Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Documents & Settings in XP redden

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:38

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Topicstarter
Hey medetweakers,

Op het moment zit ik met een probleem waar ik al uren mee bezig ben, en zelfs met Googelen kom ik niet ECHT verder (wel een hoop wijzer geworden). Mijn situatie is dat ik een oude HD heb in een nieuwe PC. Hier zitten in Documents & Settings aprox 6GB aan foto's. Nou kan wat mij betreft de hele partitie geformat worden, maar deze foto's moeten gered worden. Nou zijn hiervoor (mijns inziens) 2 oplossingen voor:

1) ik install XP opnieuw in deze partitie:
hierbij is het probleem dat ik NIET weet of XP dus Documents & Settings verwijderd, en een nieuwe aanmaak (wat dus redelijk rampzalig zou zijn) OF dat XP een nieuwe Documents & Settings dir maakt. If so, hoe heet die dan? (repair console weigert me natuurlijk access, dus ik kom d'r weer niet bij)

2) ik install XP in een nieuwe partitie
probleem hierbij is dat de partitie de volledige HD ruimte opneemt, en ik dus m'n partitie niet kan resizen. XP kan dit niet vanuit de install, dus ik zal dit vanaf een USB stick moeten doen (CD branden is ook geen optie) met iets van Knoppix er op. Maar ook hierbij weet ik niet of Knoppix de oplossing is, is hiervoor een slimmere oplossing?

Goed nogal wat vragen hierbij... iemand die op punt 1 of 2 (of beide) antwoord weet?

Verwijderd

Vanwaar typ je dit? Een laptop of zo? Anders kun je alle benodigde stappen toch doen door de schijf in de PC te hangen waarvandaan je nu post. Zoals de map D&S kopiëren, of imagen, of met iets als partition magic de bestaande partitie resizen.

Of: http://www.pendrivelinux....d-ubcd-from-a-usb-device/

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2008 02:14 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Begrijp ik je goed dat je dezelfde HD weer wilt gebruiken en liefst dezelde partitie?

Als er een paar gigabyte vrij is op de bestaande partitie installeer Windows dan in een nieuwe map en geef die een andere naam; bv windows2. Dan krijg je een dual boot. Je kunt dan de oude Windows opeten en de data naar de nieuwe documents and setting copieeren.

Als laatste stap moet je de boot.ini aanpassen om de opstart dialoog kwijt te raken.

• apNia

apNia

Topicstarter
HlpDsk ik type dit vanaf een oude 233Mhz win2000 laptop :|
Het probleem is dat ik in repair mode niet in D&S mag komen vanaf die bak. Al kan ik de partitie maar iets resizen, dan is het al goed.

EricJH ik heb dit nog nooit gedaan, en ben nu niet in de positie om te experimenteren. Ik heb alles wat deletebaar gerenamed (windows.bak, program files.bak etc) dus ik ben bang dat windows geen oude versie ziet, en gewoon Documents & Settings overwrite. En dat is een risico wat ik niet wil nemen tenzij ik zeker weet dat XP tijdens de install m'n oude Documents & Settings in tact laat.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01

MsG

Forumzwerver

Voor zover ik weet werkt optie 1 al niet, omdat Documents and Settings normaliter op dezelfde partitie als de Windows-partitie zelf staat. En bij een reinstall van XP wordt de hele partitie gewoon geflushed.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Als de foto's zo belangrijk zijn, waarom heb je er dan niet sowieso een backup van? ;)

Daarbij .. als ze zo belangrijk zijn, ga je niet klooien zonder dat je ze eerst op een andere schijf of stick hebt gezet. Heb je die niet? Dan zijn de foto's klaarblijkelijk niet belangrijk genoeg ;)

Oftewel .. regel een extra schijf of stick of iig iets om de data naar te kunnen moven. Veruit de veiligste optie. Met die link in mijn vorige post moet je heel ver kunnen komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2008 04:47 ]

• apNia

apNia

Topicstarter
HlpDsk, dat heb ik geprobeerd. Dat is een waardeloze toevoeging op NTFS systemen, FAT32 en FAT16 is het geweldig voor (welcome to 1996). Ik weet niet of je het zelf hebt geprobeerd maar een dir aanmaken op zichzelf lukt al bijna niet, maar dat kan m'n eigen onkunde zijn. Er staan applicaties op die NTFS zouden moeten aanspreken, maar die weigeren in elke manier te SCHRIJVEN op mijn partitie. Kortom, tenzij ik de mogelijkheid heb om 6GB weg te schrijven OF m'n partitie te verkleinen met een x aantal GB (geen van de NTFS tools laten me dat toe op UBCD) laten resereren op de partitie, is het een redelijk kansloze situatie. Alles in UBCD lijkt redelijk FAT gericht te zijn, en niks wil maar NTFS inlezen met schrijfrechten.

Wat backuppen betreft was ik er eigenlijk van uitgegaan dat er een tweede D&S dir aangemaakt zou worden, op het moment supreme was ik daar eigenlijk niet zo zeker van. En als ik dit topic lees weet niemand dat met 100% zekerheid te zeggen :)

[ Voor 14% gewijzigd door apNia op 26-12-2008 07:08 ]

Verwijderd

Ik zou echt zorgen dat je die schijf in een andere machine kunt hangen. Desnoods in een usb-behuizing extern. Eentje met een modern OS. XP of zo. Dan kun je de data zo overzetten of iig veiligstellen dmv een kopie. Als admin doe je een take ownership en je kunt bij de files. Mits niet encrypted.

Als de data echt zo belangrijk is dan moet je er wat voor overhebben. Ook al zou je data niet gewist worden bij een bepaalde manier van herinstallen, dan nog neem je moedwillig het risico dat er wat mis kan gaan. Terwijl dat niet nodig is. Dan zeg ik nogmaals: hoe belangrijk is die data voor je? Is het antwoord: erg belangrijk --> trek je conclusie.

Er is overigens genoeg software te vinden via google die wel kan wat je wilt. Veelal commerciëel maarja.

Zelf zou ik deze weg niet bewandelen, maar moest het niet anders kunnen, dan zou ik booten met een Partition Magic boot-CD en daarmee de bestaande partitie verkleinen en een 2e partitie aanmaken achter de 1e. En dan met BartPE of soortgelijke CD's / Knoppix de data kopiëren.

Maar dan staat het nog steeds niet veilig voor human error of schijffalen.
Het is erg simpel: belangrijke data --> backups. Wat kost een extern schijfje nou helemaal .. tientjeswerk. Als je foto's je dat al niet eens waard zijn vraag ik me af waar je je nog druk om maakt ;)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2008 07:22 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De partitie waar D&S op staat verkleinen is imho het laatste wat je wilt doen. Als er iets fout gaat heb je niets meer, dan is herinstalleren imho een stuk veiliger :+

Maar dus inderdaad: take ownership (zie de FAQ van dit subforum) vanuit XP of een nieuwer OS (door de HD uit te schroeven of via een BartPE) en kopieren maar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[search=data+recovery] moet al méér dan voldoende aanwijzingen geven wat de mogelijkheden zijn.

Uiteraard doe je niks qua schrijfacties op de schijf, maar enkel lees/copy acties.
Aangezien hier op GoT en in diverse FAQs uitgebreid op ingegaan is gaat dit topic dicht omdat er wel erg weinig aan te beleven valt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.