Virtualisatie usb + lpt printer

Pagina: 1
Acties:

• ygma!l
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Momenteel heb ik hier een server thuis staan met Windows 2003. Dit wil ik graag vervangen voor Linux, aangezien ik bepaalde servertaken beter met Linux kan doen dan met Windows.

Nu heb ik echter 2 kleine problemen. Momenteel heb ik er een scanner (usb) en printer (lpt) aan hangen waarvoor geen linux drivers zijn, maar wel Windows drivers. Nu wil ik deze 2 apparaten wel graag blijven gebruiken, ook op deze server aangezien een andere machine eigenlijk geen optie is.

Aangezien beide apparaten niet veel gebruikt worden (hooguit 1x per week, als het niet minder is), had ik gedacht om een virtuele machine (Windows XP) te draaien onder Linux. Voor zover ik weet kan een applicatie zoals VirtualBox of VMWare alleen hardware 'virtualiseren' als deze werken op het host-systeem, klopt dat? Anyway, ik zoek een oplossing waarbij dit mogelijk is. Ik heb al rond gekeken, maar eigenlijk geen idee of het kan en zo ja, hoe het kan. Het liefst iets wat gratis/opensource is, aangezien het voor licht thuis gebruik is.

[ Voor 0% gewijzigd door zomertje op 29-12-2008 14:16 ]

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Of je blijft windows gebruiken als host + server voor je printer/scanner, En dan installeer je daarop vmware met daarin een virtuele Linux server die de overige taken voor zijn rekening neemt...

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Ja, dat kan werken.

Heb ooit hetzelfde geintje uitgehaald met een Windows-Only HP Laserjet 3150 via de parallelle poort en een HP Scanjet 5370c via USB. Gaat met VMWare in ieder geval goed. VirtualBox heb ik niet geprobeerd.

Je kunt het met VMWare gratis doen door eerst de 30-dagen trial te downloaden, je virtual machine maken en nadien deze met de gratis VMWare Player runnen.

• ygma!l
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
ik222 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 17:15:
Of je blijft windows gebruiken als host + server voor je printer/scanner, En dan installeer je daarop vmware met daarin een virtuele Linux server die de overige taken voor zijn rekening neemt...
Het liefst gebruik ik Linux als host. Dit met de reden dat ik de taken van Windows niet continue nodig heb en daarom liever de resources aan Linux geef en tijdelijk wat inlever aan een virtuele Windows.
GraveR schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 17:28:
Ja, dat kan werken.

Heb ooit hetzelfde geintje uitgehaald met een Windows-Only HP Laserjet 3150 via de parallelle poort en een HP Scanjet 5370c via USB. Gaat met VMWare in ieder geval goed. VirtualBox heb ik niet geprobeerd.

Je kunt het met VMWare gratis doen door eerst de 30-dagen trial te downloaden, je virtual machine maken en nadien deze met de gratis VMWare Player runnen.
Welke VMWare editie heb je daarvoor gebruikt? Aangezien VMWare zoveel verschillende edities heeft? En is deze dan ook gratis? Zover ik weet is alleen VMWare Server gratis...

• GraveR
  • Laatst online: 22-08-2025
ygma!l schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 18:11:
[...]
Welke VMWare editie heb je daarvoor gebruikt? Aangezien VMWare zoveel verschillende edities heeft? En is deze dan ook gratis? Zover ik weet is alleen VMWare Server gratis...
VMWare Workstation (30 dagen trial om de Windows VM te maken). VMWare Player kan alleen reeds bestaande VMs draaien en is gratis.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Aangezien het een server moet zijn zou VMware Server een beter idee kunnen zijn met als voordeel dat deze ook gratis is en als nadeel je maar 1 snapshot kunt maken ipv meerdere (Workstation en Fusion kunnen dat weer wel). Ik zou eens kijken hoe deze met USB apparatuur omgaat, mogelijk is Workstation toch een betere keus op dat vlak.

VirtualBox is helemaal gratis maar daar moet je wel goed kijken naar welke versie je neemt. De OSE (de open source versie) doet geen USB, de versie die Sun beschikbaar stelt als binary weer wel. Met die versie kun je wel de USB apparatuur in de VM beschikbaar maken. Ik heb alleen het idee dat VirtualBox nog een lange weg te gaan heeft, het blijft natuurlijk wel een interessant product om te volgen. Op de een of andere manier werken de VMware producten sneller, stabieler en gewoon soepeler.

Overigens zijn er voor Linux ook nog dingen als KVM (zit al in de kernel, heb je alleen wat beheertools voor nodig) en Xen die wellicht ook de moeite van het bekijken waard zijn. Beiden zijn gratis maar ik heb geen idee wat die doen met dingen als USB apparatuur.

Wat betreft VMware Server en VirtualBox is het vrij simpel om na te gaan of het werkt of niet. Je kunt ze namelijk ook op de reeds bestaande Windows server installeren om aan het testen te gaan mocht je dat wensen. VMware heeft ook een tool ter beschikking gesteld om de fysieke machine om te zetten naar een vm. VirtualBox is in staat om vm's van VMware om te zetten naar hun eigen formaat danwel gewoon te gebruiken. Kun je daarna zelf de keuze maken welke je zou willen hebben. Als je een andere machine hebt met Linux erop kun je het daar natuurlijk op testen.

[ Voor 20% gewijzigd door ppl op 29-12-2008 00:38 ]

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 21:51
Misschien niet de oplossing waar je op zit te wachten, maar waarom koop je niet een goedkope all-in-one die wel in linux ondersteund wordt? Scheelt een hoop gedoe en een Windows XP licentie.

Mocht je toch voor de Windows VM gaan: in de SUN binary versie van Virtualbox is het mogelijk om usb devices (ook niet-herkende) te forwarden naar een guest. En wat ppl hierboven zegt, dat virtualbox nog een lange weg te gaan heeft, geldt m.i. absoluut niet voor desktop gebruik. Ik gebruik nu anderhalf jaar de SUN binary versie binnen Ubuntu om websites in IE6,7 en 8 te testen en dat werkt echt vlekkeloos.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Even puur uit nieuwsgierigheid; welke printer en scanner? Misschien dat ze onder Linux best aan de praat te krijgen zijn.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:52

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Hardware aangesloten op USB doorsturen naar je VM werkt prima!

Voor een schoolproject moest ik een embedded controller gaan programmeren die aangesloten zat via USB. Ik maakte gebruik van VMWare Workstation waarbij ik had aangegeven dat het USB device in zijn geheel werdt doorgegeven aan de VM. Windows wist niks meer af van de hardware en Ubuntu kon gewoon werken met de hardware.

Andersom (Linux -> Windows) zou dit ook gewoon moeten werken.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

Sprite_tm

Semi-Chinees

Zowiezo is het als je verder alleen wil printen vanaf aangesloten workstations die onder Windows draaien, volgens mij mogelijk om de printer alleen 'raw' te installeren in Linux en dan de parallele poort gewoon zo te delen onder Samba. Op je Windows-workstations zet je dan wel de Windows-printerdrivers en die poepen hun data al netjes geformatteerd uit naar Samba op je Linux-server, die dan dat 1-op-1 doorstuurt naar de paralelle poort.

En idd; welke printer/scanner is het? Er zijn atm niet zo heel veel devices meer die compleet geen support onder Linux hebben, iirc.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• zomertje
  • Laatst online: 22-01 20:37

zomertje

Barisax knorretje

Ik ben zo vrij geweest even de lpt afkorting te verbeteren :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1