Techneut schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 22:21:
[...]
Inderdaad, men noemt dat SI-stelsel dan ook een gesloten stelsel, alle andere grootheden cq. eenheden kunnen van die basisgrootheden worden afgeleid.
Heel strikt genomen heette het SI-stelsel toen het werd samengesteld en internationaal werd aanvaard het "mks-stelsel", meter-kilogram-seconde. Vóór die tijd gebruikte men voor een aantal eenheden zelfstandige referenties die dicht in de buurt zaten van de afgeleide. Bij nader inzien zijn bij mks-stelsel de kelvin etc. aan toegevoegd.
Maar de ampère hoeft er eigenlijk niet tussen te staan, omdat die ook als een afgeleide kan worden beschouwd (bepaalde aantrekkingskracht tussen twee geleiders op een meter van elkaar).
Wat dat oude stelsel betreft heb je helemaal gelijk.
Maar volgens mij moet die ampère er wel instaan, omdat ik anders geen manier zie om ladingen uit te drukken. Dat kan voor een stuk misschien te maken hebben met het feit dat ik gewoon ben in SI te werken (en mogelijk ook omdat ik eigenlijk geen enkel inzicht heb in wetmatigheden omtrent de candela). Mijn gevoelsmatige uitleg waarom ampère er wel in moet, is omdat je een ampère kan zien als een afgeleide grootheid van coulomb, en een coulomb heeft voor mijn gevoel een bestaansreden. Ik hoop dat je het er met mij over eens bent dat een coulomb of een ampère, heel rechtstreeks een verband met elkaar hebben. Nu, laten we dan eens een univesum nemen met 4 ladingen in, voor de makkelijkheid 4 elektronen. Als we dan naar beide definities kijken: SI (stroom is een basisgrootheid, lading is de integraal over de tijd van de stroom, dus lading zit erin) en jouw idee (stroom is evenredig met een kracht). Vermits je het niet over ladingen had, ga ik dat zelf uitbreiden met het concept van Coulombkracht (dat gelijkaardig is aan het fenomeen dat jij beschrijft, maar dan tussen twee ladingen). In mijn alternatief universumpje, ga ik dus die elektronen insteken, volgens SI heb ik 4e, of ik kan ze laten ronddraaien (twee keer twee elektronen mooi op een evenwijdige). Dus jouw manier lukt ook nog. Nu gooi ik daar 2 elektronen van weg, boeiend; het werkt nog steeds. We komen pas in de problemen als ik nu nog eens de helft uit het universum smijt. Volgens het SI, lukt het nog steeds, desnoods laat ik mijn elektron wat rondvliegen; maar ik kan een stroom meten. Dat terwijl het concept dat jij poneert, juist op dat moment ineen valt: ik heb maar 1 elektron, dus ik kan ook maar 1 stroom hebben, dus kan ik geen kracht meten, dus zou ik geen ladingen hebben. Maar dat elektron is daar nog steeds. Op dezelfde manier zou ik gewoon naar de Coulombkracht kijken, maar ook daarvoor heb je twee deeltjes nodig; dus zou lading slechts iets zijn dat meerdere deeltjes samen bezitten (omdat die kracht ook enkel tot uiting komt bij meerdere deeltjes samen).
De wiskundige gevolgen van het feit dat de ampère geen grondeenheid zou zijn, zou in het hele gebeuren rond eenheden willen zeggen dat om andere eenheden uit te drukken er bepaalde ambibuïteiten zouden zijn. Ik heb het dan niet over ambiguïteiten zoals voor de zwaartekrachtsconstante: g = 9.81m/s² = 9.81N/kg, vermits, de Newton geen grondeenheid (en kracht dus ook geen grondgrootheid) is: Newton valt ook te schrijven als kg m/s², dus komen beide schrijfwijzes neer op dezelfde dimensies in grondgrootheden. De ambiguïteiten die ik bedoel zijn fundamenteler. Ik ga hier een beetje op vectorrekening moeten ingaan (waar ik een lineaire combinatie heb bij vectoren, ga ik hier een product hebben met vrij te kiezen machten). Ik stel mijn grondgrootheden van SI voor als A, B, C, D, E, F en G. Voor de gemakkelijkheid behoudt ik A ampère. Als ik wil dat SI een basis is voor alle mogelijke eenheden, wilt dat hier zeggen dat ik elke eenheid K kan uitdrukken als K=A^a*B^b*...*G^g (eigenlijk nog maal een dimensieloze factor, maar die gaat niets veranderen aan de wiskunde hiervan); waarbij de kleine letters breuken moeten zijn (dat is in de vectorrekening niet zo (daar zijn het reële getallen), maar volgens mij mag ik de analogie wel doortrekken). Eerst en vooral: dat geldt voor alle eenheden, dus ook voor de eenheden uit de basis (neem alle kleine letters 0 behalve eentje neem je 1).
Zeggen dat ampère overbodig zou zijn in die basis, wilt niets anders zeggen dan dat je A kan uitdrukken als een product van de andere basiseenheden. Dus dat A = B^ba*...*G^ga. Ik heb hierbij bij de kleine letters een a toegevoegd, om het verschil met de notatie van K te maken. Maar laat ons dan gewoon eens proberen K opnieuw uit te schrijven:
K = A^a*B^b*...*G^g = (B^ba*...*G^ga)^a *B^b*...G^g = B^(a*ba+b) * ... * G^(a*ga+g)
Op het eerste zicht, is daar niets mis mee. Of toch wel: ik heb nu twee notaties voor K gevonden uitgaande van de basis A...G (een keer uitgedrukt met A erbij, een keer gewoon in B...G, dus gewoon de coëfficiënt van A gelijkgesteld aan 0).
Om terug te gaan naar de praktijk in het SI-stelsel: dat zou willen zeggen dat ik voor alle eenheden waar ik ampère in gebruik, die ook nog in een geheel andere notatie zou kunnen schrijven, uitsluitend gebruik makende van de andere grondeenheden (dus geen Newton e.d.). Ik ben zoiets in de praktijk nog niet tegengekomen, dat ik grondgrootheden moest omzetten naar elkaar (natuurlijk: als je uitgaat van Coulomb als grondgrootheid, dan biedt een Ampère niets nieuws en omgekeerd). Dat is natuurlijk geen sluitend bewijs of iets dergelijks (ik maak dan wel veel berekeningen, dat wilt niet zeggen dat ik dus al alle trucs uit het boekje ken). Maar dat zou dus willen zeggen dat we hier of daar ook alternatieve notaties zouden hebben voor (minstens 2 van) onze basisgrootheden.
Ik kan zelfs nog verder gaan: vermits A als product van de rest zou te schrijven zijn, kan ik ook B (ik ga ervan uit dat ba verschillend is van 0, vermits ik toch niets heb vastgelegd in de volgorde) schrijven als product van alle basiseenheden behalve B zelf door gewoon in de uitdrukking A = B^ba*...*G^ga te delen door (A*B^ba), dan krijg je iets in een gelijkaardige vorm, maar met andere getallen in de machten). Voor het SI wilt dat dus zeggen dat ik minstens een van de andere eenheden nog kan schrijven als overbodig (en ampère erin laten staan!). Dus dat we bv. de kg kunnen laten vallen (massa ~ kracht via F = m*a). Nu, weer helemaal gevoelsmatig is dat volgens mij niet mogelijk.
Goed, ik hoop dat ik hierboven wat (begrijpelijke) achtergrond heb kunnen geven over de achterliggende wiskunde. Of de ampère er dus daadwerkelijk uit kan of niet; valt of staat met de mogelijkheid om ampère uit te drukken als een product van de andere eenheden of omgekeerd (met eventueel een macht erbij en een constante factor ervoor). Mijn gevoel zegt me dat dat niet mogelijk is, maar ik weet wel dat er hier en daar in het SI-stelsel gewerkt geweest is om eenheden toe te voegen die niet in de oude stelsels inzaten.
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 22:42:
[...]
Zodra je gaat meten is er altijd sprake van een referentie. . . en dan moet je eenheden gebruiken. . .zonder referentie kan je niet meten. Of je de grootheid
c direct kan meten of niet kan ik even niet vaststellen maar vanwege het feit dat het bij definitie een constante in de Maxwell Vergelijkingen is lijdt me tot de conclusie dat een directe meting onmogelijk is. . .je meet dan in elk geval niet de constante
c maar een
specifiek geval van een transportfenomeen in een medium of in een praktish vacuüm.
Volgens mij valt er in het geheel niets direct te meten. En dan enerzijds omdat onze eenheden niet perfect zijn. Plus dat de fysica gewoonweg bepaalde onzekerheden oplegt, die we er in het dagelijkse leven ofwel niet merken ofwel er gewoon bijnemen. Dingen die we normaal niet merken (en dus best exotisch zijn): het alomgekende onzekerheidsprincipe van Heisenberg (tijd en snelheid/impuls kunnen nooit samen gemeten worden), en in de relativistische theorie heb je ook tijddilatatie en lengtecontractie (of was het nu omgekeerd?): afhankelijk van je snelheid (in de buurt van de lichtsnelheid), meet je op een andere manier dan iemand die een andere snelheid heeft. Die effecten spelen natuurlijk op elke meting, maar in het dagelijkse leven zijn ze te klein om waar te nemen (we hoeven geen 40 decimalen te weten bij elke meting, dus die effecten gaan weinig aan onze meting veranderen).
Het lijkt er op dat je het 100% met me eens bent maar ik weet het niet helemaal zeker

Ik meende uit jouw post te begrijpen dat je de eenheid als nog een tussenliggende maat (zonder eenheden) zag (dus dat je ging meten t.o.v. c; en dan om een 'numerieke waarde' te bekomen, ging je c invullen. Maar bij elke meting zit je inderdaad al vast aan een numerieke waarde; wat de precieze waarde is, hangt natuurlijk af van de eenheden.
Grootheden meet je niet. Je definieert ze.
Grootheden in de zin van 'dimensies' (dus bv. lading, of lengte), meet je inderdaad niet. Ik doelde daar op grootheden in de betekenis van een instantiatie daarvan (zoals ik daarachter ook het vergelijk trek naar classes/instances); omdat ik er gewoon geen beter woord voor kon vinden (zonder buiten de algemeenheid van de discussie te gaan). We kunnen allemaal wel een 'bepaalde' lengte meten, maar niet het concept lengte. Dat was wat ik bedoelde

Je gebruik van "loodrecht op elkaar staan" is nogal verwarrend in deze discussie. . .loodrecht betekend "in lijn" met de zwaartekrachtvector op een bepaald punt. Ik vermoed dat je hier onafhankelijkheid van de grootheden bedoeld.
OK, je bedoelde inderdaad onafhankelijkheid. . . .(in de wiskunde heet dat "haaks" c.q orthogonaal).
Dat kan je inderdaad onder onafhankelijk plaatsen (en is bovendien ook vectoriëel gezien correcter). Mijn excuses. Maar ik heb je blijkbaar ook verward: hetgene we allebei bedoelen is onafhankelijk. Orthogonaal is juist loodrecht (en haaks is dat ook, maar dat is een woord dat ik in de wiskunde nooit gebruik). Natuurlijk kan die onafhankelijkheid zich ook uiten in een orthogonale stand. Maar dat is slechts mijn interpretatie natuurlijk; vermits we hier met iets bezig zijn dat op vectorruimten lijkt; maar niet ten opzichte van de optelling maar van de vermenigvuldiging (en dat maakt de zaken wel ietsje moeilijker, omdat iedereen het gewoon is met optellingen te doen). Misschien halen we wel iets uit die orthogonale stand; maar volgens mij gaan we het er ons enkel moeilijk op maken op die manier (vermits we allebei al over onze tong struikelen bij de onafhankelijkheid).
Verder heeft loodrecht niets te zien met de zwaartekracht, maar is dat ook een wiskundig begrip. In de wiskunde wilt loodrechte stand van twee objecten zeggen dat hun inproduct 0 is (het inproduct komt gevoelsmatig overeen met een projectie in de meetkunde). Het begrip loodrecht is niet enkel van toepassing op geometrische dingen, maar ook op vectoren en functies in het algemeen (zolang je maar een bepaalde conventie aanneemt voor het inproduct). Maar veel meer uitleg daarover zou ons ver van het pad van eenheden brengen. Op aarde is het natuurlijk wel zo dat de zwaartekrachtsvector (van de aarde) loodrecht staat op het oppervlak van de aarde.
Waarom?
Omdat de afstand zoals we die allen kennen lineair is. De uitleg had ik daaronder gegeven. Je kan er natuurlijk omheen gaan, zoals je al met die ronde mm aangetoond hebt, maar buiten het feit dat het kan, heeft dat geen toepassing. Vanuit theoretisch standpunt dus wel interessant, natuurlijk.
Wat bedoel je met een zuivere afstand? Met niet-liniaire referentie stelsels zij alle afstandeenheden zuiver maar niet gelijk(vanwege uitrekking)
Met zuiver bedoel ik inderdaad hetgene je als probleem aanhaalt: het voldoet niet meer aan de klassieke Euclidische meetkunde die we allemaal gewoon zijn als we met lengtes werken. Voor mezelf heb ik deze oplossing voor mijn probleem daarmee: die speciale maat noem ik geen lengte meer, maar geef het een eigen naam met eigen definitie; en dan bestaat er geen verwarring tussen afstand en dat nieuwe ding (en kan het dus wel als iets zuivers gezien worden, gewoon in een andere wiskunde/meetkunde). Maar dan kan mijn commentaar daarop dus ook in de vuilbak (tja, een simpele naamsverandering kan toch wonderen doen ).
Ik denkt te begrijpen wat je zegt maar het gaat m.i. nu over iets anders.
Het is inderdaad een zijspoor zou je kunnen zeggen. Ik wou vooral enkele voorbeelden van rare 'eenheden' aanhalen; of eenheden die buiten het klassieke lineaire systeem vallen (en daar dus ook gewoon even de consequenties van aantonen).
Ik vermoed dat we op
dezelfde boot naar een doel reizen maar andere maaltijden op andere tijden eten. We spelen kennelijk wel vergelijkbare muziek!

Daar ben ik het mee eens, jij ook een biertje?