Al sinds ik mijn camera gekocht heb (de Canon sx100 IS) heb ik soms 2 kleine vlekjes in beeld. De vlekjes zijn altijd even groot en op dezelfde plek, echter zijn ze soms duidelijk te zien, soms vaag, maar vaak helemaal niet (gelukkig). Het is vrij lastig om de vlekjes te reproduceren, maar het gebeurt wel vaak dat ze ineens op mijn foto's blijken te zitten. Het is duidelijk dat het afhankelijk is van hoe ver ik inzoom en waarop gefocust is. Overigens is het bijna altijd in beeld op het schermpje voor ik de shutter knop (half) indruk of wanneer ik film, op de uiteindelijke foto komt het minder vaak voor (maar toch is het hinderlijk).
Het zullen dus waarschijnlijk 2 stofjes in de lens of op de sensor zijn, maar wat kan ik er tegen doen? volgens canon valt het niet onder garantie (terwijl het altijd al zo is geweest
). Kan ik zelf de stofjes verwijderen? (ik ben redelijk handig met het uit elkaar halen van apparaten, maar heb geen verstand van hoe camera's in elkaar zitten) , kan ik dit ergens laten doen, of móet canon hier wel garantie op geven?
Een voorbeeld (met shutter en aperture zitten spelen om de vlekjes in beeld te krijgen):
Het zullen dus waarschijnlijk 2 stofjes in de lens of op de sensor zijn, maar wat kan ik er tegen doen? volgens canon valt het niet onder garantie (terwijl het altijd al zo is geweest

Een voorbeeld (met shutter en aperture zitten spelen om de vlekjes in beeld te krijgen):