Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laats een Raynox HD6600 43MM Groothoeklens voor mijn Canon HV-30 Gekocht. Nu zag ik echter gisteren dat ik bij een klein beetje vel licht al last heb van Lens flares of hoe je dat ook genoed mag worden ? Ik gisteren dus gekeken met de zon en als ik dan de zon links van me heb heb ik gigantische flares in beeld.

Een kameraad rade mij aan om een UV-Filter er tussen te zetten maar helpt dit ook ? Zoja wat voor één en moet ik er één voor voorop de lens (72) mm of tussen de lens en camera (43mm) kopen ?

Hierbij ook een foto ervan http://img407.imageshack.us/img407/5991/hv30011qa4.jpg

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:42

Zoefff

❤ 

Waarschijnlijk niet. Je loopt met een UV filter alleen maar meer risico op flares omdat er ook reflecties kunnen ontstaan tussen de achterkant van je UV filter en het frontelement van je lens. Een zonnekap zal in dit geval beter werken :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
Flares komen van lichtinval schuin op de lens. De enige manier om dit te ondervangen is met een zonnekap, of met bewolking filmen 8)7 . Probleem is alleen met groothoeklenzen is dat je die niet hebt of dat je een zwarte rand krijgt als je volledig uitzoomt.

Waar ik in geïnteresseerd ben is of jij ook paarse randen krijgt rond mensen of takken of witte vlakken, als je in de volle zon filmt. Dit heb ik nl wel vaak, waardoor ik mijn voorzetlens eigenlijk niet meer kan gebruiken.

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10-2025

WarPuppy

Electronic Technology

Al eens gespeeld met een polarisatiefilter?

Verwijderd

Dat gaat weinig helpen. Een zonnekap is de enige oplossing.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Rincewind74 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 21:05:
...
Waar ik in geïnteresseerd ben is of jij ook paarse randen krijgt rond mensen of takken of witte vlakken, als je in de volle zon filmt. Dit heb ik nl wel vaak, waardoor ik mijn voorzetlens eigenlijk niet meer kan gebruiken.
Dat heet chromatische abberatie, ofwel CA.
Dat is gewoon een eigenschap van een "slechte" lens.
De duurdere lenzen hebben dit effect minder dan goedkope lenzen.
Het komt voor bij een grote contrast overgang.
Pagina: 1