[CPU & RAM] Procedure overclocken

Pagina: 1
Acties:

• Dutchj
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-08-2019
Hallo Tweakers,

ik ben van plan om mijn CPU over te klokken, maar ik weet niet zeker hoe ik te werk moet gaan vanwege bepaalde omstandigheden. Om te beginnen zal ik mijn specificaties geven:
  • CPU: Intel Core 2 Duo 'Wolfdale' E8200 @ 2.66 GHz, Boxed cooler
  • Moederbord: MSI Intel P35 Neo3
  • Geheugen: 2x Geil DDR2-800 1GB, 2x A-Data DDR2-667 1GB
  • VGA: MSI NX8800GT Zilent ( OC; Core 675, Shader (linked): 1687, Memory 1055 )
  • Voeding: Earthwatts 430W
Het gene wat de situatie wat ingewikkeld maakt, is dat er twee DDR2-667 balkjes in zitten. Ik heb gelezen dat dit geheugen waarschijnlijk behoorlijk overclockt, maar mijn BIOS heeft geen aparte optie voor het overclocken van de transfer rate van mijn geheugen, alleen om de timings in te stellen. Kortom, ik kan niet eerst mijn geheugen apart overclocken om te zien hoever ik hiermee kom en hoever ik dus met mijn processor kan gaan.

Mijn vraag is dan ook: Hoe kan ik het beste te werk gaan met het overclocken van mijn processor en geheugen? Ik neem aan dat het mogelijk is om gewoon op de standaard wijze mijn CPU te overclocken, en om dan na iedere stap de stabiliteit van mijn geheugen te testen naast de stabiliteit van mijn processor. Maar ik ben niet zeker over bepaalde instellingen betreffende het geheugen en of er een betere manier is om te overclocken.

Overigens ben ik ook niet zeker over de temperaturen van mijn CPU, omdat RealTemp, CoreTemp en Speedfan allemaal verschillende waardes aangeven. CoreTemp geeft consistent 5 graden hogere temperaturen aan dan RealTemp en Speedfan zit daar nog 5 graden boven! Welk programma is het best om temperaturen uit te lezen? Ik neem aan het programma dat het kleinste verschil met mijn BIOS heeft, maar zo niet wil ik dit graag weten.

Alvast bedankt.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je kunt beginnen met het opzoeken van de maximale FSB door de multiplier op 6 vast te zetten.
Als je zeker weet dat je het geheugen niet apart van de FSB kunt overklokken.

Wat betreft de CPU temp. Elke CPU heeft een andere Tjunction max, vandaar het verschil in de programma's.
Ze kiezen alle drie een andere Tjunction max. Maar als je 25 graden van de Tjunction max afblijft dan zit je wel veilig. Realtemp laat o.a. de temp tot Tjunction max zien. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Dutchj
Ik snap niet precies hoe het zou helpen dat ik mijn multiplier of 6 zet. Kun je misschien uitleggen wat voor effect dit heeft? Want het verlagen van de multiplier voorkomt voor zover ik weet niet dat ik de VCore moet aanpassen als ik de FSB verhoog. Ik weet vrijwel zeker dat ik het geheugen niet apart kan overclocken, maar ik zal nog kijken in mijn BIOS.

Bedankt voor het ophelderen van de CPU temps. De temperaturen van RealTemp zijn ook vrijwel hetzelfde als die in mijn BIOS, dus ik gebruik dat programma wel.

• -The_Mask-
  • Niet online
Dutchj schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 19:51:
Ik snap niet precies hoe het zou helpen dat ik mijn multiplier of 6 zet. Kun je misschien uitleggen wat voor effect dit heeft? Want het verlagen van de multiplier voorkomt voor zover ik weet niet dat ik de VCore moet aanpassen als ik de FSB verhoog. Ik weet vrijwel zeker dat ik het geheugen niet apart kan overclocken, maar ik zal nog kijken in mijn BIOS.
Dat weet je wat de maximale FSB is. Dus wat het geheugen en het moederbord aankunnen. Als je dit dus hebt gevonden hoef je in theorie alleen de multiplier te verhogen en eventueel de Vcore. En als je dus niet verder komt met het verhogen van de CPU frequentie en je zit dus nog niet aan de maximale FSB frequentie. Ligt het dus meestal aan de CPU die meer prik nodig heeft of gewoon niet verder wil.
Je hoeft het trouwens niet zo te doen, maar ik vindt het altijd wel makkelijk. ;)
Bedankt voor het ophelderen van de CPU temps. De temperaturen van RealTemp zijn ook vrijwel hetzelfde als die in mijn BIOS, dus ik gebruik dat programma wel.
Bios leest een andere sensor uit, namelijk die tussen de cores. Tcase sensor genaamd.
Realtemp, CoreTemp lezen de Tjunction sensor uit die zit in de cores zelf. ;)
En aangezien elke CPU een andere maximale temperatuur heeft heb je niks aan programma's die de temp normaal weergeven. De maximale temp voor dat de CPU gaat throttlen (terug klokken door te warm) is dus de Tjunction max, als je hier echter zo'n 25 graden vandaan blijft zit je eigenlijk altijd wel veilig.
RealTemp geeft dus altijd de remaining temp to Tjunction max weer en CoreTemp doet dit als je een instelling wijzigt. :)

AMD Nieuwsdiscussie

• Dutchj
Maar dan heeft het veranderen van de multiplier dus eigenlijk weinig nut. Ik wil graag weten hoe ik mijn geheugen ook zover mogelijk kan overclocken, zodat ik het maximale uit mijn processor kan halen. Het verhogen van de FSB clockt mijn geheugen ook over, maar dan kan ik niet makkelijk weten of het door mijn processor komt als mijn systeem onstabiel wordt, of dat het door het geheugen komt. Ik denk dat ik maar gewoon mijn processor over ga klokken en dan ook mijn geheugen op stabiliteit test na iedere stap, tenzij iemand mij een betere manier kan aanbevelen.

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 15:34
Volgens mij is dat juist wat -The_Mask- je probeert uit te leggen. Door de multiplier omlaag te gooien kan je kijken tot hoever je je FSB op kan schroeven tot dat het max van je mobo/geheugen wordt bereikt, door de lage multiplier sluit je namelijk uit dat de processor de bottleneck is.

Als je de max van je geheugen/mobo dan gevonden hebt is het zoeken naar de max van je processor waarbij je ook het max uit je geheugen haalt.

• Dutchj
Maar de FSB is toch juist de limieterende factor van een processor? Of heeft de multiplier hier ook wat mee te maken? Als een processor namelijk een hogere FSB kan verdragen met een lagere multiplier dan zal ik dit zeker proberen :)

• -The_Mask-
  • Niet online
Dutchj schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 21:21:
Maar de FSB is toch juist de limieterende factor van een processor?
Die zit meestal ergens tussen de 550 en 650MHz dus daar ben je niet zo snel. ;)
Als een processor namelijk een hogere FSB kan verdragen met een lagere multiplier dan zal ik dit zeker proberen :)
Eigenlijk kan de FSB altijd hoger (behalve als het moederbord of het geheugen je tegen houdt) als je de multiplier lager zet. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Dutchj
Ok, bedankt voor het antwoord. Als ik het goed begrijp moet ik mijn BIOS dus instellen voor een standaard overclock, behalve dat ik mijn multiplier laag zet. Vervolgens verhoog ik de FSB zoals normaal, en test ik de stabiliteit. Als hij niet meer stabiel is verhoog ik het voltage van mijn CPU, of dat van mijn geheugen totdat hij stabiel is, en kan ik weer verder?

Wat ik me alleen nog afvraag, is of een CPU stress test programma als ORTHOS wel instabiliteit van mijn geheugen zal waarnemen. Ik ben namelijk niet echt op de hoogte van programma's die geheugen stressen, behalve BurnMMX wat in de FAQ staat.

• -The_Mask-
  • Niet online
Dutchj schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 22:49:
Ok, bedankt voor het antwoord. Als ik het goed begrijp moet ik mijn BIOS dus instellen voor een standaard overclock, behalve dat ik mijn multiplier laag zet. Vervolgens verhoog ik de FSB zoals normaal, en test ik de stabiliteit. Als hij niet meer stabiel is verhoog ik het voltage van mijn CPU, of dat van mijn geheugen totdat hij stabiel is, en kan ik weer verder?
Soms is het ook wel eens een ander voltage maar daar kom je wel achter als je bezig bent. ;)
Wat ik me alleen nog afvraag, is of een CPU stress test programma als ORTHOS wel instabiliteit van mijn geheugen zal waarnemen. Ik ben namelijk niet echt op de hoogte van programma's die geheugen stressen, behalve BurnMMX wat in de FAQ staat.
Met Orthos kun je kiezen wat je wilt testen; geheugen of CPU of alle twee. :)
Ook nog met verschillende test, maar dat wijst zich wel, want veel instel mogelijkheden zitten er niet in.

AMD Nieuwsdiscussie

• Dutchj
Ik denk dat ik nu wel genoeg informatie heb om te gaan beginnen met overclocken. Zijn er misschien nog dingen waar ik op moet letten met mijn geheugen i.v.m. timings om een beter resultaat te krijgen? Of kan ik de timings gewoon standaard laten staan?
Pagina: 1