AV-reciever aanschaffen of andere oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
Help! Ik ben een leek qua hifi apparatuur. Wellicht dat jullie mij kunnen helpen met het juiste apparaat aan te schaffen. Wat wil ik graag:
  • HD films bekijken
  • Goed geluid bij films (zowel HD als DVD)
  • Gameconsoles aansluiten (niet per definitie allebei tegelijk, maar zou wel handig zijn)
Wat ik aan hardware staan dat ik op elkaar wil aansluiten:
  • Televisie SAMSUNG LCD TV type LE32A552
  • DVD speler type JVC TH-S11 (incl. bijbehorend speakersetje... zijn die straks nog bruikbaar?)
  • Nintendo Wii
  • Sony Playstation 2
Op dit moment staat de DVD speler via scart gekoppeld aan de TV. Ook de Wii staat via met de drie tulpstekkers gekoppeld aan de TV. Deze moet ik dus elke keer switchen met de PS2.

Wat ik graag wil hebben is een mogelijkheid om de apparatuur op elkaar aan te sluit en als aanvulling een WD TV HD apparaatje erbij te kopen (http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=572). Op deze manier kan ik films en series bekijken die ik op een externe hdd heb staan en aan kan sluiten op deze gadget. Volgens mij mis ik iets "universeels" als een AV-reciever zodat ik ook optimaal gebruik maak van de kwaliteiten van HD films en van mijn TV, maar ook de standaard DVD's kan blijven bekijken. Echter ik ben qua Hifi een leek. Ik heb al wel wat mooie apparaten zien staan, zoals de Onkyo TX-SR606, echter ik weet niet of dit hetgeen is dat ik nodig heb.

Wie kan mij een beetje op weg helpen? Waar moet ik op letten? Ik heb best wat budget. Een paar honderd euro kan er wel tegenaan. 1000 euro voor alles (incl. het WD apparaatje) is wel het max.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:08
Die "DVD-speler" is meer dan een DVD-speler, er zit al een simpele receiver in. Kun je misschien posten wat voor in/uit-gangen hier al op zitten? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• -W0kk3L-
Er zit enkel een SCART uitgang op, naast de aansluitingen voor de speakers. Bar weinig dus :) Nooit bij stil gestaan toen ik hem kocht. Als ingang zit er alleen een aansluiting voor de antenne.

• Xander
Ah, ik heb net de gebruiksaanwijzing van die JVC-set eens doorgelezen, en kennelijk is er stiekem wel een audio-ingang: via de scart-aansluiting, bedoeld om het geluid van je tv over de speakers te horen... (pag 11)

Dan moet het in principe mogelijk zijn om alles aan te sluiten *zonder* een andere receiver, met hooguit een schakelkastje. De uitwerking daarvan ben ik nog niet helemaal uit... :X :P Dan heb ik eerst nog wat meer vragen:

- Krijg je nu daadwerkelijk geluid van de TV over je speakers als je "T.V. sound" kiest?
- Hoe sluit je die Wii en PS2 aan, alsin, wat voor 3 tulpjes zijn dat? Composite video + Audio (geel / wit / rood) of component (rood / groen / blauw)?
- Sluist je TV het geluid van de Wii en PS2 ook door naar de JVC-set als je die op "T.V. sound" hebt staan?
- Heb je enig idee of je tv datzelfde doet (geluid doorsluizen) met een HDMI-apparaat?

Een andere receiver kopen kan natuurlijk altijd, maar het is in mijn ogen erg zonde om een receiver van 600 euro te kopen als je van plan bent die JVC-speakertjes er aan te hangen... Dat gaat ook niet zomaar trouwens, bij die JVC-set zit een passiefe subwoofer, de meeste A/V-receivers hebben enkel een pre-out voor een actieve sub.

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 25-12-2008 16:50 ]

• -W0kk3L-
Xander schreef op donderdag 25 december 2008 @ 16:49:
Ah, ik heb net de gebruiksaanwijzing van die JVC-set eens doorgelezen, en kennelijk is er stiekem wel een audio-ingang: via de scart-aansluiting, bedoeld om het geluid van je tv over de speakers te horen... (pag 11)

Dan moet het in principe mogelijk zijn om alles aan te sluiten *zonder* een andere receiver, met hooguit een schakelkastje. De uitwerking daarvan ben ik nog niet helemaal uit... :X :P Dan heb ik eerst nog wat meer vragen:

- Krijg je nu daadwerkelijk geluid van de TV over je speakers als je "T.V. sound" kiest?
Jep, krijg het geluid over de speakers.
- Hoe sluit je die Wii en PS2 aan, alsin, wat voor 3 tulpjes zijn dat? Composite video + Audio (geel / wit / rood) of component (rood / groen / blauw)?
Composite video + Audio
- Sluist je TV het geluid van de Wii en PS2 ook door naar de JVC-set als je die op "T.V. sound" hebt staan?
Jep!
- Heb je enig idee of je tv datzelfde doet (geluid doorsluizen) met een HDMI-apparaat?
Nee, geen flauw idee. Ik heb (nog) geen HDMI apparaten. Die WD TVHD zou het eerste apparaat worden.
Een andere receiver kopen kan natuurlijk altijd, maar het is in mijn ogen erg zonde om een receiver van 600 euro te kopen als je van plan bent die JVC-speakertjes er aan te hangen... Dat gaat ook niet zomaar trouwens, bij die JVC-set zit een passiefe subwoofer, de meeste A/V-receivers hebben enkel een pre-out voor een actieve sub.
Ok, dat is handig om te weten. Uiteraard overweeg ik ook om andere speakers erbij te kopen. Alleen kwalitatief goede speakers zijn (terecht) prijzig. Alles is uiteraard een beetje afhankelijk van de prijzen.

• Xander
Dat zou betekenen dat de scart-kabel vanaf de JVC-set naar je TV in EXT2 zit aangesloten op je tv? Correct? Bij EXT1 krijg je enkel het geluid van de TV volgens de handleiding (pag English-5).

Dan kun je:
- Die scartkabel lekker zo laten zitten
- Je Wii of je PS2 vast aangesloten laten op de zij-ingang
- De andere gameconsole (die niet aan de zijkant zit) via een verloopje aansluiten op scart 1
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HgfgM5dQoU4NZDiZrqk50qXj/full.jpg
- Het WD-ding aansluiten op HDMI1.

Voila, alles vast aangesloten op je TV en het geluid zou doorgesluist moeten worden... Mocht dat niet gebeuren met het geluid van de WD-TV kun je hem aansluiten op HDMI2, met een extra cinchkabeltje van de WD-TV naar de audio-ingangen die daarbij horen (handleiding pag English-4).

Je hebt dan alleen geen digitaal geluid van je WD-TV naar de Receiver (dat gaat ook lastig zonder een digitale ingang...), oftewel: geen Dolby Digital / DTS...
-W0kk3L- schreef op donderdag 25 december 2008 @ 17:06:
[...]
Ok, dat is handig om te weten. Uiteraard overweeg ik ook om andere speakers erbij te kopen. Alleen kwalitatief goede speakers zijn (terecht) prijzig. Alles is uiteraard een beetje afhankelijk van de prijzen.
600 euro voor een receiver en dan 300 euro overhouden voor speakers staat mijns inziens totaal niet in verhouding. Een goede speakerset kost het dubbele van die 600 euro, niet de helft...

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Xander is al een aardig eind op weg; hier nog wat aanvullingen.
Om te beginnen; je LCD-TV is de vlag op jouw spreekwoordelijke modderschuit (de JVC-combo). Die TV heeft de wereld aan aansluitingen en is Full HD, maar je gebruikt hem in SD met een geluidsset die best leuk klinkt voor het geld, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Een eerste stap zou de aanschaf van een component-kabel zijn voor je Wii en een S-video-kabel voor je PS2 (nu ondersteunt de PS2 ook component, maar ik weet even niet uit mijn hoofd of dat alleen voor de Japanse geldt). De Wii heeft geen FHD-output, weet ik (en dat zie je ook niet op 32 inch), maar die 480p van de Wii en zelfs de S-video output van de PS2 zijn een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de nu gebruikte composiet-aansluiting (het bekende gele tulpstekkertje).
Extra schakeldoosjes zijn dan ook niet nodig; je TV speelt voor schakeldoos.

Die eerste stap kost je ongeveer vier tientjes; origineel branded spul is niet nodig, aangezien er uitstekende Chinese alternatieven op de markt zijn (die alsnog overpriced zijn, maar ik heb zo'n vermoeden dat de TS het niet zo ziet zitten om bij DealExtreme te gaan shoppen).

De WD-TV kan inderdaad via HDMI rechtstreeks op de TV worden geprikt, met de terugkoppeling naar je versterker.

Als je dat gedaan hebt en meer wilt, wordt het tijd om te gaan kijken naar een combinatie van een DVD-speler, een receiver en nieuwe luidsprekers.
Een DVD-speler uitzoeken is niet zo spannend, maar beschouw het niet als sluitpost en probeer iets te vinden wat niet rechtstreeks uit China komt, zoals Vestel, Silvercrest, Cyberhome en andere exotisch klinkende namen.
Panasonic maakt hele leuke spelers voor hele leuke prijzen en ik ben zelf erg tevreden over Pioneer.

Een receiver is andere koek, en is erg afhankelijk van wat je precies wil. Ben je tevreden met de TV als schakeldoos voor het beeld, dan is een receiver met HDMI-processing overkill. Ben je echter van plan om meer HD-spul te kopen en voor een tijdje gebakken zitten, dan is dat wel wenselijk.
Ik heb zelf een oudere receiver die, icm een automatische componentschakelaar, al het schakelwerk doet (zowel beeld als geluid), aangezien ik op mijn projector niet zoveel ingangen heb. Ik vind het zelf erg prettig om één apparaat als schakelaar te hebben en de beeldweergever maar één ingang weer te laten geven.

Even resumerend denk ik dat je, als je een beetje op de toekomst voorbereid wil zijn, je een receiver uit moet zoeken die de actuele geluidsstromen kan decoderen (Dolby Digital, dts, True-HD, van die dingen) en uit kan sturen op een stel gezonde versterkers.
Ik kan je op dit moment aanraden om eens bij Onkyo en Pioneer te kijken. Ik ben zelf ook rond aan het kijken, en deze twee hebben een voor mij (veeleisend) interessante receiver in het assortiment, maar ook apparatuur voor mensen met minder eisen.

Goede luidsprekers zijn ook erg belangrijk, maar zijn geheel persoonlijk.
De luidsprekers die bij de JVC zitten halen het alleen niet; als je die op een nieuwe receiver aansluit, kun je net zo goed die receiver niet kopen. Helaas voor jouw budget is een goed stel luidsprekers inderdaad iets duurder dan €300, waarbij ik ervan uitga dat je huiskamer groter is dan 15m2.
Echter heb je voor €600 al leuke sets voor mensen die niet heel veeleisend zijn en geen half theater moeten vullen met geluid.

Ik weet niet of er in Harderwijk een audiozaak zit waar je eens naar wat luidsprekers kun luisteren waarbij ze jouw wensen respecteren, maar ga eens luisteren.
Overigens heb je met een goed stel luidsprekers vaak de subwoofer niet eens meer nodig; deze zit bij je JVC-set omdat de satellietjes ervan totaal niet in staat zijn om laag weer te geven.

Verwijderd

Een eerste stap zou de aanschaf van een component-kabel zijn voor je Wii en een S-video-kabel voor je PS2 (nu ondersteunt de PS2 ook component, maar ik weet even niet uit mijn hoofd of dat alleen voor de Japanse geldt). De Wii heeft geen FHD-output, weet ik (en dat zie je ook niet op 32 inch), maar die 480p van de Wii en zelfs de S-video output van de PS2 zijn een enorme stap voorwaarts ten opzichte van de nu gebruikte composiet

De ps2 kan gewoon component aansturen
Je krijg dan 480p .
Let wel op deze werkt niet direct namelijk.
Via de instelling van de ps2 moet je die eerst selecteren en dan de kabels verwisselen naar component.

Mijn ps2 werk nu via component op een ful hd scherm (erg scherp).
Ik heb zo slim line ps2 (de kleine) maar de ouwe zal het ook gewoon aan kunnen.

verder over de versterkes met component en hdmi door sturing.
Wanneer gebruik je het?
Mijn eigen versterker kan component aan sturen (tot hd 1080i) erg leuk maar nutteloos.
Aangezien ik de versterker moet aan zetten om beeld op me tv te zetten.

Erg leuk als altijd je geluid via je versterker wilt hebben.
Maar als je even wilt game in de avond of een simpele dvd dan ben je verplicht de boel aan te gooien.
Omdat je anders geen beeld heb.
Nu wil ik zelf wels een game tot dik 02:00 in de avond maar denk niet dat de buurman dat leuk vind.
Sluit je alles aan via de tv of een losse component\hdmi kastje dan heb je dit probleem niet.
Aangezien de losse kastje een losse audio uit gang heb kan je die door sturen naar je versterken en dat word jouw versterk een optie om je geluid te gebruiken.

De lcd scherm zelf mog je die niet aangeschaft hebben.
Mijn samsung heeft veel aansluitingen op zitten maar veel instap modelen van een serie hebben dat niet .
Als je een lcd scherm koop kijk of er voldoen aansluinting er op zit.
Mijn samsung heeft er voldoen (component zit er altijd maar 1set waar mijn ps2 er op zit) ook zit er audo uit gang op die digitaal is speciaal voor een dts versterker (alle audio kanalen worden dan door gestuurt)

veel succes

ps
de losse kastje waar ik het over heb
deze is component only
Joytech Control Center 540C - video/audio switch (110euro)
Je heb er ook een 640c van die heeft component en hdmi (nog niet gevonden waar je die kan kopen)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2008 00:46 ]

Pagina: 1