brom in platenspeler, veel geprobeerd, weinig opgelost...

Pagina: 1
Acties:

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-10 14:03

Goverman

not loaded

Topicstarter
Goedemiddag allen,

Ik heb gisteren de platenspeler weer eens aangesloten, maar het werkt nog niet helemaal goed.

Ik heb een platenspeler die naar de AUX van mijn platenspeler gaat, via een voorversterkertje. Aan de platenspeler zitten twee tulpstekkers (rood en wit) en een aardedraadje.

De voorversterker is eenvoudig: tulpaansluitingen in en tulpaansluitingen uit. Uiteraard een draadje voor de stroom.

De platenspeler staat NIET in de buurt van speakers en alle adapters etc. zijn zo ver mogelijk uit de buurt (minstens 30 cm.)

Nu komt het...

Ik heb gisteren lang zitten prutsen: ik dacht dat er een draadbreuk was, dus solderen en meten: GEEN draadbreuk, goed signaal etc.

Toen ben ik gaan experimenteren:

1. Als ik zonder aardedraad een plaat op zet heb ik beide kanalen geluid, maar met een vreselijke brom (als in: heel irritant)

2.Als ik met aardedraad van de platenspeler naar de aarde ga (verwarming o.i.d.) wordt de brom erger, geen aanrader. Stopcontact: idem.

3. Als ik met de aardedraad naar de voorversterker ga heb ik geluid zonder brom, MAAR... slechts op één kanaal (rood). Uit het andere kanaal (wit) komt niets.

4. Als ik de platenspeler aardedraad naar de voorversterker stuur en van de voorversterker een aardedraad naar een stopcontact: irritant (vgl. optie 2).

5. aardedraad verbinden aan een goed geaard apparaat (PC) werkt ook niet: brom...

Ik weet het niet meer... Ik kan me twee dingen voorstellen die ik kan vervangen:
- andere (voor)versterker
- andere platenspeler (evt. met ingebouwde versterker)

Weet iemand anders nog wat?

[ Voor 4% gewijzigd door Goverman op 25-12-2008 12:36 ]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14

kraats

Ik rol

De aardedraad moet sowieso naar de voorversterker, maar het lijkt er op dat het aansluiten het linkerkanaal kortsluit. Kun je verder nog bij de draadjes zoals deze vanaf het element van de platenspeler naar de aansluitingen toelopen? Misschien komen ze ergens tegen elkaar aan?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:34

alm

Heeft het omdraaien van één van de voedingsstekkers nog enig effect? Het is dan wel wisselspanning, maar je hebt toch te maken met een fase en een nuldraad. Als je meer apparaten aan elkaar hebt hangen, sluit die dan uit door ze los te koppelen en ze stuk voor stuk bij te schakelen als je de brom eenmaal weg hebt gekregen.

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
@ alm:
Het omdraaien van stekkers heb ik al geprobeerd: de rode tulp in de witte ingang stoppen resulteert er alleen maar in dat het geluid uit de andere speaker komt...

@kraats: ik ben gisteren al tijden aan het solderen geweest, vooral bij het printplaatje waar de signaaldraadjes van de arm naar de signaaldraden van de tulpstekkers en aarde gaan. Die komen zekersteweten niet tegen elkaar aan. Ik heb de voorversterker ook opengeschroefd, maar ook daar kan ik niets vinden, alsof dat ding helemaal niet geaard is...

Er zit in de voorversterker een klein printplaatje met wat condensatoren en weerstanden. Er lopen van de printplaat naar de stekkeraansluitingen zes draden: drie naar de ingang en drie naar de uitgang. Vier draden gaan naar de tulpstekkers (in-links, in-rechts, uit-links en uit-rechts). De twee draden die overblijven zitten tussen de links/rechts in, maar zijn daar wel mee verbonden (alsof dat de aarde is).

En: zonder aarde komt er wel uit beide speakers geluid (dus links en rechts), maar zit er een enorme brom in... :S

[ Voor 33% gewijzigd door Goverman op 25-12-2008 12:56 ]

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-10 10:47

gjs

Scoobydoobydoo

Trek eens de antenne kabel uit je tuner/receiver als die er in zit.
Dat verklaart natuurlijk nog steeds niet het missen van het linker kanaal...
Gebruik je wel de originele voeding bij het voorversterkertje ? Het kan best zijn dat daar iets mis is.
Je hebt zeker geen scope zodat kan ziet of er wel netjes echt DC uitkomt zonder ac meuk ?
Het lijkt mij ook dat het voorversterkertje een IC moet hebben (opamp)....
Zitten de afschermings aders wel op de juiste aansluiting op het element ?

[ Voor 20% gewijzigd door gjs op 25-12-2008 13:18 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• kraats

kraats

Ik rol

kun je de signaaldraden die naar je element gaan omwisselen? dan doel ik op de 'plus en min' van het linkerkanaal. Het kan zijn dat één van die draden onterecht ook aan de massa hangt.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:13
Goverman schreef op donderdag 25 december 2008 @ 12:53:
@ alm:
Het omdraaien van stekkers heb ik al geprobeerd: de rode tulp in de witte ingang stoppen resulteert er alleen maar in dat het geluid uit de andere speaker komt...

@kraats: ik ben gisteren al tijden aan het solderen geweest, vooral bij het printplaatje waar de signaaldraadjes van de arm naar de signaaldraden van de tulpstekkers en aarde gaan. Die komen zekersteweten niet tegen elkaar aan. Ik heb de voorversterker ook opengeschroefd, maar ook daar kan ik niets vinden, alsof dat ding helemaal niet geaard is...

Er zit in de voorversterker een klein printplaatje met wat condensatoren en weerstanden. Er lopen van de printplaat naar de stekkeraansluitingen zes draden: drie naar de ingang en drie naar de uitgang. Vier draden gaan naar de tulpstekkers (in-links, in-rechts, uit-links en uit-rechts). De twee draden die overblijven zitten tussen de links/rechts in, maar zijn daar wel mee verbonden (alsof dat de aarde is).

En: zonder aarde komt er wel uit beide speakers geluid (dus links en rechts), maar zit er een enorme brom in... :S
Je hebt toch niet aan de draden zitten te solderen die van het element af komen, terwijl het element aan gesloten was? Anders is de kans zeer groot dat je je element nu beschadigd hebt.

Voor de rest zou ik zo ook niet weten hoe je dit kunt oplossen.

• kraats

kraats

Ik rol

kippy schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:21:
hebt toch niet aan de draden zitten te solderen die van het element af komen, terwijl het element aan gesloten was? Anders is de kans zeer groot dat je je element nu beschadigd hebt.
Want? Je kunt zelfs prima aan het element zelf solderen, als je het maar netjes kunt. Maar in de meeste gevallen gaat het om stekertjes, natuurlijk

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:34

alm

Goverman schreef op donderdag 25 december 2008 @ 12:53:
@ alm:
Ik bedoelde dus de voedingsstekkers, niet de audiostekkers. Dus maw de 230V stroomvoorzieningkabels. Als je die van alleen de platenspeler nu eens omdraait en dan weer bekijkt of je brom hebt of niet. Als je weer brom hebt draai je de voedingsstekker van de versterker eens om, enz.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Goverman:

De aarde draad van je platenspeler MOET aan de 'aarde' van je RIAA voorversterker. (als in: aan de coax mantel van 1 van de 2 tulp stekkers, of aan een speciaal daarvoor bestemd aansluitpunt). Nooit aan randaarde van je stopcontact of iets dergelijks. Daarmee kan je (met genoeg pech) een heleboel spullen slopen.

Als dan het linker kanaal uitvalt bij het op de juiste manier aansluiten van de aarde, dan zit er iets ernstig fout in de platenspeler / bij het element. Hetgeen van oorsprong wellicht ook die brom deels veroorzaakt. De RIAA voorversterker is goed.
Ik vermoed dat je het linker kanaal verkeerd om op het element hebt aangesloten. Of het zat al verkeerd.
Of het element is defect. Ik kan zo snel even niet vinden wat er in een element zit (hele kleine spoeltjes oid?) maar dat zouden weleens heel erg hitte gevoelige onderdelen kunnen zijn, hetgeen defect raakt bij het te heet worden door b.v. solderen van de aansluitingen. Misschien dat daarom bij de meeste elementen de draadjes met klemmetjes aan zitten gesloten.

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 25-12-2008 13:41 ]

Alles kan stuk.

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
Ik bedoelde dus de voedingsstekkers, niet de audiostekkers. Dus maw de 230V stroomvoorzieningkabels. Als je die van alleen de platenspeler nu eens omdraait en dan weer bekijkt of je brom hebt of niet. Als je weer brom hebt draai je de voedingsstekker van de versterker eens om, enz.
Nope, geen resultaat...
Ik vermoed dat je het linker kanaal verkeerd om op het element hebt aangesloten. Of het zat al verkeerd.
Beide opties geprobeerd: resultaat is hetzelfde...

Goed, nu de voorversterker is uitgesloten van mankementen blijft (dus) de platenspeler over. Ik ga toevallig nog naar mijn zus en zal proberen haar platenspeler te lenen om de laatste variabele (platenspeler) uit te sluiten.

Mocht het de platenspeler zijn, zou het vervangen van het element door een ander element (+passende naald) het probleem dan gaan verhelpen?
Je hebt toch niet aan de draden zitten te solderen die van het element af komen, terwijl het element aan gesloten was? Anders is de kans zeer groot dat je je element nu beschadigd hebt.
Ja, ik heb wel aan die draden zitten solderen, maar dan wel aan de kant van de platenspeler: onder het draaipunt van de arm dus, waar de kleine draadjes naar de 'grotere' gaan die de stekkertjes vormen. Overigens snap ik niet waarom het element daarmee kapot kan gaan, aangezien ik (uiteraard) de spanning van de platenspeler heb gehaald. Hoe kan het solderen van een draad dan schade aan een element 30 cm. verderop veroorzaken? Reden van het solderen was trouwens omdat er een breuk in de signaalkabel zat die is verholpen, daarna heeft de platenspeler het nog gewoon gedaan met een 'echte' versterker. (dit laatste is tijden geleden)
Trek eens de antenne kabel uit je tuner/receiver als die er in zit.
Dat verklaart natuurlijk nog steeds niet het missen van het linker kanaal...
Gebruik je wel de originele voeding bij het voorversterkertje ? Het kan best zijn dat daar iets mis is.
Je hebt zeker geen scope zodat kan ziet of er wel netjes echt DC uitkomt zonder ac meuk ?
Het lijkt mij ook dat het voorversterkertje een IC moet hebben (opamp)....
Zitten de afschermings aders wel op de juiste aansluiting op het element ?
- antenne met/zonder: geen resultaat
- ja, originele voeding wordt gebruikt. Een andere gebruiken gaat niet (ik heb geen andere voeding met gelijke spanning en een hoofdtelefoonaansluiting)
- afschermingsaders zijn verwisseld (zie boven)

[ Voor 23% gewijzigd door Goverman op 25-12-2008 13:56 ]

Verwijderd

Goverman zo te lezen zit er een breuk(je) ergens in de kabel van af het witte plugje tot het linkerkanaal van je element. En om het element ook uit te sluiten kan je de plugjes aan het element ook eens verwisselen.
Piep het draadje aan de witte plug eens door.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:13
kraats schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:24:
[...]
Want? Je kunt zelfs prima aan het element zelf solderen, als je het maar netjes kunt. Maar in de meeste gevallen gaat het om stekertjes, natuurlijk
De meeste soldeerbouten (zeker de goedkopen) hebben geen geaarde punt. De spaning die op de punt staat verkloot je element. Zijn genoeg mensen op het net die hier problemen mee gehad hebben.

Verwijderd

Mijn vriendin had hetzelfde probleem met een platenspeler en voorversterker en receiver.
Ik heb het toen opgelost door de aardedraad van de platenspeler op de aarde van de coax-aansluiting op de receiver aan te sluiten.

• kraats

kraats

Ik rol

kippy schreef op donderdag 25 december 2008 @ 15:51:
De meeste soldeerbouten (zeker de goedkopen) hebben geen geaarde punt. De spaning die op de punt staat verkloot je element. Zijn genoeg mensen op het net die hier problemen mee gehad hebben.
Geaard, of gewoon zwevend, lijkt me inderdaad wel handig. Hoewel het geen probleem zou moeten zijn als je verder gewoon aan niet aangesloten apparatuur werkt.
Maar ik denk daar meestal niet aan.. Ik werk met goed (oud) Weller-spul. Heb ik nog niks mee gemold ;)

Even over het echte probleem: kun je controleren of de aarddraad écht alleen aan de behuizing zit en nergens aan de signaaldraden? Die zouden naar mijn idee volledig los van enige aarde (zwevend dus) naar de uitgangen moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
Even over het echte probleem: kun je controleren of de aarddraad écht alleen aan de behuizing zit en nergens aan de signaaldraden? Die zouden naar mijn idee volledig los van enige aarde (zwevend dus) naar de uitgangen moeten gaan.
De aarde zit aan twee punten in de platenspeler vast:
- een naar de arm
- een naar een schroef in de platenspeler zelf (waar ook meer dikkere draden zitten)
Goverman zo te lezen zit er een breuk(je) ergens in de kabel van af het witte plugje tot het linkerkanaal van je element. En om het element ook uit te sluiten kan je de plugjes aan het element ook eens verwisselen.
Piep het draadje aan de witte plug eens door.
Hoe mysterieus het ook mag klinken: links en rechts zijn omgedraaid en ik hoor aan beide zijden geluid, zonder brom... Raar maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goverman schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 11:01:
Hoe mysterieus het ook mag klinken: links en rechts zijn omgedraaid en ik hoor aan beide zijden geluid, zonder brom... Raar maar waar.
Controleer of rechts ook het rechterkanaal is en visa versa en je probleem lijkt opgelost! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
^^ dat interesseert me niet zoveel: als links op het rechterkanaal staat, dan 'corrigeer' ik dat via de voorversterker: links-in wordt dan rechts-uit (en omgekeerd). Geen idee waar het aan ligt, maar goed, dat boeit ook niet zoveel. Het scheelt me in ieder geval een nieuw element+naald... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joesgarage
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-12-2021
Even gelezen. Vervolgens lange kabel tussen platenspeler en versterker weggehaald. Waarschijnlijk iets van kabelbreuk. Nu alleen nog maar de korte originele kabel in gebruik. Brom praktisch verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joesgarage schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:24:
Even gelezen. Vervolgens lange kabel tussen platenspeler en versterker weggehaald. Waarschijnlijk iets van kabelbreuk. Nu alleen nog maar de korte originele kabel in gebruik. Brom praktisch verdwenen.
En om dat te melden kick je een 10 jaar oud topic 7(8)7
Pagina: 1