linux: terminal over usb naar usb

Pagina: 1
Acties:

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik ben van plan van een fujitsu siemens laptop een lapmod-fotolijst op basis van DSL te maken. Deze laptop heeft geen netwerkaansluiting maar wel cd rom en usb.

Voor ik het hele ding uit elkaar sloop had ik gedacht om eerst eens te kijken hoe ik het ding ga besturen als die straks eenmaal klaar is. Ik had gedacht dit te doen dmv een seriele terminal connectie. Dan hoef ik immers geen onderdelen te klussen, ps/2 poorten te hebben en ben ik lekker aan het tweaken ;) . Het probleem is dat mijn gewone pc (ubuntu 8.04) geen seriele poort meer heeft. Ik heb de hele middag geprobeerd om deze seriele terminal gewoon over een usb kabel te laten verlopen.

in /etc/inittab (op de laptop) heb ik de regel:

s0:2345:respawn:/sbin/getty 9600 ttyUSB0 vt100

toegevoegd. 'ps | grep tty' levert op dat getty inderdaad op ttyUSB0 luistert. Aangezien de laptop maar 1 usb poort heeft lijkt me dat de correcte poort..

als ik nu op mijn gewone pc met putty een seriele connectie wil maken dan vul ik bij puttty (als root) als com poort /dev/ttyUSB0 in, de baud rate staat op beide systemen gelijk. Toch krijg ik geen login mogelijkheid, maar ook geen eor.

Kan wat ik wil niet of doe ik iets verkeerd?

zie net dat ttyUSB* helemaal niet bestaat op mijn pc, welke tty moet ik dan nemen?

[ Voor 3% gewijzigd door flapdrol85 op 27-12-2008 18:55 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
code:
1
dmesg | grep tty

Daar komt de juiste device node wel bij te staan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• flapdrol85
  • Niet online
dan krijg ik de volgende output:

[    0.004000] console [tty0] enabled
[    2.428789] tty ttya0: hash matches
[    2.428992] tty tty2: hash matches

welke alledrie als resultaat hebben dat putty aangeeft dat die seriele poort niet kan openen.

misschien nog ff belangrijk om te zeggen: ik gebruik een normale usb kabel, geen serial-usb converter

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
flapdrol85 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 20:27:
misschien nog ff belangrijk om te zeggen: ik gebruik een normale usb kabel, geen serial-usb converter
Hoe heb je het dan aangesloten :o

Toch niet via zo'n USB A<-->USB A filetransferkabel he?

Voor zover ik weet praat putty enkel serieel, ofwel tegen een com-poort of shell-emulatie over een IP-verbinding. En dus niet direct tegen een usb-partner :)

[ Voor 20% gewijzigd door spone op 27-12-2008 20:38 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Doe dan maar eens gewoon dmesg nadat je de kabel hebt aangesloten en kijk dan wat voor meldingen je krijgt.
Als je een usb host to host cable hebt heb je kans dat je er een ip verbinding over kunt laten lopen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• flapdrol85
  • Niet online
@spone,

ja toch wel..... ik had de hoop dat dat wel kon

@bobo,

als ik de usb kabel aansluit dan geeft dmesg geen enkele reactie....

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

flapdrol85 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 21:29:
@spone,

ja toch wel..... ik had de hoop dat dat wel kon

..
een transferkabel met zo'n dikke knop in het midden ?
of echt een usb a direct naar usb a, in dat geval gelijk lostrekken

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 27-12-2008 21:39 ]

Iperf

• flapdrol85
  • Niet online
gewoon een usb a naar usb a

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:27
Er zijn ook wel USB > Ethernet (netwerk) te koop, dan kun je er gewoon een netwerkkabel op aansluiten.

Of een USB WiFi stick.

• flapdrol85
  • Niet online
@thinkpad:

dat weet ik, maar een beetje tweaker moet dit toch aan de praat kunnen krijgen dacht ik. Bovendien krijg je dan weer extra onderdelen in/aan je fotolijst en dat wil ik liever niet.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je knoopt letterlijk de 5v van 2 verschillende voedingen aan elkaar, dat is not done. en je mag blij zijn dat er niks kapot is gegaan.
flapdrol85 schreef op zondag 28 december 2008 @ 11:31:
@thinkpad:

dat weet ik, maar een beetje tweaker moet dit toch aan de praat kunnen krijgen dacht ik. Bovendien krijg je dan weer extra onderdelen in/aan je fotolijst en dat wil ik liever niet.
je moet ook gewoon de usb wlan stick zien als de kabel, die trek je dan toch ook gewoon los als je klaar
bent :?
idem voor de usb ethenet kabel

[ Voor 45% gewijzigd door Fish op 28-12-2008 11:38 ]

Iperf

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:27
USB WLAN stickje kun je toch wel ergens verstoppen achter schilderij lijstje, dmv usb verlengkabeltje?

Lijkt me handiger dan zo'n seriele kabel.

Tevens kun je met die USB WLAN stick (doordat hij verbinding met internet heeft) het weer weergeven, files etc

• flapdrol85
  • Niet online
@ fish: wat het verwijderen van die stick na heb je idd een puntje.

Denk dat ik dan toch maar ga voor een usb of pcmcia kaartje erbij.

Toch jammer dat die seriele terminal niet is gelukt, maar ach als het maar werkt.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
ThinkPadd schreef op zondag 28 december 2008 @ 11:23:
Er zijn ook wel USB > Ethernet (netwerk) te koop, dan kun je er gewoon een netwerkkabel op aansluiten.
Of een USB > serial connector, dan ben je er ook.
Volgens http://pinouts.ru/SerialP...rial_adapter_pinout.shtml is dat niet iets wat je zomaar kan doorlussen qua draadjes, er zit echt meer in :)

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Als je een firewire aansluiting hebt kan je die wel gebruiken om een IP verbinding op te zetten.
Pagina: 1