• mauricedb
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:01
Hallo!

Heb sinds enkele dagen maar weer Windows XP Professional (origineel) op mijn PC gezet. Bijna alles werkt naar behoren, enkel de tv-kaart niet. Als ik de software van de tuner opstart, zegt het programma dat de geluidskaart ontbreekt, terwijl ik toch echt geluid af kan spelen en horen. Nu komt het echte probleem:

In apparaatbeheer (klik voor een screenshot) mis ik zoals jullie kunnen zien één driver (klik voor beschrijving van apparaat). Zoals je ziet heeft het te maken met High Definition Audio. Bij het maken van de screenshots zit de tv-kaart niet meer in het systeem, het heeft dus niet te maken met drivers voor de tv-tuner. Het heeft ook niets te maken met de software voor de videokaart, want deze software heb ik zonet nog eens opnieuw geïnstalleerd, en alles is hetzelfde gebleven.

Hardware:
Mobo: ASUS P5Q PRO
TV-tuner: AverMedia AverTV Studio 303P
VGA: Sapphire 4870 512MB

Heb ook al de laatste geluidsdrivers van het moederbord geïnstalleerd. Dit verhelpt het probleem ook niet. Enig idee wat ik nog kan doen om dit probleem te verhelpen en de tv-tuner voor 100% aan de praat te krijgen? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Edit: met de tuner zelf is niets mis. Heb al wat andere programma's gebruikt om daar mee tv te kijken, maar dit ging niet echt zoals ik het zou willen. Ik kreeg hierbij wel gewoon geluid en beeld (in hele slechte kwaliteit). Met de originele software krijg ik wel goed beeld, maar dus geen geluid.

[ Voor 14% gewijzigd door mauricedb op 25-12-2008 12:18 ]

• mauricedb
Kick, aangezien topic verplaatst is.

Modbreak:Kicken van een topic binnen 24h is niet de bedoeling. Lees de Algemene gedragsregels (Netiquette) even goed door svp :)

[ Voor 70% gewijzigd door Pollewob op 25-12-2008 20:18 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hoogstwaarschijnlijk is de 'missende' High Definition Audio driver die van je 4870 ivm het HDMI gedeelte van je kaart.... Installeer de 8.12 driver eens met de onlangs uitgebrachte hotfix/patch etc. en kijk of het daar nog steeds aan ligt.

Een nieuwere (of third party) driver van je TV-kaart zoeken kan ook geen kwaad om te proberen. Check ook je codecs en of je de nieuwste driver van je geluidskaart(en) geïnstalleerd heb.

Kicken na een move is niet nodig

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
gewoon even googlen op ati hdmi audio driver, dan kom je 100en linkjes tegen waar je de hd audio driver los kunt downloaden en daarna even installeren.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• mauricedb
Er zit geen HDMI-aansluiting op de VGA-kaart, dus hier ligt het niet aan.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:14
ik zou de driver toch zeker installeren, 99% is dat die audio driver. Met het bijgeleverde verloopje op je dvi heb je wel een hdmi aansluiting namelijk. http://download2us.softpe...ivers/sound/HDMI_R159.exe

Verwijderd

mauricedb schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 11:44:
Er zit geen HDMI-aansluiting op de VGA-kaart, dus hier ligt het niet aan.
Het is hem toch zeker wel. ;)

• mauricedb
Dat is heel apart zeg, hij pakt 'm inderdaad!

Super, zal nu de tv-tuner weer in de pc zetten, kijken wat deze nou zegt.

In ieder geval al bedankt.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Sapphire doet er altijd een DVI naar HDMI connector bij. Dat op de kaart zelf geen aansluiting zit, betekent niet dat er geen aansturing voor op zit. Maar dit heeft verder ook niet veel te maken met de connector zelf, maar met het feit dat ATI/AMD sinds de HD2k series een geluidschip op de kaart heeft zitten. Sinds de HD4k serie is dat zelfs een 7.1 kanaals chip. Zo lang je daar geen driver voor installeert, zul je hem tegen blijven komen in het apparaatbeheer als een onbekend apparaat.

• mauricedb
Okee duidelijk, bedankt voor de uitleg.

TV-tuner zit er nou weer in, en krijg wel geluid als ik een headset of luidsprekers rechtstreeks op de tv-tuner aansluit. Maar dit wil ik natuurlijk niet, want heb natuurlijk geen zin om elke keer achter de pc te kruipen en dan de kabel te veranderen. Als ik het audio verloopstukje in de audio out van de tuner doe, en de andere kant in audio in van de geluidskaart van het moederbord (met de headset aangesloten op audio out), dan krijg ik geen geluid. Heb ook al een ander tussenstukje geprobeerd, maar nog steeds geen geluid. Het programma zegt ook nog altijd dat hij er geen geluidskaart beschikbaar is als ik het programma opstart.

Hier nog een screenshot.

En nog eentje.

Iemand enig idee?

[ Voor 6% gewijzigd door mauricedb op 26-12-2008 12:37 ]

Pagina: 1