Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de Canon HG20 is er een groothoekconverter te koop (WD-H37II).
Wie heeft ervaring met deze converter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:26

Zoefff

❤ 

Waarom ben je op zoek naar die ervaringen? Welke aspecten vind je interessant, en wat houd je tegen om hem te kopen? Wat heb je er zelf al over gevonden op het wereld wijde web? Kom op, een beetje meer info en eigen is welkom :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op het web weinig gevonden over ervaringen met deze converter. Omdat ik niet zo makkelijk de 150,00 wil uitgeven ben ik dus op zoek naar gebruikerservaringen. Of ik hem koop is voor mij afhankelijk van de ervaringen en de toepassingsmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier is iig iemand die de lens gebruikt

http://www.vimeo.com/2268037

Wel duur 150 euro voor een dergelijke lens. Ik zou zelf voor een pocket camera geen lezen kopen duurder dan 75 - 100 euro. Dan kom ik al snel uit op Raynox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 17:52
Hi Ik heb in Canada een Giotto G3750 voorzet lenzen kit gekocht voor mijn Panasonic HDC-SD5 HD camera.
Er zitten een hele set voorzetringen bij dus pas te maken op praktisch iedere camera. Ik heb met name de 0,5x converter gebruikt. Voordeel is natuurlijk dat je wat meer breedte kunt pakken, al is het erg beperkt omdat je de rand van de lens meepakt en dus een zwarte cirkel krijgt. Van die 0,5x blijft misschien de helft over. Evengoed handig als je grote groepen mensen filmt, of in de stad en smalle steegjes.
Onlangs heb ik er een dagje uit mee gefilmd in de stad. Het viel me hierbij op dat ik heel erg veel paarse verkleuring krijg bij veel zonlicht. Paarse randen rond witte of vanachter belichte objecten. Dit val top het schermpje helemaal niet op, maar wel als je het fullscreen op je PC of TV scherm bekijkt. Het lijkt wel of je door een heel vieze, vettig bril heen zit te kijken soms.

De kleurafwijking is dusdanig veel dat ik heb besloten geen voorzetlenzen, in ieder geval niet deze, te gebruiken. Misschien dat ik er binnen nog iets aan heb, dit moet ik nog uitproberen.

Dit is dus zeker iets dat ik zou meenemen bij je beoordeling en aanschaf.
Ga naar een winkel waar je je camera kunt aansluiten op een TV of film eens wat shots met en zonder voorzetlens en beoordeel thuis of op je PC of je afwijkingen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit fenomeen heet chromatische abberatie en komt veel voor bij lenzen van een mindere kwaliteit. Testen in een winkel is geen slecht idee, maar de kans op CA is veel groter bij veel licht, waar grote contrastverschillen zijn. In een winkel zou je eens kunnen testen door TL balken in beeld op te nemen, maar zelfs dit is geen garantie op het waarnemen van CA. Alleen buiten testen geeft zekerheid. Overigens denk ik dat je bij bijna alle groothoekobjectieven enige vorm van CA hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 14:42

Mad_Demon

de dokter

Raynox HD-6600 zijn puike lensjes voor het geld. De barrel distortion is beter dan Canon, maar de scherpte is niet over het gehele zoombereik goed. Ze zijn een tijdje geleden vergeleken op een grote dv-website. De Canon, de Raynox en een eBay-prulletje. De Canon was goed over het gehele bereik maar had daar ook een prijs voor. De Raynox was scherp tot ongeveer 6x zoom, maar had minder barrel distortion. Het eBay-prulletje, ja was een prulletje.

Ik heb zelf de Raynox aangeschaft met een step-up ring erbij via konijnenberg. Je kan beter een lens met een iets grotere thread kopen en dan met een step-up ring op de camera schroeven om vignettering te voorkomen. CA is tot 6x zoom geen issue. Als je ver wil zoomen heb je zo'n lens niet nodig. Mijn ervaring is dat je met zo'n lens erop weinig gebruik maakt van je zoom omdat je juist de groothoek wil hebben ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Mad_Demon op 02-01-2009 11:36 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Pagina: 1