Macbook start niet meer op (mach_kernel panic)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 11:31
Na wederom een vastloper met iTunes en dus een hardreset gedaan en nu start mijn Macbook niet meer op, LET OP: ik heb niks (bewust) aangepast in mappen met OS-X besturingsbestanden. Het gaat hier om een Macbook 2,1, 2Ghz en 2Gb geheugen met een 120GB Fujitsu hardeschijf.

Ik kreeg en krijg nog steeds een verbodsbord te zien wat wijst op een kernel panic. Ik heb enig zoekwerk gedaan natuurlijk en het laatste waar ik op zit te wachten is een new install en daarom heb ik jullie hulp nodig. Maar eerst, wat heb ik al gevopnden en onderzocht (onderstreept zijn de toetsen die bij opstarten zijn ingedrukt).

alt: Opstart/hardeschijf selecteren
Kan de Fujitsu schijf gewoon selecteren dus die is niet kapot (waar ik als eerste aan zat te denken). Maar hij geeft daarna weer het (voor mij inmiddels) erg bekende verbodsbord.

d: Hardwarecheck
Er zijn geen problemen geconstateerd, ook niet bij de uitgebreide check. Weer opnieuw opgestart en weer het verbodsbord.

x: Geforceerde startup
Er wordt geen(?) geforceerde startup gedaan, het verbodsbord is weer zichtbaar.

alt+cmd+p+r: PRAM en NVRAM resetten
Net als bij de rest is er wel het opstart geluid (twee maal dus volgens de omschrijving van Apple) maar wederom weer een verbodsbord.

cmd+v:
Melding "Could not open file 'mach_kernel' Error loading kernel 'mach_kernel' (0x8000000e)" De code '0x8000000e' is bij Apple support niet bekend(?). En het verbodsboord blijft terug keren.

Opstartschijf/installatieschijf: hulpprogramma's --> Schijfhulpprogramma
Controle volume geeft geen problemen aan. Controle volumebevoegdheden geeft aan dat er geen geldige pakketten zijn en deze zijn ook niet te herstellen. Ik weet niet of dat normaal is.

Nu zijn de enige twee opties om een Archiveer en installeer-installatie te doen of een Wis en installeer installatie. Die twee optie zou ik niet willen omdat ik bestanden terug wil halen en ik ook het idee heb dat het heel simpel te verhelpen is, alleen geen idee hoe dat te regelen. Ik kan wel een hardeschijf aan de Macbook hangen maar ik kom er niet achter hoe ik bestanden van de Macbook op desbetreffende hardeschijf kan zetten.

Verder heb ik geen backup gemaakt aangezien ik er ook nooit van uit ben gegaan dat de hardeschijf kuren zou geven. Misschien moet ik dat nu maar wel gaan doen. Dus ik heb ook niks om terug te zetten.

Ik heb overigens geen beschikking over nog een Macbook om problemen op te lossen dus die optie kan ook weg gestreept worden. De computer waar ik deze tread op heb getikt beschikt over het Windows OS en er is geen SATA verbinding aanwezig om dingen de hardeschijf van de Macbook op aan te sluiten.

Zijn er nog opties die ik over het hoofd heb gezien? Of hebben jullie de oplossing voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Het lijkt erop dat je filesystem wel 'gezond' is, maar je OSX installatie niet. Je zal toch een frisse install moeten gaan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Whieee op 27-12-2008 17:01 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Als je archive and install doet behoud je gewoon je bestanden. Lang geleden heb ik met een iBook ook een keer geforceerd uitgeschakeld waarna deze niet meer wilde opstarten. Maar je raakt dus niets kwijt als je voor die ene optie kiest.

Hier stond achterhaalde informatie…