Backlight stuk? Eerst deed ie 't niet, nu weer wel

Pagina: 1
Acties:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:28

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Vanochtend kwamen wij tot de conclusie dat de backlight defect was van onze tv. Het is een Targa (dus tja, ook b-merk...) lcd tv.

Scenario: Tv gaat aan, geeft paar seconden beeld, en dan ineens valt het beeld weg. Als je dan goed kijkt zie je nog heel iets het beeld, backlight is dan uit dus (was mijn conclusie).

Paar keer uit en aan gedaan, bleef mis gaan. Echter, vanavond deed mijn vader hem aan, en nu blijft de backlight wel aan. :o

Wat is nu het euvel denken jullie? Backlight bijna dood? Backlight inverter? iets anders?
En denken jullie dat dit probleem nu wonderbaarlijk is opgelost? of mag ik verwachten dat dit probleem terug gaat komen binnenkort?

Alvast bedankt :) alle info is welkom

Oost west, 127.0.0.1 best!

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-12 10:53
Backlight inverter stuk :)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ja, ik was al even aan het rondlezen, maar ik zie dat regelmatig terugkomen ja.

Goed, de backlight inverter dus, maar nu doet hij het wel. Mag ik verwachten dat het een tijdelijk probleem was? of gaat dit wel terugkomen.

Daarnaast, een backlight inverter + reparatiekosten + de moeite (hij komt van de lidl 8)7 en is 5 jaar oud)... zou dat de reparatie nog waard zijn? hij is 30 inch, niet hd ready (geen hdmi aansluitingen) en uiteraard geen 100hz.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Trek hem eens open, misschien dat er wel wat elco's inzitten die verrot zijn (opengesprongen aan bovenkant, lek aan de onderkant)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 20:14:
Trek hem eens open, misschien dat er wel wat elco's inzitten die verrot zijn (opengesprongen aan bovenkant, lek aan de onderkant)
Het is wel een ongev 77cm lcd he. het demonteren van zo'n ding zal nog best een klus zijn gok ik... Bovendien is dat ding denk ik ook niet de moeite om te inspecteren en indien mogelijk elco's te gaan vervangen. Een nieuwe lcd in die maten heb ik voor 400/500 euro, maar dan van een beter merk en minstens HD ready...

Het gaat me er vooral om, aangezien het probleem nu weg lijkt te zijn. Gaat dit wellicht terugkomen verwachten jullie?

• ThinkPad
  • Nu online
Als jij het de moeite niet waard vind, en liever voor 400/500 euro een nieuwe koopt, so be it.

Of het probleem weer terugkeert is niet te zeggen, aangezien wij de oorzaak niet weten.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2008 20:43 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 20:42:
Als jij het de moeite niet waard vind, en liever voor 400/500 euro een nieuwe koopt, so be it.

Of het probleem weer terugkeert is niet te zeggen, aangezien wij de oorzaak niet weten.
Tja, naar alle waarschijnlijkheid is het dus de backlight inverter. Na inschakeling van apparaat valt de backlight weg na een paar seconden. Als ik een backlight inverter laat repareren ben ik hem ten eerste een paar weken kwijt (minstens), vooral bij een merk als targa, en de kosten zullen ook wel oplopen tot meer dan 100/150 euro gok ik. Dat is een tv van 5 jaar oud zonder hdmi en andere snufjes van een B-merk denk ik niet waard.

Maar, aangezien hij het nu dus ineens weer doet vraag ik mij af dus of het nuttig is mij nu meer te orienteren naar een nieuwe of dat ik mag verwachten dat dit een tijdelijk probleem is en hij het zo nog een jaar kan doen wat de inverter betreft. ;)

Verwijderd

geerttttt schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 20:52:
[...]

Tja, naar alle waarschijnlijkheid is het dus de backlight inverter. Na inschakeling van apparaat valt de backlight weg na een paar seconden. Als ik een backlight inverter laat repareren ben ik hem ten eerste een paar weken kwijt (minstens), vooral bij een merk als targa, en de kosten zullen ook wel oplopen tot meer dan 100/150 euro gok ik. Dat is een tv van 5 jaar oud zonder hdmi en andere snufjes van een B-merk denk ik niet waard.

Maar, aangezien hij het nu dus ineens weer doet vraag ik mij af dus of het nuttig is mij nu meer te orienteren naar een nieuwe of dat ik mag verwachten dat dit een tijdelijk probleem is en hij het zo nog een jaar kan doen wat de inverter betreft. ;)
Als ik jou was zou ik hem goedkoop laten repareren als het kan bv kennis of collega.
En sta er ook bij stil dat er misschien nog meer kapot aan het gaan is.
Maar als ik jou was een tv van 5 jaar oud en geen hdmi en andere snufjes gewoon gaan sparen voor een nieuwe lcd.
Kijk maar is op kieskeurig naar verschillende merken en zie dat je tegenwoordig voor een mooie prijs een mooi scherm met genoeg snufjes kan halen.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 18:33:
[...]

Als ik jou was zou ik hem goedkoop laten repareren als het kan bv kennis of collega.
En sta er ook bij stil dat er misschien nog meer kapot aan het gaan is.
Maar als ik jou was een tv van 5 jaar oud en geen hdmi en andere snufjes gewoon gaan sparen voor een nieuwe lcd.
Kijk maar is op kieskeurig naar verschillende merken en zie dat je tegenwoordig voor een mooie prijs een mooi scherm met genoeg snufjes kan halen.
Ja, dat is ook mijn insteek. Als dit probleem een blijvend iets is en deze tv dus gewoon regelmatig of altijd niet werkt dan is het onzin om hem te repareren.
Dan ga ik ook kijken naar een samsung tv'tje 82cm. (wij hebben ook decoder en hdd recorder van samsung).

Verwijderd

Maar, aangezien hij het nu dus ineens weer doet vraag ik mij af dus of het nuttig is mij nu meer te orienteren naar een nieuwe of dat ik mag verwachten dat dit een tijdelijk probleem is en hij het zo nog een jaar kan doen wat de inverter betreft.
Het probleem met dit soort dingen is dat het weer heel lang goed kan gaan en dan zomaar weer niet. Ik verwacht dat het tussen nu en niet zo veel later weer terug is

Ik zou in ieder geval gaan oriënteren op een nieuwe.

Je kan deze eventueel zelf proberen te repareren of voor weinig bij iemand met verstand van elektro. (even er van uitgaande dat je zelf leek bent op dat gebied) Maar lukt het niet dan heb je in ieder geval binnen no-time een nieuwe omdat je je research al gedaan hebt.

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12 20:45
Lijkt op een defecte Backlight inverter. Zelfde euvel gehad met de LCD van mijn oma, een LG 30 inch TV. Modelnummer weet ik zo niet. Ging de tv aan, speelde het geluid gewoon door van de sattelietontvanger via SCART, en het beeld ging een tel aan. Keek je goed, kon je wel iets zien maar ook weer niks eigenlijk.

Nadat deze naar de mannetje van de televisie ;) is geweest, kwam deze een week later terug met een vervangen inverterboard. Op het oude inverterbord waren duidelijk rotte-elco's zichtbaar.

• ThinkPad
  • Nu online
Charles Nasi schreef op zondag 28 december 2008 @ 21:39:

Nadat deze naar de mannetje van de televisie ;) is geweest, kwam deze een week later terug met een vervangen inverterboard. Op het oude inverterbord waren duidelijk rotte-elco's zichtbaar.
Precies,
En wat kost een handje vol elco's? €1,50 misschien?

Je kunt de TV nog altijd verpatsen op marktplaats, zijn altijd wel mensen voor die er wat voor over hebben.
Pagina: 1