Intel Q6600 @ 3 Ghz, beginner, tips?

Pagina: 1
Acties:

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:14
Hallo,

Na flink wat onderzoek besloot ik een overclock poging te wagen. Ik heb hier faqs doorgelezen, tutorials op het internet, en nog weet ik het niet precies. Eerst even at belangrijke specs:

ASUS P5Q
Intel Q6600 + Thermalright Ultra 120 Extreme
Kingston ValueRAM PC6400 DDR2 800 Mhz

Ik ben naar de BIOS gegaan, en heb daar AI Overclock Tuner op manual gezet. De heb toen de FSB naar 333 veranderd, PCI-E heb ik op 100 laten staan. Nu loopt mijn systeem op 3 Ghz, Ortho heb ik geprobeerd, 15 min, maar die test maar 2 cores. Nu draai ik al ruim een uur Prime 95 En de maximale temperatuur is 58C. Gek is dat dat bij de eerste twee cores is, de andere twee zijn ook 100% belast en zijn maar 55C en 48C. Ik heb voor de rest alles op auto laten staan, en 3Ghz is mijn doel (durf niet verder te gaan).

Zijn er nog tips? Ben ik nog dingen vergeten te veranderen? Heb ik de kans dat mijn PCI kaarten kapot gaan door de hogere clocks? Ik heb mensen gehoord waarbij dit probleemloos liep.

Sef

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Alles lijkt goed volgens mij.
Misschien nog even met de geheugen timings en frequentie spelen.
Of verder klokken, kapot gaat die er toch niet van. ;)

O en Orthos moet je twee keer starten en in Taakbeheer het aan de cores toewijzen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-01 16:24

Edgarz

Tweako-active since1986

Je kunt ook de Intel BurnIn test laten draaien. Is op sommige vlakken wat heftiger dan Orthos.
http://www.ultimate-filez.com/files/IntelBurnTest.zip

• Joseph
OK, dat ga ik proberen. Nadeel is dat ik niets snap van geheugen timings. En de frequenties ook niet precies. Moet ik het nu keer 9 of keer 4 doen? Wat zijn de beste timings en clocks voor mijn gehugen dan. Ik wil hiermee uitkijken, het zijn "open" modules, geen heatpipes of of koelvinnen. Kan het met PCI geen kwaad? Ik had op het internet gezien dat iemand het had over geheugen 1:1, wat is dat?

Edit: In vista taakbeheer kan ik gek genoeg niets vinden over het toewijzen van cores, hoe werkt dit? Dank je, Edgarz: Met de Intel Burn test word hij zwaarder belast: de temps tippen nu de 66C aan op de eerste twee cores, de andere cores blijven op max 58C zitten. Dat klinkt niet gezond, ik heb de test uitgezet. Clocks terugzetten dan maar? Wel vreemd, mensen op het internet haalden met gelijke koelers makkelijk 3,2Ghz op de zelfde proc :?

[ Voor 36% gewijzigd door Joseph op 25-12-2008 14:02 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:55

Zenix

BOE!

Sef24 schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:46:
OK, dat ga ik proberen. Nadeel is dat ik niets snap van geheugen timings. En de frequenties ook niet precies. Moet ik het nu keer 9 of keer 4 doen? Wat zijn de beste timings en clocks voor mijn gehugen dan. Ik wil hiermee uitkijken, het zijn "open" modules, geen heatpipes of of koelvinnen. Kan het met PCI geen kwaad? Ik had op het internet gezien dat iemand het had over geheugen 1:1, wat is dat?

Edit: In vista taakbeheer kan ik gek genoeg niets vinden over het toewijzen van cores, hoe werkt dit? Dank je, Edgarz: Met de Intel Burn test word hij zwaarder belast: de temps tippen nu de 66C aan op de eerste twee cores, de andere cores blijven op max 58C zitten. Dat klinkt niet gezond, ik heb de test uitgezet. Clocks terugzetten dan maar? Wel vreemd, mensen op het internet haalden met gelijke koelers makkelijk 3,2Ghz op de zelfde proc :?
Temps zijn prima van intelburntest maak je maar geen zorgen, als ze niet over de 70 graden zitten is het prima, of zelfs in de 70 kan vaak nog prima. Ik heb ook gezien dat je vcore niet zelf hebt ingesteld, dan staat die nog op auto. Zorg dat je vcore manual instelt op de voltage waar die stabiel is. Want nu kan je moederbord onnodig veel vcore geven aan je quad terwijl het misschien helemaal niet nodig is, en dan wordt hij ook warmer.

• Joseph
Doe is een suggestie? Ik ben een absoluute beginner. Hoe moet ik VCores invoeren eigenlijk?

Zo: 1.300
of zo: 1.3
of zo: 1.30

Of moet ik een keuze maken uit een lijst? Ik ga nu iig rebooten, en ik zet de VCore op een hoger dan 1.3, als me dat lukt...

Edit: Ik moest het met een aantal nullen invoeren. Ik had hem net op 1.3, maar toen vloog orthos er direct uit. Nu heb ik hem op op 1.362500, nu ga ik testen hoe dit gaat... Of weet iemand welke VCore ik het beste kan nemen? Vreemd? Skilla haalt 3,2 Ghz op de standaard VCore, de mijne vliegt daarmee er op 3 Ghz er al uit :?

Edit 2: De BIOS geeft 3,2Ghz aan, terwijl CPU-Z 3005,4Mhz aangeeft. Ziet de BIOS gewoon 200Mhz meer?

[ Voor 47% gewijzigd door Joseph op 25-12-2008 14:38 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Je moet makkelijk de 3.2GHz halen, mogelijk zelfs met de default Vcore. Ik draai een Q6600 (de nieuwe G0 stepping, vermoedelijk heb jij die ook gezien je nieuwe mobo) 24/7 op 3.4GHz waarbij de temps Prime95 stressed inderdaad ook tussen de 70~75C komen te liggen. In de praktijk (dus niet-synthetische benchmark) ligt de max. stressed temp meestal tussen de 65~70C. 5C verschil tussen de cores is "normaal", dus ik zou me zeker geen zorgen maken.

De Vcore wil je zo laag mogelijk houden, ik heb 1.35V (BIOS en door de "pencil mod" ook de echte Vcore) nodig voor 3.4GHz, maar had slechts 1.30V nodig voor 3.2GHz (dacht ik).

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-01 09:52

Iska

In case of fire, use stairs!

Met Vcore moet je wel oppassen.. daardoor kan je temp drastisch stijgen wat nare gevolgen voor je CPU kan hebben! Dus heel voorzichtig, en pas doen als je merkt dat je CPU instabiel aan het worden is

-- All science is either physics or stamp collecting

• Zenix

Zenix

BOE!

Sef24 schreef op donderdag 25 december 2008 @ 14:14:
Doe is een suggestie? Ik ben een absoluute beginner. Hoe moet ik VCores invoeren eigenlijk?

Zo: 1.300
of zo: 1.3
of zo: 1.30

Of moet ik een keuze maken uit een lijst? Ik ga nu iig rebooten, en ik zet de VCore op een hoger dan 1.3, als me dat lukt...

Edit: Ik moest het met een aantal nullen invoeren. Ik had hem net op 1.3, maar toen vloog orthos er direct uit. Nu heb ik hem op op 1.362500, nu ga ik testen hoe dit gaat... Of weet iemand welke VCore ik het beste kan nemen? Vreemd? Skilla haalt 3,2 Ghz op de standaard VCore, de mijne vliegt daarmee er op 3 Ghz er al uit :?

Edit 2: De BIOS geeft 3,2Ghz aan, terwijl CPU-Z 3005,4Mhz aangeeft. Ziet de BIOS gewoon 200Mhz meer?
Google, en lees je handleiding van je moederbord eens door. Heel verhelderend altijd. Vcore kan niemand zeggen hoeveel je moet geven, elke proccesor is anders. Wat iemand anders haalt kan jij misschien helemaal nooit halen. Niks is garantie in overclocken, meestal is 3,2ghz makkelijk met een Q6600. Maar niet altijd, en met je vcore niet boven 1,55 gaan. Dan zit je wel goed.

• Joseph
Ik heb de VCore dus nu op 1.36V, en ik heb Orthos 15Min laten lopen. Met de Intel Burn Test schommelt de temperatuur tussen de 66 en de 61 graden... De test is successvol

Edit: Moet ik nog verdere dingen doen? Zoals het aanpassen van het geheugen? Of kan ik het geheugen iets overgeklokt laten?

[ Voor 34% gewijzigd door Joseph op 25-12-2008 15:07 ]

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 09:36

Darkasantion

Just keep swimming!

Geheugen kun je overgeclockt laten als deze door de IntelBurn test komt, echter zou ik hem nog wel eens voor een paar uurtjes laten zweten(50 runs ofzo) op IntelBurn test, om zeker te weten dat alles 100% stabiel is.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Verwijderd

Je kunt ook eens de search gebruiken. ;) zat Topics

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:38

Format-C

Tracing Rays

Inderdaad...Allemaal basic dingen.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

Verwijderd

Ik sluit me aan bij RappieRappie, en daarbij voeg ik toe dat processors allemaal uniek zijn, ook de omgevingstemperatuur is anders, de ventilators draaien op andere snelheden, verschillende kasten, configuraties enzovoorts.

Dus je moet niet steeds met andere mensen vergelijken, maar zelf experimenteren voor het beste resultaat voor jouw systeem.

Ook kun je niet op 1 dag van 2.4ghz direct naar 3.2ghz gaan, de cpu moet hier met kleine stappen aan "wennen" dus begin eens met stappen van 200mhz en zoek langzaam de grenzen op waarop de voltages hoger moeten, en dat steeds opnieuw :)

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Ook kun je niet op 1 dag van 2.4ghz direct naar 3.2ghz gaan, de cpu moet hier met kleine stappen aan "wennen" dus begin eens met stappen van 200mhz en zoek langzaam de grenzen op waarop de voltages hoger moeten, en dat steeds opnieuw :)
Dat kan wel hoor, je legt het alleen een beetje fout uit. Op het begin (wanneer je dus niet niet overgeklocked hebt) overclock je in stapjes. Maar als je weet wat je CPU kan kan je grotere stappen nemen.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 16:58

KneoK

Not in a million lightyears

Als je op 3GHz met zo'n vcore al dit soort temperaturen haalt dan doet je Thermalright iets niet goed. Je kunt allereerst eens kijken hoe het met je airflow zit, zuig je genoeg koele lucht aan en blaas je genoeg warme lucht weg ? Je zou ook kunnen kijken of je koelpasta wel goed aangebracht is, dat kan veel schelen.

Ik heb een Q6600 G0 met Zalman CNPS9700 LED op een P5Q Pro die doet 3,87GHz (8x484) om te benchmarken en draait nu 'rustig' op 3,74GHz (9x415) met een vcore van 1,4375V. Als ik alle vier de cores belast met Orthos dan stijgt de temperatuur na anderhalf uur vrijwel niet meer en blijft de heetste core rond de 63 graden steken. Nu is 3,2GHz natuurlijk al een mooi doel, veel verder zou ik nu toch niet gaan, maar voordat je verder gaat zou ik zeker je temperatuur iets meer onder controle krijgen.

Met je memtimings zou ik voorlopig niet spelen, gewoon lekker op default laten, mijn ervaring is dat een cmos clear vereist is als je ze te strak zet, en je hebt in eerste instantie liever je fsb nog een paar MHz hoger dan je timings iets strakker. Je kunt wel de spanning van je geheugen rustig op 1,9V tot 2,0V zetten. Zolang je ze niet veel verder dan de 400MHz (800 DDR dus) klokt dan zullen ze echt niet smelten zonder heatsinks, en met een beetje meer sap heb je iets meer zekerheid dat je geheugen geen beperkende factor is.

Zet ook alles wat met Speedstep, C1E of weet ik veel wat voor energiebesparende opties die je processor in idle stand terugklokt uit en speel met je multiplier. Als je op 9x333 niet kan booten dan kun je het op 8x333 proberen, zo kun je een beetje inschatten of je processor de snelheid gewoon niet leuk vindt of dat je processor (of je geheugen) de hogere fsb niet zo leuk vindt. Maar doe alles gewoon stapje voor stapje. Probeer een bepaalde snelheid te halen (probeer bijvoorbeeld elke keer ongeveer 100MHz erbij te klokken en weer te testen), lukt dat niet dan verhoog je heel rustig je vcore, gewoon met de kleinste instelbare waarde, totdat je weer kunt booten. Dan ga je weer rustig testen, je temperatuur goed in de gaten houden en vanzelf kom je je max wel tegen.

@Frietjemet, je processor hoeft niet te wennen hoor. Vroeger kon je een cpu wel een poosje op een hoge spanning laten lopen (inbranden), met een beetje geluk liep de processor na een tijdje dan met minder spanning net zo snel of zelfs sneller, geen idee of dat nu nog nodig is. Je kunt, zoals sky- zegt, in principe gewoon je vcore op 1,5V zetten en meteen kijken of je op 9x433 kunt booten, de kans is alleen niet zo heel groot. Je zult hooguit een biosreset of cmos clear moeten uitvoeren als het echt niet meer wil. Als je in kleinere stapjes overklokt dan weet je uiteindelijk wat je processor kan. Daarna kun je gaan tweaken, de laagst mogelijke vcore opzoeken, memtimings strakker proberen te krijgen, dat soort zaken.

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 21:27

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Verwijderd schreef op donderdag 25 december 2008 @ 21:28:
Ja die transistoren moeten echt even wennen dat ze harder moeten werken! Geloof je het zelf :+ In kleine stappen overklokken doe je alleen omdat je een beetje in het duister tast van wat je proc kan hebben...

• Zenix

Zenix

BOE!

_Erikje_ schreef op zondag 28 december 2008 @ 00:30:
[...]

Ja die transistoren moeten echt even wennen dat ze harder moeten werken! Geloof je het zelf :+ In kleine stappen overklokken doe je alleen omdat je een beetje in het duister tast van wat je proc kan hebben...
Inderdaad, Mijn Q6600 heb ik eerst op 8x400 gezet, daarna 9x400 goeie vcore bij gezocht en daarna 8x450. Was klaar in 2 uurtjes werkt ( en dan stress ik met intelburntest ) Daarna nooit crash gehad of vastloper dus ik vind het prima. Tijdje terug heb ik nog memtest gedraaid en erachter gekomen dat ik nog wat minder volt dan aangegeven door mijn DDR2 kan pompen, dus dat schilde ook weer. Je kan subtiel naar een snelheid gaan of gewoon lomp. Bij deze proccesors werkte de lompe manier goed.
Pagina: 1