Toon posts:

Data recovering macbook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Help!

Ik was bezig met het erbij installeren van windows, via bootcamp. Maar toen moest ik die partitie formateren.
Dat heb ik gedaan en toen liep mijn macbook vast. Wat bleek nou: heeft 'ie de hele schijf gewist!
Met alle hoop het programma Boomerang voor mac geprobeerd. Ik kan zien dat er nog een hoop opstaat, maar dit programma is mij wat te duur. Weet iemand nog een gratis programma, of een andere manier?

Alvast bedankt!

Felix

Verwijderd

Booten van een Linux live cd en dan een recovery programma (naam kwijt) starten dat de oude partitiontable kan herconstrueren. ahv data op de schijf

In het verleden wel eens gebruikt maar ik weet niet hoe het zit met EFI partitietables.

Verwijderd

Vervelend, maar zet gewoon je backup terug.
Die heb je vantevoren wel gemaakt natuurlijk. Toch? Toch? ;)

Een OS installeren, partities veranderen, dingen formatteren. Dat lijken mij bij uitstek gelegenheden waarbij je vooraf eerst je belangrijke data veiligstelt.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Heb je de partite tabel gebackupt? Weet je de exacte grootte van de partitite? Timemachine?

Je zou kunen proberen een Ubuntu liveCD met Gparted te starten en kijken wat er nog over is van de partities, maar of ie ze kan herstellen durf ik niet te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties :)
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 01:39:
Booten van een Linux live cd en dan een recovery programma (naam kwijt) starten dat de oude partitiontable kan herconstrueren. ahv data op de schijf

In het verleden wel eens gebruikt maar ik weet niet hoe het zit met EFI partitietables.
Is een goed plan, maar dan moet ik natuurlijk wel weten hoe dat programma heet.
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 01:43:
Vervelend, maar zet gewoon je backup terug.
Die heb je vantevoren wel gemaakt natuurlijk. Toch? Toch? ;)
Ja, die heb ik 3 maanden geleden gemaakt! Daar kan ik wel vanaf opstarten, maar de belangrijke data staat daar niet op.

Dus wat ik nodig heb is een ander programma dan boomerang, want dat is erg duur. Des noods onder windows of linux ofz.

Verwijderd

Met vantevoren bedoelde ik natuurlijk direct vantevoren ;)

Als je onder Windows aan de gang kunt dan kun je met google heel veel vinden. Alleen zullen die over het algemeen geen Apple filesystemen lezen.

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb zelf op een APM schijf een succesvolle recovery uitgevoerd m.b.v. "StellarPhoenix".

Nu heb jij een GPT gepartitioneerde schijf, dus ik weet niet of het werkt. Je kunt in ieder geval proberen of de partitieboundaries gedetecteerd worden (lees onder de eerste link hoe m.b.v. StellarPhoenix).
Ik kon vervolgens m.b.v. 'pdisk' de partitieboundaries weer handmatig instellen, maar 'pdisk' is niet geschikt voor GPT. Geen idee welke tool dat wel is, misschien gparted?

Dus, probeer even of StellarPhoenix je "oude" partitieboundaries detecteerd.

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 09:48:
Ja, die heb ik 3 maanden geleden gemaakt! Daar kan ik wel vanaf opstarten, maar de belangrijke data staat daar niet op.
Ik neem aan dat je bij deze een heel wijze les hebt geleerd -> zorg voor geautomatiseerde backups zodat je nooit veel data kwijt bent als je met je partitietabel hebt lopen spelen.

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 11:25:
[...]

Ik neem aan dat je bij deze een heel wijze les hebt geleerd -> zorg voor geautomatiseerde backups zodat je nooit veel data kwijt bent als je met je partitietabel hebt lopen spelen.
Natuurlijk! Voortaan zet ik alles op een externe schijf en een andere mac.
Pagina: 1