Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Al sinds ik mijn camera gekocht heb (de Canon sx100 IS) heb ik soms 2 kleine vlekjes in beeld. De vlekjes zijn altijd even groot en op dezelfde plek, echter zijn ze soms duidelijk te zien, soms vaag, maar vaak helemaal niet (gelukkig). Het is vrij lastig om de vlekjes te reproduceren, maar het gebeurt wel vaak dat ze ineens op mijn foto's blijken te zitten. Het is duidelijk dat het afhankelijk is van hoe ver ik inzoom en waarop gefocust is. Overigens is het bijna altijd in beeld op het schermpje voor ik de shutter knop (half) indruk of wanneer ik film, op de uiteindelijke foto komt het minder vaak voor (maar toch is het hinderlijk).

Het zullen dus waarschijnlijk 2 stofjes in de lens of op de sensor zijn, maar wat kan ik er tegen doen? volgens canon valt het niet onder garantie (terwijl het altijd al zo is geweest :/ ). Kan ik zelf de stofjes verwijderen? (ik ben redelijk handig met het uit elkaar halen van apparaten, maar heb geen verstand van hoe camera's in elkaar zitten) , kan ik dit ergens laten doen, of móet canon hier wel garantie op geven?

Een voorbeeld (met shutter en aperture zitten spelen om de vlekjes in beeld te krijgen):
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/11m7343.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
oeps, na de garantievoorwaarden nog eens doorgelezen te hebben blijkt de 'geen garantie op stof op de ccd' alleen te gelden voor slr camera's. Garantie lijkt me dan de beste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:22

MsG

Forumzwerver

Lijkt me wel, bij het zelf uit elkaar halen verlies je sowieso de garantie.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deugtniet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06-2023
Om even een praktische tip te geven: als je de stofdeeltjes niet teveel wil zien moet je ervoor zorgen dat je diafragma zover mogelijk open staat. dan heb je er minder last van dan wanneer het diafragma dicht is geknepen. zo kan je er misschien omheen fotograveren, hoewel ik niet weet of je op je camera ook je diafragma aan kunt passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
deugtniet schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 16:00:
Om even een praktische tip te geven: als je de stofdeeltjes niet teveel wil zien moet je ervoor zorgen dat je diafragma zover mogelijk open staat. dan heb je er minder last van dan wanneer het diafragma dicht is geknepen. zo kan je er misschien omheen fotograveren, hoewel ik niet weet of je op je camera ook je diafragma aan kunt passen.
Dat klopt inderdaad, als ik de diafragma handmatig groter maak komt het minder vaak voor, maar dat is natuurlijk geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Stof op de sensor bij een non-dSLR camera is garantie. Natuurlijk mag de camera niet 'te oud' zijn, maar het mag gewoonweg niet gebeuren.

Ik zie trouwens 3 stofdeeltjes op je foto. Sluitertijd maakt niet veel uit, als je op f8.0 schiet, moet je ze altijd kunnen zien. Ik neem aan dat het stof op de sensor is, maar maak voor de zekerheid heel goed je lens schoon en probeer eens opnieuw. Soms helpt het, vaak niet.

Ik zou Canon een mail sturen met deze foto's of de fotowinkel eens informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Sheik schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 17:25:
Stof op de sensor bij een non-dSLR camera is garantie. Natuurlijk mag de camera niet 'te oud' zijn, maar het mag gewoonweg niet gebeuren.

Ik zie trouwens 3 stofdeeltjes op je foto. Sluitertijd maakt niet veel uit, als je op f8.0 schiet, moet je ze altijd kunnen zien. Ik neem aan dat het stof op de sensor is, maar maak voor de zekerheid heel goed je lens schoon en probeer eens opnieuw. Soms helpt het, vaak niet.

Ik zou Canon een mail sturen met deze foto's of de fotowinkel eens informeren.
ALS het stof is, dan toch stof in de lens of achter de lens.
Stof op de frontlens zie je nooit en tenimmer.....
Ik heb zelfs wel eens een foto gezien , genomen met een gebarsten frontlens, NIKS van te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Mwoa, dat is niet helemaal juist. Ik had afgelopen week een voor mij niet zichtbaar stofdeeltje op de lens en dacht dat ik terug moest naar de winkel. Ik vreesde voor vuil op de sensor, omdat er een vrij grote donkere vlek zichtbaar was op foto's tussen de 5.6 en 8.0.

Ook een klein putje in mijn filter was zichtbaar op een ander toestel. Er wordt vaak beweert dat de lens daar niet op kan scherpstellen. Theoretisch kloppen deze beweringen misschien wel, maar in de praktijk heb ik nu en dan toch wel last van kleine stofdeeltjes op mijn lens. Zeker in bepaald licht is dan een vlekje te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Sheik op 27-12-2008 22:12 ]

Pagina: 1