Dawicontrol DC-310e blijft rebuildstatus geven

Pagina: 1
Acties:

• cbmjeeck
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11-2024
Hey all,

ik heb sinds enkele weken een pci-e kaartje in mijn pc gestoken, een DawiControl DC-310e raid controller (meer info bovenste item op deze pagina), waarmee ik twee Samsung 640GB schijven in mirror staan heb.

Mijn probleem is het volgende: bij het booten van mijn pc geeft ie zoals steeds even het initialiseer tekstje weer en kan ik desgewenst F4 drukken om de configuratie aan te passen. Daarbij staat ook de status aangegeven, zijnde "rebuild".
Er zat ook een software tooltje bij, waarin zowat alle menu-items disabled zijn en je eigenlijk enkel nog de configuratie visueel voorgesteld krijgt, waar staat dat de twee schijven daadwerkelijk in mirror staan.
Echter blijft die "rebuild" status (zonder extra info rond percentage of zo) nu al die tijd zo staan en dus vraag ik mij af of er daadwerkelijk een valide kopie van mijn data op de andere schijf staat en mijn raid config dus niet voor niets is.

Voordien had ik een raid-controller van Sweex (I know, dat merk heeft hier blijkbaar een slechte reputatie op het forum) en die werkte perfect met 2 schijven van 250GB, maar met de 640GB schijven viel die telkens uit zonder mankement aan de schijven. Daarbij zat ook een software tooltje, dat veel meer en bruibkare info weergaf en dus ook de status aangaf, met een percentage en zo erbij, zodat je steeds wist hoe het gesteld was met de dataveiligheid.

Hopelijk iemand die een licht kan werpen hierop. Moet ik mij zorgen maken?

Groetjes,
Andy

PS Mijn pc reboot telkens ook een keer als ik een verse boot doe, blijkbaar met een ACPI-error. Dit is dacht ik begonnen sinds dat nieuwe kaartje er in zit, dus de bios ervan is niet up to date?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Samsungdisks geven erg veel problemen in RAIDarray's. Wellicht dat het niet aan je controller ligt, maar aan de schijven die continu uit de array vallen.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:08
Samsung en RAID is niet lekker.
En die nieuwe controller gebruikt ook een Silicon Image controller. Ik heb er geen goede ervaringen mee.
Die Sweex kaartjes hebben ook een Silicon Image chippie.
Ik zou toch eens kijken naar een Promise of HighPoint ofzo.

• cbmjeeck
Bedankt voor jullie reacties al. De Samsungdisks vielen inderdaad constant uit de array met de Sweex controller en dat probleem is schijnbaar van de baan nu. Ik schrijf "schijnbaar" omdat ik dus aan de hand van wat voorhanden is niet kan vaststellen in hoeverre de array nu wel valide is met het nieuwe kaartje.

Bij het laden van de RAID bios krijg ik dus de vermelding dat ie in rebuild is, maar ik krijg van het software tooltje geen errors of warnings of zo, wat wel zo was bij het Sweex kaartje, maar ik vind het vreemd dat de rebuild blijft staan.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:08
Die rebuild warnings lijken me niet oke :)
Misschien kan je nog een frmware update van de controller doen.

Volgens deze link is versie 3.41 de laatste versie van de bios :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

cbmjeeck schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 18:07:
Bij het laden van de RAID bios krijg ik dus de vermelding dat ie in rebuild is, maar ik krijg van het software tooltje geen errors of warnings of zo, wat wel zo was bij het Sweex kaartje, maar ik vind het vreemd dat de rebuild blijft staan.
Dat deden mijn samsungs ook op een ICH8R, gewoonweg omdat ze niet in een RAIDarray wilde blijven. Bij iedere boot stonden er errors bij mijn array.

Je krijgt trouwens geheel gratis een nieuwe topictitel :)

[ Voor 5% gewijzigd door TERW_DAN op 27-12-2008 19:10 ]

• cbmjeeck
Terw_Dan schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 19:09:
Je krijgt trouwens geheel gratis een nieuwe topictitel :)
Dank daarvoor.

Blijkbaar wordt mijn uitleg inderdaad wat verkeerd begrepen (kan aan mij liggen ;)): mijn huidige situatie is dus de Dawicontrol kaart met de Samsung schijven. Ik krijg geen errors of warnings. Net daarom dat ik het vreemd vind dat ie op rebuild blijft staan. Er is geen indicatie van percentage of zo, dus ik tast in het duister, anders kon ik bijvoorbeeld zien dat ie telkens weer vanaf 0 begon of zo.

[ Voor 38% gewijzigd door cbmjeeck op 28-12-2008 01:02 ]

• cbmjeeck
Mijn probleem blijft ook na het updaten van de bios van de kaart.
Pagina: 1