen bij MBO ict, ik raad je dan aan dmv een intake te beginnen bij niv3; niv2 hoef je alleen 16 voor te zijn :)

Asus Zenbook i7 256gb

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26

racoon

mooowwww

doe een mbo niveau 3/4 opleiding versnelt, als je deze makkelijk aan kan zal je dus op niveau4 uit komen.

Na deze opleiding kan je een hbo informatica opleiding gaan volgen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Verwijderd

Ghostrider schreef op zondag 28 december 2008 @ 17:46:
Je kan ook gewoon instromen bij MBO ict, ik raad je dan aan dmv een intake te beginnen bij niv3; niv2 hoef je alleen 16 voor te zijn :)
Op het ROC Amerlanden waar ik destijds zat, zaten niv3 en niv4 in dezelfde klas, en werd na een jaar bepaald welke richting je op gaat. Een brugklas in feite. Zo zijn er enkele twijfelgevallen na een jaar goede inzet toch naar niv4 gegaan. :)

Verder kun je ook gewoon twee jaar wachten en op je 21e een HBO intake doen, in plaats van een vier jaar lange MBO niv4 opleiding doen en daarna HBO.

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

ga aan het werk in een computerzaak (bij voorkeur van een bekende electronica keten), laat zien wat je in je mars hebt en groei door naar assistent manager. Of ga aan het werk bij een computerhelpdesk. Begin desnoods op de eerste lijns, voordat je het weet ben je systeembeheerder.

Enthousiasme en op te bouwen ervaring is belangrijker dan papiertjes (als HAVO, MBO en HBO). Het zegt namelijk heel wat over je karakter.

[ Voor 30% gewijzigd door Rhy op 29-12-2008 21:18 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:07

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gezien je leeftijd kun je nog prima aan een MBO/HBO opleiding beginnen.
Wellicht kan je idd een VAVO doen of een staatsexamen aanvragen. Naar mijn weten was het HAVO 3 overgangsbewijs ook op die manier te verkrijgen. Zelfs een toelatingstest voor een MBO opleiding zou best mogelijk moeten zijn.

Vraag is ook waar je trek in hebt. Je geeft aan al een tijdje uit de roulatie te zijn en dat kan je beeld en instelling flink veranderen. Aan de ene kant zou je graag aan de slag willen met werk, aan de andere kant heb je daar de papieren basis nog niet voor.
Mogelijkheden zijn er genoeg, maar wil je ook weer terug naar school? Zo ja, zou ik vooral bovenstaande opties bekijken. Zo nee, dan moet je er niet van uit gaan dat je zomaar ergens in de ICT (ik vermoed richting beheer of programmeren?) aangenomen wordt en de kans krijgt. Krijg je die kans wel, dan heb je geluk.

Zonder het vervelend te bedoelen: dat papiertje geeft aan dat er in ieder geval een bepaalde dosis moeite is gestoken in een (vak-)gebied en dat er kennis is opgedaan (hoewel dat niveau bij sommige opleidingen niet bar hoog is). Zonder dat papiertje kun je het nog zo hard willen bewijzen, maar als een werkgever zekerheid wil zal hij je niet aannemen. Hij zal ook een paar duizend euro uit moeten geven voor hij weet wat je waard bent.
Wil jij een argument om ergens aan de slag te mogen, dan zal je daar papier voor moeten verdienen.

Verwijderd

@Thrackan; Je kan het ook wel héél erg zwart-wit neerzetten... Een papiertje maakt het makkelijk om op een bepaald niveau in te stappen ja, het geeft een werkgever (en dat geldt zeker voor de standaardfuncties) een minimaal inzicht.

Echter, als je bereid bent lager in te stappen, wat waarschijnlijk makkelijker is bij een klein bedrijf. Als je je weet te onderscheiden in je sollicitatiepapieren waardoor je nieuwsgierigheid opwekt, en dan in een gesprek in staat bent te laten zien dat je een kans waard bent, dan werkt dat over het algemeen prima.

Ik nodig per definitie iedereen uit die mijn interesse wekt, waarbij ik vrijwel niet kijk naar de papieren. Waarom? Omdat wij in een dergelijk specifieke markt zitten dat er geen aansluitende vooropleiding bestaat. Iedereen die aangenomen wordt krijgt eerst intern een opleiding, en kan dan langzaam aan het werk uitbouwen.

Zo heb ik 5 weken terug iemand die een IT studie had gedaan, daarna piloot (tsja, ik verzin het ook niet...) was geworden, en kwa niveau zwaar overskilled was maar eigenlijk niet voor het geld wilde werken maar voor de ervaring laag in wilde stappen *niet* meer voor een tweede gesprek gevraagd. Puur op mentaliteit. Degene direct erna, zónder wat voor papier dan ook is wel opnieuw uitgenodigd.

Ja, een papiertje geeft je wat meer kansen in een breder prespectief, en met name bij grote organisaties waar standaardfuncties zijn. Nee, een papiertje is geen gouden toegangsbewijs tot succes.

Ben altijd eerlijk in sollicitaties, zeg wat je wil en waar je naartoe wil. Het mooier maken dan het is is uiteindelijk beroerd voor het bedrijf waar je gaat werken, en ook voor jou: verspilde tijd. Het aangenomen worden op zich is niet de prestatie, het waarmaken van waar je voor aangenomen bent (en dus blijven) wel.
Ga er ook niet over zenuwen, je bent ergens op je plaats of je bent het niet. Wederom is het voor zowel jezelf als het bedrijf het handigst als je gewoon jezelf bent - De persoon die ze uiteindelijk toch wel gaan leren kennen.

Ik ben steeds begonnen met een (relatief :P) laag salaris (Havo gedaan, geen opleiding kunnen vinden die mijn interesse kon wekken; kon de Havo ook al niet.... Afgezien van de beroerde aansluiting van opleidinging op het bedrijfsleven, wat ook precies is waar dit verhaal op aansluit, maar laten we dat een aparte discussie laten), daarbij concreet in het gesprek aangevend, dat ik eerst wel even wil laten zien dat ik de investering waard ben, en ik dus ook geen boodschap heb aan standaard treden en schalen. Ik heb een X value voor het bedrijf, en verwacht daar een Y beloning voor, naarmate X meer aangetoond wordt, zal Y mee moeten groeien. Gewoon open, eerlijk, dat is mijn mentaliteit.
Daarmee ben ik nog nooit ergens *niet* aangenomen, en ik ben nog nooit een dag werkeloos geweest - ok, ik ben geen jobhopper, het gaat om 5 sollicitaties overall. Puur op interesse wekken in de schriftelijke sollicitatie zodat er een gesprek uit komt, en dan je mentaliteit laten zien.

Zoals eerder gezegd: een en ander werkt wel op eerlijkheid. Als je dus niet de mentaliteit hebt om de beste te willen zijn en daarvoor te willen knokken, ga dat dan ook niet voorspiegelen, maar bedenk voor jezelf wat voor toegevoegde waarde jij zelf kan hebben en richt je daar op. Zie je geen onderscheiding in bepaalde kwaliteiten? Ga dán zeer zeker een papiertje halen, want daarmee open je ook de weg naar ladingen standaardfuncties.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2008 03:25 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@Floppus: ik zeg het inderdaad erg zwart-wit, omdat ik niet van de (positieve) uitzonderingen uit wil gaan.

Ik zeg niet dat jouw soort bedrijf erg zeldzaam is, maar je moet het er maar mee treffen. Om die teleurstelling te voorkomen en kansen op de arbeidsmarkt te vergroten is het safe om toch een papiertje te halen.
Gezien de leeftijd van TS is dat volgens mij ook helemaal niet zo gek om te doen.

Daarnaast is het probleem vaak niet de eerste werkgever, maar hoe verder te gaan zonder papiertje als je daar om wat voor reden dan ook weg moet.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de verdere reacties :)

Ik heb besloten om eerst een papiertje te halen, lijkt me toch het beste omdat ik ook niet precies weet welke richting ik nou in de ict wil.

Moet nu alleen nog voor mezelf beslissen of ik mbo zal doen en zo ja welke studie of voor mijn havo ga.
Nadeel is dat ik niet direct in zal kunnen stappen met mbo, ik weet niet precies hoe het met havo zit (zal er ook aan liggen waar ik dat dan zou doen i guess).

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 14:40:
Bedankt voor de verdere reacties :)

Ik heb besloten om eerst een papiertje te halen, lijkt me toch het beste omdat ik ook niet precies weet welke richting ik nou in de ict wil.

Moet nu alleen nog voor mezelf beslissen of ik mbo zal doen en zo ja welke studie of voor mijn havo ga.
Nadeel is dat ik niet direct in zal kunnen stappen met mbo, ik weet niet precies hoe het met havo zit (zal er ook aan liggen waar ik dat dan zou doen i guess).
Het enige advies dat ik je dan nog kan geven is: Bel rond! Gewoon naar opleidingen bellen en kijken hoe en of je kunt instromen is vaak de beste optie om snel aan informatie te komen.

Succes in ieder geval ;)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Als je pas 18 bent, dan ga je nog heel lang de diploma-vraag krijgen. Het zou een ander verhaal zijn als je al 23 was, en meerdere keren bent afgehaakt. Nu is MBO tot je 21ste, dan HBO intake, en afgestudeerd zijn op je 25ste een reele optie. Iets ouder dan de meeste, maar geen werkgever die daar een rpobleem van gaat maken.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 15:41 ]

Verwijderd

Petervenray, vergeet niet het salaris dat je in die +/- 8 jaar misloopt. Dat is met Jan Modaal toch al snel 2.5 ton bruto.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lijkt me nooit zoveel omdat TS geen papiertje heeft.

Ik kan zelf het halen van een papiertje alleen maar aanraden, ook omdat ik vrees dat als de recessie er zo wel in gaat hakken in de IT alle laag-geschoolde mensen het eerst eruit vliegen ;).

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2010 01:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2008 @ 14:48:
[...]

En hoeveel denk je dat je op termijn inloopt met een HBO/WO achtergrond? Met deze redenatie kan iedereen wel direct gaan werken na hun 18e en zien waar het schip strandt.
Dat zou ik niet weten.

Ik doe zelf HBO puur om meer te gaan verdienen (verder heb ik er een hekel aan), maar het salaris dat ik nu misloop (ik werkte voorheen fulltime) is voor mij wel vervelend.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja dat is prachtig voor je, maar dan moet iedereen maar vanaf zijn 16e de fabriek in.
Als ik kijk dat ik 4 jaar (uitgaande van 1 HBO, wat bij mij niet het geval is) 2500E per maand misloop vind ik dat best een acceptabele prijs (2 ton). Sowieso, 2500E voor een starter zonder HBO? Denk het niet he....

Daar heb ik een hoop lol, een straks plezierigere baan en een dikker salaris graag voor over.

Stel namelijk dat dat ik door een HBO diploma 3000E ipv 2000E verdien later in mijn leven; dan heb ik die 2 ton er al na 16-17 jaar uit. De rest is pure winst.

Beetje kortzichtig dus Geqxon.

offtopic:
Ik ben trouwens 6e jaars student, en wil nog een andere studie doen.... dus 11e jaars is haalbaar voor mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 31-12-2008 16:20 ]

Pagina: 1