XP 64 bit of toch vista?

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views

• SoundLab
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
Hallo,

ik heb op internet gelezen dat XP gemaakt is voor een 1 core,
en Vista voor meerdere cores.

dit zijn mijn specs:

mobo: p5e3 Deluxe
Intel E6850
2GB DDR3 ( wil overstappen naar 8 GB )
NVIDIA 8800 GT Zerotherm
EMU 1212m soundcard
( en een aantal zware audio applicaties en hardware/apparatuur)

omdat ik veel muziek applicaties heb, wil ik mijn RAM upgraden naar 8 GB,
echter heb ik een Windows XP Mediacenter draaien op een E6850. ( XP leest tot 3GB heb ik gehoord)
en dat er op Vista veel drivers niet ondersteund worden qua software en hardware.
Zal ik dan overstappen naar XP pro 64 bit of Vista 64 bit?

Ik denk dat ik trouwens ook een BIOS update nodig heb als ik ga overstappen van 2 naar 8GB..?

Gr,

Irshad :)

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-02 17:14
XP 64 bit zou ik sowieso skippen. Daar zijn niet veel drivers voor verkrijgbaar helaas. Draai zelf al tijden Vista x64 en werkt super. Heb een tijd XP 64 gedraaid maar was altijd een drama met drivers zoeken.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

XP kan prima met meerdere cores overweg, dat is het probleem niet.

Niet elke fabrikant heeft drivers voor XP64, hoewel er wel redelijk wat te vinden is tegenwoordig. Maar het is altijd een beetje een buitenbeentje geweest.

Voor Vista, ook x64, heeft zo'n beetje elke serieuze fabrikant wel drivers inmiddels, en zelfs de vagere merken tegenwoordig ook wel.

Een BIOS update is overigens meestal niet nodig hoor, als je je geheugen uitbreid. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om gewoon de nieuwste BIOS ff te flashen.

Of je op XP64 of Vista64 moet overstappen is een persoonlijke keuze, maar met de setup die jij beschrijft zou Vista geen enkel probleem moeten zijn. Als al jouw apps Vista-geschikt zijn (eventueel na patchen of updaten) zou ik zeggen overstappen naar Vista, maar dat zal je toch zelf moeten beslissen...

Virussen? Scan ze hier!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> WOS

Of hij daar openblijft is aan de lokale mods, de keuze van een OS zou je namelijk toch zelf moeten kunnen maken.

• SoundLab
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
hmm ok...

word het dan geen probleem met al mijn software en hardware app?
ik weet namelijk dat Vista bepaalde dingen (nog?) niet ondersteund..
wat precies is mij eigelijk ook niet helemaal duidelijk, ik heb gehoord als je aan video bewerking doet, kan je beter XP gebruiken omdat Vista sommige dingen niet ondersteund?

is dat zo? en geld dat ook voor audio app?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anders probeer je het toch gewoon. Leen ergens een Vista en zet die erop. Je kunt zonder key installeren, dan kun je het 30 dagen gebruiken. Bevalt het dan koop je gewoon een licentie en activeer je die.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hardware-ondersteuning hangt uiteraard van de fabrikant van je apparatuur af, die zal immers de drivers moeten schrijven. Dit is dan ook simpel op te zoeken door ff op hun website te kijken.

Maar een fabrikant die nu nog geen Vista-drivers heeft voor redelijk courante apparatuur, 2 jaar na release, kan ik eerlijk gezegd ook niet zo serieus nemen. Die vinden hun klanten dus niet zo belangrijk, dus je zou je, als je er toch tegenaan zou lopen, moeten afvragen of je niet beter op apparatuur kan overstappen van producenten die klantvriendelijkheid een heel stuk hoger in het vaandel hebben staan.

Zelf doe ik niet aan videobewerking, dus daar kan ik geen oordeel over vellen, maar het lijkt me toch héél sterk dat je in Vista niet zou kunnen videobewerken.

Virussen? Scan ze hier!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Shado-Beatz schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 16:28:

ik weet namelijk dat Vista bepaalde dingen (nog?) niet ondersteund..
wat precies is mij eigelijk ook niet helemaal duidelijk, ik heb gehoord als je aan video bewerking doet, kan je beter XP gebruiken omdat Vista sommige dingen niet ondersteund?
Je weet dat sommige dingen niet ondersteund worden, maar wat het dan is dat weet je niet?
Bedoel je dan niet te zeggen dat je het eigenlijk helemaal niet weet? :)

Anyways, van iemand die op Tweakers rondhangt mogen we wel verwachten dat ie zelf een onderbouwde keuze weet te maken welk OS hij of zij wil gebruiken.
Er zijn genoeg topics voorhanden waar je specifieke ervaringen met onderdelen van je eigen computer of gebruikte software kan achterhalen en daarop je eigen keuze kunt maken.

Met deze voorzet 'ik heb gehoord dat' en een compleet onzinnige 'er wordt maar één core ondersteund' zonder enige beargumentatie waarom dat dan zou zijn gaan we er niet komen.
Zou je iets meer tijd in je voorbereiding van je topic hebben gestoken had je vrijwel zeker hiervoor al diverse FAQ's kunnen nalezen over wat er wel en niet werkt.

Aangezien dat in dit geval duidelijk achterwege is gebleven ga ik dit topic toch sluiten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.