BSOD door grafische kaart?

Pagina: 1
Acties:

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:06

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Ik heb deze topic omnieuw aangemaakt omdat ik was vergeten te vermelden wat mijn systeem was, en wat ik al geprobeert heb.

Hallo tweakers,

Ik heb sinds een paar maanden last van hang-ups zodra ik een game start. Deze gebeuren op willekeurige tijden, en het licht niet aan de temperatuur. (deze is rond de 40-50 graden.)

Als de hangup gebeurt, loopt vista en de game vast. Eigenlijk loopt alles vast BEHALVE de muis. Zodra ik ook maarop een muis knop klik, krijg ik een blouw scherm met een van de volgende errors:

- PAge_Fault_in_Nonpaged_Area (met de file nvlddmkm.sys)
- Bugcode_Usb_Driver (Deze code heb ik opgezocht, en het blijkt dus dat als je 4GB RAM hebt met een Nforce USB controler, deze error kon voorkomen. Ik heb hiervoor een fix gedownload, maar deze haalde niks uit)

Ook is het zo dat als ik mijn grafishe kaarten terug clock naar 600mhz (Ze zijn standaart nara 700mhz overgeclocked) werkt het zooitje wel gewoon!

--Wat heb ik al geprobeert?--

- Pc opnieuw geinstaleerd, Hielp niks
- Temperatuur gemeten, komt niet boven de 50 graden.
- Nieuwste driver geinstaleerd, Hielp oop niks.
- Contact met XFX (maker), ook zij wisten het niet
- RAM gecontroleerd, 1 bankje, 2 bankes, andere slot, Memtest, hielp allemaal niet
- Grafishe kaarten verwisselt, hielp ook niets.
- Andere voeding, doet ook niks.
- alle "Windows Features" uitgezet, helpt niks
- Grafishe kaarten 1 voor 1 getest, ook niks.

--Mijn systeem--

Mobo: XFX 780i
Grafish: 2x XFX 9600GT XXX Extreme edition SLI
HDD's: in totaal 3TB
Voeding: Corsair 750W
CPU: Q6600 2,4 GHZ
Memory: 2x 2GB corsair dominator DDR2. (1200Mhz, speciaal SLI geheugen)
Kast: Thermaltake Shark.
Monitor: 22" Acer (AL2216w)

Weet iemand wat deze errors veroorzaakt, en hoe ik ze op kan lossen?

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Iemand die dit weet? (zo heel fijn zijn)
Modbreak:Liever niet binnen 24u achter elkaar posten. Gebruik de edit-knop als je iets toe te voegen hebt :)

[ Voor 60% gewijzigd door dion_b op 28-12-2008 11:59 ]

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-05 20:01
Heb je de GPU temperatuur gemeten?

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 10:34

Crp

welk os draai je ?

Verwijderd

Ook is het zo dat als ik mijn grafishe kaarten terug clock naar 600mhz (Ze zijn standaart nara 700mhz overgeclocked) werkt het zooitje wel gewoon!
Je hebt de oplossing er toch gewoon bij staan. :?

• _Quinten_
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-04 09:10
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 19:31:
[...]

Je hebt de oplossing er toch gewoon bij staan. :?
Hij heeft de XXX versie gekocht die standaard overclocked is naar 700Mhz. Dus die kaart hoort te werken op 700Mhz.

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Temperatuur is ongeveer 50 graden (onder load) (Stond ook al in orginele post :P)

Ik draai Vista 64x (omdat ik 4gb ram heb ;))

Idd, op 600mhz doen ze het wel, maar dit vind ik niet kunnen, heb betaald voor 700 dus wil ook wel 700 he :P

[ Voor 8% gewijzigd door Koozza op 27-12-2008 19:59 ]

Verwijderd

Hij heeft de XXX versie gekocht die standaard overclocked is naar 700Mhz. Dus die kaart hoort te werken op 700Mhz.
Dat doet de dus duidelijk niet. :>
Idd, op 600mhz doen ze het wel, maar dit vind ik niet kunnen, heb betaald voor 700 dus wil ook wel 700 he :P
1 voor 1 nog even testen?
Als 1 niet op 700MHz wil draaien lijkt mij het dus gewoon terug brengen of iets lager klokken zodat die wel stabiel is. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2008 20:17 ]

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
1 voor 1 nog even testen?
Als 1 niet op 700MHz wil draaien lijkt mij het dus gewoon terug brengen of iets lager klokken zodat die wel stabiel is. ;)
Hellaas, ook al geprobeert :P Werkt ook niet.

( heb ook alle "Windows Features" uitgezet op advies van google, maar ook dit hielp niet. )

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Kleine update, toen mijn pc daar net weer uitvlieg (om windows features te teste) Kwam ik er acher dat mijn geluid dit keer wel door speelde. Maar na een 10 seconden viel ook het geluid en de muis weg.
Modbreak:Liever niet binnen 24u achter elkaar posten. Gebruik de edit-knop als je iets toe te voegen hebt :)

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 28-12-2008 12:00 ]

Verwijderd

Hellaas, ook al geprobeert :P Werkt ook niet.
Wat werkt niet 1 voor 1 op 700MHz of werkt 1 voor 1 wel op zeg maar 650MHz?
Heb je al eens gekeken wat de maximale stabiele core frequentie is van beide kaarten?

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 20:45:
[...]

Wat werkt niet 1 voor 1 op 700MHz of werkt 1 voor 1 wel op zeg maar 650MHz?
Heb je al eens gekeken wat de maximale stabiele core frequentie is van beide kaarten?
Ja, dat was (met stapjes van 10mhz) 600

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:41
Wat doet de pc met 2 GB geheugen?
Test de videokaart in een ander systeem, indien hij hier ook weigert, retour.

Verwijder videokaart software dmv uninstall.
Kijk of er een verwijder programma is voor je videokaart software, zodat ook de resten verwijderd worden.(dit elke keer doen)
Probeer dan verschillende versies, ook oude, www.guru3d.com en de videokaart maker.
(en probeer met 2 GB ram)

Heb je een ventilator die je naar binnen kan laten blazen, kijk of dit helpt.

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 27-12-2008 21:25 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Heb je die BSOD's ook met je kast open en/of een extra fan voor je SLI opstelling ? Ondanks lage temp-metingen kan het uiteraard toch overhitting zijn. En een nieuwe Windows installatie of b.v. een schone driver-herinstallatie (met iets als DriverCleaner) wil ook nog wel eens helpen.

En als je geen garantie meer hebt, zou ik 'm toch wel onderklokken of eerst een Windows herinstallatie proberen.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
jan99999 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 21:24:
Wat doet de pc met 2 GB geheugen?
Test de videokaart in een ander systeem, indien hij hier ook weigert, retour.

Verwijder videokaart software dmv uninstall.
Kijk of er een verwijder programma is voor je videokaart software, zodat ook de resten verwijderd worden.(dit elke keer doen)
Probeer dan verschillende versies, ook oude, www.guru3d.com en de videokaart maker.
(en probeer met 2 GB ram)

Heb je een ventilator die je naar binnen kan laten blazen, kijk of dit helpt.
Allemaal al geprobeert, behalve in een ander systeem. Niemand in mijn omgeving is gek/rijk genoeg zon opstelling te betalen :P

Ik kan proberen de drivers weg te gooien, dat hebk nog niet gedaan (De software wel)

[ Voor 5% gewijzigd door Koozza op 27-12-2008 21:30 ]

Verwijderd

thijsdal schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 21:30:

Ik kan proberen de drivers weg te gooien, dat hebk nog niet gedaan (De software wel)
Die BSOD met nvlddmkm.sys komt wel vaker voor. De driver updaten lijkt me dus hoofdzaak. Neemt alleen niet weg dat er veel rare gevallen van deze fout zijn en er veel verschillende oplossingen zijn. nVidia claimt dat de problemen in de 180.48 driver opgelost zouden zijn. Mijn ervaring met een 8800GT met dezelfde stopfout was dat de driverupdate niets uithaalde. Een herinstallatie van Vista met de 180.48 driver was uiteindelijk de oplossing. Je zou ook de Omega drivers voor nVidia kaarten kunnen proberen. Verwijder in ieder geval de oude driver grondig van je systeem (Driver Cleaner Professional oid), op sommige fora is namelijk te vinden dat Vista de update van een oude nvlddmkm.sys ongemerkt zou verhinderen 8)7 .

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 21:55:
[...]

Die BSOD met nvlddmkm.sys komt wel vaker voor. De driver updaten lijkt me dus hoofdzaak. Neemt alleen niet weg dat er veel rare gevallen van deze fout zijn en er veel verschillende oplossingen zijn. nVidia claimt dat de problemen in de 180.48 driver opgelost zouden zijn. Mijn ervaring met een 8800GT met dezelfde stopfout was dat de driverupdate niets uithaalde. Een herinstallatie van Vista met de 180.48 driver was uiteindelijk de oplossing. Je zou ook de Omega drivers voor nVidia kaarten kunnen proberen. Verwijder in ieder geval de oude driver grondig van je systeem (Driver Cleaner Professional oid), op sommige fora is namelijk te vinden dat Vista de update van een oude nvlddmkm.sys ongemerkt zou verhinderen 8)7 .
Ik heb de laatste driver van XFX al gedownload, hiel niks

Omega gaak nu probere ^^

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Driver-leftovers na uninstall opruimen is hierbij wel cruciaal (denk aan registry-settings, oude DLLs in de dllcache, etc.). Je komt het in ieder GPU driver-topic tegen - uninstallen, dan leftovers opruimen en dan pas opnieuw installeren.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
SKiLLa schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 22:05:
Driver-leftovers na uninstall opruimen is hierbij wel cruciaal (denk aan registry-settings, oude DLLs in de dllcache, etc.). Je komt het in ieder GPU driver-topic tegen - uninstallen, dan leftovers opruimen en dan pas opnieuw installeren.
Ok heb nu alles van die driver uit de weg geruimd, En instaleer nu de omega driver, maar hij lijkt niet veel te doen...

hij pakt uit, en vraagt dan of ik de driver wil instaleren. Ik klik op ok, wacht een paar seconden, en dan wil hij restarten. Dus ik klik op OK, maar vervolgens is er geen driver geinstalled.

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Ik kwam egt HEEEL toenvallig op de forums van Omega, en vond daar dit:
yup i have come across it. and underclocking the memory 20mhz if your at stock or underclocking the memory 20mhz overclocked, cured it.

Also bumping your PCI-Express Speeds to 110mhz from 100mhz made the cards stable.
Bron

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 28-12-2008 12:00 ]

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Ok heb het geheugen met 10Mhz geunderclockt (van de grafishe kaart) en dit lijkt te werke?!

Kan iemand een uitleg geven over waarom dit zo is? :P

[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 28-12-2008 12:00 ]

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 11:54

VisionMaster

Security!

thijsdal schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 23:45:
Ok heb het geheugen met 10Mhz geunderclockt (van de grafishe kaart) en dit lijkt te werke?!

Kan iemand een uitleg geven over waarom dit zo is? :P
Timing problemen tussen de cpu/gpu, de bus en het geheugen. Op het werk hebben we zulke ongein in een ander type systeem ook gehad. De timing tussen de memory, cpu en de bus bleek tricky. suc6

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
VisionMaster schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 23:57:
[...]

Timing problemen tussen de cpu/gpu, de bus en het geheugen. Op het werk hebben we zulke ongein in een ander type systeem ook gehad. De timing tussen de memory, cpu en de bus bleek tricky. suc6
Tnx allemaal ^^ Zonder die tip over Omega had ik het niet gevonden ^^

Tnx!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 10:34

Crp

thijsdal schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 19:58:
Temperatuur is ongeveer 50 graden (onder load) (Stond ook al in orginele post :P)

Ik draai Vista 64x (omdat ik 4gb ram heb ;))

ik heb ook 4Gb maar draai xp :P daarom vroeg ik het ;)
Maar heb je toevallig ook service pack 1 geinstalleerd ?

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Crp schreef op zondag 28 december 2008 @ 12:44:
[...]

ik heb ook 4Gb maar draai xp :P daarom vroeg ik het ;)
Maar heb je toevallig ook service pack 1 geinstalleerd ?
Ja, had ik eerst niet, mara toen las ik dus dat dat een mogelijke oplossing kon zijn, dus toen tog maar geinstaleerd.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

In het begin van je topic valt me op dat je zegt dat de temp niet boven de 50 graden uit komt onder load; dat lijkt me voor een ge-overclockte GPU in SLI niet erg realistisch; hoe heb je je koeling geregeld? Hoe heb je deze temperatuur gemeten?

Wellicht gaat daar toch iets mis... kan me níet voorstellen dat het echt slechts 50 graden is, dus kapotte sensors?...
Pagina: 1