[Mirror Array] 1HDD defect, andere werkt ook niet.

Pagina: 1
Acties:

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Geachte tweakers,

Ik zit met een probleem.

Vannochtend is mijn Mirror ( RAID1 ) Array stuk gegaan. ( Ga ik vanuit. )

De Mirror array bestaat uit;

2 Samsung 320GB HD322HJ (SATA II 7200RPM 16MB) 'S.

Hij deed de hele ochtend moeilijk, na het uninstalleren van een programma op
Windows Home Server ( wat me onmogelijk een HDD failure kan veroorzaken, me dunkt. )
Network errors etc.

Rebootje gedaan, keurig via start afsluiten restart wou De WHS Console niet meer werken.

Dus Server gepakt, VGA kabel aangesloten en maar weer gestart.

Krijg ik na Bios scherm, iets in de trend van "ARRAY IS BROKEN, POSSIBLE HDD FAILURE"
Dus CTRL+F gedaan, waarmee ik zeg maar in het controlescherm kom van de Array.

Naar Define Array gegaan, staat de hele HDD er niet meer :/ .

HDD eruit gehaalt, omdat het een Mirror Array leek mij dat je dat gewoon normaal verder moet kunnen met werken omdat het redunant uitgevoert is.

Maar dan krijg ik bij booten ( ik kom dus nog wel half in windows ) iets in de trend van;

Microsoft (R) Windows (R) Operating System Encountered an Error and had to close.

Mijn vraag is, zijn er nog andere manieren waarop ik kan kijken wat de staat van de HDD is?
Mogelijk DOS progsel oid. En Waarom, Gezien het een Mirror Array is de OS niet zonder problemen werkt?

Bedankt alvast :)

[ Voor 4% gewijzigd door een moderator op 27-12-2008 16:40 . Reden: huge plaatjes verwijderd ]

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
dit heb ik met mijn promise ook wel eens gehad..

oplossing: array verwijderen, daarna, weer rebuilden...

daarna werden de hdd weer herkent...,

p.s. je hebt 2 opties, alleen de array deleten of ook de inhoud, daar alleen de array deleten, zelfde bij het opnieuw aanmaken weer van de array

• thijszor
Dutch2007 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:19:
dit heb ik met mijn promise ook wel eens gehad..

oplossing: array verwijderen, daarna, weer rebuilden...

daarna werden de hdd weer herkent...,

p.s. je hebt 2 opties, alleen de array deleten of ook de inhoud, daar alleen de array deleten, zelfde bij het opnieuw aanmaken weer van de array
Bedankt voor je reply, maar er is geen optie aanwezig om de array te deleten en de inhoud te bewaren vreemderwijs. Was een stapje te ver gegaan en heb de hele Array verwijderd, dom dom.

Maar nu vind hij de HDD's wel weer. Wat een logica, zal ik het gewoon nog RMA sturen of?
Want een onbetrouwbare HDD heb ik dus niks aan. :)

Thank god save the queen had ik alle foto's nog als backup op mijn computer staan, dus er is niks ergs verwijderd wat niet weer geplaatst kan worden.

Maar dan is er nog steeds het feit dat de Mirror Array blijkbaar dus niet goed werkte, want ik werd gebombardeerd met fouten in windows. Is het dan toch iets softwarematigs foutgegaan wat dit veroorzaakt kan hebben?

[ Voor 19% gewijzigd door thijszor op 27-12-2008 15:35 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Het is sowieso handig om niet te vertrouwen op een RAID array voor je backup. RAID is geen backup. In dit geval is RAID-1 een handigheidje om als je ene schijf kapot is nog niet gelijk terug te hoeven grijpen op je (off-site) backup. Dat is handig, want je kunt in principe gewoon verderwerken terwijl je een nieuwe schijf in je array drukt en hem laat rebuilden. Maar het is uitdrukkelijk geen backup.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• thijszor
Mr_Atheist schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:52:
Het is sowieso handig om niet te vertrouwen op een RAID array voor je backup. RAID is geen backup. In dit geval is RAID-1 een handigheidje om als je ene schijf kapot is nog niet gelijk terug te hoeven grijpen op je (off-site) backup. Dat is handig, want je kunt in principe gewoon verderwerken terwijl je een nieuwe schijf in je array drukt en hem laat rebuilden. Maar het is uitdrukkelijk geen backup.
Dat was ook nooit mijn bedoeling geweest, Ben deze vakantie nog van plan om een 320gig of iets in die richting Externe HDD te kopen. De Home Server is voor ons ( als gezin ) een plek om onze foto's te bewaren, het host de mailserver en backupped 3 computers ( mijne, zus, vader/mams ).

Had als idee dagelijks de clients te backuppen en 1 keer per week de externe HDD eraan hooken en belangrijke documenten / foto's te backuppen.

Maargoed, de HDD word dus weer gevonden etc. Maar kan het dus dat de Array stukgegaan is door een softwarematig iets? Anders, zoals je al zei. zou je gewoon verder moeten kunnen op 1 schijf maar dat was dus niet het geval ( zie de plaatjes boven mij, allerlei windows errors )

Heb voorlopig me RMA formulier geannueleerd, maar ik wil dus niet dat ik na 4 dagen instellen & finetunen weer een mogelijk software probleem krijg ( wat het dus waarschijnlijk is, gezien de HDD dus weer gevonden word ) en dat me hele Array weer naar de klote is.