Toon posts:

S-ATA HD ene keer gezien door BIOS, andere keer niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Een van mijn harde schijven wordt de ene keer wel door de BIOS gezien en de andere keer niet. Windows (schijfbeheer) ziet de schijf ook soms wel en soms niet. Overigens, ik heb ook gemerkt dat er zich een situatie soms voordoet waarin de schijf door de BIOS wel gezien wordt, maar niet door Windows. Dus het is niet zo dat wanneer de BIOS hem ziet dat Windows dat ook zal doen. Heel vaag! Ik heb verder verschillende S-ATA poorten op mijn moederbord geprobeerd, gebeurt min of meer hetzelfde: de HD meldt zich bij vlagen. De S-ATA kabel heb ik laatst vervangen, dus hier zal het niet aan liggen.

Heel af en toe gebeurt het dat de HD herkend wordt door Windows. In dit geval blijft ie een paar minuten 'werken' en daarna valt ie uit. Windows geeft daarbij melding in de trant van: 'Hardware device lost, data could not be saved. Possible hardware failure'.

Wat ik tot nu toe dus heb gezien, belooft niet veel goeds. Wat denken jullie? Is deze HD om zeep, kan ik hem gerust afschrijven? Ik heb gelukkig geen zeer belangrijke data erop staan.

Bvd!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, test die disk eerst eens goed dmv tooltjes van de fabrikant. Controleer daarnaast ook of het ding nog wel gewoon stroom krijgt..

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 21:10:
Ik zou zeggen, test die disk eerst eens goed dmv tooltjes van de fabrikant. Controleer daarnaast ook of het ding nog wel gewoon stroom krijgt..
Hoe testen als de BIOS de schijf niet ziet, laat staan Windows?

Met de stroom zal het wel goed zitten. Ik heb alle kabels vervangen en er verandert niks. Ik ga nog de HD in een andere PC stoppen en kijken wat ie dan doet. Als dit niks oplevert, gooi ik dat weg. Ben die HD spuugzat.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de disk wel herkent wordt kun je hem toch gewoon testen? Andere pc is sowieso het testen waard.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Stroom kabel checken op de hd.
Toch nog eens goed kijken naar de sata kabel, of er geen los kontakt in zit.
In een andere pc testen.
Voeding in orde?
Schijf naar sata 1(150) zetten, zie fabrikant van de hd.

[ Voor 16% gewijzigd door jan99999 op 28-12-2008 00:32 ]