Fan Conceptronic moet uit in sleep

Pagina: 1
Acties:

• Xoverride
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-01 19:13

Xoverride

sabai sabai

Topicstarter
Vandaag mijn Conceptronic CHD3LAN 250 eens onder handen genomen. De goedkope lawaaimakende fan eruit gehaald en een nieuwe 40*40mm fan in de voorkant van de behuizing geplaatst.Temparatuurregelaar ertussen gesoldeerd zodat de toeren omhoog gaan als de temparatuur stijgt, afijn je begrijpt het idee.

Deze nieuwe fan heb ik met een verloopstekker op de HD gezet. Nu dacht ik dat als de HD in sleep mode zou gaan, dat de fan ook uit zou gaan. Dit is helaas niet het geval.

De vorige fan zat op het moederbord van de externe schijf vast, ik weet niet of die fan toen wel uitging, maar dat maakt ook niet zoveel uit want volgens mij kan ik dat nu niet meer doen, omdat deze fan wat zwaarder is (12 volt), maar dit weet ik niet zeker.

De vraag is nu: hoe krijg ik het voor elkaar dat de fan uitgaat als de HD gaat slapen. De HD kan ik laten slapen door ik de bios de time-out in te stellen. Je hoort hem dan ook echt aan en uit gaan. De fan blijft nu vrolijk doordraaien en dat wil ik dus veranderen.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Dat de harde schijf uit gaat zit in de harde schijf zelf, op de stekker van de harde schijf blijven gewoon de spanningen staan die er altijd staan.

Als jij je bureaulamp uit doet valt toch ook je computer die in de zelfde stekkerdoos zit niet uit? ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als de originele fan mee geschakeld werd met de slaapstand van de HDD's, is het zeker te doen om je huidige fan mee te laten schakelen op dat signaal. Je zal ff moeten meten hoe de originele aansluiting schakelt, er zijn 2 mogelijkheden:
-massa wordt onderbroken (meest waarschijnlijke optie): 99% kans dat de schakelFET sterk genoeg is (ik lees uit je verhaal dat originele fan 5V was, de nieuwe fan mag 2.4 keer meer vermogen zijn om dezelfde stroomsterkte te halen, en dat is waarop de schakelFET bepaald wordt), je kan gewoon je massa voor de regeling en de nieuwe fan uit de connector voor de oude fan halen.
-+5V wordt geschakeld: je zal iets meer nodig hebben, welke temperatuurregeling gebruik je?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Xoverride

Xoverride

sabai sabai

Topicstarter
naftebakje schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 16:39:
Als de originele fan mee geschakeld werd met de slaapstand van de HDD's, is het zeker te doen om je huidige fan mee te laten schakelen op dat signaal. Je zal ff moeten meten hoe de originele aansluiting schakelt, er zijn 2 mogelijkheden:
-massa wordt onderbroken (meest waarschijnlijke optie): 99% kans dat de schakelFET sterk genoeg is (ik lees uit je verhaal dat originele fan 5V was, de nieuwe fan mag 2.4 keer meer vermogen zijn om dezelfde stroomsterkte te halen, en dat is waarop de schakelFET bepaald wordt), je kan gewoon je massa voor de regeling en de nieuwe fan uit de connector voor de oude fan halen.
-+5V wordt geschakeld: je zal iets meer nodig hebben, welke temperatuurregeling gebruik je?
Ik weet dus niet of in de oude situatie de fan wel of niet uitging in slaapstand. Om dat te proberen moet ik toch weer wat werk eraan verrichten. Ik zal dan weer zo'n klein stekkertje ergens vandaan moeten vissen. Maar goed het zou kunnen, alleen wel jammer als blijkt dat de fan dan ook niet uitgaat :/

Deze temparatuurregeling zit ertussen:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=118028

Inderdaad, oude fan was 5 volt.

edit: het is trouwens een 2 polige connector, die origineel was aangesloten. Deze kan ik niet hergebruiken want ik krijg met geen mogelijkheid de draadjes eruit die er in zaten. Is er een betere manier om dit te doen? Overigens: ik zie dat de input voor de temparatuurregeling ook 12V moet zijn, is dat niet een probleem als ik die aan de oude connector hang?

[ Voor 47% gewijzigd door Xoverride op 26-12-2008 17:49 ]

• Xoverride

Xoverride

sabai sabai

Topicstarter
Helaas, op de oude connector aansluiten heeft niet gewerkt. Er kwam te weinig stroom vanaf om de ventilator aan te kunnen draaien. Als ik hem zelf een zetje gaf starte hij wel en bleef hij langzaam draaien. Niet dat het uberhaupt interessant is, want ook als de HD in sleep mode ging bleef de fan draaien. De stroom gaat dus helemaal niet van de fans af, erg jammer is dat.

Ik heb nu de oude situatie weer teruggezet, dus een zelf gemodde fan aan de voorkant van de HD met een temp. meter ertussen en alles direct op stroomplug van de HD.

Echt vreemd dat die fan ook op het originele poortje niet uitging.