wifi over lange afstand

Pagina: 1
Acties:

• mdeb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-03-2023
hallo

Ik zou graag een wifi netwerkje opzetten dat 1 a 2 km ver kan zodat mijn maten en ik in 1 netwerkje zitten.
Dan kunnen we snel bestanden delen en 3D's in een netwerk renderen aangezien internet hier te traag voor is.

Ik heb al gezocht op google maar daar vind ik alleen zeer dure oplossingen zoals de antennes van maspro.
Het mag wel iets kosten maar aangezien wij studenten zijn is ons budget beperkt.
Weten jullie goedkopere of DIY oplossingen?

groetjes

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

mdeb schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:41:
Weten jullie goedkopere of DIY oplossingen?
Even op en neer fietsen met je laptop/rijden met je desktop+scherm?

Een Distributed Computing rendering?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Ik heb net mijn router geflashed (WRT54G) naar een nieuwe firmware. Toen had ik er een probleempje mee en in mijn topic reageerde iemand met links naar allemaal firmware. Met een bepaalde firmware kon je ook de zendkracht vergroten 'zonder brandgevaar'. :9

Maak je eigen router met waterkoeling/LN2 en boost het signaal 1200% :P

Allereest denk ik dat dit niet goedkoop is als het al mogelijk is. Mijn 'stock' 54 Mbit router komt maar zo'n 100 meter ver.

Ik zou beginnen met een Wireless-N router en die misschien aansluiten op je verwarming, of werkt zoiets niet? Soort van DIY, ik gok ook maar wat..

[ Voor 12% gewijzigd door Red-Front op 27-12-2008 16:48 ]

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:29
Je bedoelt zoiets?

• Frag_Zero
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-10 17:59
Kun je de andere locatie zien ? Enige lowbudget optie is een richtantenne, maar daarvoor moeten beide antenne's elkaar wel kunnen zien.

Goedkoopste optie is volgens mij 2x schotelantenne zoeken ( zeer goedkoop tot gratis te vinden bij mensen tegenwoordig) en daar een antenne in. ( Deftige usb-stick met verlengkabel werkt al goed). Maar zelfs als de antennes elkaar zouden zien ( line of sight verbinding) zou het me verbazen als je een stabiele 54mb/s verbinding zou kunnen maken.

Frag_Zero

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 08:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De zendgrootte van een WRT54G kun je maximaal vergroten naar 251mW, maar ik geloof dat het max. rendement bij 85mW ligt. Niet voldoende om elkaar te bereiken.

Je zult dus moeten gaan werken met point-to-point verbindingen wat begint van zo'n 700,-.

@TS: wat is jullie budget?

Verwijderd

richt antenne maken echter vraag ik me af of je 1 a 2 km bereik hebt aangezien de normale accesspoint cq router een bereik van max 300 a 500 meter hebben.

en anders kom je idd in het duurdere segment. alla min 700 eu.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er rekening mee dat WiFi bij slechter ontvangst (en over 1-2km is "slecht" ontvangst nagenoeg onvermijdelijk) ook in snelheid terugschakelt en je mogelijk alsnog met een 1Mbit/s verbinding zit, wat niet sneller is dan de upload van een gemiddelde consumenteninternetverbinding.

Is het niet een idee om gewoon een abo te zoeken (kabel, glasvezel) met wat hogere upload. Via de kabel wordt tot 10Mbit/s aangeboden, via glasvezel tot tien keer dat :z

Oslik blyat! Oslik!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dion_b schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:11:

Is het niet een idee om gewoon een abo te zoeken (kabel, glasvezel) met wat hogere upload. Via de kabel wordt tot 10Mbit/s aangeboden, via glasvezel tot tien keer dat
TS heeft een skynet.be mailadres, iets zegt me dat dat dan niet echt gaat werken ;)

Maar je zou kunnen kijken naar een 802.11a setup, en daarmee een point to point 'straal' verbinding mee opzetten. Die zijn wat robuuster dan 11b/g/n, en zitten ook in een ander frequentiebereik waardoor je mogelijk minder verstoringen riskeert.
LoS zul je nog steeds moeten hebben - dat betekent vaak een mast oprichten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zelfs een duur accespoint als een Cisco 1240 heeft een beperkt bereik, als je een standaard antenne neemt. Als je bijvoorbeeld een Cisco 1300 neemt met een 21 dBi schotel antenne zie je dat het bereik significant beter is. Om wat in de wireless termen te komen is dit een aardige guide.

802.11n is een extensie op 802.11a en 802.11b/g. Met 802.11n kun je de a radio (5GHz) en b/g radio (2.4GHz) gebruiken en deze combineren. Bovendien is het bereik zo'n 30% beter, omdat het slimmer met het signaal om gaat.

Ik stel voor dat je twee 802.11n acces points koopt, waar je een alternatieve firmware op kan draaien. Zoals DD-WRT Je kan dan het maximale vermogen wijzigen. (Ook maar tot wat de elektronica fysiek aan kan.)

Vervolgens koop, of bouw je 4 richtantennes; twee voor de b/g radio (2.4GHz) en twee voor de a radio (5GHz).
Met 802.11n kun je deze twee radio's combineren. Overigens hebben 2.4GHz en 5GHz antennes verschillende eigenschappen, dus hier heb je verschillende antennes voor nodig.

Wees hier secuur in; je hebt niets aan 100mW vermogen, als je brakke antennes hebt.
Hou ook de antennekabel zo kort mogelijk, om verliezen zo klein mogelijk te houden.
Zorg ook dat de antennes goed uitgelijnd zijn t.o.v. elkaar.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• mdeb
Ons budget ligt tussen de 100 en 200€ en wij wonen in belgie dus via internet gaat niet met onze downloadlimieten :( .

wij kunnen elkaars huis niet zien maar er zitten veel bossen en maar een paar huizen tussen.

Ik heb iets gelezen van WiMax dat kan tot 2 KM ver met een snelheid van 20 mbps maar dit is nog niet te koop zeker?

• mdeb
nu heb ik net dit gevonden is zo iets ook mogelijk of mag er dan echt niets tussen staan?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Wifi signaal luisterd behoorlijk nauw dus ik denk dat je toch wel een aardig strakke Line of sight moet hebben voor zoiets.

Kan je beter een glasvezel kabeltje graven...

• mdeb
ik denk dat de gemeente en de buren niet blij gaan zijn als ik in de baan begin te breken :d

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 12:44
mdeb schreef op zondag 28 december 2008 @ 19:31:
Ons budget ligt tussen de 100 en 200€ en wij wonen in belgie dus via internet gaat niet met onze downloadlimieten :( .

wij kunnen elkaars huis niet zien maar er zitten veel bossen en maar een paar huizen tussen.

Ik heb iets gelezen van WiMax dat kan tot 2 KM ver met een snelheid van 20 mbps maar dit is nog niet te koop zeker?
kan je elkaar zien mits je op je dak nog een of andere paal plaatst van een paar meter? Als het dan wel lukt, zou dat een mogelijkheid zijn

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
mdeb schreef op zondag 28 december 2008 @ 20:00:
ik denk dat de gemeente en de buren niet blij gaan zijn als ik in de baan begin te breken :d
Deze man claimt met de Pringles oplossing 10 mijl ver te komen.
Maar nog steeds line-of-sight....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Enige manier om zonder directe line-of-sight te werken is om met een of meerdere relay stations te werken. Misschien de lokale kerk vragen of je eea op hun toren mag monteren :+

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1