• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In de winter loop ik, zoals waarschijnlijk meer mensen met mij, tegen het probleem aan dat het steeds moeilijker is om in het grauwe doch heldere weer zoals vandaag een mooie locatie te vinden om eens lekker een dagje te gaan fotograferen. Mijn interesse ligt bijvoorbeeld bij natuurfotografie, daar bedoel ik geen dieren mee maar meer de kleine landschappen etc..
Zo heb ik laatst een dagje de vennenroute in de Peel gedaan maar toch valt dat tegen. Misschien is het een gebrek aan creativiteit maar wat mooi groen en lekker weer (of juist wat grauwer weer met karakter) is tot op zekere hoogte toch wel een voorwaarde voor leuke plaatjes.
Als er nu eens sneeuw lag is het natuurlijk een heel ander verhaal, maar ook dan is het moeilijk om niet in cliché beelden te vervallen.
Het lijkt mij leuk om in dit topic wat tips voor leuke locaties eventueel met voorbeelden uit te wisselen.

mod-approved

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:16
Als je dan toch in Noord-Brabant bent kun je ook eens kijken op de Strabrechtse heide, of in het dommeldal. Mocht je naar het dommeldal gaan, dan heb ik nog wel een tip voor je: bereid je voor op een lange tocht door drassige grasvelden (als je iets wil zien van de paden af).
Een paar foto's van mij op een vroege ochtend (ik woon er namelijk op een steenworp afstand): fotosetje op flickr.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ik vermaak me momenteel in de Amsterdamse waterleidingduinen ook prima. Landschappen is wel wat uitdagender nu, veel grijs in de lucht, niet echt lekker licht.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:24
Hoewel voor de meeste niet naast de deur, is in Zuid Limburg nog wel een idyllisch dalletje/ dorpje of wat te ontdekken. En als je er toch al bent en het kan je niet bekoren ben je zo in de Ardennen.

Enige nadeel wat ik helaas vaak tegenkom is dat er wel bijna altijd een bord of lantaarnpaal tegen kom die in de weg gaat staan.

• Recoil
  • Niet online
Leuk dat er meer mensen zijn die willen meedenken! :) Heeft iemand misschien ervaring met de Weerribben in deze tijd van het jaar?

Universal creations, is het leuk om daar eens een dag naartoe te gaan? Ik wilde maandag vertrekken en dan moet er haast wel ijs liggen,is het dan nog begaanbaar? Vind het wel apart dat het daar nu wel mooi is terwijl het mij bij de vennenroute (ook vlakbij someren in de Peel) niet zo kon raken..

Wijnands, heb je misschien wat voorbeeldjes? Ik kom uit het zuiden des lands en kan me niet zoveel bij de waterleidingduinen voorstellen.

Sweetdude, weet je waar ongeveer? Zuid limburg mag dan misschien niet zo groot zijn, maar de kans dat ik spontaan in een idyllisch dalletje terechtkom is niet zo heel erg waarschijnlijk.

• Universal Creations
Recoil schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 16:03:
Leuk dat er meer mensen zijn die willen meedenken! :) Heeft iemand misschien ervaring met de Weerribben in deze tijd van het jaar?

Universal creations, is het leuk om daar eens een dag naartoe te gaan? Ik wilde maandag vertrekken en dan moet er haast wel ijs liggen,is het dan nog begaanbaar? Vind het wel apart dat het daar nu wel mooi is terwijl het mij bij de vennenroute (ook vlakbij someren in de Peel) niet zo kon raken..

Wijnands, heb je misschien wat voorbeeldjes? Ik kom uit het zuiden des lands en kan me niet zoveel bij de waterleidingduinen voorstellen.

Sweetdude, weet je waar ongeveer? Zuid limburg mag dan misschien niet zo groot zijn, maar de kans dat ik spontaan in een idyllisch dalletje terechtkom is niet zo heel erg waarschijnlijk.
Je kunt daar makkelijk een uur of 5 a 6 rondlopen, dus met foto's erbij, kom je een dag door. Het is nu denk ik wat minder drassig en met vorst is het sowieso wat beter. Maar hoge wandelschoenen of laarzen zijn nog steeds noodzakelijk. Voor betere begaanbaarheid en omschreven paden kun je beter op de strabrechtse heide terecht, maar dat is dan echt heide. Het dommeldal (tussen eindhoven-noord, nuenen en nederwetten in) is meer graslanden en er staan van die callaway runderen, ook zitten er nogal wat aalscholfers en zijn er nog wat schapen te vinden. Je hebt maar 2 punten waar je de dommel over kunt steken en 1 daarvan moet ik zelf altijd heel goed zoeken. Dus het is altijd een avontuur als ik met mijn vriendin daar naartoe ga (op avontuur in de achtertuin dus eigenlijk).

• Universal Creations
In Zuid-Limburg heb het Geuldal, de Brunsummerheide en tussen Heerlen en Aachen heb je een mooi glooiend landschap.

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 12:56
De Veluwe, niet direct naast de deur voor je geloof ik maar wel mooie natuurgebieden het hele jaar rond.
Zelf ben ik vaak op cq rond de Ginkelse heide te vinden, een gebied bij Ede in de buurt, hier heb je bos en heide gebieden, diverse waterplassen, zandverstuivingen en dit allemaal binnen een paar vierkante kilometer.
Ik heb het geluk er met de fiets (atb) en een rugzak fotospul binnen 10 minuten te zijn :)
Verder lopen er ook Schotse Hooglanders en wilde paarden los rond, ook leuk voor mooie foto's.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

Op koude dagen als deze wil het juist wel eens voorkomen dat het extreem helder weer is. Flinke zon (laag) aan de hemel en een strak blauwe lucht zonder mist levert leuke foto omstandigheden op. Het strand is dan bijvoorbeeld juist een hele leuke locatie omdat je vreselijk ver kan kijken :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:24
....
Wat universal creations al zegt, je kunt het geuldal en brunsummerheide pakken.

Bij Maastricht ligt de sint pietersberg met het jekerdal, van daaruit ben je snel de grens over bij kanne, waar ook leuk wandel fotoshoot en drink gelegenheden zijn. Of je volgt de rest van de toeristen over de mergellandroute. Als je dan geen foto gelegenheid tegen komt dan kun je beter studio fotografie gaan doen ;)

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb ook een paar lichtsterke lensjes gekocht voor ook in de winter te kunnen fotograferen.
Alleen had ik niet aan de temperatuurschommelingen (buiten, binnen) en de bijbehorende condens gedacht.
Maar een plastic zak volgens de handleiding moet dus goed werken?
Ook als het buiten vriest?
Wel goed is dat met de oostenwind van de komende dagen de luchtvochtigheid laag is.

• Recoil
  • Niet online
De veluwe lijkt me ook super maar dat gaat vooreen dagtocht toch echt wat te ver als je in het zuiden des lands woont.

Universal creations, flink ploeteren maakt me niet uit met mijn waterdichte meindls maar zodra ik ongeveer lieslaarzen aan moet doen voel ik me ook niet echt safe met mijn apapratuur :+.
Is het geuldal niet vlakbij Chateau St. Gerlach? Ik heb van andere mensen gehoord dat je daar in iedergeval extreem mooi kunt wandelen. En het is niet zo dat ik absoluut desperate ben en overweeg om maar iets heel anders te gaan doen hoor, maar dat had je al wel door denk ik. (betreft je opmerking over de mergellandroute ;))

Zoefff, maar loop je dan niet snel het risico om te vervallen in standaardfoto's waar weinig spannends in gebeurt? Natuurlijk is het wat je er zelf van maakt maar toch..

Madbutcher, condens komt alleen maar door temperatuurverschil: zodra jij zorgt dat je lenzen netjes geacclimatiseerd zijn zul je geen last van condens hebben. Hou er rekening mee dat er ook een temperatuursverschil heerst tussen de omgevingstemperatuur en de temperatuur in je fototas. Het is dus verstandig om je tas voordat je wisselt een tijdje open te laten of hem bijvoorbeeld de nacht voordat je vertrekt in de schuur zet zodat alles al wat afkoelt

Verwijderd

Goede tip, Oostvaardersplassen in Lelystad. Megagroot natuurgebied met veel planten, maar ook wilde paarden, vogels, etc...

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-01 11:16

polthemol

Moderator General Chat
mechelse hei of de brunsummerhei ?

(wel warm aandoen best, net terug van rondje fotowandelen buiten en het is werkelijk steenkoud met een camera in je handen >.< )

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

Een paar handschoenen voor minder dan €5,- bij de H&M kan ik je van harte aanraden. Precies voldoende om geen volledig bevroren handen te krijgen, en vrijheid genoeg om alle knopjes van je camera nog in te kunnen drukken ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Recoil schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 12:42:Het is dus verstandig om je tas voordat je wisselt een tijdje open te laten of hem bijvoorbeeld de nacht voordat je vertrekt in de schuur zet zodat alles al wat afkoelt
Whoops! Dat vergeet ik altijd. Ik gooi rustig m'n tas achterin de auto en scheur in een kwartiertje naar de duinen toe. Eigenlijk nooit condens problemen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Recoil
  • Niet online
Wijnands schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 19:10:
[...]

Whoops! Dat vergeet ik altijd. Ik gooi rustig m'n tas achterin de auto en scheur in een kwartiertje naar de duinen toe. Eigenlijk nooit condens problemen.
Well, blijkbaar wissel je dan je lenzen in een omgeving die ongeveer dezelfde temperatuur heeft als je lenzen (in je auto misschien?) of staan ze standaard al een beetje koud.
Als je geen condensprobleem hebt is er natuurlijk ook geen probleem.

Verwijderd

Zoefff schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 15:27:
Een paar handschoenen voor minder dan €5,- bij de H&M kan ik je van harte aanraden. Precies voldoende om geen volledig bevroren handen te krijgen, en vrijheid genoeg om alle knopjes van je camera nog in te kunnen drukken ;)
Leren handschoenen van de Hema. Is vast nepleder, maar voor 10,- of iets dergelijks een stuk beter als het wat harder waait of bij regen.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Wijnands schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 12:08:
Ik vermaak me momenteel in de Amsterdamse waterleidingduinen ook prima.
Daar ga ik morgenochtend ook eens kijken... hmm nu maar eens naar bed dus :)

Flickr

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:41

Goverman

not loaded

mijendijl bij Wassenaar in de duinen... erg mooie plek

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 22:59:
[...]

Leren handschoenen van de Hema. Is vast nepleder, maar voor 10,- of iets dergelijks een stuk beter als het wat harder waait of bij regen.
neopreen achtige handschoenen van 15 euro van bij de legerdump ;) Wind en waterdicht en lekker geisoleerd + je voelt nog redelijk wat je doet :)

Maar als het aardig koud is verkleum je toch standaard denk ik, ik sta meestal veel stil om te kijken waarvan ik een foto kan nemen en dan voel je het wel (of het komt door het ouder worden :/ )

(wie bied meer ? :P )

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 28-12-2008 12:56 ]

• Wacky
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Net heerlijk gewandeld en gefotografeerd rondom het Oud Meer, Sonse Heide.

Het lijkt me wel leuk eens wat grazers (Schotse Hooglanders ofzo) op de foto te zetten met dit weer. Weet er iemand in de omgeving van Eindhoven een natuurgebied waar deze beestjes nu ook rondlopen?

Nu ook met Flickr account

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:00
Wacky schreef op maandag 29 december 2008 @ 15:37:

Het lijkt me wel leuk eens wat grazers (Schotse Hooglanders ofzo) op de foto te zetten met dit weer. Weet er iemand in de omgeving van Eindhoven een natuurgebied waar deze beestjes nu ook rondlopen?
Slabroek bij Nistelrode, maar ik weet niet of ze er nu ook nog lopen. Ik zou daar van het weekend gaan geocachen maar da's niet doorgegaan.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Universal Creations

Je was er heel dicht bij. Het Dommeldal heeft grote grazers. Ik dacht dat het Galloway runderen waren.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
MadButcher schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 02:31:
Ik heb ook een paar lichtsterke lensjes gekocht voor ook in de winter te kunnen fotograferen.
Alleen had ik niet aan de temperatuurschommelingen (buiten, binnen) en de bijbehorende condens gedacht.
Maar een plastic zak volgens de handleiding moet dus goed werken?
Ook als het buiten vriest?
Wel goed is dat met de oostenwind van de komende dagen de luchtvochtigheid laag is.
ik doe ze altijd in mijn rugzak allemaal en de rugzak (slingshot heb ik) niet helemaal dichtritsen. Na een stukje buiten wandelen kan ik zonder problemen elke lens eruit nemen, zonder enige condensering erop :) Works like a charm.

• Wacky
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

universal creations schreef op maandag 29 december 2008 @ 19:01:
[...]

Je was er heel dicht bij. Het Dommeldal heeft grote grazers. Ik dacht dat het Galloway runderen waren.
Thanks! Ga ik daar binnenkort nog eens lekker wandelen en fotograferen :) Zo ziet deze stadse jongen nog eens wat van de natuur om zich heen ;)

Nu ook met Flickr account

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:50

aap

Op de Leenderheide reed ik er wel eens tegenaan (op de mountainbike...). Op het stukje noord van de A67. Maar dat was wel al een paar jaar geleden, dus ik weet niet of ze er nu nog zijn.
Pagina: 1