• renevanh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-04 11:11
Na aanleiding van dit topic en dus op aanraden van een moderator nogmaals een topic over dit aparte probleem.

Vanmiddag kwam ik tot de ontdekking dat mijn AMD Phenom 9500 X4 processor ineens nog maar 3 cores had volgens Windows Taakbeheer en AMD OverDrive. Ook Everest gaf slechts 3 cores weer.
De Phenom is licht overgeclocked tot 2.475GHz en zit op een Gigabyte MA790FX-DQ6 mobo met 4GB RAM.

Na in de BIOS gekeken te hebben (staat niks wat in de buurt komt van diagnose of aantal werkende cores) en Windows dus weer opnieuw gestart te hebben worden er nu door alle eerder genoemde applicaties weer 3 cores gezien.

Aan de ene kant mooi natuurlijk, alles werkt nog.
Aan de andere kant verontrustend. Hoe kan een core zomaar 'verdwijnen'?

AMD Phenom CPU driver is geinstalleerd, het moederbord draait op een recente BIOS versie (zonder beide doet OverDrive m'n systeem keihard crashen...).

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, waar het aan kan liggen, wat de moeite is om te onderzoeken?
Ik ga natuurlijk proberen het probleem te reconstrueren, maar als iemand het probleem herkent en mee wil helpen zoeken...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Een paar vagen om eea nog wat duidelijker te krijgen...

Welke versie van Windows gebruik je?

Als je in Apparaatbeheer // Device Manager (Configuratiescherm) onder het kopje Processors, hoeveel staan er daar dan en wat staat daar?

Kun je even de nieuwste versie van CPUz downloaden en kijken wat die vertelt over het type CPU en het aantal cores?
  • Wellicht nog een aantal mogelijke oplossingen:
  • Als je Windows laat detecteren naar nieuwe hardware, vindt ie dan wat?
  • Je kunt in AMD OverDrive ook cores uit zetten, heb je daar wellicht iets ingesteld?
Onderstaand idee zou ik mee wachten tot er meer duidelijk is andere dingen geprobeerd zijn (kans dat het mis gaat en je Windows install kapot gaat is aanwezig, dus nog even wachten, maar toch pas gepost).

Verwijder uit Device Manager onder het kopje Processor eens één processors en reboot dan, vind ie die dan weer terug... of heb je er dan nog maar twee?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eerst eens met het terugzetten van de standaardinstellingen van je cpu. Daarnaast zul je bij het booten zien hoeveel cores er worden gedetecteerd. Zoals ik ook in het vorige topic zei, probeer eens een ander OS (livelinux bijv) en kijk wat die doet.

• renevanh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-04 11:11
kalizec schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 00:51:
Welke versie van Windows gebruik je?
Windows XP Pro
Als je in Apparaatbeheer // Device Manager (Configuratiescherm) onder het kopje Processors, hoeveel staan er daar dan en wat staat daar?
Nu netjes 4, zoals het hoort. Als het probleem zich weer voordoet ben ik daar ook wel benieuwd naar...
Kun je even de nieuwste versie van CPUz downloaden en kijken wat die vertelt over het type CPU en het aantal cores?
CPUz verteld dat ik een AMD Phenom Quad Core heb en laat nu netjes 4 cores zien. Idem als 2 vragen terug: wachten tot het probleem zich weer voordoet dus.
  • Wellicht nog een aantal mogelijke oplossingen:
  • Als je Windows laat detecteren naar nieuwe hardware, vindt ie dan wat?
  • Je kunt in AMD OverDrive ook cores uit zetten, heb je daar wellicht iets ingesteld?
Eerste is een goed idee, ga ik proberen. AMD OverDrive had ik niet eens meer draaien maar heb ik geinstalleerd toen het fout bleek, dus nee, dat is niet het geval.
Terw_Dan schreef:
Daarnaast zul je bij het booten zien hoeveel cores er worden gedetecteerd.
Zoals ik ook in het vorige topic zei, probeer eens een ander OS (livelinux bijv) en kijk wat die doet.
Na een reboot dus weer 4 cores beschikbaar en zowel mijn Vista installatie als een Live CD van Ubuntu geven 4 cores aan. XP nu dus ook weer. Hopelijk lukt het om het probleem te reproduceren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

renevanh schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 11:22:
Na een reboot dus weer 4 cores beschikbaar en zowel mijn Vista installatie als een Live CD van Ubuntu geven 4 cores aan. XP nu dus ook weer. Hopelijk lukt het om het probleem te reproduceren.
Dit klinkt een beetje als het probleem dat ik ooit had op een AMD 760MPX platform. De helft van de tijd bleek 1 cpu gewoon niet gebruikt te kunnen worden.

Nu was de 760MPX een heel vervelende chipset, incompatible met zo'n beetje alle hardware die bestond (maar als hij draaide was het heerlijk om mee te werken :P). Het bleek uiteindelijk aan een SBlive geluidskaart te liggen. Als ik die eruit plukte werkte het perfect.

Het zou dus een compatibilityissue kunnen zijn. Mocht je tegen de probs aan blijven lopen zou ik het ding eens in een ander systeem prikken, met compleet andere hardware. Is het probleem dan voorgoed weg, dan kun je uitgaan van een compatibilityissue, komt het daar wel terug, dan is het waarschijnlijk de cpu.