Firmware update WRT54G mislukt?

Pagina: 1
Acties:

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Goedenmiddag,

Na 3-4 jaar problemen gehad te hebben met onze router had ik gisteren besloten om een firmware update uit te voeren.

Dit heb ik gedaan door naar de Linksys website te gaan, netjes de type router ingevuld (WRT54G), vervolgens versie (2.2). Het .cab bestand heb ik vervolgens op mijn laptop geplaatst en ik heb de update uitgevoerd via een lan-kabel zoals aanbevolen of verplicht.Laptop neer gezet, taak gegeven en toen ben ik bij de openhaard gaan zitten aangezien dit tot 5 minuten kon duren.

Toen ik terug kwam stond er dat de firmware update met succes is uitgevoerd. Sindsdien werkt de router perfect, alleen er is een redelijk groot probleem - apply.cgi werkt niet meer.

Ik ben van versie 3.03.1 uit 2004 vooruit gegaan naar versie 4.21.1 uit 2006, alleen vervelend dat de router nu zo goed als onbruikbaar is, want apply.cgi heb je toch ook nodig voor een eventuele firmware update die dit probleem kan oplosen..

Google keywords die niet hebben geholpen:
apply.cgi doesn't work linksys
WRT54G apply.cgi
WRT54G apply.cgi broken

Heeft iemand een idee? De naam van het .cab bestand is:
WRT54GV4.0_4.21.1_US_code.bin

(De router was Engelstalig en is dit nu nog steeds, moest er een speciale EU versie op?)

In ieder geval bedankt voor het lezen van de redelijk lange post!

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025
Je hebt al wel de router opnieuw proberen te resetten?

beetje relevant:
persoonlijk vind ik de dd-wrt firmware(s) prettiger werken op een wrt54g dan de originele linksys

[ Voor 53% gewijzigd door markiew op 27-12-2008 15:07 ]

• Red-Front
markiew schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:06:
Je hebt al wel de router opnieuw proberen te resetten?

beetje relevant:
persoonlijk vind ik de dd-wrt firmware(s) prettiger werken op een wrt54g dan de originele linksys
Dat reset toch alleen de instellingen en niet de firmware?
ik voel me opeens heel dom

[ Voor 5% gewijzigd door Red-Front op 27-12-2008 15:13 ]

• markiew
Klopt, heb je gelijk in. Maar dat is wel altijd de eerste stap die ik zou maken. Wie weet werkt het

Misschien dat het volgende interessant is:http://tweakers.net/meukt.../linksys-wrt54g-1010.html
Ja; ik heb een hardware v2.1. Rebooten (eventueel resetten met knopje) en dan direct met TFTP er een kleine/standaard firmware inzetten (welke firmware is eigenlijk niet relevant, zolang die maar < 3 MB is; liefst zo orgineel mogelijk) en dan via de Webinterface de nieuwe 'gewenste' firmware uploaden. Indien het niet meteen lukt, gewoon stug nog een (aantal) keer de hele procedure herhalen.

Kweenie of het bij jullie helpt; maar ik heb zo een aantal bricks (v1, v2.x) kunnen redden. Let op: bij sommige firmwares moet je via de telnet-shell eerst expliciet nog een 'clear settings' uitvoeren; dit gebeurt normaliter automatisch na een firmware flash, maar niet altijd 100% oke; het commando weet ik even niet; maar google helpt vast wel :Y)

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de HyperWRT + tofu versies en wisselende ervaringen met DD-WRT (sommige goed en snel, andere versies weer instabiel en halen m'n max. snelheid van 22 Mbps Internet niet).
Volgens mij moet je ook kunnen telnetten.

edit:

Onder die link staan wel een aantal foefjes, hopelijk werken ze ook.
stroom eraf, reset ingedrukt houden en stroom erop, na 40 seconden reset loslaten. Als het goed is wordt nu een firmware recovery modus geladen als je op de router wilt inloggen. Bladeren naar nieuwe firmware en uploaden. Werkt het nu wel?

[ Voor 97% gewijzigd door markiew op 27-12-2008 15:18 ]

• Red-Front
markiew schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:14:
Klopt, heb je gelijk in. Maar dat is wel altijd de eerste stap die ik zou maken. Wie weet werkt het
Als het niet werkt dan ben ik alle instellingen kwijt en kan ik vervolgens helemaal niets meer doen omdat apply.cgi niet meer werkt, dan is hij 100% onbruikbaar.. 8)7

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

Je kan de firmware ook met tftp in de router flahsen.
Probeer deze tool eens: ftp://ftp.linksys.com/pub/network/tftp.exe

En dan probeer je net zo lang een firmware versie totdat je er een hebt die wel werkt.
Wat betreft resetten, dan is wel aan te raden na het flashen :).

Dus eerst resetten, dan kijken of je router weer naar behoren werkt.
Is dat niet zo, dan kijken naar een andere router. Flashen kan je gewoon doen via tftp.

[ Voor 56% gewijzigd door job op 27-12-2008 15:19 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
Los daarvan doet WRT54GV4.0_4.21.1_US_code.bin me denken aan een firmware die niet optimaal is voor jouw linksysje

Ook krijg ik een heel andere fw als ik WRT54G 2.2 selecteer op www.linksys.nl
WRT54G_4.20.8_ETSI_code.bin

Kortom: Flash m eens opnieuw met de juiste firmware?

(of zoals gezegd met DD-WRT of Tomato)

Zolang je er gewoon nog in kunt kun je m ook nog flashen. Je moet aardig je best doen om zo'n ding echt te bricken, zelfs met een volledig corrupte fw kun je m meestal nog redden (desnoods geforceerd in recovery mode trappen en fw tftpen). Google maar eens op [google=wrt54g bricked]

Maar goed, gewoon flashen om mee te beginnen, moelijk doen is altijd nog een laatste optie als t niet hoeft ;)

En zoals hierboven ook al gezegd, soms wil ie niet, upload je ddwrt micro eerst en flash je daarna alsnog een 'full' dan werkt t wel.

[ Voor 46% gewijzigd door DJSmiley op 27-12-2008 15:21 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
job schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:17:
Je kan de firmware ook met tftp in de router flahsen.
Probeer deze tool eens: ftp://ftp.linksys.com/pub/network/tftp.exe
Precies, ik zou deze techniek ook proberen :)

En probeer ook even te kijken of je je oude firmware ergens hebt of kan vinden.

Je weet zeker dat je de juiste nieuwe firmware hebt gekozen?
Want er zijn, geloof ik, 7 of 8 verschillende varianten van de WRT54G :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Red-Front
Hahaa bedankt allemaal, ik schaam me zo!
De firmware werkt perfect, het probleem is opgelost! Stekker er uit, stekker er in.. :+

Ik wil best die andere firmware willen proberen - maar hij werkt perfect op dit moment, dus waarom? Er kunnen alleen dingen fout gaan.
:9

Hier kan een slotje op ;)

edit:
Dat DD-WRT ga ik wel proberen - ziet er veel beter uit ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Red-Front op 27-12-2008 15:28 ]

• markiew
Mooi dat het nu werkt. Mocht je ooit nog problemen met bijv. bittorrent en de wrt krijgen (oid) dan zou ik echt even de firmwares op http://www.dd-wrt.com/ checken.

edit:
niet alleen mooier, ook beter :+

[ Voor 11% gewijzigd door markiew op 27-12-2008 15:29 ]

• Red-Front
Ja ik heb het gelezen bij de meuktracker, maar ook dat je eerst de instellingen moet resetten, dat is wat minder.. misschien overweeg ik het nog eens.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-03 12:17

job

DJSmiley schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:18:
Los daarvan doet WRT54GV4.0_4.21.1_US_code.bin me denken aan een firmware die niet optimaal is voor jouw linksysje

Ook krijg ik een heel andere fw als ik WRT54G 2.2 selecteer op www.linksys.nl
WRT54G_4.20.8_ETSI_code.bin
Dat maakt weinig uit.
De US firmware gaat tot kanaal 11.
De EU firmware gaat tot kanaal 13.

De VS en EU firmwares lopen (wat versie nummering, en dus mogelijkheden, evt. bugs) echter niet gelijk. Ze zouden beiden echter probleemloos moeten werken.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 27-12-2008 16:05 ]

Pagina: 1