Over Ubuntu fanboys

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 15:08
Ik begin me op de front page eigenlijk een beetje te ergeren aan de vele mensen die linux vereenzelvigen met Ubuntu.
Pas op, ik heb niets tegen Ubuntu. Het geeft alleen zo een vertekend beeld aan de niet linux gebruikers.
Precies alsof andere distributies geen klop waard zijn (wat natuurlijk niet waar is).
Als de reactie met Ubuntu start, haak ik al dikwijls af.

Zijn er nog mensen van die mening?

Dank aan de redactie zelf dat ze ook andere systemen aan bod laten komen: reviews voor Fedora, OpenSuse etc.

PS: Ik snap de ironie van het starten van deze topic. Moest er gewoon eens uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GBB1
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05-2024
Persoonlijk, en dan spreek ik voor mezelf, vind ik het wel goed dat mensen ergens naar kunnen refereren. Hiermee bedoel ik dan Windowsgebruikers die nog nooit een Linux distro gezien hebben, hebben op die manier toch een referentie. Zodanig dat ze, moesten ze eens willen proeven van de verschillende linuxsmaken, toch terecht komen bij een distro die iet of wat eenvoudig in gebruik/installatie/onderhoud is.
Laat die users maar eens een Vectorlinux of een Slackware installeren en dan hun mening laten vormen over linux. Je zou heel andere verhalen horen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wat gebruik jij dan ?

Waarom moet dit hier eigenlijk, snap best dat je het niet leuk vind en bla bla. Maar als je het niet wilt lezen sla het dan inderdaad gewoon over. Ik vind altijd de apple reactie's het lezen niet waard. Nou ja zo heeft iedereen wel wat.

Ik ben zelf niet eens voorstander van Ubuntu. Kom altijd fouten tegen :X en extreme ook. Maar ik ben juist wel erg fan van het systeem wat erachter hangt. Debian is geweldig krachtig en is makkelijk en goed te begrijpen.

Persoonlijk denk ik ook dat Ubuntu meer aandacht krijgt want er zijn simpelweg meer gebruikers ook binnen tweakers. Kijk maar eens naar de populariteit binnen NOS naar SuSe en Fedora. Die is er veel minder

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Normaal gesproken zou het moderatiesysteem wel af moeten rekenen met posts die onder de maat zijn of te gekleurd. En tja, Ubuntu is wel erg populair de laatste tijd, dus dan vind ik het niet raar dat er veel 'fans' rondlopen.

ps, als dit topic uitdraait op een flamewar of een distrowar dan heb ik het slotje alvast gepoetst >:)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 14:43

jelly

Arch Linux

Touchdomex schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 11:06:
Wat gebruik jij dan ?

Waarom moet dit hier eigenlijk, snap best dat je het niet leuk vind en bla bla. Maar als je het niet wilt lezen sla het dan inderdaad gewoon over. Ik vind altijd de apple reactie's het lezen niet waard. Nou ja zo heeft iedereen wel wat.

Ik ben zelf niet eens voorstander van Ubuntu. Kom altijd fouten tegen :X en extreme ook. Maar ik ben juist wel erg fan van het systeem wat erachter hangt. Debian is geweldig krachtig en is makkelijk en goed te begrijpen.

Persoonlijk denk ik ook dat Ubuntu meer aandacht krijgt want er zijn simpelweg meer gebruikers ook binnen tweakers. Kijk maar eens naar de populariteit binnen NOS naar SuSe en Fedora. Die is er veel minder
It's all about marketshare :P. Jammergenoeg net zoals de verhouding tussen windows <-> linux. Nee maar voor huis, tuin & keuken gebruikers is ubuntu lekker makkelijk stabiel vooral voor mensen die geen zin hebben in CLI ookal kan dat ook met Ubuntu. Zelf ben ik eraf gestapt omdat ik mijn eigen setup wou maken dus beginnen met een kleine install die vanzelf uitbreiden met een DE + programma's. Dit heb ik voor nu draaiend d.m.v. Arch linux maar dit kan evengoed met Gentoo of Debian. Tot nu toe vind ik het allemaal best wat ubuntu doet, zolang ze alles wat ze maken maar open source maken.

De bekendheid van linux mag best omhoog, laatst sprak ik ook een microsoft (soort fanboy) die het onwijs slecht van dat er zo'n groot aantal distro's is. Maar wat hij niet begrijpt (denk ik) dat er ongelovelijk veel packages zijn die bij alle distro's worden gebruikt, het helpt misschien niet de consument dat er zoveel distro's zijn maar ik gebruik liever mijn eigen smaak ;)

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
Ik gebruik zelf meerdere distro's.
Heb ze er niet bijgezet om er juist geen distro-war van te maken.

Als de reactie over het onderwerp gaat en gefundeerd is, ga ik deze niet ondergewaardeerd markeren.
Voorbeeldje: Dat je dit kunt zien is een onderdeel van GNOME, dus in iedere distro die ermee werkt, niet alleen Ubuntu...
Voor de rest is niets mis met die post.

Maar ik kan wel komen in de reactie van GBB1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

jelly schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 11:26:
[...]

It's all about marketshare :P. Jammergenoeg net zoals de verhouding tussen windows <-> linux. Nee maar voor huis, tuin & keuken gebruikers is ubuntu lekker makkelijk stabiel vooral voor mensen die geen zin hebben in CLI ookal kan dat ook met Ubuntu. Zelf ben ik eraf gestapt omdat ik mijn eigen setup wou maken dus beginnen met een kleine install die vanzelf uitbreiden met een DE + programma's. Dit heb ik voor nu draaiend d.m.v. Arch linux maar dit kan evengoed met Gentoo of Debian. Tot nu toe vind ik het allemaal best wat ubuntu doet, zolang ze alles wat ze maken maar open source maken.

De bekendheid van linux mag best omhoog, laatst sprak ik ook een microsoft (soort fanboy) die het onwijs slecht van dat er zo'n groot aantal distro's is. Maar wat hij niet begrijpt (denk ik) dat er ongelovelijk veel packages zijn die bij alle distro's worden gebruikt, het helpt misschien niet de consument dat er zoveel distro's zijn maar ik gebruik liever mijn eigen smaak ;)
Dit is denk ik ook een vrij belangrijk punt waarom linux denk ik ook niet groot word en waarom windows vooral Vista niet goed is gegaan qua promotie. Er is simpelweg teveel keuze. Geef iemand die geen verstand ervan heeft 2 keuze''s en hij begrijpt het. Geef iemand die geen verstand ervan heeft meer dan dat en hij snapt het niet meer. Ik zelf doe dat ook niet meer. Ik moet specifiek begrijpen wat het verschil is voordat je pas een duidelijke keuze kan maken. Veel mensen willen/kunnen dat niet.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
Touchdomex schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 11:40:
[...]

Dit is denk ik ook een vrij belangrijk punt waarom linux denk ik ook niet groot word en waarom windows vooral Vista niet goed is gegaan qua promotie. Er is simpelweg teveel keuze. Geef iemand die geen verstand ervan heeft 2 keuze''s en hij begrijpt het. Geef iemand die geen verstand ervan heeft meer dan dat en hij snapt het niet meer. Ik zelf doe dat ook niet meer. Ik moet specifiek begrijpen wat het verschil is voordat je pas een duidelijke keuze kan maken. Veel mensen willen/kunnen dat niet.
Heb je het nu over de keuze van de distro of over de software?

De meeste software is namelijk doorgaans hetzelfde.
Al heeft de ene wel eens een pakketje meer dan de andere.
Geef een gewone gebruiker een systeem met browser, office suite, im-programma, ... en ze zijn tevreden.

Ik heb bij een student psychologie er een linux distro opgezet. Heb hem nog nog niet horen klagen. Enige punt van kritiek was dat hij niet standaard admin was, heb hem dat dan uitgelegd en hij begreep het.

Als ze mij vragen welk een distro ze best zouden gebruiken, verwijs ik ze meestal door naar zoiets en installeer ik dan hetgeen bij hen paste. Dit ipv standaard naar 1 distro te verwijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

beelie schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 12:00:
[...]

Heb je het nu over de keuze van de distro of over de software?

De meeste software is namelijk doorgaans hetzelfde.
Al heeft de ene wel eens een pakketje meer dan de andere.
Geef een gewone gebruiker een systeem met browser, office suite, im-programma, ... en ze zijn tevreden.

Ik heb bij een student psychologie er een linux distro opgezet. Heb hem nog nog niet horen klagen. Enige punt van kritiek was dat hij niet standaard admin was, heb hem dat dan uitgelegd en hij begreep het.

Als ze mij vragen welk een distro ze best zouden gebruiken, verwijs ik ze meestal door naar zoiets en installeer ik dan hetgeen bij hen paste. Dit ipv standaard naar 1 distro te verwijzen...
Voornamelijk toch de keuze van de distro. Voor mensen die snappen waar ze mee bezig zijn of iemand hebben om het uit te leggen is inderdaad zoiets als een quiz ideaal. Maar voor iemand die niets snapt ervan en er zomaar word ingegooid moet je wel toegeven dat er teveel keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:50
Ubuntu is simpelweg het bekendst. Dus het kleine groep van mensen die bereid zijn om over te schakelen beginnen daar en de meeste blijven bij die distro hangen ook. En in de pcwereld is fanboyism nooit veraf.

Trouwens ik vind dat op vlak van gebruiksvriendelijkheid nagenoeg alle distros die ik eens test enorm verbeterd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach ik ben best tevreden met Ubuntu op mijn desktop maar ik ben ook erg tevreden met alle Debian en Red Hat servers op mijn werk.

Kortom: /me is met alles tevreden :)

Distrowars zijn zo 1960 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp-
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-06 23:36
Ubuntu is zowiezo de meest gekende distro, zeker bij mensen die er niet zoveel van af weten. Een van de redenen die ik hiervoor kan bedenken is dat ik van Ubuntu al meermaals artikels in de krant heb gelezen, terwijl dat van andere distro's nog niet het geval geweest is.

Ik ben indertijd ook met Ubuntu begonnen, maar na verloop van tijd overgestapt naar Debian. Niettemin installeer ik het nog steeds bij mensen die met GNU/Linux willen beginnen.

Hoe populairder hoe meer gebruikers en bijgevolg ook meer fanboys, dat is iets dat je met alle software zult hebben. Niet te veel ingaan op zulke reacties gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jelly schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 11:26:
[...]

It's all about marketshare :P
Precies.

Ik ken geen cijfers, maar volgens mij heeft Debian-Ubuntu* een behoorlijk deel van de Linuxmarkt in handen.

* Persoonlijk zie ik Ubuntu als Debian, met wat extra programmaatjes en UI-dingetjes erbij verpakt, overigens

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:01

WHiZZi

Museumdirecteurtje

@anandus:
Niet echt, Debian en Ubuntu zijn een wereld van verschil. Het enige wat ze "in common" hebben is het .deb installatiegedoe. Ubuntu is wel ooit gebaseerd op Debian en van daar uit zijn ze steeds losser komen te staan.

Om maar ook even te reageren. Mensen zijn dom als het gaat om operating systems. Om even aan te geven dat met met Ubuntu nou eenmaal GNU/Linux bedoelt:

Mijn moeder, een computerleek van de hoogste klasse, is ervan overtuigd dat haar PC "Microsoft" draait. Van de term Windows weet ze wel, maar haar PC draait Microsoft.

Ik vermoed dat binnen nu en enkele jaren mensen ook Ubuntu draaien terwijl er misschien zelfs Fedora Core draait. Boeiend ... :P (ik ben allang blij dat mensen gaan nadenken en niet meer klakkeloos Windows huren)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
WHiZZi schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 16:29:
@anandus:
Niet echt, Debian en Ubuntu zijn een wereld van verschil. Het enige wat ze "in common" hebben is het .deb installatiegedoe. Ubuntu is wel ooit gebaseerd op Debian en van daar uit zijn ze steeds losser komen te staan.
offtopic:
Oh, ik dacht dat Ubuntu Debian nog steeds als codebase had :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Wat ik andersom juist een beetje meemaak is dat alle diehard Linux lui zich toch weer "beter" voelen omdat je misschien niet meer beperkt tot Windows, maar wél voor de in hun ogen "kinderdistributie" hebt gekozen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 08:44
WHiZZi schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 16:29:
@anandus:
Ik gebruik zelf Debian en Ubuntu en een wereld van verschil kan ik het toch echt niet noemen. Ubuntu doet per release een import vanuit Debian Unstable, zie bijv. https://wiki.ubuntu.com/JauntyReleaseSchedule en https://wiki.ubuntu.com/DebianImportFreeze
Ubuntu is daarmee gewoon een "fork" van Debian Unstable.

Ik draai nu zo'n twaalf - dertien jaar allerlei Linux distributies en heb vooral een ding altijd belangrijk gevonden: de keuzevrijheid. Het "fanboy"-gedoe rondom Ubuntu vind ik wel meevallen, ooit kon je hetzelfde zeggen over Redhat.

Wel merk ik dat er een grote groep eindgebruikers Linux heeft ontdekt dankzij Ubuntu en daarmee verdienen ze in mijn ogen een hoop credits. Dat deze groep niet altijd beseft dat het eigenlijk om een specifieke Linux-distributie gaat, vind ik eigenlijk totaal niet interessant: een computer + besturingssysteem is maar een tool hoor. Ik vind het een veel betere tool dan MS Windows of Mac OS, maar iedereen die een ander mening heeft moet dat lekker zelf weten.

[ Voor 3% gewijzigd door zordaz op 26-12-2008 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:31
Een jaar of 5 geleden ben ik begonnen linux te ontdekken. Heb toen meerdere distrubuties geprobeerd, maar ben bij ubuntu blijven hangen omdat die distro het eenvoudigst te configgen was voor mij toen ( als leek ).
Ik heb opensuse en fedora geprobeerd, maar voor mij was dat het net niet, hoewel opensuse nog steeds kandidaat blijft.

De community rond ubuntu heeft mij al ettelijke malen uit de puree geholpen, en da's voor mij wel de reden om er te blijven hangen....
Verder gaat het mij om de apps......en daar maakt het niet echt uit welke distro gebruikt wordt , toch?

Ubuntu is zich nu eenmaal het meest aan het profileren, en met de prettige hulp via de bekende fora, is het voor veel overstappers een goede keuze....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind het ook wel meevallen met het ubuntu-fanoyisme, IMHO heeft Debian meer fanboyisme. Als ik me ergens fanboy van kunnen noemen is het *BSD, ik opper dat nog wel eens als alternatief als het nog niet is genoemd (en het in mijn ogen wel een optie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

Je kiest als beginnende met linux vaak voor de meest simpele distro, en dat is vaak ubuntu, aangezien je daar het meeste van hoort, en gewoon heel makkelijk klinkt, live-CD erin en je kan kijken of het wat is, zo ben ik ook begonnen. Ubuntu heeft bovendien weinig terminal-werk, wat voor mij ook een voordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

beelie schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 11:01:
Ik begin me op de front page eigenlijk een beetje te ergeren aan de vele mensen die linux vereenzelvigen met Ubuntu.
Pas op, ik heb niets tegen Ubuntu. Het geeft alleen zo een vertekend beeld aan de niet linux gebruikers.
Precies alsof andere distributies geen klop waard zijn (wat natuurlijk niet waar is).
Als de reactie met Ubuntu start, haak ik al dikwijls af.

Zijn er nog mensen van die mening?

Dank aan de redactie zelf dat ze ook andere systemen aan bod laten komen: reviews voor Fedora, OpenSuse etc.

PS: Ik snap de ironie van het starten van deze topic. Moest er gewoon eens uit...
Misschien omdat Ubuntu als een van de weinigen een beetje degelijk te gebruiken is out of the box? OpenSuse is dan enigsinds vergelijkbaar maar verder zijn er toch weinig (Zeker vroeger) die zo gemakkelijk waren in het gebruik. Zeker 95% van de mensen heeft geen zin om eerst een half jaar aan je systeem te sleutelen voordat het wat draait en alles er op zit.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:50
Phyxion schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 10:57:
[...]

Misschien omdat Ubuntu als een van de weinigen een beetje degelijk te gebruiken is out of the box? OpenSuse is dan enigsinds vergelijkbaar maar verder zijn er toch weinig (Zeker vroeger) die zo gemakkelijk waren in het gebruik. Zeker 95% van de mensen heeft geen zin om eerst een half jaar aan je systeem te sleutelen voordat het wat draait en alles er op zit.
Ik heb 4 dagen geleden mn laptop geformatteerd en fedora 10 geïnstalleerd, buiten nvidia drivers werkte alles ook out of the box... Dit argument vervalt toch wel tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 12:06
Phyxion schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 10:57:
[...]

1 woord: Sabayon!

Het is niet zo'n bekende distributie maar het werkt na installatie vrijwel meteen.

Ik moet toegeven dat ik me irriteer aan het "Ubuntu" fanboy gedrag, maar maak mij hier tegelijk ook zelf schulding aan bij de besturingssystemen die ik gebruik(te). Ik denk dat dit voor een deel van de gebruikers niet meer dan een normale zaak is. Voor mij persoonlijk is Ubuntu te makkelijk, ik doe graag zelf wat dingen en zoek dingen graag uit 8)7 Maarja, niet iedereen is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 17:35:
Wat ik andersom juist een beetje meemaak is dat alle diehard Linux lui zich toch weer "beter" voelen omdat je misschien niet meer beperkt tot Windows, maar wél voor de in hun ogen "kinderdistributie" hebt gekozen.
De meeste Linux die hards die ik ken gebruiken Ubuntu en wel om het volgende. Men heeft gewoon geen zin om uren lang te prutsen en wil meteen kunnen werken. Even een kleine inventarisatie:

Mijn werk:

6 Unix admins waarvan er 4 Ubuntu draaien en 2 Debian
4 Unix developers waarvan er 3 Ubuntu draaien en 1 Debian
6 Netwerkbeheerders waarvan er 2 Ubuntu draaien en de rest Windows

Daarnaast was ik laatst in gesprek met een Unix consultant van AT-Computing en het eerste wat hij zegt: ik zal mijn laptop met Ubuntu even opstarten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 12:06
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 12:29:
[...]
Daarnaast was ik laatst in gesprek met een Unix consultant van AT-Computing en het eerste wat hij zegt: ik zal mijn laptop met Ubuntu even opstarten ;)
Vandaar dat ik dus zeg dat ik mij er ook schuldig aan maak: Op ik start Arch of Debian op en laat het woord Linux weg. Je zegt toch ook niet, ik start even Microsoft Windows XP even op? Of Microsoft Windows Server 200x Standard Edition? Nee, dat is: Ik start Windows XP of Windows Server (200x) even op over het algemeen gezien :)

In mijn ogen dus vrij logisch dat ie zei ik start Ubuntu even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 12:29:
[...]

De meeste Linux die hards die ik ken gebruiken Ubuntu en wel om het volgende. Men heeft gewoon geen zin om uren lang te prutsen en wil meteen kunnen werken.

*snip*
Voor mij precies de reden dat ik (K)Ubuntu draai :)
De gemiddelde gebruiker (die niet student is of scholier) heeft er gewoon te weinig tijd voor (over) :) Ik heb de herinstallatie van mn systeem al een maandje of 2 uitgesteld naar volgende week omdat ik dan eindelijk eens een dagje of 2 kan rommelen zonder dat er iets 'moet' zoals werk/huishoudelijke zut/enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik denk niet dat je van fanboyism kan spreken. Ubuntu gebruikers missen namelijk 1 belangrijk kenmerk, namelijk het kosten wat het kost anderen willen overtuigen dat Ubuntu de beste is :p iets wat ik bij Debian, Fedora of Gentoo wel heb meegemaakt.
Ik heb Ubuntu zelf even gedraaid, maar al snel weer vervangen. Waarom? Juist om die "gebruiksvriendelijkheid". Wat voor een leek goed werkt, werkt voor een wat meer ervaren gebruiker soms niet. Ik had bij Ubuntu hetzelfde gevoel als bij Windows, namelijk dat ik nooit helemaal de controle over het systeem had. Ik heb een tijd lang aan de andere kant gezeten, namelijk op Gentoo, waarbij je letterlijk alle touwtjes in houden hebt. Maar ik kreeg vooral op m'n laptop heel erg het gevoel dat ik steeds het wiel opnieuw moest uitvinden voor zaken als energie- en netwerkbeheer. Nu draai ik Debian op m'n laptop, en hoewel ik de vrijheid van Gentoo een beetje mis, vind ik het wel lekker dat na installeren iets gewoon werkt. En even iets proberen gaat een stuk sneller, omdat niet alles eerst gecompileerd hoeft te worden (het voor- en nadeel van Gentoo).

Wat ik in mijn omgeving wel merk is dat Ubuntu enorm heeft meegeholpen aan de acceptatie van Linux als een volwaardig OS dat meer dan goed kan concurreren aan Windows.
Ununtu heeft inmiddels wel 1 heel groot nadeel. Het draait niet meer op een wat oudere pc, en als je geen breedbeeld monitor hebt, wil de livecd weleens weigeren om op te starten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:05

Blonde Tux

<advertisement>

Tsja, wat zullen we hier is van zeggen. Ik kan me wel vinden in de TS. Zelf ben ik een alles gebruiker, zolang er maar een fatsoenlijke shell is waar mee ik kan werken (zsh, bash, ksh, you name it zelfs af en toe cmd maar at terzijde), dus ik probeer veel zelf uit. Helaas zie ik vrij regelmatig dat er een Ubuntu gebruiker (ik geef ze echt wel creds hoor, daar niet van) toch al te bijdehand in een wat gevorderden distro binnen huppelt en komt klagen dat een bepaald ding beter werkte in *buntu, terwijl men niet echt gerealiseerd heeft dat de gang van zake misschien iets anders werkt dan in *buntu.

Ook valt me op dat het niveau op de Ubuntu forums vrij drastisch uit gegaan. Ik ga niet beweren dat ik nu een guru ben, maar als je soms de berichten ziet, denk ik veel al aan deze post regels.
Zo zie ik in de FreeBSD irc, nog al wat mensen voorbij huppelen die denken alles te weten hoe alles in mekaar steekt, en dan toch al met de zelfde argumenten komen, en met de staart tussen de benen teruglopen naar Ubuntu, want dat werkt beter en zit beter in elkaar....(volgens hen dan).

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Blonde Tux schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 20:58:
Ook valt me op dat het niveau op de Ubuntu forums vrij drastisch uit gegaan.
Volgens mij heeft het niveau direct te maken met het aantal mensen dat Ubuntu gebruikt. Doordat Ubuntu steeds toegankelijker wordt, kunnen steeds meer mensen het installeren, waardoor het gemiddelde niveau daalt.

Het grootste probleem bij Ubuntu vind ik dat ze migraties en updates niet netjes regelen. Bij Debian is er bij nog nooit iets kapot gegaan door een apt-get update. Bij Ubuntu is het me al 2x gebeurd dat mijn Raid config ontplofte door een update of dat bepaalde services maar even gedisabled werden. Als mijn nieuwe machine geleverd is komt er daarom ook Debian op.

[ Voor 31% gewijzigd door BCC op 27-12-2008 21:14 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:05

Blonde Tux

<advertisement>

BCC schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 21:07:
[...]

Volgens mij heeft het niveau direct te maken met het aantal mensen dat Ubuntu gebruikt. Doordat Ubuntu steeds toegankelijker wordt, kunnen steeds meer mensen het installeren, waardoor het gemiddelde niveau daalt.
Daar doel ik niet op, maar meer om het feit dat er ook een partij *ssh*l*s tussen zitten die iets te bijdehand proberen te doen, terwijl jij met je probleem zit.

Zo had ik ook problemen met mijn Raid config (R1), dus een vraag gesteld in de IRC, terwijl er eentje dood leuk kwam melden dat de raid kaart er mischien verkeerd in zat. Toch vrij typisch als hij wel werkt onder mijn windows partitie.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mensen hebben behoefte aan identificatie :). Linux heeft met Ubuntu een gezicht gekregen. Als je mensen probeert te vertellen dat je "een" Linux draait maar toch niet Ubuntu dan bekijken de meesten je vreemd - gewoon omdat ze moeite hebben met het concept achter GNU/Linux en open source software.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Tja, pas bekeerden zijn fanatiek en nogal wat mensen die pas tot gnu/linux (over fanatisme gesproken ;) ) zijn bekeerd gebruiken ubuntu. Ik ben Ubuntu gebruiker vanaf de eerste release omdat Ubuntu me bood wat ik al lang zocht: Debian, maar dan zonder het dilemma van constant upgraden of oude/antieke software. En niet te vergeten, zonder het politieke geneuzel.
Daarvoor weer gebruikte ik SuSE (6.10, ergens in 2000 of zo). Die keus maakte ik doordat SuSE 5 cd's leverde in de tijd dat ik nog een 56k6 verbinding had. Maar toen ik eenmaal met het debian packagemanagement had kennis gemaakt was ik om: wat een opluchting na geklooi met rpm.
Een volwassene trekt zich niets van het lawaai van jonkies aan, maar glimlacht en maakt zijn eigen keus. En dat geldt niet alleen waar het de keus voor een disto aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:08

BCC

Mee eens. Ubuntu vervult gewoon een behoefte. En hoe erg is het nou eigenlijk dat de gemiddelde tweaker niet begrijpt hoe Linux, opensource etc allemaal werkt? Of schat de TS de gemiddelde tweaker hoger in?

[ Voor 73% gewijzigd door BCC op 27-12-2008 22:21 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Tja, ik kan me wel vinden met de TS. Maar aan de andere kant moet je soms wel de realiteit onder ogen zien. De marketing, de gemiddelde intresse in de ground-up opbouw en configuratie van iemands systeem van zowel Tweakers als andere mensen, alles heeft er mee te maken.

Toen de nieuwe kernel in het nieuws was, waren de reacties verstrooit tussen enkele begriploze windows-fans en een enorme troepen Ubuntu aanhangers. Ik vind het jammer dat het een Ubuntu thread begon te worden en dat de andere distros werden genegeerd. Maar ik zie dit eerder als ondersneeuwen dan genegeerd.

Op mijn werk gebruiken we Scientific Linux Cern, CentOS en verder onze persoonlijke voorkeuren op de laptops (hoofdverdeling: Suse, OSX, Fedora en Ubuntu). Ik vind de filosofie van OpenSUSE dudes het leukste. De distros moeten elkaar bij staan. Niet af vallen. Als iemand succes heeft, go for it! Het OpenSUSE build platform werkt ook voor gentoo, ubuntu en anderen.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

BCC schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 22:13:
Mee eens. Ubuntu vervult gewoon een behoefte. En hoe erg is het nou eigenlijk dat de gemiddelde tweaker niet begrijpt hoe Linux, opensource etc allemaal werkt? Of schat de TS de gemiddelde tweaker hoger in?
Zo'n distro waar de gemiddelde computergebruiker ook mee uit de voeten kan is juist goed voor Linux, want dan komt het juist eens uit het nerdhoekje en daar worden we allemaal beter van. Denk aan hardware ondersteuning, progs die nu alleen voor Windows gemaakt worden enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 09:46
Maar toch blijft het jammer..
"Welke windows draai jij? Gewoon XP of Vista?" "Geen van beide, ik gebruik Linux :) " "Oh, Ubuntu!" |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik maak me eerder druk om het feit dat er de hele tijd maar geluld wordt over 'fanboy'-gedrag. Iemand zegt iets positiefs over een product, en is meteen maar een fanboy. Wat is precies het probleem? Dat iemand geen objectief oordeel vaardigt over een bepaald systeem / product / concept / onderwerp? Het toeval wil dat iemand's persoonlijke mening altijd subjectief is - hence the word. Je moet in reacties op artikelen niet zoeken naar het oordeel, je moet proberen alle oordelen te waarderen, tegen elkaar af te wegen en daar je eigen oordeel uit opmaken. Moet iedereen maar dezelfde mening hebben? Want er is maar een juiste mening? En iedereen moet hetzelfde niveau van kennis en ervaring hebben voordat men mag reageren?

Klopt de inhoud van iemand's reactie niet: corrigeer hem. Betreft het een mening die niets toevoegt: negeer hem. En vermijd het gebruik van het woord 'fanboy'. Dat is namelijk een stroman-techniek: het ontkrachten van iemand's argument door zijn algehele geloofwaardigheid in twijfel te trekken. Da's de lelijkste retorische techniek die er is.
AlterMann schreef op zondag 28 december 2008 @ 01:27:
"Welke windows draai jij? Gewoon XP of Vista?" "Geen van beide, ik gebruik Linux :) " "Oh, Ubuntu!"
Tsja, wat wil je er aan doen, de hele wereld opvoeden en lesgeven over de overeenkomsten en verschillen tussen Linux en Ubuntu? Ik durf te wedden dat er belangrijkere dingen zijn om je druk over te maken. ;) Niet iedereen is namelijk geinteresseerd in het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beelie
Reacties zijn precies heviger dan verwacht. Het was gewoon iets dat me van het hart moest. Niet als iets beledigend bedoeld ofzo.
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 01:48:
Moet iedereen maar dezelfde mening hebben?
Dat was eigenlijk net het punt. Allemaal Ubuntu reacties geeft net één mening op den duur...

Ik heb ook niet gezegd dat Ubuntu geen behoefte inlost.

Misschien moest ik ipv fanboy enthousiasteling gezet hebben. Maar zo'n dingen weet je meestal pas nadat je de eerste reacties krijgt ;)

Verder heb ik geen geloofwaardigheid in twijfel getrokken. Alleen op nuances gewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Apple OS X 10.5.6 : Leopard, gebruikmakend van de Darwin 9.6.0 kernel (ik zeg het er maar bij :')), heeft m'n connectie richting de NOS-hivemind misschien een beetje aangetast, maar vinden jullie het niet zonde van je tijd om deze te (blijven) steken in dit soort doelloze en steeds terugkerende discussies ? Denk aan al die potjes Mahjongg die je had kunnen spelen... :+

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 28-12-2008 02:48 . Reden: (8) Falco - Jeanny (8) ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

AlterMann schreef op zondag 28 december 2008 @ 01:27:
Maar toch blijft het jammer..
"Welke windows draai jij? Gewoon XP of Vista?" "Geen van beide, ik gebruik Linux :) " "Oh, Ubuntu!" |:(
Jij gebruikt alleen een kernel? Of gebruik je misschien tóch GNU/Linux?

Zo zie je maar weer dat je je niet zo erg moet drukmaken over dat soort dingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

beelie schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 11:28:
Ik gebruik zelf meerdere distro's.
Heb ze er niet bijgezet om er juist geen distro-war van te maken.

Als de reactie over het onderwerp gaat en gefundeerd is, ga ik deze niet ondergewaardeerd markeren.
Voorbeeldje: Dat je dit kunt zien is een onderdeel van GNOME, dus in iedere distro die ermee werkt, niet alleen Ubuntu...
Voor de rest is niets mis met die post.
Hier heb je denk ik wel een punt, maar dat is dan iets om te bespreken met de redactie.

FP artikelen zijn in grote mate in eigen woorden herschreven persberichten. Dat er meer Ubuntu artikelen geplaatst worden dan van andere distros is begrijpelijk aangezien Shuttleworth altijd behoorlijk media-aware is geweest en zorgt voor veel en goede persberichten, en omdat er gewoonweg meer mensen in geinteresseerd zijn dan in $obscure_distro.

Als er een nieuwe Ubuntu release komt zal er uiteraard een lijstje nieuwe features bij genoemd worden. Ubuntu zal zelf niet noemen dat die features komen door onderliggende vernieuwingen in Gnome en tig andere packets. Toch is het overgrote deel van de nieuwe features upstream van Ubuntu ontstaan. Hier zie ik dus een rol voor de redactie om het overtikken te overstijgen en zelf iets toe te voegen, namelijk door te melden waar die nieuwe features vandaan komen en duidlijk te maken dat iedere Linux distro met vernieuwde packages in kwestie die features kent.

Ik heb in ieder geval geen specifiek probleem met Ubuntu, maar vind het wel jammer dat we sowieso zoveel op distro's blijven focussen terwijl je daarmee datgene wat uniek aan Linux is tekort doet. Hoewel Jan-met-de-Pet Linux hooguit als legaal gratis alternatief voor Windows ziet met pinguins ipv venstertjes, is dat juist het minst relevante verschil.
Het grootste is juist de modulariteit en keuzevrijheid. Veel mensen *willen* die keuzes niet hoeven maken, maar dat doet niets af aan het feit dat dat wel volledig inherent aan het OS is.

Zelf zou ik vooral blij worden van meer aandacht dus voor het conceptuele en minder voor de minimale details die in een of andere vorm bij elk OS te vinden zijn, al dan niet met 3rd party software.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1