• skaljee
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-07-2024
Vanavond had mijn PC ineens een blauw scherm. Ik heb een foto gemaakt van de melding die ik kreeg, zie hieronder de tekst.

Ik heb de pc opnieuw opgestart en hetzelfde scherm verscheen. Vervolgens wilde ik de pc opstarten in de veilige modus, maar na het inloggen op mijn account bleef hij hangen.
Toen ik daarna de pc opnieuw op wilde starten, hoorde ik alleen de ventilator hard blazen en vervolgens hoorde ik continu 3 piepjes achter elkaar.

Ik heb geen rare dingen gedaan met mijn pc. Heb alleen 3 dagen geleden een upgrade van McAfee uitgevoerd. De pc staat hier dagelijks de hele dag aan, dus het is niet zo dat ik 'm sinds de upgrade niet meer heb gebruikt.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en wat ik eraan zou kunnen doen? (zit nu even achter de laptop)

groet, Sheila

Hieronder de melding:

A problem has been detect and windows has been shut down to prevent damage to your computer.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

If this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:

Check to make sure any new hardware or software is properly installed. If this is a new installation, ask your hardware of software manufacturer for any windows updates you might need.

If problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software, disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use safe mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced startup options, and then select safe mode.

Technical information:

*** STOP: 0x0000000A (0x00000000, 0x00000018, 0x00000001, 0x826cd8a4)

Collecting data for crash dump...
Intializing disk for crash dump...
beginnen dump of physical memory.
Dumping physical memory to disk: 100

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
PC helemaal uitzetten, ook stekker er uit... paar minuten wachten en opnieuw opstarten..., je kan ook de bieb code opgooglen om het probleem te achterhalen...

Start de PC daarna weer, kies dan F8 'laatst bekende goede configuratie'

[ Voor 148% gewijzigd door djexplo op 26-12-2008 23:13 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• skaljee
Heb gedaan wat je schreef.
Heb de pc opgestart gekregen (hij gaf wel weer een foutmelding, maar die verdween zo snel uit beeld dat ik geen gelegenheid had 'm te lezen). Ben nu snel een backup aan het maken van al mijn data, just in case.
Heb je enig idee wat het probleem geweest zou kunnen zijn en of het weer zou kunnen gebeuren?

Verwijderd

The Stop 0xA message indicates that a kernel-mode process or driver attempted to access a memory location to which it did not have permission, or at a kernel interrupt request level (IRQL) that was too high. A kernel-mode process can access only other processes that have an IRQL lower than, or equal to, its own. This Stop message is typically due to faulty or incompatible hardware or software.

Possible Resolutions:

• A Stop 0xA message might occur after installing a faulty device driver, system service, or firmware. If a Stop message lists a driver by name, disable, remove, or roll back the driver to correct the problem. If disabling or removing drivers resolves the issues, contact the manufacturer about a possible update. Using updated software is especially important for multimedia applications, antivirus scanners, and CD mastering tools.

• A Stop 0xA message might also be due to failing or defective hardware. If a Stop message points to a category of devices (video or disk adapters, for example), try removing or replacing the hardware to determine if it is causing the problem.

• If you encounter a Stop 0xA message while upgrading to Windows XPl, the problem might be due to an incompatible driver, system service, virus scanner, or backup. To avoid problems while upgrading, simplify your hardware configuration and remove all third-party device drivers and system services (including virus scanners) prior to running setup. After you have successfully installed Windows XP, contact the hardware manufacturer to obtain compatible updates.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Het probleem is waarschijnlijk een niet stabiele spanning op de processor, dit kan worden veroorzaakt door de voeding, of (bol staande) condensatoren op het moederbord.

Waarschijnlijk kom je dit probleem dus nog wel een x tegen. Je zou de spanning op het moederbord kunnen bekijken met het programma Speedfan of in je bios.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• skaljee
Inderdaad, een terugkerend probleem :-(

Helaas weer een vervolg...
Nadat de pc een aantal dagen probleemloos had gedraaid, schakelde hij zich vanavond zonder enige aanleiding uit, alsof de stroom uitviel. Ook niet meer aan te krijgen (deed helemaal niets).
Na twintig minuten weer geprobeerd aan te zetten; weer een hoop herrie (koelers / ventilatoren) en 4x korte piepjes achter elkaar.
Ik heb de pc 27/11/2007 gekregen (Dell) en in april 2008 is het moederbord vervangen. Formeel is de garantieperiode verlopen, maar ik weet nu niet wat te doen.
Iemand een idee en wat dit zou kunnen zijn?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
formeel de garantieperiode verlopen? de pc is net een jaar oud, er zit toch op zijn minst 2 jaar garantie op een dell pc?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

skaljee schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 21:31:
Na twintig minuten weer geprobeerd aan te zetten; weer een hoop herrie (koelers / ventilatoren) en 4x korte piepjes achter elkaar.
Hier is een link wat de beeps kunnen betekenen, misschien helpt het wat:
Beep Codes

• skaljee
@ Nedernakker
volgens mij is de garantieperiode officieel 1 jaar, maar er staat me iets bij in het licht van consumentenrecht bezien dat je mag uitgaan van een deugdelijk product en dat het dus niet gebruikelijk is dat een pc na amper een jaar stuk is (even afgezien van zelf 'rotzooien', maar hiervan is geen sprake).

@island88
"4 beeps System timer not operational. There is problem with the timer(s) that control functions on the motherboard."

Dus dan toch het moederbord? (dat in april 2008 al onder garantie is vervangen door Dell)

Een probleem met de timers op het moederbord. Is dit iets wat je zelf kunt oplossen?

Verwijderd

Bios Central

Als het echt aan de Timer ligt dan ben je het haasje, dan is de mobo waarschijnlijk overleden. Volgens de bovenstaande link zou het ook aan het geheugen kunnen liggen.

Je moet eigenlijk even alles ontkoppelen en dan stuk voor stuk weer aankoppelen om te bepalen waar het exact aan ligt. Dit is ook om uit te sluiten waar het niet aan ligt. Je zal deze gang van zaken wel vaker gelezen hebben op dit forum. Vergeet niet de CMOS te resetten en eventuele OC ongedaan te maken.

• skaljee
Thanks.
Als het aan het mobo ligt, kan ik proberen (ikv consumentenrecht) verhaal te halen bij Dell.

Kan jij mij vertellen hoe eventueel het geheugenprobleem ontstaat? Kan dit door mijzelf komen, door verkeerd gebruik of iets dergelijks of zit het meer in de pc zelf?

Heb geen specifieke kennis, kun je me vertellen wat je precies bedoelt met 'Vergeet niet de CMOS te resetten en eventuele OC ongedaan te maken.'?

groet, Sheila

Verwijderd

skaljee schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 22:35:
Heb geen specifieke kennis, kun je me vertellen wat je precies bedoelt met 'Vergeet niet de CMOS te resetten en eventuele OC ongedaan te maken.'?
OC, Overclocken. Indien je moederbord is overgeclocked dan is het een goed idee om dit even ongedaan te maken door de waardes terug te zetten. Mocht je nog in het BIOS kunnen komen dan de default instellingen laden en gebruiken (dat is de snelste en makkelijkste manier). Je kunt het zelfde bereiken door de CMOS te resetten en dat word HIER uitgelegt, dat kan ik zelf niet beter uitleggen.

• nedernakker
aangezien we hier over een Dell praten, kun je er wel vanuitgaan dat het systeem niet overclocked is. deze opties heb ik nog nooit gezien in het bios van een Dell, dus ik denk dat TS zich daar geen zorgen over hoeft te maken. ik zou gewonn contact opnemen met dell, het zou wel erg schunnig zijn als ze je 1,5 maand buiten je 'formele' garantieperiode laten zitten met een kapot systeem, mocht dat wel zo zijn zou ik lekker gaan dreigen om kassa of iets dergelijks in te schakelen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• skaljee
Dank allebei.
Heb de pc zojuist weer probleemloos opgestart gekregen... voor zolang het duurt.
Bereik ik hetzelfde effect door de pc helemaal opnieuw te installeren?

• nedernakker
het kan zijn dat door een defect onderdeel (moederbord,geheugen enz) de bits en bytes niet goed zijn weggeschreven waardoor je windows corrupt is geraakt. een verse installatie zal dit probleem misschien tijdelijk opossen, maar windows installeren met kapotte hardware zou in feite toch direct weer leiden tot een corrupte installatie. mijn advies is... bel dell snel

Pagina: 1