[iBook G4] Hoe best upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Huidige specs:
1.2 Ghz Power cpu
768 MB Ram
OSX 10.3

Ik gebruik dit toestel voornamelijk voor home office + chat. De laatste tijd wordt het toch allemaal wat trager.

De meest gebruikte software (niet in volgorde):
Firefox
Neooffice
mail
calendar
Xchat
Pocketmac for Blackberry

Als ik kijk naar mijn resource gebruik zie ik dat de problemen zich stellen bij Firefox en neooffice, deze reageren traag en slurpen ram en cpu. Dit alles gemeten met activity monitor

Mogelijk upgradepath:

OSX 10.5
reden: nieuwste versies van safari calender en mail komen beschikbaar, hierdoor kan ik Firefox er weer afgooien. De reden dat ik FF gebruik is straks ook niet meer van toepassing, want ook FF heeft zn laatste update gehad. kan iemand iets zeggen over OSX 10.5 op een G4 iBook? Is het werkelijk merkbaar sneller?
Kost: 130 eur

+ 512 MB Ram
De eenvoudigste upgrade, alleen zijn oude sodims minder leuk geprijsd, kan ik hiervoor ook gewoon snellere gebruiken die dan wat trager draaien? (ik blijf natuurlijk wel het juiste type DDR hanteren)
kost: 50 eur

ms office
Neooffice is wel gratis, maar ik vind het niet lekker werken, het is traag en zuipt ram. MS Office bestanden worden ook niet altijd deftig vertaalt. Op windows vind ik office 2003 en 2008 steengoed, dus ik heb vertrowen in de kwaliteit, aleen, verbruikt het ook zoveel resources als neooffice? bijkomende vraag is hier: gaan we voor office 2004 (ouder dus minder perfermantie nodig) of meteen voor 2008, gelet op de resources
Kost: 140 eur

Terug naar Safari
mijn versie voldoet echt niet meer, veel websites worden niet langer weergegeven zoals het hoort. terug naar Safari is dus pas mogelijk na de upgrade van OSX

eventueel een herinstallatie van OSX10.3
ik kan me voorstellen dat na 4 jaar ongeveer de installatie wat vervuild is geraakt? Iemand die na een herinstallatie van OSX een merkbaar performantieverschil vastgesteld heeft?

de vragen:
Welke updates zullen in mijn geval het meeste vooruitgang hebben?
Is MS Office zuiniger met cpu dan neooffice?

alles bij elkaar toch weer 330 eur; Ik wil dan ook voor deze oude laptop enkel nog nuttige kosten maken. Ik vermoed dat ik in 2010 wel ga voor een nieuwe mac, dus de office licentie is op zich niet verloren dan.

Als je regageerd op gevoel ipv ervaring, doe gerust, maar laat weten dat je niet uit ervaring spreekt.

Tnx

[ Voor 9% gewijzigd door Yalopa op 27-12-2008 13:50 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hadden deze iBooks niet 256 MB onboard geheugen en 1 uitbreidingsslot? Afgaande van dat zou ik zeggen dat 512 MB geen optie is en dat je dus 1 GB zal moeten plaatsen om op 1,25 GB geheugen uit te komen.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Klopt idd, het is dus -512 + 1024, wat een netto 512 extra ram opleverd.

• Frietsaus
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk, zo had ik het niet bekeken. :)

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Dan zou ik een reepje van 2gb meteen nemen. 1 is toch wel aan de magere kant

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Je zou als officepakket eens Openoffice.org kunnen proberen. Ondersteuning voor office 07-documenten en ook gratis. Heb wel geen idee of deze sneller zal zijn dan je huidig pakket.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
1GB reep is de max voor deze laptop,

Neooffice is een port van openoffice dus daar verwacht ik niet veel extra's van, kan het wel een keer proberen natuurlijk, kost tenslotten geen geld...

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:21
Ik kan alleen uit eigen ervaring zeggen dat bv het opstarten van word 2008 op een g4 1.5ghz met 1 GB met 10.5 een seconden of 20 duurt. Erg lang imo :P Grote bestanden durf ik hier niet eens in te openen. iWork vind ik zelf veel gebruiksvriendelijker en intuatiever maar is eveneens langzaam op dit computertje.

Mijn intel mac pro doet dit allmaal minimaal 5x zo snel.

Safari/webkit op dezelfde g4 in 10.5 is goed te doen zolang je van flash dingen weg blijft. Vooral flash video is funest. Je kan ook camino proberen. Die gebruikt de FF engine maar is echt cacoa itt firefox.

Ik vind thet dapper dat je deze computer nog actief wil gebruiken tot 2010. Ik vind mijn iets snellere g4 onwerkbaar traag en zal hem binnen een paar maanden ook vervangen door een intel model.

• Frietsaus
  • Niet online
mdj84nl schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 14:29:
Dan zou ik een reepje van 2gb meteen nemen. 1 is toch wel aan de magere kant
1GB is overigens goed te doen op een PowerPC Mac naar mijn ervaring, zolang je geen rare fratsen uithaalt uiteraard. Op een Intel Mac is het met Leopard wel erg krap ja.

Misschien kun je beter aan Tiger zien te komen, die draait de laatste Safari en is een stukje lichter dan Leopard. Zelfs op een MacBook draait Leopard trager dan Tiger, aardig merkbaar zelfs, maar dat is mijn ervaring.

[ Voor 30% gewijzigd door Frietsaus op 27-12-2008 14:41 ]

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Dat je iBook G4 het nog zonder gebreken doet mag al een klein wonder zijn. (Logicboard, Batterij, etc.) Ik heb er zelf 1GB extra geheugen in zitten, eigenlijk al vanaf dat ik hem net had. (Draai er wel 99% van de tijd Linux op.) Maar het verschil in OSX 10.4 vind ik persoonlijk niet significant.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
lowfi schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 14:36:
Ik kan alleen uit eigen ervaring zeggen dat bv het opstarten van word 2008 op een g4 1.5ghz met 1 GB met 10.5 een seconden of 20 duurt. Erg lang imo :P Grote bestanden durf ik hier niet eens in te openen. iWork vind ik zelf veel gebruiksvriendelijker en intuatiever maar is eveneens langzaam op dit computertje.

Mijn intel mac pro doet dit allmaal minimaal 5x zo snel.

Safari/webkit op dezelfde g4 in 10.5 is goed te doen zolang je van flash dingen weg blijft. Vooral flash video is funest. Je kan ook camino proberen. Die gebruikt de FF engine maar is echt cacoa itt firefox.

Ik vind thet dapper dat je deze computer nog actief wil gebruiken tot 2010. Ik vind mijn iets snellere g4 onwerkbaar traag en zal hem binnen een paar maanden ook vervangen door een intel model.
Deze reactie vreesde ik een beetje. Desalnietemin een nuttige reactie omdat ze uit eerste hand komt:) Normaal gezien zou ik hetzelfde posten wanneer het over windows gaat, maar je leest overal dat een upgrade van OSX het systeem doet versnellen, blijkt dus toch iets genuanceerder te liggen.

flash is een drama in mijn huidige safari, verbetering valt dus niet te verwachten, camino werkte niet lekker op een pak sites dus die is al de deur uit

20 sec wachten op het opstarten van office vind ik geen probleem, als het eenmaal het gestart is maar vlot loopt, het staat toch altijd open . iWork is wellicht onderdeel van iLife? Dat vond ik niet lekker werken zeker als je overdag met MS Office gewerkt hebt..

mischien toch maar eens maandelijks wat aan de kant zetten voor een nieuwe macbook.
Skinkie schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 14:42:
Dat je iBook G4 het nog zonder gebreken doet mag al een klein wonder zijn. (Logicboard, Batterij, etc.) Ik heb er zelf 1GB extra geheugen in zitten, eigenlijk al vanaf dat ik hem net had. (Draai er wel 99% van de tijd Linux op.) Maar het verschil in OSX 10.4 vind ik persoonlijk niet significant.
bwa een wonder...

2 jaar terug een nieuwe batterij er ingedaan, en deze zomer een nieuwe HDD, maar voor de rest nog nooit problemen gehad met deze laptop.. 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Yalopa op 27-12-2008 14:57 ]

• lowfi
iWork is de office "suite" van apple en staat los van iLife. Het is excel, word & powerpoint in een apple jasje zo gezegd. Voor access heb je filemaker/bento.

Het sneller worden tussen de verschillende osx versies heb ik nooit gemerkt. Het is iig nooit langzamer geworden, al liggen de minimale specs van leopard volgens mij sinds een lange tijd hoger dan voorgaande versies wat zou beteken dat deze dus inderdaad "langzamer" is. Wel is het zo dat met elke nieuwe osx versie ik gehecht raak aan de kleine verbeteringen (quicklook, nieuwefinder, expose etc) waardoor oudere versies al snel gedateerd voelen.

Misschien dat mijn eisen wat hoger zijn omdat ik een veel snellere mac naast deze G4 heb en dus weet dat het allemaal veel sneller kan :P

Overigens zijn de minimale specs voor office 2008 10.4.9 met 512MB ram en 500mhz. En zal je sws eerst naar tiger moeten om office 2008 te proberen. Office 2004 doet het natuurlijk wel en is vast wel voor een prikkie te krijgen....

[ Voor 8% gewijzigd door lowfi op 27-12-2008 15:11 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32

BCC

lowfi schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:08:
Het sneller worden tussen de verschillende osx versies heb ik nooit gemerkt. Het is iig nooit langzamer geworden, al liggen de minimale specs van leopard volgens mij sinds een lange tijd hoger dan voorgaande versies wat zou beteken dat deze dus inderdaad "langzamer" is.
Leopard was wel degelijk sneller dan Tiger op mijn eerste generatie intel macbook.

Het probleem dat flash zo traag is, is omdat er nooit een fatsoenlijke flashplayer voor iets anders dan een x86 platform is uitgekomen.

[ Voor 12% gewijzigd door BCC op 27-12-2008 15:22 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik ga dus niet teveel kosten meer doen aan deze laptop, de ram opgrade komt er, de rest niet. Bij de volgende upgrade van OSX ga ik voor een nieuwe macbook...

• lowfi
BCC schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:21:
[...]

Leopard was wel degelijk sneller dan Tiger op mijn eerste generatie intel macbook.

Het probleem dat flash zo traag is, is omdat er nooit een fatsoenlijke flashplayer voor iets anders dan een x86 platform is uitgekomen.
Voor 10.4 had je geloof ik een 400mhz G4 nodig bij 10.5 is dat een 867mhz G4 geworden. Wat mij doet vermoeden dat het meer van je cpu vraagt dan voorgaande versies. "Langzamer" dus :P

En ja... adobe is evil :)

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-01 18:27
Ook zijn er af en toe leuke inruilacties. Misschien kan je 250 korting krijgen als je je oude in kan ruilen?

Hier kan je misschien ook wel eens naar kijken. http://macdiscount.nl/

[ Voor 28% gewijzigd door Kettingspanner op 27-12-2008 15:54 ]

Verwijderd

Wat ik je kan vertellen over Mem-upgrade en Leopard upgrade (weet je trouwens zeker dat je dat 129,- gaat kosten? Ik heb gewoon de - upgrade / "cpu drop-in" - dvd van mijn intel mac gebruikt om op mijn iBook te installeren :Y) )
Hier dus ook een iBook G4 1,2GHz. Ik kreeg deze laptop met de ingebouwde 256MB geheugen en het ene slot dat 'ie heeft, leeg. Er zat Tiger op en was voor mijn gevoel echt super snel. Het is dat ik per-se altijd voor de (bijna) max aan hoeveelheid geheugen wil in een computer, dus ik bestelde meteen een 1GB ram. Tot die tijd: opstarten, afsluiten (nou ja dat doe je toch bijna nooit) iTunes/ Word 08 starten, alles liep lekker vlot voor mijn gevoel.
Ik dacht toen ik de 1GB thuis kreeg (type geheugen is nog best duur vond ik!) dan kan Leopard toch geen achteruitgang zijn.
Dat is niet helemaal waar gebleken. Voor mijn gevoel is de iBook 'weer' net zo snel als toen ik begon op 256MB met Tiger. Leopard heeft dat extra geheugen blijkbaar echt nodig om lekker te kunnen draaien, daar waar Tiger al lekker draait met een vijfde. Het is dat mijn andere mac ook Leopard draait (werkt lekker makkelijk in lokaal netwerk met handigheidjes zoals scherm/bestands/printerdeling), daarom houd ik nu de iBook ook maar op Leopard.
Eerstvolgende upgrade hier wordt een snellere harddisk (er zit nu 4200rpm in die mijn linkerpols frituurt)
Ook vond ik het Airport menu van Tiger handiger in mijn herinnering, maar dat is detail.
Opstarten gaat nu overigens nog steeds een halve minuut sneller dan mijn intel mac 1,83GHz C2D - een cd-tje rippen in iTunes / Flash is natuurlijk weer langzamer. Word '08 opstarten gaat nauwelijks 10 seconden langzamer dan op mijn intel mac (max. 30 seconden opde iBook)
Maar wat me eigenlijk opvalt, is dat de algehele 'feel' alsnog vlot genoeg is. Als de iBook eenmaal is opgestart, FireFox, Word, iTunes aan, dan kan ik nauwelijks verdere traagheid ontdekken. Het strandballetje zie ik bijna nooit in ieder geval!
Eerlijk gezegd doe ik er ook niet erg veel mee, de iBook fungeert echt als 2e computer. Maar daarvoor presteert ie naar verhouding boven verwachting, al helemaal als je er dus Tiger op hebt!

ps. Office For Mac kost bijna niets via Surfspot

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2008 16:44 ]

• Netsensei
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-12-2025
Zelfde situatie hier!

Ik heb een iBook G4 1,2 met 756Mb on board met OSX 10.4.11 op. Ik gebruik het ding eigenlijk voor home office en programmeerwerk (PHP/SQL/XHTML/CSS/...). Camino, MAMP, etc. Redelijk wat dus. Ik ben nu eenmaal webdev-er.

Doorgaans valt het wel redelijk mee om met het ding te werken. Maar zodra ik naar een flashsite surf, dan loopt het ding geweldig traag. Schokkende video, etc. Sites met redelijk wat javascript en zo zoals Facebook en Twitter lopen ook geweldig traag. Om het helemaal af te maken durf ik al eens te Skypen op het ding. Ik moet op zo'n moment ook niet proberen te multitasken.

Voor mij is het alvast een uitgemaakte zaak om een nieuwe macbook te kopen zodra mijn budget dat toelaat. Ik zou nog tussentijds eventueel voor 1Gb SO-DIMM ram gaan, maar dat lijkt me een gekke kost als ik binnen een half jaar zou upgraden. En ik denk dat mijn snelheidswinst marginaal zal zijn: immers, istats en zo toont me dat de bottleneck bij powergebruik (skype, flash) voornamelijk de CPU lijkt te zijn.

Anderzijds hou ik wel aan die G4 omdat het een geweldig robuuste machine is gebleken. De batterij gaat nog goed 2 tot 3 uur mee onder powergebruik. Alleen heb ik de indruk dat de backlight moet 'opwarmen' voor ik helder beeld krijg :p

O ja, nog een tip: naar het schijnt werkt Camino beta 2.0 een pak vlotter met flash. Camino 1.6 werkt immers nog met een 'oude' versie van de Gecko rendering engine. Op het eerste zicht lijken flashsites bij mij net iets sneller in te laden. Het zal me benieuwen!

• Caddy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 19:13

Caddy

Press start to shutdown

Mamp hoef je niet te gebruiken.
PHP en Apache staan al standaard op de mac geïnstalleerd.
Misschien gebruikt dat wat minder cpu of ram ?

Ik "installeer" php op de mac altijd door in terminal te doen:

sudo -s
cd /etc/apache2
pico httpd.conf

Haal dat haakje weg bij LoadModule php5_module

En klaar!

[ Voor 38% gewijzigd door Caddy op 02-01-2009 00:15 ]

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Het is niet echt de bedoeling om een topic te kapen met je eigen vraag. De informatie die je nodig hebt is te vinden via Apple Support.

[ Voor 87% gewijzigd door Daedalus op 04-01-2009 23:16 ]

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 19:51
let wel dat office 2008 gewoon een retetraag pakket is. Zelfs op mijn alu macbook 2.0 vind ik het vaak erg traag. Daar waar andere programma's(zelfs photoshop cs4) snel opstarten duurt word gewoon even voor hij opgestart is.

En bereid je helemaal voor als je grote documenten gaat openen want dat is al helemaal een ramp. Het is maar goed dat ik office niet al te vaak nodig heb want ik zou er met recht gek van worden

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:23:

Eerstvolgende upgrade hier wordt een snellere harddisk (er zit nu 4200rpm in die mijn linkerpols frituurt)
De rotatiesnelheid van een 4200 rpm schijfje is echt langzaam vergeleken met de huidige 5400/7200 rpm notebookschijven. Natuurlijk kun je de meeste huidige schijfjes niet gebruiken maar een 5400 rpm schijfje maakt hem meestal toch wel een stukje sneller.

Het geheugen zou ik ook zeker upgraden met 1 GB, want dan loopt het tenminste soepel genoeg voor de dagelijkse dingen.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:33

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Wat ik heb gedaan. Ik had een 1.3gHz G4 iBook, aller aller laatste release (dus met ingebouwde Airport + bluetooth, 40gb hdd en 512 onboard)

Ik heb er 1gb bij gestopt, dat kost helemaal geen 129 maar kostte mij 59,80 met verzenden bij volgens mij 4Launch toen. Daarnaast is het vervangen van je hdd van een 4200 naar een 7200 RPM schijf een GIGA vooruitgang. Alles gaat echt merkbaar een stuk sneller.

Verder, je zegt dat je 10.3 hebt, kiep die eraf en ga eens naar 10.4.
Browsen is nog goed te doen, maar wordt door Flash gewoon merkbaar traag, dat is hier op mijn MB 2,2 met 4gb RAM nog steeds zo. Ga niet 10.5 installeren want dat is een drama op een G4 (eigen ervaring). Een nieuwe verse install helpt wel qua snelheid.
Om 'm wat sneller te kunnen laten draaien kun je eens kijken om dingen uit te zetten. Zet bluetooth gewoon uit, kijk welke progsels draaien. Zet de automatische updater bijvoorbeeld uit, scheelt ook alweer.

MS Office duurt echt géén 20 seconden bij opstarten, dat ging bij mij echt nog ver onder de 10 seconden. Ook daar zet die update functie uit, die checkt namelijk elke keer bij 't opstarten voor nieuwe versies. Dan wordt dat rottige updateprogramma gestart en hij heeft toch elke keer updates die hij wil installeren. Zorg regelmatig voor schijfschoonmaak. Dus dat je temp's wegmikt enzo. En wellicht iets voor je huidige schijf, defragmenteer eens. Het klinkt gek maar op een Mac kun je defragmenteren en het scheelt veelal toch wel wat. Zeker bij een trage schijf als de deze.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Een eerste update die ik gedaan heb is neooffice vervangen door ms office 2004. Dat voelt nu al als een wereld van verschil. Exact dezelfde sheets in ms office werken een pak beter dan in neooffice. De OS upgrade komt er zeker niet. Eventueel dat ik nog een ram upgrade doe en een fresh install, maar eigenlijk werkt deze mac weer met aanvaardbare performantie...

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:53
Hmmm, ik ken dit probleem, heb zelf ook een G4'tje werkloos liggen omdat de prestaties bij het surfen (ver) onder de maat zijn. Ik had gehoopt enige snelheidswinst te boeken met Firefox 3, maar helaas, OS 10.3 en daar wil FF3 niet op draaien.

Meer geheugen helpt natuurlijk altijd. Je kunt gerust sneller geheugen kopen, zolang je maar het juiste type DDR(2) hebt zou dat gewoon moeten werken.

Ik gebruikte wel eens MS Office (ik geloof versie 2004), de performance daarvan was redelijk (beter dan NeoOffice), maar tegenwoordig is OpenOffice.org ook te krijgen voor Cocoa, dus dan heb je niet meer die Java- of X11-ellende. Wellicht maakt dat het net acceptabel, maar ik heb er geen ervaring mee.

Upgraden naar 10.4 is ook een idee, maar dan wel met een ergens geritseld dvd'tje, ik ga geen geld investeren in een besturingsysteem voor zo'n oude pc. Ik bedoel, koop nu maar es een nieuwe Mac en je krijgt er eentje bij...
Pagina: 1