• Arens
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 12:16
Beste,

Ik heb problemen met een hp-compaq 6820s laptop. Over deze laptop is koffie heen gekomen. Het platic laagje onder het toetsenbord heeft het meeste tegen gehouden. Inmiddels is deze laptop weer actief en leek het gewoon te doen. Alleen als de laptop nu op de netstroom wordt aangesloten wordt deze erg langzaam en duurt het 2 minuten voordat hij internet explorer heeft opgestart. Op de accu is dit niet het geval, dan draait hij supper. Omdat ik deze laptop gekregen heb weet ik niet of dit probleem al bestond.
Zelf heb ik al gekeken of het, het geheugen was. Zowel de memtest 86 gaf niks aan en ander geheugen maakt ook niks uit. Windows opnieuw installeren helpt ook niet. Wat ik wel heb gezien is dat er een voedingblok bij zit van 18.5 Volt en 4.9Ampere. Nu staat op de onderkant van de laptop 19 Volt en 4.74Ampere. Kan dit problemen geven of is het iets anders?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De voeding levert dus een halve volt minder dan de laptop graag wil hebben. Ik verwacht niet dat dat zo'n vreemd probleem oplevert, maar het behoort wel tot de opties die je moet onderzoeken denk ik.

Is de rest van de laptop wel goed schoongemaakt? Misschien is het voedingsgedeelte in de laptop wel getroffen door koffie en daardoor slechter werkt, met alle gevolgen van dien.

Alles kan stuk.

• Arens
Bedankt voor je snelle reactie,
Ook bij het voedingsgedeelte is niks schrikbarends te vinden.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42
Is de laptop wel ingesteld op maximale performance wanneer deze aan de netstroom hangt? Het kan best zijn dat die in een energiebesparende modus springt omdat dat toevallig zo eens is ingesteld en daarom minder snel loopt.

Wat geeft CPU-Z trouwens voor snelheid en voltage aan? (www.cpuid.com/cpuz.php)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

GENETX schreef op donderdag 25 december 2008 @ 15:16:
Is de laptop wel ingesteld op maximale performance wanneer deze aan de netstroom hangt? Het kan best zijn dat die in een energiebesparende modus springt omdat dat toevallig zo eens is ingesteld en daarom minder snel loopt.

Wat geeft CPU-Z trouwens voor snelheid en voltage aan? (www.cpuid.com/cpuz.php)
Dat is toch een instelling in windows? Die zou na herinstallatie weg moeten zijn. Tenzij de TS geen echte herinstallatie heeft gedaan (zegmaar eerst format) maar over de bestaande installatie heen heeft geinstalleerd, dan blijven dit soort parameters behouden.

Misschien dat bij sommige laptops zulke instellingen in het bios zitten. Dat zou de TS even moeten checken.

Als de TS geen echte herinstallatie van windows heeft gedaan, moet hij dat alsnog maar eens proberen. Minimale performance en 2 minuten wachten op het starten van internet explorer vind ik niet normaal - dat duid op meer dan alleen maar een instelling ergens.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Heb niet goed gelezen, hij heeft idd windows opnieuw er op gegooid, alsnog wel een reden om iig cpu-z er bij te pakken.

Verder zou ik via apparaatbeheer eerst eens kijken of alle apparaten correct zijn geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
Bedankt voor de reacties,
cpu-z geeft op accu een core voltage tussen de 1.113V en 1.288V aan met een snelheid tussen de 1197.6 en 1995.1 MHz
Op netstroom zijn deze waarden iets anders namelijk een voltage van 1.288 V Constant en een snelheid tussen de 1993.2 en 1995.2 MHz.
Zowel op netstroom als op accu staan de energiebeheerschema's ingesteld op maximale prestaties.
Ook alle drivers zijn up to date dus daaraan zou het denk ik ook niet kunnen liggen, het bios is in november 2008 voor het laatst geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Arens schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 09:10:
het bios is in november 2008 voor het laatst geupdate.
Dat zegt niets over de instellingen in het bios zelf ;) Verder zou qua kloksnelheden hij idd sneller moeten zijn op netstroom dan op de accu.

Probeer eens de accu er uit te halen en alleen op netstroom te draaien, als dat werkt ligt het dus niet aan het voeding gedeelte, maar is er iets anders aan de hand.

Probeer eens een linux distro met een live cd en kijk of die op netstroom ook langzamer is dan op batterij, dan kan je bevestigen dat het hardwarematig is, en anders is het softwarematig. (Bios instellingen buiten beschouwing gelaten)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
Bedankt voor de reactie,

De eerste optie heb ik geprobeerd maar maakt niks uit, de laptop blijft langzaam en doet er bijna tien minuten over om op te starten.

Ook heb ik de orginele live cd van ubuntu 8.10 geprobeerd. Op accu doet het systeem het correct zodra ik de netstroom er in stop dan begint het beeld langzaam te laden (balk voor balk komt alles in beeld). Hieruit zou je dus concluderen dat het harwarematig is.

Wel is in Windows Vista zo'n sidebar gadget dat de procesor snelheid in beeld geeft. Zodra hij op accu staat staat deze op 0%, wanneer ik de netstroom erbij stop dan schiet hij meteen naar de 100%. Lijkt mij niet helemaal in orde :P . Kan het dan toch zijn dat het de netstroom adapter is die 1,6 A te veel afgeeft of is het iets anders.

Ik ga nu proberen of ik de bios instellingen terug kan zetten naar de fabrieksinstellingen.

Ik hoor het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Open de Taskmanager/Taakbeheer eens en sorteer op CPU-load en druk je netstroom er in en kijk welk proces ineens omhoog schiet. Verder zou ik eens op zoek gaan naar een nieuw toetsenbordgedeelte voor je laptop als die te krijgen zijn en kijken of daar je probleem mee op te lossen valt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het lijkt erop of er toch een progje is dat zodra de netstroom is aangesloten de CPU 100% gaat belasten...
Of dit echter software- of hardwarematig veroorzaakt wordt, weet ik vanaf hier niet.

Als het in Linux (Ubuntu) ook gebeurt, zou ik zeggen dat het inderdaad hardwarematig of een BIOS instelling is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
Ik heb net de bios instellingen terug gezet en nu geeft de laptop bij het opstarten van windows een blauw scherm. Ik ga kijken of windows xp wil instaleren.

[edit] De laptop doet nu helemaal niets meer hij zegt dat hij geen vaste schijf stations heeft. Harde schijf werkt wel gewoon dit heb ik al getest.

[ Voor 32% gewijzigd door Arens op 27-12-2008 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
De laptop draait inmiddels weer. Er zat een instelling in het bios niet goed en daardoor herkende die de harde schrijf niet meer. Vista staat er weer op.

Nu heb ik taakbeheer geopend en daat gegeken naar de processen hier staan er tien onderaan zegt taakbeheer dat het er 3 moeten zijn. Nu als ik de stroomkabel er weer in stop schieten een aantal processen omhoog. Dit zijn: taskmgr.exe dwm.exe en dan nog een paar die op 4% gaan zitten maar als ik dit optel kom in niet bij de 100% die taakbeheer aangeeft. Wie weet raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Klik eens op de knop "Processen van alle gebruikers weergeven"? :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
Wiethoofd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 11:08:
Verder zou ik eens op zoek gaan naar een nieuw toetsenbordgedeelte voor je laptop als die te krijgen zijn en kijken of daar je probleem mee op te lossen valt.
Ik had nog een ander toestenbordgedeelte liggen, maar deze verhielp het probleem niet.

Waneer ik bij taakbeheer van alle gebruikers alle processen zie, zijn het nog steeds dezelfde processen die naar 100% schieten.

Weet iemand nog waar het probleem kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:16
Al eens met google opgezocht wat die processen exact doen?
Misschien is deze processen/bestanden/programma's verwijderen een oplossing (als het geen windows processen/bestanden/programma's zijn natuurlijk).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:28
Zijn gewoon standaard windows bestanden dus dat schiet niet op, ook geen extreme percentages..

Aangezien je hebt uitgesloten dat het aan de volgende dingen ligt:

-software
-hdd
-geheugen

Kan het eigenlijk alleen nog maar het voedingsgedeelte zijn, en dat zit op je moederbord... Ik zou de laptop eens helemaal open halen en nog eens goed kijken hoe dat moederbord er bij ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
Ben ik weer. Ik had het een tijdje druk met toetsweken en dergelijke.
Ik ben nu weer verder gegaan met de Laptop. Ik heb hem helemaal opengehad. Moederbord eruit alles plakte van de koffie. Nu had ik op school van iemand gehoort dat je het moederbord dan in gedestileerd water moest leggen. Ik via mijn buurvrouw aan gedestileerd water gekomen en err in gelegt voor een dag af en toe wat geroerd. Toen er uit geheeld en laten drogen. Nu twee weken later weer inelkaar geschroeft en hij doet het weer. Maar het probleem is niet opgelost. Nog steeds is hij langzamer als hij op de netstroom staat. Nu had ik gehoord van iemand bij een computer bedrijf in de buurt dat ik er contactspray er op moest spuiten. Nu heb ik daar even mee gewacht en vraag ik advies hier. Is dat verstandig.
Ook zei diezelfde dat er ook accu´s voor in de laptop zijn met een netstroom aanstuiting. Dit zal dan wel de problemen oplossen want dan denkt de laptop dat hij op acuu draait en hij gaat dan niet langzamer. Maar zijn deze te verkrijgen?

Dus mijn twee vragen op een rijtje:
Is het verstandig om contactspray te gebruiken
zijn er accu's te koop met netstroom aansluitingen.

Ik hoop dat jullie me weer verder kunnen helpen.

Y. Arens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat lijkt me helemaal niet het probleem eerlijk gezegd..

Probeer eens een Linux Live CD (zoals Ubuntu) er in te gooien en kijk daarmee eens of het systeem ook trager is op de netspanning. Dan kunnen we iig kijken of het aan Windows ligt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 22:13:
Dat lijkt me helemaal niet het probleem eerlijk gezegd..

Probeer eens een Linux Live CD (zoals Ubuntu) er in te gooien en kijk daarmee eens of het systeem ook trager is op de netspanning. Dan kunnen we iig kijken of het aan Windows ligt of niet.
Een moderator die niet goed leest? Hij heeft al duidelijk gezegd dat hij dat al heeft gedaan een paar post bovenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-09 22:13
nuteloos stond er al

[ Voor 124% gewijzigd door binbero op 14-03-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OMFG! Wordt er nog wel gelezen? Hij heeft dat al gedaan popiejopie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ja sorry dat ik een mens ben en geen robot.. Helaas zijn jullie ook mensen, anders zouden jullie geen onnodige replies maken (1 was genoeg) O-)

Maar dan kunnen we ons nu gaan richten op de hardware, software is hoe dan ook uitgesloten. Hoop dat ik het nu wat beter heb doorgelezen (wel een beetje vlot scannend, heb nu geen zin om alles diep door te nemen:

1. Heb je al getest zonder de accu er in?
2. Probeer eens een andere accu, het voltage en amperage is wel de standaard voor 90W laptopvoedingen in ieder geval. Kan ook zijn dat daar een probleem zit.

[ Voor 16% gewijzigd door GENETX op 14-03-2009 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:19:
Ja sorry dat ik een mens ben en geen robot.. Helaas zijn jullie ook mensen, anders zouden jullie geen onnodige replies maken (1 was genoeg) O-)

Maar dan kunnen we ons nu gaan richten op de hardware, software is hoe dan ook uitgesloten. Hoop dat ik het nu wat beter heb doorgelezen (wel een beetje vlot scannend, heb nu geen zin om alles diep door te nemen:

1. Heb je al getest zonder de accu er in?
2. Probeer eens een andere accu, het voltage en amperage is wel de standaard voor 90W laptopvoedingen in ieder geval. Kan ook zijn dat daar een probleem zit.
Uhahem dit keer reageer ik normaal. Een paar posts boven deze zei hij al dat hij het zonder accu heeft geprobeert met enkel netstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:43:
[...]

Uhahem dit keer reageer ik normaal. Een paar posts boven deze zei hij al dat hij het zonder accu heeft geprobeert met enkel netstroom.
Mag jij mij de quote geven, ik lees het nergens.. Alleen de tip, maar niet of het ook is uitgevoerd. Op netstroom is niet hetzelfde als op netstroom zonder de accu er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wiethoofd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 09:15:
[...]

Dat zegt niets over de instellingen in het bios zelf ;) Verder zou qua kloksnelheden hij idd sneller moeten zijn op netstroom dan op de accu.

Probeer eens de accu er uit te halen en alleen op netstroom te draaien, als dat werkt ligt het dus niet aan het voeding gedeelte, maar is er iets anders aan de hand.

Probeer eens een linux distro met een live cd en kijk of die op netstroom ook langzamer is dan op batterij, dan kan je bevestigen dat het hardwarematig is, en anders is het softwarematig. (Bios instellingen buiten beschouwing gelaten)
Arens schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 11:01:
Bedankt voor de reactie,

De eerste optie heb ik geprobeerd maar maakt niks uit, de laptop blijft langzaam en doet er bijna tien minuten over om op te starten.

Ook heb ik de orginele live cd van ubuntu 8.10 geprobeerd. Op accu doet het systeem het correct zodra ik de netstroom er in stop dan begint het beeld langzaam te laden (balk voor balk komt alles in beeld). Hieruit zou je dus concluderen dat het harwarematig is.

Wel is in Windows Vista zo'n sidebar gadget dat de procesor snelheid in beeld geeft. Zodra hij op accu staat staat deze op 0%, wanneer ik de netstroom erbij stop dan schiet hij meteen naar de 100%. Lijkt mij niet helemaal in orde :P . Kan het dan toch zijn dat het de netstroom adapter is die 1,6 A te veel afgeeft of is het iets anders.

Ik ga nu proberen of ik de bios instellingen terug kan zetten naar de fabrieksinstellingen.

Ik hoor het wel.
Tadaa, kijk eens aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
Na veel drukte bij mij op school ga ik het toch nogeens proberen. Op dit moment doet de laptop nog steeds hetzelfde, heeft iemand van jullie nog een idee?

Ik hoor het graag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ben het exact zelfde probleem al een aantal malen tegengekomen, onder andere bij hp/compaq en acer laptops.
Ongeveer hetzelfde gedaan wat jij ook al geprobeerd hebt en daarbij nieuwe originele adapters eraan gehangen, maar niks mocht baten.
Een van de laptops was nog binnen garantie en zover ik kan herinneren is toen het hele moederbord vervangen omdat er een of ander defect in het stroomregelingscircuit/oplaadcircuit zat.

Als je een beetje zoekt op internet kom je ook verschillende mensen tegen met hetzelfde euvel, zie oa:
http://www.itwriting.com/...used-by-power-supply.html

ik denk zelf eigenlijk dat het een beetje een verloren zaak is... iig succes ermee

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
Bedankt voor de reactie, dit kan volgens mij als enige nog het probleem zijn. Ik heb gisteren via de chat contact gehad met HP. Zij adviseren om langs te gaan bij een HP service centrum (Ik heb alleen nog geen idee waar deze zitten), om te kijken wat er aan de hand is en wanneer het het moederbord is hoeveel dit zou gaan kosten.

In iedergeval iedereen bedankt voor de hulp!
Pagina: 1