Hi Ik heb in Canada een
Giotto G3750 voorzet lenzen kit gekocht voor mijn Panasonic HDC-SD5 HD camera.
Er zitten een hele set voorzetringen bij dus pas te maken op praktisch iedere camera. Ik heb met name de 0,5x converter gebruikt. Voordeel is natuurlijk dat je wat meer breedte kunt pakken, al is het erg beperkt omdat je de rand van de lens meepakt en dus een zwarte cirkel krijgt. Van die 0,5x blijft misschien de helft over. Evengoed handig als je grote groepen mensen filmt, of in de stad en smalle steegjes.
Onlangs heb ik er een dagje uit mee gefilmd in de stad. Het viel me hierbij op dat ik heel erg veel paarse verkleuring krijg bij veel zonlicht. Paarse randen rond witte of vanachter belichte objecten. Dit val top het schermpje helemaal niet op, maar wel als je het fullscreen op je PC of TV scherm bekijkt. Het lijkt wel of je door een heel vieze, vettig bril heen zit te kijken soms.
De kleurafwijking is dusdanig veel dat ik heb besloten geen voorzetlenzen, in ieder geval niet deze, te gebruiken. Misschien dat ik er binnen nog iets aan heb, dit moet ik nog uitproberen.
Dit is dus zeker iets dat ik zou meenemen bij je beoordeling en aanschaf.
Ga naar een winkel waar je je camera kunt aansluiten op een TV of film eens wat shots met en zonder voorzetlens en beoordeel thuis of op je PC of je afwijkingen ziet.