Toon posts:

Problemen opstarten Sata hardeschijf op A7V600-X moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een computer met een asus A7V600-x moederbord. Een klein beetje dus van voor de oorlog, maar opzich doet hij het goed.

Het probleem is alsvolgt.

Mijn opstart systeem gaat gewoon van een IDE Hardisk Maxtor 80gb. Ik draai win xp professional sp3. Dit gaat allemaal gewoon goed. Nu heb ik kort geleden een Samsung Sata hardisk 500gb gekocht. Gelukkig past deze op het moederbord. Ik heb de asus satadrive software geïnstalleerd die bij het moederbord hoort. Maar de ene keer start de hardeschijf mee op en de andere keer is hij nergens te bekennen. Hij staat dan wel bij de hardware lijst maar met een vraagteken en er wordt gezegt dat de schijf niet mee is opgestart. Een paar dagen later draait hij opeens wel weer mee. Er is dus helemaal niks van te begrijpen. Ik heb de software al regelmatig verwijderd en opnieuw geinstalleerd en ook nieuwere drivers. En dan doet hij het opeens soms ook weer.

Heeft iemand hier ervaring in?

Met vriendelijke groet Eelke

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:59
Dit wordt veroorzaakt doordat het een SATA-II schijf is, die niet goed omgaan met de VIA VT8237R southbridge. Je kunt proberen de schijf te jumperen als SATA-I schijf, meestal zijn de problemen dan opgelost.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Vermoedelijk kun je de harde schijf naar sata1(150) zetten, dit gaat via jumper of via software, zie fabrikant of boekje welke je erbij hebt gekregen.

Er zijn 2 mogelijkheden van storing:
1 vanuit koud opstarten zie je de schijf niet, 2 keer warm booten zie je de schijf wel.
2 vanuit koud booten zie je de schijf wel, bij 2 keer warm booten is schijf weer weg.
Dit heb ik bij 2 pc's gezien, wel verschillende harde schijven.
Bij terugzetten naar sata1(150) was peobleem weg.