Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Lange opstarttijd

Pagina: 1
Acties:

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11 10:34

bReChThOu

Team Belgium

Topicstarter
Hai mede-tweakers,

sinds een maandje duurt het ontzettend lang voor mijn windows xp is opgestart. Ik heb het dan over de tijd
dat ik op power doe tot ik het login scherm van windows krijg (of zelfs gewoon de laadbalk). Ik heb al wat gegoogled maar ik kom telkens uit op tweaks of problemen met boots NA het login scherm, dus tot windows echt is opgestart en niet ervoor. Soms krijg ik zelfs na enige tijd de melding "windows werd niet normaal afgesloten, kies uw optie (windows normaal opstarten, in veilige modus etc,...) terwijl hij wel degelijk normaal is afgesloten.

Het gebeurt dus als volgend: ik druk op power, scherm springt aan, dan krijg ik tijdje flikkerende cursur, dan onderaan wat hexadecimale getalletjes, dan springt het scherm weer uit en dan waar aan. Dit is wat er altijd al gebeurde maar daarna komt normaal de laadbalk van xp, maar nu gebeurt deze sequentie soms 5 of meer keer. Iemand een idee of ik dit kan verhelpen of wat een mogelijke oorzaak is? Alvast bedankt voor tijd en moeite :Y)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Delete de inhoud van prefetch map eens.
Google op 'Bootvis' (een tooltje van Microsoft) of haal hem hier weg.
Check eens je opstart items voor overbodige dingen.

Al een schone installatie overwogen? Scan ook voor virussen/spyware/adware etc.

Je bootsector en je harde schijf defragmenteren is ook geen slecht begin.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je misschen USB-apparaten ingeplugd (vooral harde schijven en dergelijke kunnen soms problemen geven).

Check je device manager ook of alles goed geïnstalleerd is :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hoogstwaarschijnlijk een brakke driver aan het werk. Gebruik de tool bootvis om dit te analyseren.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

bReChThOu schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 12:38:
Het gebeurt dus als volgend: ik druk op power, scherm springt aan, dan krijg ik tijdje flikkerende cursur, dan onderaan wat hexadecimale getalletjes, dan springt het scherm weer uit en dan waar aan.
Ik zou dan ook vooral eens willen weten wat jij onder 'wat heximale getalletjes' verstaat - dat klinkt ook al niet geheel jofel ;)

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 27-12-2008 14:28 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• bReChThOu

bReChThOu

Team Belgium

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 14:28:
[...]
Ik zou dan ook vooral eens willen weten wat jij onder 'wat heximale getalletjes' verstaat - dat klinkt ook al niet geheel jofel ;)
Gewoon net voor de laadbalk van XP komt komen rechts onderaan wat getalletjes, 9A, B7, 94, 2F enzo, maar dit is altijd al zo geweest dus dat is niks nieuws onder de zon. Overigens is mijn schijf pas opgeruimd en gedefragmenteerd, en tijdens het opstarten lijkt er ook niet veel schijfactiviteit plaats te vinden..

Ik ga nu even die tool proberen!

[ Voor 13% gewijzigd door bReChThOu op 27-12-2008 16:49 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
alt-92 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 14:28:
[...]

Sommige moederborden doen dat, heb het volgens mij wel vaker gezien, soort checksum ofzo.
If I recall correctly :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

start -> uitvoeren -> msconfig intikken (en zet alles maar eens uit bij het kopje opstarten. bedenk wel dat je dan alles qua beveiliging uitzet ook je virusscanner.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

anandus schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:56:
[...]
Sommige moederborden doen dat, heb het volgens mij wel vaker gezien, soort checksum ofzo.
If I recall correctly :)
Maar dat is dan een BIOS functionaliteit, dat zit nog vóórdat NTLDR z'n werk gaat doen dan.
Je zou bij wijze van test eens de /NOGUIBOOT switch in je boot.ini kunnen zetten met MSCONFIG, en dan goed opletten wanneer de bootloader eindelijk begint.

Het klinkt namelijk alsof de BIOS checksums er langer over doen dan de bedoeling is als je die getallen veel vaker voorbij ziet komen dan voorheen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• bReChThOu

bReChThOu

Team Belgium

Topicstarter
Mja die tool zegt me niet veel.. en met booten met /noguiboot gebeurt juist hetzelfde. Het zal dus wel aan bios/moederbord liggen...

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Met die bootvis tool moet je eerst doen: Trace -> Next Boot + Drivers delay. Na je reboot doe je Trace -> Optimize System.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1