Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort de sony 40z4500 gekocht en voorlopig aangesloten op de analoge kabel (ben bezig met de aanvraag van digitale). Nou vroeg ik me het volgende af, op welk formaat moet ik mijn tv zetten voor breedbeeld uitzendingen zoals nederland 1,2,3. Ik heb de keuze uit:

4:3 --> dit is het natuurlijk niet.
14:9 --> ook niet.
wide --> ??? als ik deze kies dan wordt het beeld horizontaal uitgerekt en krijg ik boven en beneden het beeld zwarte balken (mensen zijn uitgerekt), in de handleiding staat dat deze 16:9 is, maar bij mij wordt het dan uitgerekt.
smart --> idem als wide
zoom --> is beeldvullend met juiste verhouding (mensen zijn NIET uitgerekt) maar dan wordt een stukje van het beeld afgesneden.

Wie heeft er een w/z4500 en op welke beeldverhouding staat jullie tv.

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-10-2025

Goner

What can I do you for ?

Ik heb mezelf afgelopen weekend ook de 21e eeuw binnengesleurd door een LG 32LG5700 full HD TV aan te schaffen en zit ook een beetje tegen die beeldverhoudingen aan te hikken ... (had hiervoor een ouderwetse Sony Trinitron)

Ik heb de TV gezet op 'origineel' wat betekent dat hij het formaat dat meekomt met de uitzending overneemt en dat is zo te zien altijd 16:9 (tv hangt aan een UPC doos).
Het zal wel aan mij liggen (?) maar ik vind 16:9 niet ideaal, het is een beetje horizontaal opgerekt, waardoor mensen er een beetje vreemd uitzien, net of ze 'ingedrukt' zijn. Moet je daar gewoon aan wennen of klopt het inderdaad niet ??
4:3 en 14:9 zien er 'realistischer' uit IMHO ... maar als je de TV vastzet op zo'n formaat vallen er onder en boven stukjes weg (logo's worden gehalveerd) bij bijv. Discovery, NatGeo ...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 22:03

DarkSide

theres no place like ::1

Je moet er rekening mee houden dat analoge TV niet het anamorphe signaal meestuurd en je altijd kwaliteits verlies hebt tov digitaal. Vaak zijn zenders op analoog ook een compromis tussen de oude 4:3 beeldbuizen en de breedbeeldtoestellen. En ziet het beeld er,ondanks dat het breedbeeld moet zijn, niet zo uit.
als je digitale TV hebt, dan is je probleem opgelost en heb je een nette 16:9 uitzending.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

DarkSide schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:04:
als je digitale TV hebt, dan is je probleem opgelost en heb je een nette 16:9 uitzending.
OK, maar ik heb UPC (basis Thomson mediabox). Is dat niet digitaal ?? Of hangt dat van je box af ?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 22:03

DarkSide

theres no place like ::1

Als je een mediabox hebt dan heb je digitale TV. Zorg er dan wel voor dat je box ook ingesteld staat op 16:9.. Standaard staat hij op 4:3 namelijk.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Goner

Goner

What can I do you for ?

DarkSide schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:36:
Zorg er dan wel voor dat je box ook ingesteld staat op 16:9.
Ja, dat ziet er wel een stuk beter uit.
Bedankt! Was al zowat vergeten dat die mediabox ook nog instellingen heeft ... 1 keertje gedaan, eeuwen geleden en nooit meer aangezeten ;-)

Verwijderd

Het is al een tijdje terug voor de topic starter maar toch even antwoord voor hem.

Zover ik uit jou verhaal op maak is de "wide" stand bedoelt voor anamorphe breedbeeld uitzendingen (zoals die via digitale tv binnenkomen) en voor anamorphe dvd's etc.
Bij analoge 16:9 uitzenden zoals nu de meeste recente programma's van de nederlandse zenders gebruikt worden is de zoom stand de beste. In die gevallen zou er hooguit boven en onder, en evt. links en rechts maar een smal reepje beeld buiten het scherm horen te vallen. Dit is het zogenoemde overscan effect dat dan optreed. 14:9 is iets dat in Nederland nauwelijks gebruikt wordt. Oa de BBC zend in de UK hun uitzendingen analoog in dit formaat uit. Mensen met een 4:3 tv hebben dan boven en onder een klein balkje, mensen met een breedbeeld toestel, die deze dan op 14:9 zetten, hebben dan links en rechts een klein balkje. Een soort van midden weg dus. Het oorspronkelijke materiaal bij de BBC is echter wel doorgaans 16:9 en er wordt dan dus wel geknipt in het beeld om het tot 14:9 om te vormen.
Overigens doet Ziggo in een groot deel van hun gebied (in ieder geval oude @home) een soort gelijk iets. Analoog geven zijn nl de BBC 1 en 2 ook maar in 4:3 door.
Pagina: 1