Toon posts:

PS3 cooling d.m.v. PC coolers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik wil aan een cooling projectje beginnen voor mijn PS3 en zie door de bomen het bos niet meer.

Het Probleem:
Ik heb een PS3 in een tv-meubel staan met een opening van 60cm breedt bij 50cm hoog en 50cm diep.
In dit kasje staan ook nog 1 dvd-recorder en een digitale tv ontvangen. Zodra ik gebruik maak van mijn PS3 wordt het enorm warm binnen in dat kasje. Dit is natuurlijk simpel op te lossen door het kasje open te zetten maar dit vind ik niet netjes staan.

Mijn Idee:
Ik wil achterin het kasje 2 ronde gaten boren (60mm, 80mm of 120mm) met 2 fan's.
Fan onderin de kast laten inblazen en fan bovenin de kast laten uitblazen.
Daarnaast een transformator 12 volt plaatsen en daar de 2 fan's op aansluiten (dus beide fan's draaien op 6 volt) Daarnaast wil ik nog een temperatuursensor zetten, dat zodra het bijv. 40 graden in de kast is de fans automatisch gaan draaien.

De Oplossing:
Wat de beste oplossing is weet ik niet en of dit gaat werken weet ik ook niet. Ik hoop dat iemand er verstand van heeft en mij hiermee kan helpen. Misschien dat anderen ideeën hebben welke producten ik het beste kan nemen. Ik heb ook al veel gelezen over de PS3 Intercooler maar heb al zoveel negatieve reacties gelezen dat ik daar niet aan begin.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Een intercooler werkt niet als de warme lucht niet afgevoerd wordt, dus goed dat je daar niet aan begint. :p

één fan is waarschijnlijk wel genoeg, zolang de warme lucht maar uit het kastje kan. Denk bijvoorbeeld aan een intake fan onderaan en dan gaten boren zodat de lucht er weer uit kan. Zorg er ook voor dat de warme lucht die uit het kastje komt niet direct weer door de intake opgezogen wordt.

Overigens voor de fans, neem zo groot mogelijk, hoe groter de fan, des te langzamer hoeft de fan de draaien om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen en des te minder geluid in het algemeen.

[ Voor 19% gewijzigd door jdm8 op 27-12-2008 16:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah aan het feit dat 1 cooler genoeg zou zijn had ik nog niet gedacht.
Ik zie op internet ook veel transformators naar 12 volt maar met verschillende hoeveelheid Watt dus moet nog goed uitzoeken welke ik nodig heb voor die ene 120mm ventilator. En heb jij (of anderen) nog ideeen over de temperatuursensor die ik nodig heb of is dit ook op te lossen via een USB kabel (zodra de PS3 aangaat dat de ventilator ook aangaat)

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ik zou een stille fan gebruiken die onhoorbaar is en die aan laten gaan bij het aanzetten van de PS3, hoef je niet te kloten met temperatuurregeling en je hoort de fan niet. Deze kun je dan aan laten gaan door de spanning op de usb poorten van je PS3 te gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door jdm8 op 27-12-2008 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou ondestaande bijvoorbeeld al kunnen werken...?

Afbeeldingslocatie: http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/ciu/0a/96/e079228348a0856772dee010.L.jpg

Kan me niet voorstellen dat de oplossing zo simpel is. :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:21:
Zou ondestaande bijvoorbeeld al kunnen werken...?
[afbeelding]
Kan me niet voorstellen dat de oplossing zo simpel is. :)
Hoezo zou dat niet gaan werken? Een USB-poort heeft op de 4 beschikbare lanes gewoon een bepaalde spanning lopen, even googlen geeft je de juiste. Vervolgens je fan aansluiten op de juiste headers aan de andere kant van de connector en testen op een computer die niet lang mee hoeft om zeker te zijn dat je de boel niet molt/gaat mollen.

Een 120mm fan op 5V is stiller en effectiever dan een 80mm fan op 7V en bij de juiste 120mm fan effectiever en stiller dan een 80mm fan op 12V.

Een handige google search: http://www.google.com/search?hl=nl&q=usb+fan

Wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://atelier.inf.unisi.ch/~primim/img/usbfan.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Wiethoofd op 27-12-2008 16:26 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
Vergeet alleen niet dat veel 12V fans niet werken op 5V, maar bijvoorbeeld wel op 7V.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

elmertje schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:33:
Vergeet alleen niet dat veel 12V fans niet werken op 5V, maar bijvoorbeeld wel op 7V.
Kwestie van testen ;) Niet elke fan geeft evenveel herrie en luchtverplaatsing op hetzelfde voltage :P

Verwijderd

Topicstarter
Haha ik heb zojuist even een fan en een usb verlengkabel in 2e geknipt, aan elkaar geknoopt via zwart en rood en het werkt inderdaad. Als ik het goed begrijp geeft een usbpoort dus geen 12 volt en moet ik bij aanschaf van een 120mm fan maar hopen dat hij gaat draaien. Helaas kan ik hem niet meer terugbrengen naar de winkel nadat ik hem in 2e geknipt heb. Zijn er nog apparaatjes om dit te versterken

BTW het hele idee over de temperatuursensor is nu dus uit mn kop want als dit werkt ben ik zo blij als een kind.

EDIT: Kan ik ook 2 usbpoorten gebruiken voor 2x zoveel stroom ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2008 16:45 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

USB is max 5V volgens de standaard, je zou dus 2 USB-poorten kunnen gebruiken van je PS3 om de boel van genoeg prik te kunnen voorzien met een regelbare weerstand tussen je tweede USB-kabel...

In veel van de gevallen is het even zelf aanzwengelen van de fan voldoende om hem om het lage voltage wat hij krijgt toch te laten draaien (al hoeft die vlieger niet altijd op te gaan)
quote: Wikipedia
USB runs with a 5 V power line, while Firewire can supply up to 30 V.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:43:
Je kunt het op z'n minst proberen :+

[ Voor 29% gewijzigd door Wiethoofd op 27-12-2008 16:48 ]

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:43:
BTW het hele idee over de temperatuursensor is nu dus uit mn kop want als dit werkt ben ik zo blij als een kind.

1. Kan je wel doen met relatief simpel schakelingetje, maar of het echt zin heeft vraag ik me af...
2. 2x zoveel stroom in parallel.. maar daar heb je niks aan want je FAN gebruikt maar een bepaalde hoeveelheid die afhangt van je voltage. Je kan het voltage wel 2x hoger maken door of de 2 USB's in serie te zetten (wat je niet gaat lukken), of ze parallel achter een trafo te zetten.. wat ook niet echt handig is ;)

-- All science is either physics or stamp collecting

Verwijderd

Topicstarter
Dan krijg je dit idee...

Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/1748/naamloospo3.jpg

Blaas je daar je usbpoort / moederbord niet mee op ? :P
Aangezien je dan dus ook 2 usbpoorten aan elkaark knoopt.
Ik heb zoiets wel eens gezien bij een Externe Netwerkhardeschijf van Western Digital.
Op 1 usbpoort ging hij niet aan en op 2 wel (zat dan zo'n apart kabeltje bij)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je hebt ook externe dvd-branders (slimline) die op 2 USB-poorten werken, de eerste voor de stroom en data en de tweede voor de extra benodigde stroom lijkt me.

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-12-2025

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Wiethoofd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:59:
Je hebt ook externe dvd-branders (slimline) die op 2 USB-poorten werken, de eerste voor de stroom en data en de tweede voor de extra benodigde stroom lijkt me.
Ja, maar die gebruiken dat voor de extra benodigde stroom, Ampere dus, dan kun je gewoon 2 USB poorten parallel zetten, dan wordt de stroom 2x zo hoog, en blijft het voltage hetzelfde. Als je een fan 2x zo snel wilt laten draaien heb je niets aan 2x zoveel stroom, je wilt 2x zoveel volts, daarvoor zou je de 2 USB poorten dus in serie moeten aansluiten en ik denk niet dat dat zomaar kan.

Everybody lies

Verwijderd

Topicstarter
XplodingForce schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:04:
[...]

Ja, maar die gebruiken dat voor de extra benodigde stroom, Ampere dus, dan kun je gewoon 2 USB poorten parallel zetten, dan wordt de stroom 2x zo hoog, en blijft het voltage hetzelfde. Als je een fan 2x zo snel wilt laten draaien heb je niets aan 2x zoveel stroom, je wilt 2x zoveel volts, daarvoor zou je de 2 USB poorten dus in serie moeten aansluiten en ik denk niet dat dat zomaar kan.
Ik lees net op een ander forum dat je dan inderdaad kortsluiting krijgt. (niet de bedoeling dus)
Wat er wel gevonden is is hetvolgende:

link

Zou dit kunnen lukken, usbkabel naar PS3 en usbkabel naar een 120mm fan...

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
ik heb eventueel ook nog wel een koeler op 220V voor je liggen. Geen idee of die veel lawaai maakt, maar je kan er vrij simpel een dimmer tussen zetten lijkt me zo. http://picasaweb.google.n...olers#5284504157129927410

Verwijderd

Topicstarter
elmertje schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:16:
ik heb eventueel ook nog wel een koeler op 220V voor je liggen. Geen idee of die veel lawaai maakt, maar je kan er vrij simpel een dimmer tussen zetten lijkt me zo. http://picasaweb.google.n...olers#5284504157129927410
Whaha nee dankje, het idee was om zodra de PS3 aangaat de fan ook aangaat.

Ik heb een site gevonden waar er een kant en klaar te koop is: link
Dit is een 5 volt fan.

Dan zal ik maandag toch maar eens een 120mm kopen en hier een usbaansluiting op te maken.
Hoeveel kans zou ik hebben dat hij netjes aangaat bij het starten van de PS3 ?
Gaat om de Zalman ZM-F3, 1800RPM, 34dB

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2008 17:24 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:21:
Hoeveel kans zou ik hebben dat hij netjes aangaat bij het starten van de PS3?
50% kans, wel of niet :+

Verwijderd

Topicstarter
50% is voor mij genoeg. Ik laat jullie wel weten of het werkt.
Bedankt voor jullie snelle reacties en wiethoofd voor het USB idee.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik heb hetzelfde ongeveer gedaan bij de xbox360, 2 jaar geleden. De 12cm fans heb ik gewoon op een 6V adapter aangesloten en de adapter en de Xbox360 samen op een stekkerblok, waarvan ik de schakelaar d.m.v. een kabel verlengd heb naar een knopje rechtsboven achterop de kast. De fans maken door die 6V geen geluid en draaien vrij langzaam, maar snel genoeg om de kast precies op kamertemperatuur te houden. Ik heb ook 4,5Volt en 9 en 12 Volt uitgeprobeerd maar 5 a 6 Volt was het meest ideaal. Op 4,5Volt liepen ze echter nog prima. Met nog minder voltage dan 4,5V zou je fan eerst een zetje moeten geven.
Ik heb inmiddels de kabels naar de LED's doorgeknipt daar dit toch een beetje te cheezy uitzag.

Ik zou dus gewoon 12V fans gebruiken en die op 5Volt (USB spanning) laten draaien. geen lawaai en luchtverplaatsing genoeg.
De PS3 wordt denk ik niet zo warm als de X360 en je kastruimte lijkt me meer dan wat ik hier heb, dus dan zou je aan 1 fan op 5Volt meer dan genoeg koeling hebben.

ter inspiratie:

Afbeeldingslocatie: http://a593.ac-images.myspacecdn.com/images01/83/l_eae655befc618033ea8b940cf7650798.jpg

Afbeeldingslocatie: http://c1.ac-images.myspacecdn.com/images01/66/l_c13f2032c841439398bdbfa82f327504.jpg

Afbeeldingslocatie: http://a156.ac-images.myspacecdn.com/images01/100/l_4025018eec30c1526f0020a6c3b22b5b.jpg

Oorspronkelijk had dit ikea-meubel geen achterwand, dus had ik die zelf gemaakt om de kabels te verbergen.

[ Voor 45% gewijzigd door KneppaH op 27-12-2008 20:04 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:28:
[...]

50% is voor mij genoeg. Ik laat jullie wel weten of het werkt.
Neem aan dat je wel door hebt dat die opmerking niet helemaal serieus was? :P Dat er twee mogelijkheden zijn betekent niet dat je 50% kans hebt dat hij aan gaat, het is geen dobbelsteen of iets anders willekeurig :P

Voordat je echt getallen kunt noemen zul je tientallen fans moet testen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:34:
[...]

Neem aan dat je wel door hebt dat die opmerking niet helemaal serieus was? :P Dat er twee mogelijkheden zijn betekent niet dat je 50% kans hebt dat hij aan gaat, het is geen dobbelsteen of iets anders willekeurig :P

Voordat je echt getallen kunt noemen zul je tientallen fans moet testen.
Moet ergens beginnen he en ik snap ook wel dat het per fan verschillend is maar het gaat erom dat er EEN kans is dat het werkt en voor 7 euro kan ik het gewoon proberen, anders koop ik die kant en klare 5volt ventilator voor 16 euro. Die is ook stil en draait zeker weten (of ik heb een ventilator voor 7 euro of ik heb er een van 16 euro + 7 euro :*)

• PRaGA88
  • Laatst online: 04-01 14:23
Waarom meet je gewoon niet de hoogt en breedte van je lucht uitgang en die laat je dan uitlopen tot iets waar een 80-92-120 in pas zodat je een vacuüm effect krijgt zodat hij meer lucht makkelijker aanzuigt. Wel goed dicht makken. Ga ik zelf gebruiken voor mijn ps2 slim maar dan met een 80 fan. :)
Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/8976/vacfan1wj1.th.png
Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/3587/vacfan2he1.th.png
Nu nog een goede manier vinden om het te bevestigen. voor een ps2 en ps3 ;)
Voor mijn ps2 denk ik dat ik clips ga gebruiken bij de hoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door PRaGA88 op 29-12-2008 23:35 ]

Verwijderd

Ik heb vaak genoeg 12cm fans op 12 volt gezet.
En starten altijd zonder problemen op.
Maar ik maakte gebruik van lownoise modelen en die hebben gewoon minder opstart spanning nodig.

Dus als je gewoon lownoise modelen pak kan het niet fout gaan.
De performence 12volt fan die veel lucht verplaats hebben een hoge opstart voltage nodig omdat deze ook gewoon meer vermogen nodig hebben om sneller te kunnen draaien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:56:
Dan krijg je dit idee...

[afbeelding]

Blaas je daar je usbpoort / moederbord niet mee op ? :P
Aangezien je dan dus ook 2 usbpoorten aan elkaark knoopt.
Ik heb zoiets wel eens gezien bij een Externe Netwerkhardeschijf van Western Digital.
Op 1 usbpoort ging hij niet aan en op 2 wel (zat dan zo'n apart kabeltje bij)
Geschakelde voeding, gaat fout ;)

Je kan ze wel samenzetten zodat je meer stroom krijgt, maar een hoger voltage als 5V ga je niet krijgen.
Pagina: 1