Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ziggo] extreem instabiele telefoonverbinding

Pagina: 1
Acties:

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:20
Omdat dit een serieus probleem is en omdat je beter je hond om een oplossing kan vragen in plaats van de Ziggo helpdesk, probeer ik het met een eigen topic.

Het probleem is als volgt. Ik heb het Alles-in-1 Plus pakket van Ziggo. Voordat ik over ging naar dit pakket heb ik NOOIT problemen gehad. Alles: internet, telefonie, TV, werkte perfect. Sinds de overgang naar Alles-in-1 heb ik alleen maar problemen.
En paar maanden geleden ging de modem kapot, de nieuwe (een Scientific Atlanta) is al een tijdje aangesloten.

Sinds een aantal weken heb ik extreem veel problemen met de telefoon. Meerdere keren per dag ligt de hele verbinding eruit. Ik kan niet bellen (niets te horen) en niet of nauwelijks (soms met veel vertraging) gebeld worden. Wanneer ik vervolgens de modem reset, werkt de boel weer goed. Dit is meestal van korte duur.
Soms is er geen modem reset nodig, maar doet de telefoon het ineens weer.

Het internet heb ik al deze tijd geen enkel probleem. De internetlijn wordt behoorlijk zwaar belast (soms met 10 mbit downloaden en vrijwel 24/7 1.5 mbit uploaden.

Enfin, ik maar eens Ziggo bellen. De medewerker zei dat de modem gewoon werkt. Ook is er geen storing bekend. Meneer dacht dat het wel eens aan de router zou kunnen liggen (WRT54G v.5).
Die dag de hele dag de router eruit gehaald, en geen problemen gehad. Omdat ik toch al een nieuwe router wilde hebben, heb ik die gisteren maar gekocht. Een WRT54GL met tomato 1.23.

Vandaag begonnen de zelfde problemen weer opnieuw. Zojuist een modem reset gedaan, en de boel werkt (nog wel...)

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ligt het aan de modem, ligt het aan Ziggo, en kan het überhaupt aan de router/internetbelasting liggen?

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 16:49
[speculatiemodus]
Dus, je hebt de oude router een dag er tussen uit gehaald en de problemen waren verdwenen?
Wat voor belasting is die upload?
FTP upload / bittorrent / p2p / gaming / public download/web service? en met hoeveel threads/connecties?
Als je een populaire tracker achter je router hebt staan kan ik me enigzins voorstellen.
Je haalt dan wel extreem veel connecties op je hals waar menig router/modem van op z'n bek gaat.
Staat modem op bridge stand, nat/firewall op modem zelf?
Ken dit type niet echt....
[/speculatiemodus]

Probeer eens 3 dagen zonder router en met moderatie te uploaden om een beetje reeel beeld te krijgen.
Problemen weg, router ertussen voor weer een paar dagen.
Etc, etc tot je zeker weet dat het of "ziggo/modem" of "router" of "te veel upload/connecties" is.

[ Voor 19% gewijzigd door ^Ripper op 25-12-2008 19:32 ]

• Gabliboeba
Ik heb de router er maar 1 dag uit gehad, dus daar is niets zinnigs over te zeggen. Bovendien heb ik net een nieuwe (WRT54GL met tomato) en de belasting valt op moment wel mee.

Ik gebruik bittorrent, op dit moment seed ik 39 torrents verspreid over 5 private trackers.

Vanaf hier wordt het me te technisch. Modem op bridge, firewall op modem?

Ik zal het type van de modem even opzoeken.

edit. Modem is een: Scientific Atlanta EPC2203-NS

[ Voor 6% gewijzigd door Gabliboeba op 25-12-2008 19:34 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Zowiezo weet ik wel dat de WRT54 niet echt lekker werkt met torrents. Mijn el cheapo D-link routertje werkt er beter mee.

Verwijderd

Ik heb het probleem ook gehad met de WRT300N op het moment dat ik veel downloade, had ik geen tel verbinding meer en door de digitale tv kwamen dan strepen tevoorschijn (analoog niet)
Zolang ik gewoon i-net gebruikte had ik nergens problemen.
Op den duur een andere router gekocht linksys WRT610N probleem opgelost, echter sinds home (ziggo) vorige maand zijn snelheden heeft verhoogd (bij mij van 20mb naar 40mb) deed het probleem zich opnieuw voor. dit maal torrent client gelimiteerd en ingesteld op de router geen problemen met de telefoon lijn tv en i-net gehad

edit: ik heb trouwens ook de scientific atlanta

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2008 19:41 ]

• Gabliboeba
In mijn torrent client stond het maximum aantal verbindingen op 200 (! :P)
Ik heb dit inmiddels op 15 gezet. Eens kijken of dit het probleem oplost.

Problemen met digitale TV heb ik nog ooit gehad. Behalve dan dat we hier in de hele buurt al MAANDEN geen RTL8 kunnen ontvangen.

Overigens kan het best zijn dat deze problemen zijn ontstaan sinds de snelheidsverhoging. Bij mij van 4mbit naar 10 mbit.

@justingeers. Wat zijn jouw instellingen van je torrent client (max. aantal connecties) en instellingen en je router

edit.
Client op 15 connecties staan, downloaden met ±5mbit, uploaden met 1mbit en de telefoonverbinding vloog er weer uit. Ik probeerde naar mijn mobiel te bellen, en kreeg een stemmetje dat zei dat het nummer onjuist was. 5 seconden later met de mobiel naar huistelefoon gebeld, en ik kreeg de melding dat het nummer in gesprek was. Torrentclient uitzetten et voila, de lijn deed het weer. :/

Tomato heeft QoS ondersteuning. Zou het effect kunnen hebben om bijv. 80-100% voor p2p te reserveren, en 20-50 voor VoiP?

edit2. Afbeeldingslocatie: http://xs434.xs.to/xs434/08524/afbeelding_2864.png

Dit zijn de waarden die de router geeft. Het schommelt tussen de 150 en 180. Zijn dit waarden waardoor problemen kunnen ontstaan?

[ Voor 71% gewijzigd door Gabliboeba op 25-12-2008 22:26 ]

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-11 20:34
Gabliboeba schreef op donderdag 25 december 2008 @ 19:44:
Client op 15 connecties staan, downloaden met ±5mbit, uploaden met 1mbit en de telefoonverbinding vloog er weer uit. Ik probeerde naar mijn mobiel te bellen, en kreeg een stemmetje dat zei dat het nummer onjuist was. 5 seconden later met de mobiel naar huistelefoon gebeld, en ik kreeg de melding dat het nummer in gesprek was. Torrentclient uitzetten et voila, de lijn deed het weer. :/

Tomato heeft QoS ondersteuning. Zou het effect kunnen hebben om bijv. 80-100% voor p2p te reserveren, en 20-50 voor VoiP?
natuurlijk maakt het aanpassen van QOS geen bal uit. Zoiets wordt al door Ziggo gedaan tenzij ze gek zijn.
Hoe denk je anders dat je kan telefoneren als je hiernaast 200 connecties hebt open staan?

Mogelijk dat die router veel connecties niet zo leuk vind dus hier kan je wel aan gaan sleutelen.

Wat ook mogelijk is is dat het signaal niet de benodigde bandbreedte kan krijgen en hierdoor je verbinding op de lange duur eruit klapt. Bandbreedte 10% reduceren is dus ook een optie.

ps: check eens met die Tomato OS hoe hoog de belasting is van de linksys! Volgens mij had die wel CPU load en grafieken. Logging melden ook niks van je linksys?

[ Voor 6% gewijzigd door freedzed6 op 26-12-2008 00:07 ]

• Gabliboeba
freedzed6 schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 00:06:
[...]

natuurlijk maakt het aanpassen van QOS geen bal uit. Zoiets wordt al door Ziggo gedaan tenzij ze gek zijn.
Hoe denk je anders dat je kan telefoneren als je hiernaast 200 connecties hebt open staan?

Mogelijk dat die router veel connecties niet zo leuk vind dus hier kan je wel aan gaan sleutelen.

Wat ook mogelijk is is dat het signaal niet de benodigde bandbreedte kan krijgen en hierdoor je verbinding op de lange duur eruit klapt. Bandbreedte 10% reduceren is dus ook een optie.

ps: check eens met die Tomato OS hoe hoog de belasting is van de linksys! Volgens mij had die wel CPU load en grafieken. Logging melden ook niks van je linksys?
Afbeeldingslocatie: http://xs134.xs.to/xs134/08525/afbeelding_3753.png

CPU load komt nooit boven de 0,20 en Total / Free memory ligt meestal zo rond de 30%.

En bandbreedte reducere/optimaliseren, kan ik dat het beste via QoS doen?

edit.
Dit zijn de waarden tijdens volle belasting

Afbeeldingslocatie: http://xs134.xs.to/xs134/08525/afbeelding_1754.png Afbeeldingslocatie: http://xs134.xs.to/xs134/08525/afbeelding_2117.png

[ Voor 12% gewijzigd door Gabliboeba op 26-12-2008 10:34 ]

Pagina: 1