29/28% gpu overklok slecht voor mijn graka?

Pagina: 1
Acties:

• DJ_Dip
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-03-2023
Ik heb een 8600GT van Asus waarbij ik met RivaTuner de volgende overklok heb gedaan:

GPU Clock: 694 MHz 511 MHz 1526 MHz
Default Clock: 540 MHz 400 MHz 1188 MHz
Overclock: +29% +28% +28%

http://www.techpowerup.com/gpuz/3e9be/

Qua temperatuur ligt hij meestal tussen de 50 en 60 graden. Is zo'n overklok op langere termijn schadelijk voor mijn videokaart, of hoef ik mij geen zorgen te maken?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Dat is geen probleem een GPU core kan veel meer hitte verdragen dan een CPU core.
Zolang je hem onder de 90 graden houd stressed dan is er weinig aan de hand..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zolang de boel genoeg gekoeld is en je geen artifacts ziet tijdens het gamen is er niets aan de hand. Ikzelf heb mijn 7600GS 54% weten te overclocken van 400/270 naar 612/445 (core/mem) stable.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

De max operationele temp van nieuwe NVidia GPUs ligt rond de 130 graden, de maximale veilige (= niet schadelijk op lange termijn) temp is 110 graden. Dus zoals Speedy J al zegt, houdt 'm gestressed onder de 90 en je bent (heel heel) erg veilig ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:11
Wat is slecht?
Iets onder je verwachtingen, dus misschien je verwachtingen bijstellen?

• DJ_Dip
Speedy-J schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:59:
Dat is geen probleem een GPU core kan veel meer hitte verdragen dan een CPU core.
Zolang je hem onder de 90 graden houd stressed dan is er weinig aan de hand..
Dan is het inderdaad geen probleem. De graka is actief gekoeld, dus hij blijft altijd netjes op temperatuur, tenminste zolang de airflow in mijn behuizing goed blijft. Zonder overklokken is hij trouwens 30-40 graden.
Wiethoofd schreef op donderdag 25 december 2008 @ 14:01:
Zolang de boel genoeg gekoeld is en je geen artifacts ziet tijdens het gamen is er niets aan de hand. Ikzelf heb mijn 7600GS 54% weten te overclocken van 400/270 naar 612/445 (core/mem) stable.
Toen ik de kaart op +40% had geklokt, kreeg ik bij 3mark06 onder XP wel vreemde strepen in beeld, alhoewel dat alleen tijdens return to proxycon het geval was.

[ Voor 0% gewijzigd door DJ_Dip op 25-12-2008 14:12 . Reden: Typo ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je noemt nu wel steeds temperaturen van 30 tot 60 graden, maar is dat idle of load?
Mijn 8800GT met 20% overklok wordt met de overclock 10 graden warmer dan stockspeeds. Stocktemp is 50 load met mijn Thermalright HR-03 GT, dus overclock temp is 60.

Mijn 7600GS is idle 45 graden en wordt met full load en 54% OC net geen 59 graden.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Vreemde strepen betekent toch een instabiele overklok. Gekke "strepen" duiden meestal op RAM-issues, dus vermoedelijk trekt je GPU RAM het niet. En "artifacts" zijn gewoon een teken dat je eigenlijk iets over de max. zit. OC je GPU RAM eens wat minder en test het nog een keer zou ik zeggen ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je grafische geheugen te ver overclocken resulteert meestal in permanente schade.

Google afb artifacts dan weet je wat je dus niet moet zien ;)

• DJ_Dip
Wiethoofd schreef op donderdag 25 december 2008 @ 14:17:
Je noemt nu wel steeds temperaturen van 30 tot 60 graden, maar is dat idle of load?
Bij stock: 30 graden idle(gem.), 40 graden load(gem.),
Bij overklok 28/29%: 50 graden(gem.) idle, 60+ graden(gem.) load(kan trouwens oplopen tot 75+ graden bij zware load).

[ Voor 0% gewijzigd door DJ_Dip op 25-12-2008 14:58 . Reden: haakje vergeten ]

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-12-2025

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Zolang je een veilige marge houd tot het punt dat je artifacts krijgt onder volledige load (zeker 5% daaronder blijven zitten) en de temperatuur blijft onder constante volledige load onder de 90 graden, zit je wel veilig. Als je wilt weten wat echt de allerhoogste temperatuur is die je kaart haalt, moet je eens FurMark (gratis) Stability Test op Xtreme Burning Mode draaien, dan komt de GPU supersnel op zijn hoogste temperatuur. Als ie een half uurtje lang FurMark kan draaien en hij blijft dan onder de 90 graden zonder artifacts, zit je echt wel veilig.

Everybody lies

• DJ_Dip
XplodingForce schreef op donderdag 25 december 2008 @ 14:53:
Zolang je een veilige marge houd tot het punt dat je artifacts krijgt onder volledige load (zeker 5% daaronder blijven zitten) en de temperatuur blijft onder constante volledige load onder de 90 graden, zit je wel veilig. Als je wilt weten wat echt de allerhoogste temperatuur is die je kaart haalt, moet je eens FurMark (gratis) Stability Test op Xtreme Burning Mode draaien, dan komt de GPU supersnel op zijn hoogste temperatuur. Als ie een half uurtje lang FurMark kan draaien en hij blijft dan onder de 90 graden zonder artifacts, zit je echt wel veilig.
Bedankt, ik zal die test binnenkort eens gaan draaien. De artifacts die te zien zijn op Google heb ik nog niet gehad tijdens het oc'en. De FurMark test zal uitwijzen of mijn graka een beetje stabiel blijft :P
Pagina: 1