[Macbook Pro late 2008] Traag laden raster weergave

Pagina: 1
Acties:

• Mellachi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-01 12:25
Hallo allemaal,

Allereerst wil ik zeggen dat ik super tevreden ben met mijn MBP. Het is mijn eerste mac en ik ben blij dat ik de stap gemaakt heb.

Nu is mij iets vreemds opgevallen. Ik heb het al eerder in de MBP ervaringen thread gevraagd, maar daar kon niemand mij sluitend antwoord geven, dus vandaar deze post.

Wanneer ik met mijn laptop op de accu werk en gebruik maak van de onboard videokaart, dan gaat het op openen van de programma's folden in de dock een stuk trager. Je ziet em stotteren. Ik vind dit erg vreemd, want met een 2,8 en 4gb geheugen mag dit gewoon vloeiend gaan. Het gekke is ook dat mij zwager een macbook heeft met de oude intel gma 950 kaart en daar gaat het wel vloeiend bij.

Ik weet dat het een kleinigheid is en ik blijf genieten van mijn MBP, maar ik kan het niet rijmen en vind het toch jammer. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Welk profiel heb je bij SysPrefs - Energy Saver geselecteerd?

Launching containers into space

Verwijderd

Wat bedoel je met het gebruik maken van de onboard video kaart? Je kunt toch moeilijk gebruik maken van een externe videokaart of begrijp ik het verkeerd :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 12:15:
Wat bedoel je met het gebruik maken van de onboard video kaart? Je kunt toch moeilijk gebruik maken van een externe videokaart of begrijp ik het verkeerd :?
onboard staat voor ingebakken op het moederbord :)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 12:15:
De nieuwe late-2008 MacBook Pro kan zowel gebruik maken van de GeForce 9400M in de chipset als de discrete GeForce 9600M GT. Je kan dit wisselen onder System Preferences - Energy Saver.

Launching containers into space

• Mellachi
bedankt alvast voor de reacties en sorry voor de late reactie :)

Bij de late MBP is het zo dat als je bij systeemvoorkeuren de stand "langere gebruiksduur van batterij" kiest gebruik je automatisch de 9400m. Hij staat dus inderdaad op "langere gebruiksduur van batterij".

Vreemd is dat bij de macbook van mijn zwager ook op "langere gebruiksduur van batterij" de animatie vloeiend gaat.

• Mellachi
Maar komt dit niemand anders tegen? In de thread "ervaringen" had iemand anders dit ook en naar mijn idee gebeurd dit bewust door het os, dus dan denk ik dat andere mensen ook een verschil in souplesse zouden moeten zin in met of zonder adapter.

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-02 15:43
Niet specifiek voor de MBP of powersave, maar voor de dock in het algemeen: het is me bij mijn eigen Dock op m'n iMac opgevallen dat het wel afhangt van wat er allemaal in de Dock staat.

Dus: staan er gelijksoortige dingen in de dock bij jou en je zwager? Heb jij wellicht 'tweaks' uitgevoerd die nieuwe dingen aan het dcok toevoegen die enigszins 'dynamisch' zijn, zoals dingen die een wisselende status van iets moeten uitbeelden (messengers, mail etc) of dingen die een wisselende lijst zijn (zoals de 'stacks', maar dan vaker wisselend. Zoiets als 'recent documents'?

Dat laatste had ik ooit eens toegevoegd aan mijn dock (via command line tweakje) en toen duurde het merkbaar langer voordat de dock omhoog kwam. Zeer irritant en inderdaad niet te rijmen met de C2D 3,06/4GB/8800GS die er bij mij onder zit...

Ik heb mijn dock uitgekleed tot het broodnodige en alleen een extra stack voor de 'applications' er bij laten staan.
Niet een oplossing die je wilt horen, als je een fraaie MBP hebt, nee.

• Mellachi
swiv98 schreef op maandag 29 december 2008 @ 10:38:
Niet specifiek voor de MBP of powersave, maar voor de dock in het algemeen: het is me bij mijn eigen Dock op m'n iMac opgevallen dat het wel afhangt van wat er allemaal in de Dock staat.

Dus: staan er gelijksoortige dingen in de dock bij jou en je zwager? Heb jij wellicht 'tweaks' uitgevoerd die nieuwe dingen aan het dcok toevoegen die enigszins 'dynamisch' zijn, zoals dingen die een wisselende status van iets moeten uitbeelden (messengers, mail etc) of dingen die een wisselende lijst zijn (zoals de 'stacks', maar dan vaker wisselend. Zoiets als 'recent documents'?

Dat laatste had ik ooit eens toegevoegd aan mijn dock (via command line tweakje) en toen duurde het merkbaar langer voordat de dock omhoog kwam. Zeer irritant en inderdaad niet te rijmen met de C2D 3,06/4GB/8800GS die er bij mij onder zit...

Ik heb mijn dock uitgekleed tot het broodnodige en alleen een extra stack voor de 'applications' er bij laten staan.
Niet een oplossing die je wilt horen, als je een fraaie MBP hebt, nee.
Bedankt voor je denk richting, maar helaas. De MBP is zo goed als schoon. Ik heb er Safari, iTunes, Entourage, Word, iPhoto, "Programma's" (Raster), Home (Raster) en "Downloads" (Waaier) in staan. Zelfs als ik de laptop schoon opstart en niks draait, dus alleen een blauw puntje onder finder, dan schokt ie nog als de MBP op de batterij loopt.

Dit heeft iets met hardware te maken en durf te wijden dat je dit ergens in de sys files aan kunt passen. Ik bedoel dit kan toch geen hardware defect zijn of iets dergelijks?

Zijn er mensen met een late MBP 2008 die verschil merken bij het openen? Ik heb een raster van ongeveer 50 iconen. Als ik de enigste ben dan word ik gek, zo niet dan kan ik er waarschijnlijk sneller vrede mee hebben.

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-02 15:38
Nope, je bent niet de enige.
Ik heb het probleem ook, zelfs bij enkel de standaard programma's in het raster doet hij het op batterij.

Waar het aan ligt weet ik niet maar mijn vermoedens zijn idd de batterij-prestatie-duur bij de grafische kaart.

EDIT: Ik heb dit probleem met een alu macbook 2.0, 2gig

[ Voor 10% gewijzigd door Weswyp op 31-12-2008 11:28 ]

• Mellachi
"Gelukkig" al is dat een beetje slechte woord keuze. Ik vind het echt bizar. Een macbook van €1100,- heeft hier geen last van, maar een laptop van €2300 wel. Heeft iemand dit op kunnen lossen?

Is dit eigenlijk ook bij oudere MBP geconstateerd?

• sander_dr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 21:34
Mellachi schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:33:
"Gelukkig" al is dat een beetje slechte woord keuze. Ik vind het echt bizar. Een macbook van €1100,- heeft hier geen last van, maar een laptop van €2300 wel. Heeft iemand dit op kunnen lossen?

Is dit eigenlijk ook bij oudere MBP geconstateerd?
Mijn MBP (early 2008) heeft er geen last van. Raster werkt soepel ook op accu.

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik had zelf wat ruzie met diverse variërende instellingen van de mappen binnen Finder.
Hierop heb ik in mijn /username/Bibliotheek/preferences/com.apple.finder.plist verwijderd.

Dit gaf mij een performance boost binnen Finder.
Heb ook een MBP late 2008

[ Voor 6% gewijzigd door matinez op 01-01-2009 03:02 ]

• Mellachi
Sorry voor de late reactie, maar er liepen privé een aantal dingen niet goed... maar goed verder.
matinez schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 03:01:
Ik had zelf wat ruzie met diverse variërende instellingen van de mappen binnen Finder.
Hierop heb ik in mijn /username/Bibliotheek/preferences/com.apple.finder.plist verwijderd.
Bedankt voor de tip, maar dit heeft helaas niet geholpen. Inmiddels ook met apple gebeld en die zegt het hun helemaal niks. Ook bij de mac store kunnen ze er niks zinnigs zeggen.
sander_dr schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:51:
Mijn MBP (early 2008) heeft er geen last van. Raster werkt soepel ook op accu.
Staat de laptop dan ook ingesteld op "langere gebruiksduur van batterij"?

Verwijderd

Grappig, ik heb hier nergens lastvan trage weergave van raster.
Misschien ff een schone install?

heb trouwens MBP 2,4 2GB ram en 250gbhd@7200

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
kan je ergens zien of hij in batterij modus wel core-image gebruikt? als het goed is, is dat de acceleratie lib van osx. Als een videokaart dat niet ondersteunt bv, dan kan het nogal traag gaan ja. Dus misschien heb je in batterij modus geen core-image support...
bij "about this mac" zou het onder "graphics/displays" moeten staan. Dan zie je iig of het supported is op de huidige grafische adapter.

• Mellachi
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:18:
Grappig, ik heb hier nergens lastvan trage weergave van raster.
Misschien ff een schone install?

heb trouwens MBP 2,4 2GB ram en 250gbhd@7200
Ok, dan misschien toch maar een schone install proberen.
sharkzor schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:33:
kan je ergens zien of hij in batterij modus wel core-image gebruikt? als het goed is, is dat de acceleratie lib van osx. Als een videokaart dat niet ondersteunt bv, dan kan het nogal traag gaan ja. Dus misschien heb je in batterij modus geen core-image support...
bij "about this mac" zou het onder "graphics/displays" moeten staan. Dan zie je iig of het supported is op de huidige grafische adapter.
Bij beide zie ik hardware versnelling staan, dus dat klinkt goed?
Pagina: 1